Intro-/Ambi-/Extraversie?

  • Introvert

    Stemmen: 78 63,4%
  • Ambivert

    Stemmen: 40 32,5%
  • Extravert

    Stemmen: 5 4,1%

  • Totaal aantal stemmers
    123
Ja, ik snap wel de discussie hier. Ik ben een introvert maar ben niet verlegen, heb geen probleem om voor groepen te spreken, heb geen sociale angst (allez, eigenlijk wel maar da's mijn autisme en eigenlijk heel vaak de sociale nuances niet doorhebben en bang zijn dat ik rare dingen zeg of misinterpreteer - een gegronde angst 😂 ) en ik wil of kan daar ook niks aan veranderen. Een drukke dag met veel sociaal contact put mij gewoon uit. En ja, dat is óók contact met mensen die ik leuk vind, of in situaties die ik leuk vind. Ik kan gerust op een feestje of bijeenkomst zijn, mij super amuseren maar ineens gaat het licht uit en zit ik over mijn grens. Dan moet ik gewoon naar huis en daarvan bekomen, zelfs al wil ik eigenlijk liever blijven. Nu, die vermoeidheid en sociale batterij die op is, heeft natuurlijk wel een invloed op je gevoel, je wordt wat slechter gezind en je wil naar huis... Maar eigenlijk had je wel willen blijven als je niet zo op was.

Ik denk dat er veel mensen zijn die zichzelf ooit als introvert gezien hebben omdat ze in hun puberteit veel op hun kamer zaten, veel gameden, geen sociale hobby's hadden, zich ongemakkelijk voelden bij sociaal contact,... Dat is het dus allemaal niet.

De vraag die je uzelf moet stellen: je hebt een drukke werkweek gehad, vol meetings en veel babbels met collega's. Zij stellen de vrijdagnamiddag voor om iets te gaan drinken met het werk. Denk je dan 'ja amai, da's precies wat ik nodig heb, ff ontspannen en wég van het werk en gewoon losse plezante babbels' of 'oh god kan ik mijzelf van een trap gooien ergens?' Hoeven ook geen collega's te zijn hé, misschien heb je stomme collega's. Een vriendengroep dan, of langsgaan bij familie om iets te drinken voor een verjaardag.
 
Ja, ik snap wel de discussie hier. Ik ben een introvert maar ben niet verlegen, heb geen probleem om voor groepen te spreken, heb geen sociale angst (allez, eigenlijk wel maar da's mijn autisme en eigenlijk heel vaak de sociale nuances niet doorhebben en bang zijn dat ik rare dingen zeg of misinterpreteer - een gegronde angst 😂 ) en ik wil of kan daar ook niks aan veranderen. Een drukke dag met veel sociaal contact put mij gewoon uit. En ja, dat is óók contact met mensen die ik leuk vind, of in situaties die ik leuk vind. Ik kan gerust op een feestje of bijeenkomst zijn, mij super amuseren maar ineens gaat het licht uit en zit ik over mijn grens. Dan moet ik gewoon naar huis en daarvan bekomen, zelfs al wil ik eigenlijk liever blijven. Nu, die vermoeidheid en sociale batterij die op is, heeft natuurlijk wel een invloed op je gevoel, je wordt wat slechter gezind en je wil naar huis... Maar eigenlijk had je wel willen blijven als je niet zo op was.

Ik denk dat er veel mensen zijn die zichzelf ooit als introvert gezien hebben omdat ze in hun puberteit veel op hun kamer zaten, veel gameden, geen sociale hobby's hadden, zich ongemakkelijk voelden bij sociaal contact,... Dat is het dus allemaal niet.

De vraag die je uzelf moet stellen: je hebt een drukke werkweek gehad, vol meetings en veel babbels met collega's. Zij stellen de vrijdagnamiddag voor om iets te gaan drinken met het werk. Denk je dan 'ja amai, da's precies wat ik nodig heb, ff ontspannen en wég van het werk en gewoon losse plezante babbels' of 'oh god kan ik mijzelf van een trap gooien ergens?' Hoeven ook geen collega's te zijn hé, misschien heb je stomme collega's. Een vriendengroep dan, of langsgaan bij familie om iets te drinken voor een verjaardag.
Maar die "kan ik mezelf van een trap gooien ergens" kan ook komen door social anxiety en als je dan toch gaat merk je dat je je eigenlijk wel hebt geamuseerd en het verfrissend was haha.
Dat is mijn situatie toch.
Ik heb zelden zin om iets sociaal te doen, maar als ik het dan doe merk ik wel dat het beter was voor me dan ik dacht.
Daarom ook mijn vraagstuk van "Ben ik introvert of niet" want in mijn gedachten slaak ik een diepe zucht als ik er nog maar over nadenk, maar als ik dan toch ga merk ik dat het me wel heeft opgepept. En toch iedere keer weer is mijn eerste gedachte als iemand me uitnodigt voor iets sociaal "Oh god please no why".
 
De vraag die je uzelf moet stellen: je hebt een drukke werkweek gehad, vol meetings en veel babbels met collega's. Zij stellen de vrijdagnamiddag voor om iets te gaan drinken met het werk. Denk je dan 'ja amai, da's precies wat ik nodig heb, ff ontspannen en wég van het werk en gewoon losse plezante babbels' of 'oh god kan ik mijzelf van een trap gooien ergens?' Hoeven ook geen collega's te zijn hé, misschien heb je stomme collega's. Een vriendengroep dan, of langsgaan bij familie om iets te drinken voor een verjaardag.
Ja indien ik die collega's graag heb :LOL: Geldt ook voor andere mensen, ik heb heel graag sociaal contact maar niet met onbekende mensen of mensen die ik niet zo graag heb, dan blijf ik liever thuis :unsure:

Ik weet niet goed wat ik ben, ambivert? Zelfs nog nooit van gehoord voor ik het hier las. Ik ben soms wel graag alleen maar afspreken met mensen is alleen energievretend als het iets verplicht/nieuws is of onbekende mensen zijn. In het ander geval krijg ik er juist energie van en kijk ik er naar uit :thinking:
 
Maar die "kan ik mezelf van een trap gooien ergens" kan ook komen door social anxiety en als je dan toch gaat merk je dat je je eigenlijk wel hebt geamuseerd en het verfrissend was haha.
Dat is mijn situatie toch.
Dat kan, maar dan is het sociale angst ipv introvert zijn. Als ik na zo'n week nog zoiets ga doen, zit ik daar om 19u te wenen (van vermoeidheid) met migraine.
 
Damned veel mensen hier die introvert zijn.

Ik ben van nature introvert MAAR ik kan als het echt moet extravert worden op amper 1 seconde tijd, zonder dat ik er zenuwachtig van word of ik dat aanvaard als onaangenaam of vervelend.

Die switch / klik kan ik in mijn hoofd asap maken en ik kan urenlang extravert uit de hoek komen. No problemo, zelfs voor geen 0.01%.

Dus ik ben dan eigenlijk ambivert? :unsure:
 
Ja, ik snap wel de discussie hier. Ik ben een introvert --> Check ?
maar ben niet verlegen, heb geen probleem om voor groepen te spreken, heb geen sociale angst --> Check
Een drukke dag met veel sociaal contact put mij gewoon uit. En ja, dat is óók contact met mensen die ik leuk vind, of in situaties die ik leuk vind. --> Nope ik kan uren doorgaan, dit put mij NIET uit. In tegendeel, ik vind dat plezierig.
Ik denk dat er veel mensen zijn die zichzelf ooit als introvert gezien hebben omdat ze in hun puberteit veel op hun kamer zaten, veel gameden, geen sociale hobby's hadden, zich ongemakkelijk voelden bij sociaal contact,... Dat is het dus allemaal niet. --> Ik speelde vroeger veel buiten, ik zit nu meer binnen dan vroeger lol
De vraag die je uzelf moet stellen: je hebt een drukke werkweek gehad, vol meetings en veel babbels met collega's. Zij stellen de vrijdagnamiddag voor om iets te gaan drinken met het werk. Denk je dan 'ja amai, da's precies wat ik nodig heb, ff ontspannen en wég van het werk en gewoon losse plezante babbels' --> Check, ik feest graag na de uurtjes, de enige reden dat ik dit meestal niet doe, is omdat mijn vrouw ligt te wachten thuis ;)
 
Gewoon ambivert hier.
Velen zullen mij bestempelen als een rare vlegel. Soms ben ik een babbelaar maar soms zeg ik ook amper twee woorden.
Soms maak ik mijn mening heel duidelijk. En soms knik ik gewoon ja omdat de zin om te discuteren of iets te weerleggen heel ver zoek is.
 
introvert, maar in groepen <=3 kan ik kort monologen dropen waardoor de rest stil word.
grotere groepen ben ik gewoon stil, omdat er dan teveel input bronnen zijn. hypersensitive helpt daar niet echt.
als het mij teveel word ben ik bewoon weg, boeit mij niet wat anderen denken.
 
Ik heb de indruk dat veel mensen zichzelf hier ambivert noemen omdat ze globaal gezien meer introverte kenmerken hebben en zich in beperkte kring veel beter op hun gemak voelen. Maar dat lijkt mij eerder gewoon iets typisch introvert?
 
Gewoon ambivert hier.
Velen zullen mij bestempelen als een rare vlegel. Soms ben ik een babbelaar maar soms zeg ik ook amper twee woorden.
Soms maak ik mijn mening heel duidelijk. En soms knik ik gewoon ja omdat de zin om te discuteren of iets te weerleggen heel ver zoek is.
Herkenbaar. Al durf ik tov uw laatste zin wel eens het omgekeerd doen, tot frustratie van anderen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan