Nineshots
Well-known member
Weet ik, maar degene waarvan ik weet dat ze het wel deden, kreeg gewoon echt iedereen die IP-rewards.Niet elk consultingbedrijf deed er aan mee
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Weet ik, maar degene waarvan ik weet dat ze het wel deden, kreeg gewoon echt iedereen die IP-rewards.Niet elk consultingbedrijf deed er aan mee
Niet iedereen. Hangt gewoon af van uw titel/departement. Ze kunnen niet iedereen individueel gaan evalueren qua job inhoud, ook iedere keer ze op een nieuw project komen, om te kijken of ze er gebruik van kunnen maken. Dat zou veel tijd en werk kosten. Dat wordt mee opgenomen in de ruling.In de consultingbedrijven kreeg gewoon iedereen dat. Geen idee hoe ze dat wettelijk gefixt hebben gekregen, wellicht onder de noemer 'documentatie is ook auteursrechtelijk'.
Maar als freelancer zou ik wel voor een steviger dossier gaan als je geen gigantisch advocatenleger hebt om je te beschermen.
Niet iedereen, maar wel meer dan enkel de code monkeys. Sales, HR, PM, etc. mocht dat weliswaar vergeten.Weet ik, maar degene waarvan ik weet dat ze het wel deden, kreeg gewoon echt iedereen die IP-rewards.
Niet iedereen, maar wel meer dan enkel de code monkeys. Sales, HR, PM, etc. mocht dat weliswaar vergeten.
Echter, de percentages waren ook verschillend. De architecten & code monkeys kregen 't hoogste percentage IP geloof ik.
Als ik mij nog goed herinner kregen ook analisten hun percentage, maar dat lag lager.
En zo waren er nog wel wat titels die verscheidene percentages IP kregen.

Ahja, OnlyFans wordt er alleen maar lucratiever op. Nu krijgen ze ook nog belastingskorting."Het fiscale regime van auteursrechten wordt uitgebreid naar digitale beroepen.."
Digitale beroepen.. aha dus niet enkel IT.. maar ook Content creators![]()

Het afschaffen van die regeling was eerder een verkiezingsstunt van de Van Peteghem to be fair.Toont helaas toch ook de rechtszekerheid in dit land.
Een regeling die eerst jaren gebruikt werd in bepaalde sectoren, dan weer werd afgeschaft en nu weer volledig zal opleven.
Er moet toch meer stabiliteit komen in dergelijke zaken.
Wat is daar stunten aan? 95% of meer van de bevolking wist zelfs niet dat die regeling bestond. Daar is geen enkele stem als verkiezingsstunt met gewonnen.Het afschaffen van die regeling was eerder een verkiezingsstunt van de Van Peteghem to be fair.
Gohja, ik denk dat ik volgend jaar opnieuw niet veel moet verwachten, zoals de voorbije jaren het al heel magertjes was. Maar als men al afkomt met 4 EUR extra MC's + mijn IP regeling terug in voege laten treden. Da's al een goed begin.
Die laatste zal mij over 't algemeen veel meer opleveren dan een kleine bruto increase. Wat niet wil zeggen dat ik geen bruto increase wil hebben, but still. De IP regeling invoeren is de vorige keer ook aangekondigd als zijnde een 'opslag'.
'k Moet mij wel niet verwachten aan 7K, daarvoor moet ik naar de West-Vlaanders uitwijken blijkbaar.![]()
Ingevoerd op vraag van MR voor 1 bedrijf: OdooIk heb wel serieus problemen met het herinvoeren van de IP regeling.
Er is geen enkele, maar dan ook geen enkele reden om een gedrocht als de IP regeling in te voeren voor zeer specifieke beroepsklassen. Ik zie niet in waarom de ene beroepsklasse oneigenlijk gebruik kan maken van een regeling voorzien voor kunstenaars en de andere niet.
a) Alsof IT de enige sector is die creatief werkt levert. Dan mag heel de R&D sector in Belgie en marketing divisies in Belgie er ook onder vallen
b) Als je de IT sector wil stimuleren zijn er genoeg fiscale instrumenten om dat te doen los van de IP regeling
Creeer nu toch eens een level playing field ipv een gedrocht van koterijen te maken.
Er stond toch ook in 'een regulatoir kader voor kosten eigen aan werkgever'. Ik veronderstel dat ze daarmee bedoelen dat de excessen met nettovergoedingen er uit moeten. EINDELIJK zou ik zeggen. Maak nu eens een deftige basis fiscaliteit ipv problemen op te lossen met koterijen.
Ik ben zeker ook geen voorstander van de IP regeling. Maar probleem is net door de schrapping veel ITers in loondienst hun loon hebben zien verwateren omdat er geen compensatie door de werkgever gebeurd is. Dat stuk bruto dat werd uitgekeerd als voordelig auteursrecht is gewoon omgezet geweest naar gewoon brutoloon. Als reactie daarop is er een ongeziene omschakeling geweest naar management vennootschappen (nog een grotere omschakeling dan diegene die al bezig was). Denk dat met de herinvoering men die sprong net weer minder aantrekkelijk wil maken.Ik heb wel serieus problemen met het herinvoeren van de IP regeling.
Er is geen enkele, maar dan ook geen enkele reden om een gedrocht als de IP regeling in te voeren voor zeer specifieke beroepsklassen. Ik zie niet in waarom de ene beroepsklasse oneigenlijk gebruik kan maken van een regeling voorzien voor kunstenaars en de andere niet.
a) Alsof IT de enige sector is die creatief werkt levert. Dan mag heel de R&D sector in Belgie en marketing divisies in Belgie er ook onder vallen
b) Als je de IT sector wil stimuleren zijn er genoeg fiscale instrumenten om dat te doen los van de IP regeling
Creeer nu toch eens een level playing field ipv een gedrocht van koterijen te maken.
Er stond toch ook in 'een regulatoir kader voor kosten eigen aan werkgever'. Ik veronderstel dat ze daarmee bedoelen dat de excessen met nettovergoedingen er uit moeten. EINDELIJK zou ik zeggen. Maak nu eens een deftige basis fiscaliteit ipv problemen op te lossen met koterijen. Wat ga je doen? Links de nettovergoedingen opkuisen en het rechts compenseren met wat IP regeling geneuzel? Verlaag dan eens de belastingen voor de hogere inkomens ipv altijd te verlagen waar ze al op 0 zitten en dan koterijen te doen aan de andere kant. Just an idea...
Maar hoe kan je moreel verantwoorden dat IT'ers recht zouden hebben op een lager belastingstarief dan (bvb) een ingenieur, die van die IT-regeling geen gebruik kan maken?Ik ben zeker ook geen voorstander van de IP regeling. Maar probleem is net door de schrapping veel ITers in loondienst hun loon hebben zien verwateren omdat er geen compensatie door de werkgever gebeurd is. Dat stuk bruto dat werd uitgekeerd als voordelig auteursrecht is gewoon omgezet geweest naar gewoon brutoloon. Als reactie daarop is er een ongeziene omschakeling geweest naar management vennootschappen (nog een grotere omschakeling dan diegene die al bezig was). Denk dat met de herinvoering men die sprong net weer minder aantrekkelijk wil maken.
Net daarom dat ik overtuigd ben dat die omschakeling naar manco’s de drijfveer van de beleidsmakers is geweest om dit specifiek voor de IT sector opnieuw in te voeren, het is net in die sector dat die problematiek zich in zeer uitgesproken mate voordeed.Maar hoe kan je moreel verantwoorden dat IT'ers recht zouden hebben op een lager belastingstarief dan (bvb) een ingenieur, die van die IT-regeling geen gebruik kan maken?
Maar het herinvoeren herinstalleert een de facto lager belastingstarief voor IT'ers dan voor ingenieurs, waardoor IT-bedrijven soms ingenieurs (of ander niet specifiek IT-personeel) wegkapen die in de praktijk geen noemenswaardige code schrijven, maar wel het belastingsvoordeel trekken. En daardoor een lagere loonkost hebben als bedrijf.Net daarom dat ik overtuigd ben dat die omschakeling naar manco’s de drijfveer van de beleidsmakers is geweest om dit specifiek voor de IT sector opnieuw in te voeren, het is net in die sector dat die problematiek zich in zeer uitgesproken mate voordeed.
And sure, moest ik morgen vertrekken & de freelance toer opgaan zou ik ongetwijfeld een stuk meer verdienen.Ik ben zeker ook geen voorstander van de IP regeling. Maar probleem is net door de schrapping veel ITers in loondienst hun loon hebben zien verwateren omdat er geen compensatie door de werkgever gebeurd is. Dat stuk bruto dat werd uitgekeerd als voordelig auteursrecht is gewoon omgezet geweest naar gewoon brutoloon. Als reactie daarop is er een ongeziene omschakeling geweest naar management vennootschappen (nog een grotere omschakeling dan diegene die al bezig was). Denk dat met de herinvoering men die sprong net weer minder aantrekkelijk wil maken.
Zoals ik al zei. Ik ben zelf ook geen voorstander. Maar denk wel dat dat de redenering erachter is. Het is meermaals aangehaald geweest dat net door de schrapping en het feit dat bedrijven dat loonverlies niet gecompenseerd hebben de manco’s in die sector ontploft is.Maar het herinvoeren herinstalleert een de facto lager belastingstarief voor IT'ers dan voor ingenieurs, waardoor IT-bedrijven soms ingenieurs (of ander niet specifiek IT-personeel) wegkapen die in de praktijk geen noemenswaardige code schrijven, maar wel het belastingsvoordeel trekken. En daardoor een lagere loonkost hebben als bedrijf.
Hoe je dat kan beslissen om her in te voeren, snap ik niet. Daar maakt de omschakeling naar manco's geen verschil, het is dan die manco's die men moet bestrijden indien dat een probleem is. Ofwel voert men een algemene belastingsverlaging in als maatregel, maar niet dit brakke ding.