Ja, verkoop = een te vergoeden transactie heHet gaat niet over verkopen he. Doorgaans staat in een software development contract dat de auteursrechten van alle voor het bedrijf geschreven software onherroepelijk worden overgedragen aan het bedrijf. Het is net die overdracht die vergoed wordt met de fiscale koterij.
Zelfde kan gelden voor patenten IMHO. Die initiële overdracht kan gezien worden als een te vergoeden transactie (naast het loon natuurlijk). Uiteindelijk is het allemaal maar wat word twisting om het te laten passen in het fiscale plaatje, maar dat is m.i. veel minder scheefgetrokken dan al de nettovergoedingen die ik nu krijg.
Same here. Ik had het veel liever gewoon afgeschaft gezien. Dat kunstenaars dan maar vennootschappen oprichten (de kosten daarvan zijn fel gedaald de laatste jaren, hoewel de boekhoudkosten daar wel hard kunnen insnijden als je weinig inkomen hebt...).

Maar aangezien (bvb) marketingslides vaak maar eenmalig gebruikt worden tijdens een presentatie, heeft een werkgever/klant geen enkel nut om die auteursrechten te hebben. Dat is net zoals ik de auteursrechten van queries die ikzelf uitvoer ook niet kan doorrekenen (anders had 99% van mijn inkomen auteursrechten geweest, en geen 12.5%).
)