Techreview: Recon Cloud Hybrid Controller

Nog steeds word ik soms plots wakker in het midden van de nacht, badend in angstzweet. In de gruwelijke nachtmerries die gepaard gaan met die momenten, word ik gedwongen om met een third party-controller Mario Kart te spelen op mijn Nintendo 64, als twaalfjarige snotneus. Ja, de trauma’s die ik overgehouden heb aan de onfortuinlijke, onofficiële randapparatuur van dat tijdperk, draag ik tot op heden nog steeds mee. Als ik nu ergens een controller spot die niet gefabriceerd werd door Nintendo, Microsoft of Sony, is mijn wantrouwen aanzienlijk hoog. Maar goed, even in alle ernst: ik weet dat er tegenwoordig echt wel degelijke controllers gemaakt worden door andere fabrikanten, al dan niet onder toeziend oog van de consolefabrikanten. Turtle Beach is er zo eentje die al een hele tijd meedraait en een behoorlijke reputatie wist op te bouwen. We onderwerpen in deze review hun nieuwste creatie aan een eerlijk oordeel.

Turtle Beach heeft de afgelopen jaren al verschillende Xbox-controllers op de markt gebracht, en de Recon Cloud Hybrid Controller is de allernieuwste. Het is meteen ook de duurste omdat ze de meeste functionaliteit biedt. Met een adviesprijs van 99,99 euro ligt het kostenplaatje ook meteen een stuk hoger dan die van de officiële Xbox-controllers. Maar dat is uiteraard niet zonder reden. We bekijken zo meteen in detail wat deze controller allemaal te bieden heeft.

recon cloud 1.png

Tot het uiterste

Het eerste wat opvalt als je de controller in handen neemt, is dat Turtle Beach tot het uiterste gegaan is om zo veel mogelijk oppervlakte van de controller te benutten voor de plaatsing van allerhande knopjes, zonder dat het hinderlijk wordt. Elke knop heeft netjes zijn plaats en functie, al is de ene nuttiger dan de andere. Bovenaan vind je knopjes die vooral bedoeld zijn om het geluid van je headset mee te bedienen, zoals een volumeknop voor het algemeen geluid, een volumeknop voor de chatfunctie, een mute knop en knoppen om door equalizer presets te bladeren. Aan de achterkant heb je ook twee knoppen die programmeerbaar zijn, afhankelijk van je wensen. Je kunt deze extra knoppen dus toewijzen aan bepaalde acties in een spel. Ik ben op zich wel fan van dit soort knoppen, en het verbaast me enigszins dat deze nog niet algemeen ingebakken zijn bij de designs van de consolemakers want ze zitten op een makkelijk te bereiken plaats. Ze zijn een fijne aanvulling op de gekende trigger- en bumperknoppen en dragen op deze controller de naam P1 en P2. De Recon Cloud Hybrid controller weegt bijna twintig gram minder dan de officiële Xbox controllers, wat een quasi verwaarloosbaar verschil is. Ik vind dat een controller niet te licht mag wegen, omdat het dan snel erg plastiekerig aanvoelt, maar op dat vlak zit het dus wel snor. Daar zit ook de ingebouwde batterij natuurlijk voor iets tussen, die overigens geweldige prestaties levert. Het materiaal voelt desondanks toch wel wat goedkoper aan dan ik zou willen, maar we hebben natuurlijk ook niet te maken met het elitesegment onder de controllers.

De Recon Cloud Hybrid Controller biedt je een pak vrijheid.


Aan de onderzijde vind je een jack-input om je headset aan te sluiten, een Bluetooth-knopje om een apparaat te koppelen en een kleine switch waarmee je kunt kiezen tussen draadloze of bekabelde connecties. Wat het laatste betreft, was het een enorme domper dat je op je Xbox enkel kunt spelen als je de kabel inplugt. Deze is gelukkig wel meer dan lang genoeg om comfortabel vanuit je luie zetel te kunnen gamen, maar met een kabel aan je controller gamen is toch niet meer van deze tijd. Een vrij rare keuze als je weet dat ze met deze controller specifiek inzetten op “wireless gaming”. Maar het gaat dan in feite om gamen via je Android smartphone of tablet. Er is dus ook geen compatibiliteit voor Apple-toestellen. We komen daarmee aan bij de hoofdfocus van de Recon Cloud Hybrid controller, en in de naam zit al een hint: cloud gaming. Er is een clip voorzien die erg handig in gebruik is. Je schroeft hem vast op je controller en klikt er vervolgens je telefoon in, of je kunt hem ook gebruiken als steun om je telefoon op de tafel te plaatsen. Na het opzetten van je draadloze Bluetooth-verbinding kun je meteen beginnen gamen. Microsoft wil natuurlijk graag dat je vooral van hun diensten gebruik maakt, dus het is erg fijn dat er bij deze controller een code geleverd wordt voor een maand gratis gebruik van Xbox Game Pass, waarmee je meteen toegang krijgt tot meer dan honderd topgames.

recon cloud 2.png

In de wolken spelen

In feite moet je wel fan zijn van cloud-gaming om de aankoop van deze controller te rechtvaardigen. Als dat niet je hoofddoel is, zijn er interessantere alternatieven. Maar cloud-gaming zit in de lift, dus deze controller zal zeker zijn publiek weten te bereiken. Hij doet dan ook perfect waarvoor hij gemaakt is. De input latency is te verwaarlozen dankzij de snelle en stabiele Bluetooth-verbinding. Als je toch vertraging ervaart, is dat helaas inherent aan cloud-gaming, en dan is het streamen van de data de boosdoener, en niet zozeer de controller zelf. Is dit een element dat jou niet afschrikt, of speel je eerder trage of turn-based videogames, dan is de Recon Cloud Hybrid controller een aanrader. Er staat natuurlijk een heleboel vrijheid tegenover, en dat is ook iets waard. Als je in huis een snelle wifiverbinding hebt, is het allemaal nog wel goed te doen.

Het is een terechte geruststelling gebleken dat het bouwen van deze controller uitbesteed werd door Microsoft zelf, want daardoor heeft de controller dezelfde vertrouwde vorm als de officiële controllers. De plaatsing van de knopjes en sticks is ook exact zoals we die gewend zijn. De kwaliteit ervan verschilt wat van knop tot knop. De sticks zijn verrassend goed, maar de D-pad een stuk minder. Die is nog niet zo dramatisch slecht als bij die van de vorige generaties van Xbox-controllers, maar voelt helaas lang niet zo snappy als die van de huidige lijn van controllers. De overige face-buttons en shoulder-buttons zijn prima, maar missen ook dat tikkeltje tactiliteit. Om dan even terug te komen naar de inleiding van deze review: het is wel duidelijk dat third party-controllers geen bron van angst meer hoeven te zijn. Natuurlijk kochten mijn ouders die vroeger omdat die goedkoper waren dan de officiële variant, en daar is bij dit specifiek model geen sprake van, maar dat kunnen we ook niet verwachten als je ziet hoeveel functionaliteit deze controller biedt. Je kunt Forza zitten spelen terwijl je een grote boodschap in de pot dumpt, door een Gears of War-level razen terwijl je half aandachtig je online-meeting volgt, of in bed nog één run proberen in Slay the Spire. Die ervaringen zijn natuurlijk ook iets waard, en kunnen een standaard Xbox-controller niet bieden.

Conclusie

Turtle Beach levert met deze controller terug een exemplaar van prima kwaliteit af. De knoppen voelen net een tikkeltje minder fijn aan dan bij de officiële Xbox-controllers, maar de Recon Cloud Hybrid Controller heeft genoeg troeven in petto om de aankoop hiervan te overwegen. Zo is deze controller vooral bedoeld om met je Android-smartphone games te streamen via Xbox Game Pass. Verder kun je hem uiteraard ook gebruiken voor pc, Xbox Series X|S en Xbox One. Om ermee op je console te kunnen gamen, moet je helaas je kabel inpluggen. De uitgebreide functies wat betreft bediening van het geluid van je headset, zijn mooi meegenomen voor wie daar behoefte aan heeft.

Pro

  • In samenwerking met Microsoft
  • Meer dan dertig uur gamen op één laadbeurt
  • Batterij in drie uur opgeladen
  • Ideaal voor cloud-gaming
  • Ligt goed in de hand

Con

  • Niet draadloos als je op Xbox wil spelen
  • Ondermaatse D-pad
7.5
 
Terug
Bovenaan