IP Ruling - Zinnig of onzinnig?

Zoals ik al zei. Ik ben zelf ook geen voorstander. Maar denk wel dat dat de redenering erachter is. Het is meermaals aangehaald geweest dat net door de schrapping en het feit dat bedrijven dat loonverlies niet gecompenseerd hebben de manco’s in die sector ontploft is.
Ik werk bij 1 van de de grootste IT bedrijven van ons land en wij hebben dat nooit gehad
Werd vooral gebruikt om minder brutoloon uit te keren (en dus meer winst voor de bazen) als ik het zo zie bij concullega's die het wel hadden

Ingevoerd op vraag van MR voor 1 bedrijf: Odoo

Ik geef je volkomen gelijk

Denk dat het veel ruimer gaat dan dat, gigantische sector waarvan ook een groot deel voor / in opdracht van de overheid werkt, bijkomend is de interpretatie ongezien ruim en niet onderhevig aan controle of motivatie, zelfs iets eenvoudigs als een factuur is amper of niet gemotiveerd.

Een selecte groep, sector plukt daar veel vruchten van, ik kan enkel maar aanbevelen dat iedereen die er ook maar kan gebruik van maken dat ook gewoon doet en geen kruimel meer laat liggen, gebruikmakend van alle mogelijke middelen, achterpoortjes en randgevallen.

Het afschaffen van die regeling was eerder een verkiezingsstunt van de Van Peteghem to be fair.
Je kan in principe nooit zekerheid hebben, van niets. Want elke regering kan de beslissingen van de voorgaande regeringen gewoon ongedaan maken.

Sommige zaken, waar pretty much contractueel een 'houdbaarheidsdatum' op staat, kan men niet zomaar afnemen (zie groene stroom certi's).
Maar verder doet men wat men goesting heeft.

En verder, 't is niet enkel in BE dat ge zo'n dingen tegen komt. Kijkt maar naar Trump & z'n handelsoorlog met Mexico & Canada.
Dat gaat pretty much lijnrecht in tegen het handelsakkoord dat men een jaar of 5 geleden heeft afgesloten & getekend.
Idem met het terugtrekken uit de Parijs klimaatakkoorden. Trump er uit 5j geleden, Biden er weer in 4j geleden, nu Trump er weer uit.
Nieuwe regering, nieuwe regels.
maar het feit dat je al naar Trump moet wijzen en over klimaat en handelakkoorden praten toont wel aan hoe uitzonderlijk dit is. Ik ken geen enkel dergelijk Belgisch voorbeeld.

maar het feit dat je al naar Trump moet wijzen en over klimaat en handelakkoorden praten toont wel aan hoe uitzonderlijk dit is. Ik ken geen enkel dergelijk Belgisch voorbeeld.
Een Belgisch voorbeeld? Sure. --> Den Di Rupo tax

Velen die een wagen gekocht hadden onder regelgeving A, die dan ineens, zonder transitieperiode, bakken extra belasting mochten betalen onder regelgeving B.
Zij die pech hadden konden niets doen behalve dokken of hun wagen buiten gooien. Mijne pa had de zijne nog maar een goed jaar ofzo toen dat ineens in z'n nek gekletst werd (was zelfstandig).

Again, nieuwe regering, nieuwe regels.

Een Belgisch voorbeeld? Sure. --> Den Di Rupo tax

Velen die een wagen gekocht hadden onder regelgeving A, die dan ineens, zonder transitieperiode, bakken extra belasting mochten betalen onder regelgeving B.
Zij die pech hadden konden niets doen behalve dokken of hun wagen buiten gooien. Mijne pa had de zijne nog maar een goed jaar ofzo toen dat ineens in z'n nek gekletst werd (was zelfstandig).

Again, nieuwe regering, nieuwe regels.
En dan weer terug naar A daarna?

De regelgeving rondom bedrijfswagens heeft overheen de voorbije paar regeringen nog niet anders gedaan dan aangepast geweest.
Gaande v/d aftrekbaarheid v/d wagens tot de aftrekbaarheid v/d naft en allerhande andere foefkes waarover ik m'n pa regelmatig over hoorde klagen (& mijne patron, toen we nog kleiner waren & ik dichter bij die mens werkte).

Heck, de vorige regering heeft semi-recent nog vanalles & nog wat ingevoerd rondom die PHEV's & aftrekbaarheid. En in 't huidig regeerakkoord komt men er ook gedeeltelijk op terug.

OK, I'll be fair, als 't er op aan komt is aan de regeling voor de eindgebruiker (VAA voor ons dus) niet veel meer gemorreld, maar aan de andere kant daarentegen.

Idem hun kerncentrales. Dan weer wel. Dan weer niet.

-----
Het enige dat mss 'speciaal' is aan dit verhaal van die IP regeling is dat de pee die dat afgeschaft heeft dat maar tegen 't einde van hun legislatuur gedaan/door gekregen heeft. Daardoor komt het nu terug in voege semi-kort nadat het is afgeschaft.

Wat tegelijk ook niet goed is, want het zit nog vers in 't geheugen van de WG's dat het afgeschaft is, dus men zal evt. geen goesting hebben om die cirque zo snel nog eens te doorlopen.

Ik ben zeker ook geen voorstander van de IP regeling. Maar probleem is net door de schrapping veel ITers in loondienst hun loon hebben zien verwateren omdat er geen compensatie door de werkgever gebeurd is. Dat stuk bruto dat werd uitgekeerd als voordelig auteursrecht is gewoon omgezet geweest naar gewoon brutoloon. Als reactie daarop is er een ongeziene omschakeling geweest naar management vennootschappen (nog een grotere omschakeling dan diegene die al bezig was). Denk dat met de herinvoering men die sprong net weer minder aantrekkelijk wil maken.

Misschien moeten ze het probleem eens ten gronde aanpakken. Just an idea. Ik ben ook een grote voorstander van realpolitik en pragmatisme. Maar een probleem veroorzaken met IP regeling, het eindelijk afschaffen en dan het nieuwe probleem (=allemaal fake schijnzelfstandigen, kat een kat noemen) aanpakken door het manco opnieuw in te voeren is toch zeer krom.

Voer IP ruling NIET opnieuw in en maak het niet zo gemakkelijk om schijnzelfstandigen in de IT te hebben.

Wat is het volgende ? Zwart geld opnieuw toelaten in de horeca omdat er sommige klagen over de witte kassa ?

Net daarom dat ik overtuigd ben dat die omschakeling naar manco’s de drijfveer van de beleidsmakers is geweest om dit specifiek voor de IT sector opnieuw in te voeren, het is net in die sector dat die problematiek zich in zeer uitgesproken mate voordeed.

Mijn grootste probleem is level playing field.

1) Ik zit vb bij een grote Amerikaanse multi-national. Die doet niet mee met al die semi-illegale praktijken waar er rechtsonzekerheid is. Lees: nettovergoedingen, "consultants" - werknemers die gewoon van de payroll (gedeeltelijk) naar consulting gaan maar eigenlijk exact hetzelfde werk doen, IP regeling, zelfs auto's is op het randje en via Work Places geregeld en buiten payroll gehouden. Ik heb chance, ik loop hier al lang genoeg rond en via overname binnengekomen. Pre-overname ook van de koterij schnabbel geprofiteerd en bij overname/omzetting contract zeer royaal gecompenseerd in bruto. Needless to say, de nieuwe krijgen dat niet en we zijn totaal niet competitief. We kunnen niet deftig hiren.
2) We hebben een mix van R&D, IT, dev, labo, ... die samen aan een product werken. Ik zie niet in waarom je de ene IP regeling zou geven en de andere niet. De krapte zit bij al die profielen. Enkel de IT kunnen we niet hiren omdat ze ergens ander schnabbels krijgen en bij ons niet

Mja. Maar je hebt zelf ooit de extraatjes gehad en dan omwille van wat shenanigans is in uw geval het geknabbel omgezet naar royale bump in bruto. Dan vind ik het wel makkelijk om te zeggen van sluit het nu maar af voor de rest. Aan uw bruto zullen ze niet meer komen.

In grote lijnen ben ik het eens. Je merkt dat de meesten in deze topic het eens zijn. Het is eigenlijk echt bizar, het is kafka en het voelt oneerlijk aan. Maar tegelijkertijd, is het vorige keer verwijderd onder de noemer van een grotere fiscale hervorming betreffende verloning in dit land.. En het is gewoon verdwenen in de put. Geven, niks krijgen. Daarom volgens mij de gemengde gevoelens. Geef het dan maar terug, 't is rapen wat er te rapen valt vrees ik

Mja. Maar je hebt zelf ooit de extraatjes gehad en dan omwille van wat shenanigans is in uw geval het geknabbel omgezet naar royale bump in bruto. Dan vind ik het wel makkelijk om te zeggen van sluit het nu maar af voor de rest. Aan uw bruto zullen ze niet meer komen.

Mijn bump was van voor er sprake was van IP regeling. Enkel nettovergoedingen zijn omgezet. Ik zou zowiezo niet eligible geweest zijn, want ik ben geen ITer.

In grote lijnen ben ik het eens. Je merkt dat de meesten in deze topic het eens zijn. Het is eigenlijk echt bizar, het is kafka en het voelt oneerlijk aan. Maar tegelijkertijd, is het vorige keer verwijderd onder de noemer van een grotere fiscale hervorming betreffende verloning in dit land.. En het is gewoon verdwenen in de put. Geven, niks krijgen. Daarom volgens mij de gemengde gevoelens. Geef het dan maar terug, 't is rapen wat er te rapen valt vrees ik

Ja, want die arme ITers lijden honger zonder IP regelingen.

Des te opmerkelijk dat uitgerekend de, op een paar uitzonderingen na, best betaalde sector kan rekenen op extra voordelige stelsels en de toepassing ervan - evenwichtig is dat niet. We zien dit ook terug in ... de venootschappen, die ook aardig buiten schot lijken te blijven, met wat geluk nog wat meer netto loon (op lage bruto verloning) gaan kunnen innen en mss zelfs een hoger pensioen.

Gohja, we zullen wel zien of er veel WG's zijn die überhaupt goesting zullen hebben om er zich terug in te verdiepen.
'k Vrees dat als het er van komt, dat het althans niet meer voor dit jaar rond zal zijn.

En dan zijn er die uitzonderingen, waar men effectief die IP regeling bruto heeft gecompenseerd. Daar komt dat al helemaal niet meer terug natuurlijk.

Ik heb wel serieus problemen met het herinvoeren van de IP regeling.

Er is geen enkele, maar dan ook geen enkele reden om een gedrocht als de IP regeling in te voeren voor zeer specifieke beroepsklassen. Ik zie niet in waarom de ene beroepsklasse oneigenlijk gebruik kan maken van een regeling voorzien voor kunstenaars en de andere niet.

a) Alsof IT de enige sector is die creatief werkt levert. Dan mag heel de R&D sector in Belgie en marketing divisies in Belgie er ook onder vallen
b) Als je de IT sector wil stimuleren zijn er genoeg fiscale instrumenten om dat te doen los van de IP regeling

Creeer nu toch eens een level playing field ipv een gedrocht van koterijen te maken.

Er stond toch ook in 'een regulatoir kader voor kosten eigen aan werkgever'. Ik veronderstel dat ze daarmee bedoelen dat de excessen met nettovergoedingen er uit moeten. EINDELIJK zou ik zeggen. Maak nu eens een deftige basis fiscaliteit ipv problemen op te lossen met koterijen. Wat ga je doen? Links de nettovergoedingen opkuisen en het rechts compenseren met wat IP regeling geneuzel? Verlaag dan eens de belastingen voor de hogere inkomens ipv altijd te verlagen waar ze al op 0 zitten en dan koterijen te doen aan de andere kant. Just an idea...
Maar eender wie die IP maakt kan die regeling gebruiken. Het is net de definitie van level playing field...
De oplossing had geweest om heel die regeling voor iedereen de vuilbak in te gooien.

Des te opmerkelijk dat uitgerekend de, op een paar uitzonderingen na, best betaalde sector kan rekenen op extra voordelige stelsels en de toepassing ervan - evenwichtig is dat niet. We zien dit ook terug in ... de venootschappen, die ook aardig buiten schot lijken te blijven, met wat geluk nog wat meer netto loon (op lage bruto verloning) gaan kunnen innen en mss zelfs een hoger pensioen.
Er klaagt toch ook niemand dat mensen in de chemie een nachtwerkvergoeding kunnen krijgen?

De IT sector is heel breed, die IT'ers hier op het forum zijn niet bepaald representatief voor al de rest. Je hebt een hele hoop low level jobs in de IT die een gewoon modaal loon hebben. Maar het argument van schaf dat voor die sector af want ze hebben het niet nodig is gewoon kansloos, trek het dan door en je kan zeggen schaf de kindervergoeding af voor notarissen, chirurgen en advocaten want die hebben dat ook niet nodig.

IP regeling is/was er voor iedereen die IP maakt. Net zoals kindergeld er enkel is voor mensen met kinderen.

Gewoon uit interesse, wat is de definitie van IP hier? Een powerpoint slide < -- > originele code die nergens anders te wereld bestaat

Welke werk output dat iemand maakt valt onder IP? Een balk die je op lengte X zaagt is anders dan een functie die een int output omdat.. ?

Gewoon uit interesse, wat is de definitie van IP hier? Een powerpoint slide < -- > originele code die nergens anders te wereld bestaat

Welke werk output dat iemand maakt valt onder IP? Een balk die je op lengte X zaagt is anders dan een functie die een int output omdat.. ?
in principe is een handleiding schrijven van hoe uw werknemers moeten printen al genoeg om IP te krijgen. Jij hebt die namelijk zelf uit je duim gezogen en screenshots gemaakt.

alles dat valt onder handleidingen en documentatie, los van code is al genoeg.

Terug
Bovenaan