Intercontinentale reizen in Coronatijden

best druk op Zaventem vandaag maar alles is blijkbaar heel goed georganiseerd. Nergens echt moeten wachten en veel rapper bij de gate als verwacht.

het bier is precies wel goed op weg om even duur te worden als in Dubai airport.

/yolo
 
Op vraag van @MrCipo , onze planning van Costa Rica vorige maand.

1auto BE => NL
vlucht NL => US => CR
Verblijf San José
2-4Huurauto afhalen
Verblijf La Fortuna
Parque Nacional Volcán Poás
La Paz Waterfall (de gratis locatie)
Mistico Arenal Hanging Bridges
Mirador el Silencio
Tabacon Hot Springs (de gratis locatie)
5Verblijf Rio Celeste
Parque Nacional Volcán Tenorio
6-7Verblijf Monteverde
Reserva biologica Bosque Nuboso Monteverde (met gids)
8Verblijf Jaco
Crocodile Bridge
Playa Jaco
El Miro
9-12Verblijf Quepos
Espadilla Beach
Parque Nacional Manuel Antonio (met gids)
Playa Manuel Antonio
Catamaran Tour (niet mee geweest)
13Verblijf Uvita
Playa Uvita
14-15Sierpe River Ferry heen
Verblijf Drake
Cano Island Tour
Hike Drake Trail (niet kunnen doen)
16-17Sierpe River Ferry terug
Verblijf Puerto Jimenez
Playa Preciosa
Parque Nacional Corcovado (met gids)
18Verblijf Dominical
Playa Dominical
19Whale Watching Tour (niet gedaan)
Verblijf Jaco
20Covid test
Huurauto afzetten
Verblijf San José
21vlucht CR => US => NL
auto NL => BE

Grotendeels alles vlot verlopen. Sommige parken verplichten je online te reserveren door covid. Volcan Poas was helaas op de top weinig te zien door de wolken. Bij een aantal parken ook een gids genomen die dieren/planten spotten waar je zo zou voorbij wandelen. Een auto huren is niet direct goedkoop maar we raden toch een 4WD aan als je zorgeloos wilt reizen. Vooral voor Drake Bay en Puerto Jimenez (Corcovado park). In feite beter af om richting Drake auto achter te laten en ferry te nemen en voor richting Corcovado te laten voeren met de wagen, zeker als het geregend heeft. Ook in Monteverde konden we dat gebruiken maar dat komt omdat de GPS ons verkeerd stuurde op lange slechte wegen.

Quepos kan gerust in 3 ipv 4 dagen als je geen fan bent van (dure) tours. Jaco kan gerust geskipped worden bij een kortere planning al vonden we dat een goede tussenstop om niet te lang in 1 keer door te rijden. Ook Uvita en Dominical zijn kalme locaties goed voor een tussenstop wat betreft rijden en eens te wandelen op het strand of te chillen aan het zwembad van het verblijf. Qua eten kan je zowat overal in een Soda terecht als het goedkoop moet zijn. Moest je een RostiPollos tegenkomen raden we dat ook aan om eens lekker te eten.
Hartelijk dank!

wij zullen er maar 9 nachten in totaal zijn, dus moeten wat skippen in activiteiten...
Ik verkies dan liever lang genoeg op één plaats te zijn om niet te veel te moeten rondhollen.

3 nachten in La fortuna
3 nachten Uvita (maar daar is precies niet veel te doen? Maar van daaruit kan je met een uur rijden wel veel andere dingen doen? Gewoon rustig in de natuur zijn is voor mij wel voldoende eigenlijk)
3 nachten Manuel Antonio (3 dagen ikv trouw familie)

Had eerst geen 4x4 voorzien, maar ondertussen toch al de upgrade gedaan...

Hebben jullie GPS gebruikt, of via waze op gsm alles goed te doen om niet op de kleine slechte wegen verzeild te geraken?
Daar simkaart met data gekocht?

Is het mogelijk om daar na 18u de baan op te gaan? Of is het niet mogelijk om in het donker te rijden?

Qua kostprijs eten, is het vergelijkbaar met Spanje? Of eerder zoals bij ons?
 
Je kan altijd bij je contactpersoon van de verblijven eens vragen of zij activiteiten kunnen aanraden/reserveren in of buiten Uvita. Zij kunnen rekening houden met activiteiten dat periode gebonden zijn zoals dolfijnen/walvissen in het water spotten of schildpadden op het strand. We hebben daar alleszins langs het strand papegaaien, vleermuizen en apen gezien. Van Uvita is het normaal ook mogelijk met een boot naar Corcovado Park, Cano Island, etc te varen maar kan misschien gewijzigd zijn met de corona.

Locals raden aan Waze te gebruiken wat (meestal) goed werkt. Dat hebben we in combinatie met de Maps.me app gebruikt dat heel goed offline werkt en ook toelaat gemakkelijk te filteren op bepaalde categorieën in de aard van Google Maps. Simkaart was Kolbi wat meeste wordt aangeraden qua bereik voor toeristen maar deze kan je dacht ik niet in San Jose airport kopen. Die van Claro wel. (Op een klein aantal plekken ging 4G niet zo goed maar door te forceren op 3G ging het weer.)

Huurauto's hebben een toeristische nummerplaat waarop geen beperking zit op de uren dat je mag rijden. Enkel auto altijd goed parkeren en dergelijke want bij een overtreding nemen ze je nummerplaat mee.

Al een jaar of 20 niet meer naar Spanje geweest en ook hier ga ik zelden op restaurant dus moeilijk om prijzen te vergelijken. Hangt af van welk restaurant je bezoekt want kan allebei van goedkoop naar duur gaan. :p
 
Moet er nu nog een plf ingevuld worden als je met de auto terugkeert van ski in oostenrijk?
Je vult het Passagier Lokalisatie Formulier (PLF) in binnen de 6 maanden voor je aankomst in België, ook als je volledig gevaccineerd bent. Het PLF moet ingevuld worden iedereen die, rechtstreeks of onrechtstreeks, naar België reist, behalve:als je minder dan 48 uur in België verblijftals je minder dan 48 uur in het buitenland verbleef.
Ja dus. Iemand enig idee wanneer je de testcodes krijgt? 15 december al ingevuld.

Ik zie net dat de RAT testen ook niet meer voldoen voor mensen die uit een rode niet EU zone terugkomen.
Dan zal het dus PCR worden en langer wachten 😞 (extra dag verlof en niet werken).
Enige reden hiervoor?
 
Hebben allen 1 ingevuld. Niks controle gezien. Wel mail gekregen dat we niks hoeven te ondernemen qua test of quarantaine. Ok dan.
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Hebben allen 1 ingevuld. Niks controle gezien. Wel mail gekregen dat we niks hoeven te ondernemen qua test of quarantaine. Ok dan.

Ik kreeg dit meteen als antwoordmail terug:
Hallo,

Bedankt voor het invullen van het Passenger Locator Form. Wij wensen u een prettige aankomst in België.
In bijlage vindt u een document met een QR-code en een samenvatting van de informatie van op het elektronische formulier. Deze QR-code moet u bij vertrek aan de vervoerder tonen of, als u via de weg reist, aan de overheden die met de grenscontrole belast zijn.
Indien u verder iets moet ondernemen, zult u op de hoogte worden gebracht.

Zorg voor een veilige reis,
 
Iemand recent teruggekomen uit een derde land als gevaccineerde (rood, niet-witte-lijst)?

Volgens https://www.info-coronavirus.be/ is een PCR-test dan verplicht op dag 1 & 7 (quarantaine tot neg. testresultaat). We hebben ook testcodes ontvangen met deze data ontvangen (pas 48u na invullen PLF, dat terzijde...) en gingen voor onze reis ook uit van deze regels.

Net echter mailtje van corona-tracing ontvangen met volledig andere richtlijnen (PCR pas vanaf dag 5) - zijn dat de oude maatregelen en is hun PDF'ke nog niet aangepast misschien?

Uit de mail:
"Wanneer mag ik mijn quarantaine beëindigen?
• Indien u volledig gevaccineerd bent kan de quarantaine beëindigd worden o.b.v. een
negatieve test die wordt uitgevoerd rond dag 5.
• In de andere gevallen kan de quarantaine beëindigd worden o.b.v. een negatieve test vanaf
dag 7."

Edit: na een halfuurtje in de wachtrij telefonisch boodschap gekregen: "mail mag je negeren"; tjah...
 
Laatst bewerkt:
  • Unsure
Waarderingen: 515
Hier is er een high risk contact geweest in de familie. De gezinsleden 3 verschillende versies gehoord van het trace center.

"De nieuwe mensen zijn niet op de hoogte van de nieuwe richtlijnen". Jaja, zo kan het ook. :ROFLMAO:
 
  • Verdrietig
Waarderingen: 515
Hier is er een high risk contact geweest in de familie. De gezinsleden 3 verschillende versies gehoord van het trace center.

"De nieuwe mensen zijn niet op de hoogte van de nieuwe richtlijnen". Jaja, zo kan het ook. :ROFLMAO:
Lijkt me toch als er wijzigingen zijn aan de regels dat ze die zouden moeten meedelen aan het begin van elke shift? 🤔
 
Wel, die persoon heeft mij inderdaad de regels bevestigd zoals ze op https://www.info-coronavirus.be/ staan. Dat er een mail met (blijkbaar) foutieve info werd verstuurd, kon hij niet verklaren. Ik heb meegegeven dat ze best toch corrigeren.. kan niet de enige persoon met die vraag zijn.
ik heb deze ook gehad, wist direct dat het niet klopte want we hadden al testcodes voor dag 0 en dag 7 ontvangen.
Ook is de info online anders dat wat er in die mail stond.
Maar ik kan wel geloven dat veel mensen hier gaan twijfelen.
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Niet intercontinentaal, maar:

Ik moet binnenkort het vliegtuig nemen voor het werk, en heb een negatieve test nodig. Rapid antigen van minder dan 24u zou ok zijn, dus ik heb afspraak gemaakt bij de apotheek de dag voor de vlucht.
Weet iemand hoe dat dan werkt met het testcertificaat? Moet ik daar online achter gaan zoeken? Of kan ik dat in mijn covidsafe app zetten?

Test is om 12u30, en de vlucht de dag erna om 10u. Ben me een beetje zorgen aan het maken over hoe lang dat duurt voordat ik dat certificaat heb...
 
Niet intercontinentaal, maar:

Ik moet binnenkort het vliegtuig nemen voor het werk, en heb een negatieve test nodig. Rapid antigen van minder dan 24u zou ok zijn, dus ik heb afspraak gemaakt bij de apotheek de dag voor de vlucht.
Weet iemand hoe dat dan werkt met het testcertificaat? Moet ik daar online achter gaan zoeken? Of kan ik dat in mijn covidsafe app zetten?

Test is om 12u30, en de vlucht de dag erna om 10u. Ben me een beetje zorgen aan het maken over hoe lang dat duurt voordat ik dat certificaat heb...

wij hadden certificaat na een goed uurtje in onze app, gewoon nieuwe certificaten downloaden.
 
Volgens 02 214 1919 is een (negatieve) PCR test in het buitenland <72h voor vertrek ook voldoende om die eerste test in BE niet te moeten doen(en geen quarantaine tot negatief resultaat), dat is informatie die 2-3 weken geleden ook op de website stond maar nadien niet meer (net zoals de tekst dat een RAT bij de apotheker ook voldoende was i.p.v. PCR bij terugkomst ook er af gehaald is). 😫 🤷‍♂️
Rode zone buiten EU.
 
Volgens 02 214 1919 is een (negatieve) PCR test in het buitenland <72h voor vertrek ook voldoende om die eerste test in BE niet te moeten doen(en geen quarantaine tot negatief resultaat), dat is informatie die 2-3 weken geleden ook op de website stond maar nadien niet meer (net zoals de tekst dat een RAT bij de apotheker ook voldoende was i.p.v. PCR bij terugkomst ook er af gehaald is). 😫 🤷‍♂️
Rode zone buiten EU.

wij zijn toegekomen in Brussel. Direct naar testcentrum op luchthaven zelf gegaan om 18u.
Naar huis gegaan, geslapen en dag nadien om 14u hadden we ons resultaat en mochten we uit quarantaine.

Dat noem ik geen echte quarantaine :)
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Iemand die tijdens de pandemie naar Zuid-Afrika getrokken heeft?
Zat hier ook niet een lid die daar woont?
Wij willen graag in maart gaan, maar je zou beginnen schrik krijgen om dergelijke reizen 2 maand op voorhand te plannen.
 
wij zijn toegekomen in Brussel. Direct naar testcentrum op luchthaven zelf gegaan om 18u.
Naar huis gegaan, geslapen en dag nadien om 14u hadden we ons resultaat en mochten we uit quarantaine.

Dat noem ik geen echte quarantaine :)
Klopt het is niet erg lang maar kost me wel een extra verlofdag met nachtwerk 😉
Maar gewoon de onduidelijkheid stoort me, is hun website correct of het callcenter?
Website bleek in het verleden ook al niet altijd up to date te zijn.
Dat ze nog informatie doorgeven die al 3 weken van de website verdwenen is lijkt me gek, maarja.
 
Terug
Bovenaan