Index aanpassing huurwoning met Epc F

Ik heb voor hun een afspraak bij de huurdersbond gemaakt voor nu maandag
Zeker geen slechte zaak, die gaan hier meer ervaring mee hebben.

Inv datum indexatie. De verhuurder moet niet op de verjaardag van de huurovereenkomst indexeren, hij kan dit ook later, maar hij moet de indexcijfers gebruiken van de verjaardag van de huurovereenkomst en dit kan voor een beperkte periode met terugwerkende kracht
Er was bij aanvang van de huur ook een dichte erfafscheiding aanwezig van 35 meter breed aan de achterkant van de tuin, 50% haag 50% houten schuttingen, de verhuurders hebben die deze zomer weggehaald er is daarbij ook gezegd dat hun een andere erfafscheiding zullen plaatsen
tot op heden is dit nog niet gebeurd, hebben de huurder recht op een andere dichte erfafscheiding? de erfafscheiding staat ook in de plaatsbeschrijving.
Sterker nog huurders kunnen op dit genot mingenot eisen, aangezien een deel van het gehuurde goed teniet is gedaan, zonder vervanging. Nu dit is theoretisch of zij in praktijk veel kunnen krijgen is iets anders
Het huurhuis ligt aan de voorkant van de straat, 50 meter naar achter ligt de boerderij van de verhuurder, nu ze alles hebben weggehaald is er van privacy totaal geen sprake meer in de tuin van de huurder de voorkant van de verhuurder sluit aan op de achtertuin tuin waarvan de huurder de helft huurt, nu kregen de huurders te horen als je privacy wil moet je maar platen zetten terwijl er bij aanvang van de huur een dichte afscheiding aanwezig was.
Dus reageren dat ze nu minder huur zullen betalen omdat er een deel van hun gehuurde goed is veranderd. Kunt zelf stellen dat de verhuurder in gebreke blijft om het rustig huurgenot te voorzien.

Maar of dit de onderlinge relatie gaat bevorderen is nog iets anders...
 
De erfafscheiding gaat wanneer het weer beter is door de verhuurder nieuw geplaatst worden (dit gaat ook terug een dichte afscheiding worden)

Buiten is er dan nog 1 struikelpunt een stuk van 11 x 28 meter tuin die de verhuurder claimt om een nieuwe weide/fruitgaard) van te maken, in het huurcontract staat enkel Tuin aanwezig, in de plaatsbeschrijving staat dit stuk tuin wel met een foto vermeld dus ik vermoed dat dit gewoon bij het huurhuis hoort, is in begin door de verhuurder/immo ook zo gezegd geweest tegen hun

Opzich hebben ze geen probleem om dit stuk tuin evt op te geven maar met de nieuwe index verhoging staan ze daar nu ook niet meer voor te springen

Het stuk tuin (foto 3/4) dit is hun achtertuin die vlak aansluit aan de achterkant van het huis, foto 1/2 is een stuk tuin van 11 x 28m die daarop aansluit aan de zijachterkant van het huis, nu is alles van beplanting/bomen/afscheiding volledig weg + het een stuk tuin aan de zijkant van 6 x 28 en daarnaast nog een stuk grond van de verhuurder van 28 x 30, de grond ervan is in de zomer van vorig jaar volledig terug omgedaan/gelijk gemaakt en volledig opnieuw ingezaaid, en nu wil de verhuurder het stuk van hem aan de zijkant van voor laten doorlopen tot vanachter bij hem (achter de haag van foto 1/2) wat nog een goede 30 meter is, daarbij willen ze het stuk wat op de plaatsbeschrijving staat (foto 1 en 2) laten doorlopen zodat dit 1 geheel is voor de verhuurder.

 
Laatst bewerkt:
Is het een apart perceel (te bekijken op geopunt)? Stuur anders toch eens het adres in om door als je zelf niet vertrouwd bent met percelen/geopunt
 
De erfafscheiding gaat wanneer het weer beter is door de verhuurder nieuw geplaatst worden (dit gaat ook terug een dichte afscheiding worden)

Buiten is er dan nog 1 struikelpunt een stuk van 11 x 28 meter tuin die de verhuurder claimt om een nieuwe weide/fruitgaard) van te maken, in het huurcontract staat enkel Tuin aanwezig, in de plaatsbeschrijving staat dit stuk tuin wel met een foto vermeld dus ik vermoed dat dit gewoon bij het huurhuis hoort, is in begin door de verhuurder/immo ook zo gezegd geweest tegen hun

Opzich hebben ze geen probleem om dit stuk tuin evt op te geven maar met de nieuwe index verhoging staan ze daar nu ook niet meer voor te springen

Het stuk tuin (foto 3/4) dit is hun achtertuin die vlak aansluit aan de achterkant van het huis, foto 1/2 is een stuk tuin van 11 x 28m die daarop aansluit aan de zijachterkant van het huis, nu is alles van beplanting/bomen/afscheiding volledig weg + het een stuk tuin aan de zijkant van 6 x 28 en daarnaast nog een stuk grond van de verhuurder van 28 x 30, de grond ervan is in de zomer van vorig jaar volledig terug omgedaan/gelijk gemaakt en volledig opnieuw ingezaaid, en nu wil de verhuurder het stuk van hem aan de zijkant van voor laten doorlopen tot vanachter bij hem (achter de haag van foto 1/2) wat nog een goede 30 meter is, daarbij willen ze het stuk wat op de plaatsbeschrijving staat (foto 1 en 2) laten doorlopen zodat dit 1 geheel is voor de verhuurder.

Huurder kan zijn been stijf houden dat dit tot het gehuurde goed hoort en dit in de huurprijs is inbegrepen, waardoor de verhuurder niet eenzijdig kan beslissen om een stuk af te nemen.

Dit wilt wel zeggen dat de huurder verantwoordelijk is voor het onderhoud.

Als de verhuurder echt heel graag dat stuk tuin wilt, zijn er mogelijkheden om te onderhandelen.
 
Is het een apart perceel (te bekijken op geopunt)? Stuur anders toch eens het adres in om door als je zelf niet vertrouwd bent met percelen/geopunt
Maakt op zich niet uit voor de huurder. Ook al zou het stuk tuin op geopunt niet tot het perceel van de gehuurde woning bevinden, blijft dit toch volgens de huurovereenkomst en plaatsbeschrijving onderdeel van hetgeen de huurder heeft gehuurd.

De verhuurder had bij ingang van de huur maar duidelijk moeten aangeven tot waar de tuin gaat voor de huurder.
 
Sterke onderhandelingspositie dan voor de huurder ivm de index verhoging lijkt me (zeker omdat de verhuurder dit wil gebruiken voor een fruitgaard/paardenweide)
 
Ze zijn ondertussen naar de huurdersbond geweest en hebben een aangetekend schrijven gedaan

Korte samenvatting van de eisen van de huurders

-Erfafscheiding zoals die bij aanvang huur er stond over de gehele lengte (ondoorzichtig)
-Stuk tuin willen ze niet zomaar opgeven enkel na vermindering huur
-Zwarte schimmel laten onderzoeken en oplossen
-kelder in orde maken zodat deze terug in gebruik kan genomen worden of huuraanpassing

Als voor deze zaken geen oplossing komt binnen bepaalde tijd aanvraag verzoekschrift verzoening bij de vrede rechter + aanvraag mingenot en een stopzetting van de index tot alle zaken in orde zijn (mingenot aanvragen moet altijd via de vrederechter)

Deze morgen om 06.30 kregen ze plots een sms van de verhuurder als hij niet eens mee kon gaan naar de huurdersbond om samen over de dingen te praten, uiteraard hun laten antwoorden dat er voor verhuurder een verhuurders bond is en hij zich tot hun kan richtingen en dat er van gesprekken niks meer in huis komt, en dat ze nog enkel actie willen zien ivm de problemen die zich voordoen
 
(Huurdersbond betrekken) Zeker geen slechte zaak, die gaan hier meer ervaring mee hebben.
Ik heb zeer goede ervaringen met de huurdersbond, ze hebben me in 2 specifieke situaties goed geholpen (vaak helpt alleen al het feit dat een 3e partij betrokken raakt).
 
Deze morgen om 06.30 kregen ze plots een sms van de verhuurder als hij niet eens mee kon gaan naar de huurdersbond om samen over de dingen te praten, uiteraard hun laten antwoorden dat er voor verhuurder een verhuurders bond is en hij zich tot hun kan richtingen en dat er van gesprekken niks meer in huis komt, en dat ze nog enkel actie willen zien ivm de problemen die zich voordoen
Ik heb in mijn tijd bij de huurdersbond regelmatig van deze gesprekken gehad. Ik vind deze altijd zeer zinvol. Soms is het al genoeg om de verhuurder aan het woord te laten en daar zelf duidelijk aangeven wat de wet stelt. En soms komen er dan feiten naar boven dat een huurder onbewust heeft achtergehouden, wat een ander licht op de zaak schijnt.

Wel geen idee of de huurdersbond zo een gesprek nog doet eerlijk gezegd.
 
Pff

Nu wil de verhuurder morgen beginnen met eens stuk tuin af te maken met harmonica draad, daardoor gaat de tuin afgesloten zijn en verliezen ze al heel het stuk aan de zijkant, uiteraard gaan de huurders hier niet mee akkoord maar de huisbaas zegt dat hij het recht heeft om dit te doen.

Wat kunnen ze hiertegen inbrengen?
 
Pff

Nu wil de verhuurder morgen beginnen met eens stuk tuin af te maken met harmonica draad, daardoor gaat de tuin afgesloten zijn en verliezen ze al heel het stuk aan de zijkant, uiteraard gaan de huurders hier niet mee akkoord maar de huisbaas zegt dat hij het recht heeft om dit te doen.

Wat kunnen ze hiertegen inbrengen?
Op het moment dat hij één voet op het gehuurde goed zet, de politie bellen en een klacht neerleggen wegens woonschennis
 
De verhuurder dreigt nu met de huur op te zeggen, het contract is er eentje van 9 jaar 01/09/2021 begin datum eindigt op 31/08/2030

Link, stukje uit huurcontract over opzeg verhuurder.

Vanaf wanneer kan hij de opzeg laten beginnen?
 
Zoals ik dit document lees, 9maand schadevergoeding indien hij voor 01/03/24 opzegt. Dat lijkt mij echter niet haalbaar.

18 maand schadevergoeding indien hij het opzegt zonder grondige reden. Wat mij dan nu eerder het geval lijkt.

0 maand indien in onderling overleg wordt overeengekomen dat je eruitkomt. Dus als hij jullie een document zo laat ondertekenen, denk ik.

Voor de andere redenen, zoals zelf bewonen is hij ook juist te laat denk ik. Maar dan had hij wel geen schadevergoeding moeten betalen.

Kortom, redelijk kostelijk voor hem. @pardal echter te weinig zeker over die uitzondering aangezien in het huurcontract wordt verwezen dat in die uitzonderingsgevallen er staat dat ze er ten allen tijden kunnen opzeggen.
 
Laatst bewerkt:
Zijn dochter zal worden ingeschreven in de huurwoning, dus opzeg vanwege betrekking familielid

Huurders gaan vandaag ook een aanmelding doen voor een verzoeningscommissie bij het vredegerecht waar ze alle problemen betreffende het huurhuis wat ze tot nu hebben meegemaakt zullen aankaarten en dat de verhuurder met de opzeg er zo wil onderuit muizen.
 
Voor de andere redenen, zoals zelf bewonen is hij ook juist te laat denk ik. Maar dan had hij wel geen schadevergoeding moeten betalen.

Voor zelf bewonen of een familied (tot een bepaalde graad) kan je de huur altijd opzeggen met een opzegtermijn van 6 maanden.
Als zijn dochter er effectief komt inwonen (en minstens voor 2 jaar) is dat een geldige reden.

Ik heb mijn huurders hun contract ook opgezegd voor zelf bewoning. En een papier laten tekenen dat indien we iets zouden vinden binnen de 2 jaar dat we het ook zouden verkopen.
En gelukkig, de huurders waren er nog niet uit en we hadden een ander huis gekocht. Heb het huis uiteindelijk maar 3 maand bewoond.
 
Zijn dochter zal worden ingeschreven in de huurwoning, dus opzeg vanwege betrekking familielid

Huurders gaan vandaag ook een aanmelding doen voor een verzoeningscommissie bij het vredegerecht waar ze alle problemen betreffende het huurhuis wat ze tot nu hebben meegemaakt zullen aankaarten en dat de verhuurder met de opzeg er zo wil onderuit muizen.

Dat recht is er, zolang die dochter dit effectief doet, 2 jaar lang. Gaat een vrederechter hier mijn ziens niets aan veranderen.

Dit is een consequentie die je moet incalculeren als je moeilijk doet. Gratis is dit voor de verhuurder nu ook niet, maar op die manier kun´en ze doen met hun goed wat ze willen.

Echt onverstaanbaar is het dan ook weer niet.
 
Uiteraard is dat de verhuurder zijn goed recht maar denk dat vragen voor een compensatie hier wel terecht is, als de opzeg ingaat zitten ze nog altijd 6 maand met een huurwoning waar in zo goed als alle kamers schimmel aanwezig is, de tuin is nog steeds niet afgemaakt en de offerte van de kelder doet de verhuurder niks mee.

Rechter zal het toch ook wel vreemd vinden de dag dat de huurder aangeeft effectief gerechtelijke stappen te willen ondernemen de verhuurder plots afkomt met een opzeg (zijn goed recht) maar dit is toch gewoon zich van elke verantwoordelijkheid ontnemen.
 
Uiteraard is dat de verhuurder zijn goed recht maar denk dat vragen voor een compensatie hier wel terecht is, als de opzeg ingaat zitten ze nog altijd 6 maand met een huurwoning waar in zo goed als alle kamers schimmel aanwezig is, de tuin is nog steeds niet afgemaakt en de offerte van de kelder doet de verhuurder niks mee.

Rechter zal het toch ook wel vreemd vinden de dag dat de huurder aangeeft effectief gerechtelijke stappen te willen ondernemen de verhuurder plots afkomt met een opzeg (zijn goed recht) maar dit is toch gewoon zich van elke verantwoordelijkheid ontnemen.
Alle info over opzeg voor eigen gebruik:

Hij kan dus normaal gezien pas na het verstrijken van de 1ste 3 jaar (dus september 2024) de 6 maanden opzeg geven, aangezien het zijn dochter is die er komt wonen.
 
Terug
Bovenaan