Internet in tuinverblijf

Plutus

Well-known member
Crowdfunder FE
Tijdens onze renovatie gaan we in een tijdelijke woonunit in de tuin wonen. In die woonunit moeten we uiteraard ook internet hebben.

Wat ik dacht te doen is de coax die in huis binnenkomt door te verbinden en door te trekken tot in de woonunit om die daar dan aan te sluiten op de verdeler (die ik vanuit huis verplaats naar de woonunit) en vervolgens de modem. Extra afstand: +-20m.
Lijkt mij dus een vrij simpele oplossing - mis ik iets?

Zijn er alternatieven, bv 4G modems? Ik heb wel een volwaardige verbinding van minstens 50mbps nodig, we zullen ook vanuit die unit werken.

Moet je uberhaupt de coax verlengen? Kan je niet gewoon een lange ethernetkabel leggen, en aansluiten op het 2e accesspoint in de woonunit?

Moet je uberhaupt de coax verlengen? Kan je niet gewoon een lange ethernetkabel leggen, en aansluiten op het 2e accesspoint in de woonunit?
Dat was inderdaad mijn eerste idee. In dat geval moet de verdeler + modem, incl stopcontacten, in de woning blijven en dat lijkt me minder ideaal gezien alles wordt gestript. Niet onmogelijk, maar coax verlengen leek me dan praktischer?
Stof, tussen al het werk, stroomvoorziening doorheen het halve huis voorzien, …

Je hebt 3 opties
1) lange ethernet, met de problemen die je opsomt
2) coax verlengen, neem dan je juiste zodat er niet teveel ruis op komt. Je hebt ook speciale tangen nodig om die verbindingen te maken
3) 4G-modem. Bv. Orange Flybox (eventueel 2 stuks) of Tadaam. Ofwel een SIM-kaart nemen met heel veel data, en dat in een eigen gekochte 4G-modem steken.

Wat ik dacht te doen is de coax die in huis binnenkomt door te verbinden en door te trekken tot in de woonunit om die daar dan aan te sluiten op de verdeler (die ik vanuit huis verplaats naar de woonunit) en vervolgens de modem. Extra afstand: +-20m.
Lijkt mij dus een vrij simpele oplossing - mis ik iets?
De coax die van buiten komt tot aan netwerkverdeler (NIU) is eigendom van Telenet en valt volledig onder hun verantwoordelijkheid (NIU inclusief). Als jij dit achter hun rug gaat verlengen en eventuele problemen veroorzaakt op hun netwerk hierdoor, kan dit wel zuur opbreken.

Daarnaast is verlengen met 20 meter ook niet gering, aangezien heel het kabeltraject van aan de straatkast/paal dan hoogstwaarschijnlijk een upgrade van type kabel moet krijgen. Zie daarvoor de tabel op blz. 2 in deze PDF: https://www2.telenet.be/content/dam...ice/downloads/Kabelaansluiting_Paal-Grond.pdf

Dus nee, het is niet zonder risico, tenzij je heel goed weet wat je doet.

Zijn er alternatieven, bv 4G modems? Ik heb wel een volwaardige verbinding van minstens 50mbps nodig, we zullen ook vanuit die unit werken.
Zal afhangen van de ontvangst die je daar hebt, maar ik ben er geen fan van. Dit is goed om onderbrekingen op te vangen in nood, maar de hogere latencies gaan al snel tegensteken bij dagdagelijks werk.

Nooit verlengen met coax.
Ethernet is de juiste keuze.

Speciale shielded kabels gebruiken geschikt voor outdoor use. Meest eenvoudige optie en sowieso de goedkoopste.

De coax die van buiten komt tot aan netwerkverdeler (NIU) is eigendom van Telenet en valt volledig onder hun verantwoordelijkheid (NIU inclusief). Als jij dit achter hun rug gaat verlengen en eventuele problemen veroorzaakt op hun netwerk hierdoor, kan dit wel zuur opbreken.

Daarnaast is verlengen met 20 meter ook niet gering, aangezien heel het kabeltraject van aan de straatkast/paal dan hoogstwaarschijnlijk een upgrade van type kabel moet krijgen. Zie daarvoor de tabel op blz. 2 in deze PDF: https://www2.telenet.be/content/dam...ice/downloads/Kabelaansluiting_Paal-Grond.pdf

Dus nee, het is niet zonder risico, tenzij je heel goed weet wat je doet.

Zal afhangen van de ontvangst die je daar hebt, maar ik ben er geen fan van. Dit is goed om onderbrekingen op te vangen in nood, maar de hogere latencies gaan al snel tegensteken bij dagdagelijks werk.
Merci! Telenet geeft zelf aan dat je op eigen terrein de coax moet klaarleggen tot aan het distributiepunt en de Telenet-technieker die dan aansluit. In mijn hoofd is dat dan die paddestoel in de voortuin, dus ik zag er bijgevolg ook geen probleem in om de coax op eigen terrein door te trekken.
Maar volgens jou is dat dus niet toegelaten?

Ik kan anders wel bij de breekwerken de binneninstallatie even afkoppelen en eens alles gestript is, de verdeler + modem aan de muur bevestigen, tijdelijk stroom voorzien en dan ethernet door de tuin... Wat meer gepruts maar makkelijker in aanleg en foolproof.

Is Tadaam geen optie? Of eventueel Starlink, is nog best betaalbaar hier in België.
Tadaam kende ik niet, merci voor de tip, zal ik eens bekijken.
Ons verbruik zit aan +-600GB/maand dus dat Orange abbo is bv al geen optie, Tadaam lijkt met hun unlimited policy wel werkbaar. 'Up to 100mbps' is natuurlijk af te wachten wat dat in werkelijkheid geeft...

Tadaam kende ik niet, merci voor de tip, zal ik eens bekijken.
Ons verbruik zit aan +-600GB/maand dus dat Orange abbo is bv al geen optie, Tadaam lijkt met hun unlimited policy wel werkbaar. 'Up to 100mbps' is natuurlijk af te wachten wat dat in werkelijkheid geeft...
Tadaam is Telenet, dus eventueel eens de dekkingskaart van het BIPT checken om te zien of de dekking goed genoeg is. Snelheid zal afhankelijk zijn van de ontvangst en het gebruik van de GSM-mast. Ik denk dat je na 300 GB op een tragere bandbreedte gezet kan worden als je op een drukke mast zou zitten maar voor zover ik weet gebeurt dat in de praktijk maar zelden.

Merci! Telenet geeft zelf aan dat je op eigen terrein de coax moet klaarleggen tot aan het distributiepunt en de Telenet-technieker die dan aansluit. In mijn hoofd is dat dan die paddestoel in de voortuin, dus ik zag er bijgevolg ook geen probleem in om de coax op eigen terrein door te trekken.
Maar volgens jou is dat dus niet toegelaten?
Neen, dat mag niet. Het klopt wel dat jij de kabel moet voorzien, maar aan het einde van de rit is Telenet ook verantwoordelijk voor het gedeelte van aan het distributiepunt (paddenstoel) tot aan de NIU. De reden dat je zelf die kabel (juiste type+lengte) moet klaarleggen is omdat de aansluiting aan de straatkant wettelijk is vastgelegd aan een forfait van 50 euro zonder abonnementsverplichting, en dat bedrag is al 10 jaar niet meer geïndexeerd. Indien de kabel wel in het forfait vervat zou zitten, moeten ze dit bedrag een pak verhogen om de kost van alle types aansluitingen (lange opritten) te kunnen dekken. Het is pas als je een abonnement afsluit, dat Telenet ook de NIU komt plaatsen aan het andere uiteinde. Als de NIU ooit defect gaat, moet Telenet die ook gratis vervangen omdat die onder hun verantwoordelijkheid valt. Het werkt dus in beide richtingen.

Je kan natuurlijk altijd eens naar Telenet bellen voor een tijdelijke oplossing, dit staat ook in hun werfbrochure (zoek die eens op). Maar dat gaat wel geld kosten. Wat ook een mogelijkheid zou zijn: alle binnenkabels behalve de aftakkabel van de NIU loskoppelen, en deze dan integraal verplaatsen naar een werfkast buiten de woning, van waaruit je dan met UTP-kabel vertrekt naar de tijdelijke woonunit. Daarvoor moet je dan wel een heel deel van die coaxkabel kunnen losmaken/uitgraven.

Bij de elektriciteitsaansluiting werkt het ook zo: jij legt de kabel klaar (juiste type+lengte), maar sluit geen van beide kanten aan.

Als het de bedoeling is om met zo'n verbruik thuis te werken, zou ik 4G zelfs niet overwegen. Ik heb er enkele dagen moeten op overleven, en dat is toch gesukkel bij latencygevoelige toepassingen zoals videovergaderingen. Jij bent dan diegene die inkomende video en eigen webcam moet uitschakelen zodat de audio niet vervormd geraakt. Erg professioneel werkt dat niet als je het echt intensief gaat gebruiken. Zeker ook omdat die soms eens durft overschakelen van 4G naar 5G of omgekeerd, en je dan met een kleine disconnect zit.

Beetje een gelijkaardige situatie als jou.
Van onze aparte garage een "office" gemaakt. Er lagen wachtbuizen maar typisch natuurlijk we krijgen de ethernet kabel er niet door.
Oplossing die ons voorgesteld wordt zijn powerlines.

Ik weet niet of er mogelijkheid is om een mesh aan te leggen?
Een AP op u oud huis & AP op u tuinverblijf.
En je hebt draadloos connectie van telenet.
Hoef je niet te graven.

Voordeel van ethernet is wel dat je achteraf ook kunt hergebruiken.

Mesh WiFi of point to point koop je hier bvb.:

TADAAM was voor mij niet werkbaar. Teams meetings die vastlopen, trage snelheden, wegvallen van verbinding, steeds maar naar dat kastje lopen om hem eens te resetten… lag misschien aan de afstand tot de mast, maar als het de bedoeling is om enkele maanden te kunnen thuiswerken zou ik toch voor de bekabelde optie gaan.

Powerline is inderdaad ook een goeie tip, merci. Idem voor mesh, als dat zo ver gaat.
Bij beide oplossingen blijft wel het issue dat ik dan permanente stroomvoorziening moet voorzien op de werf - de verdeler en modem staan in de woonkamer en niet in de garage waar de werfkast zal komen. Vandaar dat ik dus hoopte om gewoon de coax te kunnen doorverbinden maar niet dus.
Soit, desnoods tijdelijk een elektriciteitsleiding over het plafond leggen ofzo en in functie van de vordering van de werken die kabel steeds verleggen. Voor alles is een oplossing.

Dan is het voorstel van @Jackerath om een werfkast buiten te zetten ook nog niet zo slecht. Enige is inderdaad dat ik de coax ver genoeg vrij moet kunnen maken en dat ga ik pas zien van zodra de sloopwerken beginnen, ik heb nu géén idee hoe die kabel loopt.

Als het de bedoeling is om met zo'n verbruik thuis te werken, zou ik 4G zelfs niet overwegen. Ik heb er enkele dagen moeten op overleven, en dat is toch gesukkel bij latencygevoelige toepassingen zoals videovergaderingen. Jij bent dan diegene die inkomende video en eigen webcam moet uitschakelen zodat de audio niet vervormd geraakt. Erg professioneel werkt dat niet als je het echt intensief gaat gebruiken. Zeker ook omdat die soms eens durft overschakelen van 4G naar 5G of omgekeerd, en je dan met een kleine disconnect zit.

TADAAM was voor mij niet werkbaar. Teams meetings die vastlopen, trage snelheden, wegvallen van verbinding, steeds maar naar dat kastje lopen om hem eens te resetten… lag misschien aan de afstand tot de mast, maar als het de bedoeling is om enkele maanden te kunnen thuiswerken zou ik toch voor de bekabelde optie gaan.
Dat vrees ik dus ook. 4G is leuk om snel een internetpanne op te vangen of om wat mails weg te tikken, maar continu calls (en dan nog met 2 personen tegelijk) gaat niet werken, dat voel ik nu al aan mijn kleine teen.
En het zal voor 9-12 maanden zijn dus dat moet gewoon zo goed als mogelijk werken.

En het zal voor 9-12 maanden zijn dus dat moet gewoon zo goed als mogelijk werken.
In dat geval zou ik ook Proximus durven te overwegen indien het kabelprobleem daar eenvoudiger op te lossen is. Je kan ook daar je licht eens opsteken bij de klantendienst.

Terug
Bovenaan