IP Ruling - Zinnig of onzinnig?

Dat is een gunst van de werkgever. Het aandeel van IP rechten valt niet automatisch onder indexatie.
Onze auteursrechten waren een deel van het gewone brutoloon. Dat brutoloon wordt, of de werkgever dat nu wil of niet, geïndexeerd. Ook dus het deel auteursrechten.

Voor de zoveelste keer in dit topic: er zijn twee varianten: een zoals ik die heb gehad (x% van je loon wordt uitgekeerd onder de vorm van auteursrechten) en een andere waarbij er bij het brutoloon extra auteursrechten worden uitgekeerd. Dit laatste is meer vergelijkbaar met een nettovergoeding en die worden inderdaad niet standaard geïndexeerd.

Ik ga mij er niet meer van wakker laten houden. Het is niet (meer) van toepassing op mij :) .
In je gelinkte tekst staat letterlijk dit:
Is er toch sprake van een loonconversie, dan wordt de auteursrechtenvergoeding beschouwd als loon en zijn er gewone sociale zekerheidsbijdragen verschuldigd op de toegekende vergoeding.
Wat gewoon wil zeggen dat als het als loon wordt uitgekeerd, je geen vrijstelling RSZ bijdragen krijgt. Ergo, je betaalt gewoon RSZ op dat geld, ergo het telt mee voor je pensioen.
Let er ook op dat die pagina erg ingesteld is op een zelfstandige, itt een loontrekkende/werknemer.

Onze auteursrechten waren een deel van het gewone brutoloon. Dat brutoloon wordt, of de werkgever dat nu wil of niet, geïndexeerd. Ook dus het deel auteursrechten.

Voor de zoveelste keer in dit topic: er zijn twee varianten: een zoals ik die heb gehad (x% van je loon wordt uitgekeerd onder de vorm van auteursrechten) en een andere waarbij er bij het brutoloon extra auteursrechten worden uitgekeerd. Dit laatste is meer vergelijkbaar met een nettovergoeding en die worden inderdaad niet standaard geïndexeerd.
Dat is nu wel de eerste keer dat ik daar van hoor. Nochtans heb ik me redelijk verdiept hierin.

Dat is nu wel de eerste keer dat ik daar van hoor. Nochtans heb ik me redelijk verdiept hierin.
Toch niet heel diep. ~10de duckduckgo hit:
De vergoedingen voor auteursrechten uitbetaald aan werknemers worden meestal gecompenseerd door het loon in verhouding naar beneden te halen. Het is echter ook mogelijk om een surplus uit te betalen als auteursrecht vergoeding.

Auteursrechtvergoedingen die uitbetaald worden aan werknemers zijn in principe onderworpen zijn aan de sociale zekerheid (o.a. patronale bijdragen, pensioenopbouw, enz.). Voor zelfstandigen is dit anders.

Dat was bij ons ook zo. Gewoon x percentage van je brutoloon valt onder auteursrechten. Dus dat bedrag stijgt ook bij een opslag/indexering.
Ja dat is de manier dat ik van iedereen hoor. Van die surplus had ik nog niet gehoord.

Maar volgens wat ik begreep van HR valt het percentage onder auteursrechten niet onder automatische indexatie.

Ja dat is de manier dat ik van iedereen hoor. Van die surplus had ik nog niet gehoord.

Maar volgens wat ik begreep van HR valt het percentage onder auteursrechten niet onder automatische indexatie.
Dat wringt dan ook wel wat met de ruling die ze waarschijnlijk hebben want dat wil zeggen dat de percentages niet meer gaan overeenkomen met de ruling, en ook onderling gaan werknemers die volgens de ruling in dezelfde categorie vallen en evenveel auteursrechterlijk beschermd werk maken, allemaal andere percentages krijgen.

Dat wringt dan ook wel wat met de ruling die ze waarschijnlijk hebben want dat wil zeggen dat de percentages niet meer gaan overeenkomen met de ruling, en ook onderling gaan werknemers die volgens de ruling in dezelfde categorie vallen en evenveel auteursrechterlijk beschermd werk maken, allemaal andere percentages krijgen.
Dat zou idd niet logisch zijn. Aangezien de IP vergoeding een bepaald percentage is van uw volledig loon, lijkt het mij maar logisch dat dit gewoon mee stijgt als den basis omhoog gaat.
Dat percentage wordt bepaald o.b.v. uw functie & de ruling voorziet o.a. validatie dat voor elk van die functies x% aanvaard zal worden.

Je geeft een DEV met 1000 EUR nl. geen 200 EUR IP, je voorziet dat 20% van die 1000 EUR als IP behandeld wordt.
Anders zou het percentage over tijd gestaag dalen. Bv. Je begint op 1000 EUR als junior, met 20% IP & na 5 jaar heb je 2000 EUR, maar nog altijd 200 IP (dus 10%)?
Ni echt logisch, want uw IP percentage zou dan jaar na jaar dalen somehow.

Naar wat jij aangeeft @Nineshots, zou men eventueel kunnen proberen forceren is dat men de index zou toepassen op het nieuwe basis bruto bedrag, dus excl. de IP rechten.
Maar dan wordt het kind of ingewikkeld.

In 't voorbeeld met 1000 EUR & 20% IP zou je dan mogelijks zien dat men index toepast op 800 EUR & dan terug 20% IP voorziet op het nieuwe bedrag. Stel 10% index op 800, zou dan 80 EUR zijn.
Dus 1000 + 80 EUR index = 1080 EUR * 20% = 216 IP (ipv 1000 + 10% = 1100 * 20% = 220 IP).

Anyway, lijkt mij logischer dat gewoon de combo + 10% zou gaan.

Laatst bewerkt:
Iemand ergens nog iets opgevangen over IP ruling?
'tis maar stillekes
Publicatie van 16/10/2025:

Fiscus vangt opnieuw bot bij herkwalificatie van auteursrechten: rechtbank bevestigt fiscaal gunstregime
Recente rechtspraak bevestigt (opnieuw) dat een belastingplichtige terecht toepassing maakte van het fiscaal regime van de auteursrechten. De fiscus kon de vergoeding niet herkwalificeren als bedrijfsleidersbezoldiging en kreeg ook over de marktconformiteit van de vergoeding ongelijk (rb. Antwerpen, 21.06.2024) .
Fiscaal gunstregime auteursrechten
Inkomsten uit de overdracht of inlicentiegeving van auteursrechten worden in de personenbelasting beschouwd als roerende inkomsten tot een plafond van € 37.500 (te indexeren basisbedrag). Die inkomsten worden belast tegen een voordelig vlak tarief van 15%, na toepassing van een wettelijk (gunstig) kostenforfait (art. 4 KB/WIB 92) . Boven dit plafond worden de inkomsten uit auteursrechten beschouwd als beroepsinkomsten en worden ze progressief belast.
Merk op dat het besproken vonnis betrekking heeft op het fiscale gunstregime zoals van toepassing voor de hervorming van het fiscaal regime van de auteursrechten. Het vonnis is echter actueel, aangezien de daarin besproken principes ook relevant zijn voor het ‘nieuwe’ regime (sinds 1 januari 2023).

Tips voor belastingplichtigen
De rode draad in de recente rechtspraak is dat de bewijslast om tot herkwalificatie in een bedrijfsleidersbezoldiging over te gaan bij de Administratie ligt. Voor belastingplichtigen die gebruik willen maken van het fiscaal regime van auteursrechten is het essentieel om: (i) te kunnen aantonen dat hun werken auteursrechtelijke bescherming genieten; (ii) een duidelijke overeenkomst tot overdracht van auteursrechten op te maken; (iii) rekening te houden met de wettelijk verankerde beperkingen; (iv) een gedocumenteerd overzicht bij te houden van de gecreëerde werken; (v) desgevallend vooraf zekerheid te vragen via een ruling.
De rechtbank van Antwerpen heeft op 21 juni 2024 bevestigd dat inkomsten uit de overdracht van auteursrechten belastbaar zijn als roerende inkomsten en niet als (bedrijfsleiders)bezoldigingen, ook wanneer de overdracht kadert in de uitoefening van de beroepswerkzaamheid van de verkrijger. Houd rekening met de wettelijke beperkingen en overweeg een ruling aan te vragen. Zorg er altijd voor dat u kunt aantonen dat de werken auteursrechtelijke bescherming genieten, maak een duidelijke overeenkomst op en documenteer welke werken u gecreëerd heeft.

Iemand ergens nog iets opgevangen over IP ruling?
'tis maar stillekes
Voorlopig lijkt het erop dat het nog steeds opgenomen gaat worden in een vorm die heel vergelijkbaar was met deze voor de hervorming, zou ingaan vanaf januari volgend jaar, de teksten zouden normaal verschijnen in de programmawet die traditioneel rond kerstmis gepubliceerd wordt maar aangezien iedereen geld zoekt en de begrotingsonderhandelingen volop bezig zijn is niks zeker natuurlijk.

Voorlopig lijkt het erop dat het nog steeds opgenomen gaat worden in een vorm die heel vergelijkbaar was met deze voor de hervorming, zou ingaan vanaf januari volgend jaar, de teksten zouden normaal verschijnen in de programmawet die traditioneel rond kerstmis gepubliceerd wordt maar aangezien iedereen geld zoekt en de begrotingsonderhandelingen volop bezig zijn is niks zeker natuurlijk.
Zoveel te beter I guess. Maar er is noch van het regeerakkoord, noch van het zomerakkoord al iets concreet uitgewerkt voor wat ik hoor/lees.
Bij gevolg staat alles dat toen 'overeen gekomen is' nu in feite terug ter discussie.

Of het nu gaat over dit punt of pakweg meer high profile dossiers zoals de meerwaardebelasting. Niets is finaal uitgewerkt, dus alles kan nog gebruikt worden als kanonskogel in de huidige discussies.

Bij gevolg ... who knows.

Het zou nu wel doorgevoerd worden, IP rechten voor IT gaan terug mogelijk zijn. Er gaat nu wel 15% belastingen betaald moeten worden ipv 7,5%

Het zou nu wel doorgevoerd worden, IP rechten voor IT gaan terug mogelijk zijn. Er gaat nu wel 15% belastingen betaald moeten worden ipv 7,5%
Ik heb alvast nog niets 'officieel' zien passeren. Er zal een hele hoop stuff in hun fameus begrotingsakkoord staan, maar voor zover ik weet is nog niet alles bekend. We zullen dat de komende dagen & weken wel merken dat er druppelsgewijs meer details naar buiten zullen komen zeker.

Nuja, als het effectief in 't staatblad gepubliceerd geraakt, da's goed. Aangezien ze toch al aan ons loon gaan morrelen via den index, kunnen we dat op deze manier dan toch wat goed maken.

Ale soit, als 't bedrijf zich ten minste nog niet bedacht heeft sinds het initiële regeringsakkoord waarin men aangaf dat dit terug ingevoerd ging worden (zijnde, men moet het in 't bedrijf terug invoeren eh).

Het zou voor alle IP vergoedingen zijn, de forfaitaire kosten van 50% worden afgeschaft.
In dat geval jammer, maar kan er mee leven. Ik heb op zich er niks op tegen dat IP zwaarder belast wordt, maar wel tegen de specifieke maatregelen tegen een bepaalde groep.

Dus je omzeilt zo wel de vennootschapsbelasting van 20% en de extra 3% die bij de OV komt. Nog steeds niet slecht, en fair t.o.v. het vorige stelsel.

Misschien wel goed om op te merken dat de regels ook strenger worden qua inhoud. Moet bijvoorbeeld om werk gaan dat publiek is. Het valt nog af te wachten wat dat precies betekent, maar als je bijvoorbeeld aan interne software of zo werkt zal dat niet kwalificeren.

Terug
Bovenaan