Nieuw huurhuis: contract

jimmyr

Active member
Hallo

Een bevriend Koppel is weerhouden om de bezochte woning te huren, de makelaar is op verlof tot 24/08.
Vandaag hebben ze via mail van de makelaar een links van Rentio gekregen om de 3 maanden borg, 1ste maand huur en de plaatsbeschrijving te betalen

Huurcontract begint vanaf 01/09/2021

Nu komt het rare: Er is geen huurcontract doorgestuurd, op de vraag als er nog een mail met dit huurcontract kwam kregen ze volgend antwoord:
Zoals reeds aangegeven ben ik nog even afwezig.
Van zodra ik terug op kantoor ben doe ik het nodige en bezorg ik jullie de overeenkomst.
In afwachting hiervan kunnen jullie, zoals vooraf besproken, al het nodige doen voor de overige formaliteiten.
Fijne middag.


Is dat niet raar dat ze al op voorhand vragen om de waarborg enz al te betalen zonder dat er enige inzage is geweest in het huurcontract, voor hetzelfde geld krijgen die binnen 2 weken een huurcontract voorgeschoteld waar instaat dat de huur elke jaar met €100 omhoog gaat (ik zeg maar iets) of andere zaken waar ze zich totaal niet in kunnen vinden.
 
Eerst het contract tekenen. Daar kan nog vanalles instaan zoals plaatsbeschrijving geheel door huurder te betalen, bijkomende lasten, verboden te schilderen, huisdieren, regels, ... De waarborg en eerste maand moeten samen met de verzekering wel in orde zijn voor het ontvangen van de sleutels na de plaatsbeschrijving. Hoe de plaatsbeschrijving betaald moet worden, hangt af van de expert, maar dat zou eigenlijk ook niet op voorhand hoeven. Tenzij effectief zo overeengekomen.
 
De waarborg zet je ook best vast bij je eigen bank i.p.v. het blindelings te storten bij de tegenpartij of makelaar. Storten op een geblokkeerde rekening op naam van de huurder!


WAT MAG NIET?

1. Rekening op naam van de verhuurder
Dat is niet wettig, maar het gebeurt nog geregeld. Sommige verhuurders blijven dit gebruiken omdat het hun meer zekerheid biedt, bijvoorbeeld als een huurder met de noorderzon verdwijnt. Anders hebben ze in dat geval een dagvaarding nodig om de waarborg te deblokkeren, en die kost snel 400 euro.
Zo’n officieuze regeling houdt voor de huurder het risico in dat de verhuurder de waarborg niet terugbetaalt, ook als alles in orde is. Dan moet de huurder een procedure bij de vrederechter opstarten om zijn geld terug te eisen, maar die wint hij dan wel geheid.

En eerst het contract tekenen natuurlijk.
 
Meeste immo kantoren werken met oa Korfine, bij deze is het via Rentio, wettelijk is dat allemaal mogelijk want die wordt daar op de huurder zijn naam vast gezet en bij vele immo's moet je ook niet afkomen met : ik eis dat ik die op mijn eigen geblokkeerde rekening mag zetten.
Het geld ligt ook klaar om te betalen dat is het probleem niet, het is dat ze vragen om al op voorhand de huurwaarborg/eerste maand huur/plaatsbeschrijving te betalen zonder dat er een huurcontract gezien/getekend is.

Plaats beschrijving is 385 voor in/uittrede, dit staat allemaal netjes in het Rentio dashboard.
 
Laatst bewerkt:
ik heb dat ook allemaal moeten betalen voor het contract werd getekend. Contract was wel op voorhand gemailed zodat ik kon zien of het ok was.
Plaatsbeschrijving was hier 50/50
 
ik heb dat ook allemaal moeten betalen voor het contract werd getekend. Contract was wel op voorhand gemailed zodat ik kon zien of het ok was.
Plaatsbeschrijving was hier 50/50

DIT! Eerst proefcontract vragen om te zien. Zo lang er geen proefcontract, voorbeeldcontract of contract zichtbaar is (op rentio of via mail) zou ik niets doen. Je hoeft ook niet.

Eerste maand huur+ borg (kan via je eigen bank ook) + brandverzekering (kan je ook zelf kiezen), betaal je net voor je de sleutels krijgt meestal. Bij voorkeur nadat je elke blz v/h contract hebt gelezen en goedgekeurd (huurder en verhuurder en desnoods nog es immo paraffen zetten op elke pagina, en in duplicaat/ of indien met immo 3 voudig)

Contract eerst zien bij volgend stap dus! En desnoods clausules die niet duidelijk zijn bijstellen (zelf aantekeningen maken en nieuwe draft vragen) Anno 2019 is er veel bijgekomen die in een huurcontract kan staan voor een woning.


Zo kan je veel twijfel of problemen vermijden bij mogelijke geschillen.
 
Meeste immo kantoren werken met oa Korfine, bij deze is het via Rentio, wettelijk is dat allemaal mogelijk want die wordt daar op de huurder zijn naam vast gezet en bij vele immo's moet je ook niet afkomen met : ik eis dat ik die op mijn eigen geblokkeerde rekening mag zetten.
Het geld ligt ook klaar om te betalen dat is het probleem niet, het is dat ze vragen om al op voorhand de huurwaarborg/eerste maand huur/plaatsbeschrijving te betalen zonder dat er een huurcontract gezien/getekend is.
Dat is dan dom van die "vele immo's", zeker als ze eens wat meer mondige klanten tegen het lijf lopen.

Bij akkoord om het pand te huren, is de huurder niet zomaar verplicht om akkoord te gaan met elke voorwaarde die in dat contract vermeld staat.
Er zijn verhalen genoeg bekend over Korfine/Korfina die nadelig gebleken zijn voor de huurder: bij opzegging contract blijken er bvb. instapkosten en roerende voorheffing aangerekend te zijn waardoor je niet alles terug krijgt.

Mijn enige ervaring met zulk contract is dat de makelaar de bepaling schrapte na een opmerking van mijn kant.
 
Je kan mondig zijn wat je wil die Immo gaat dan zeer waarschijnlijk zeggen: Manneke als je die huurwaarborg niet bij bv Korfine
waar we mee samen werken wil plaatsen ons niet gelaten we hebben keuze uit +20 kandidaten, doeiii

Op de: Overeenkomst openen Rentio huurwaarborg is niks op aan te merken.
 
Zal waarschijnlijk zijn dat deze immo het zo doet om er zeker van te zijn dat de huurwaarborg op de door hun voorgestelde geblokkeerde rekening komt, als ze eerst het huur contract tekenen en de huurder zet de waarborg alsnog op een eigen geopende geblokkeerde rekening kan de Immo daar niet veel aan doen en loopt ze geld mis.

Er waren via Rentio ook offertes voor enegrie, telecom en verzekeringen waar de aanbrenger (Immo kantoor) een interessante aanbrengvergoeding krijgt, heb hun gezegd dit gewoon te negeren voor de stroom kwamen we bij een eigen simulatie met hun gegevens al €220 goedkoper uit dan het voorstel via hun...
 
Laatst bewerkt:
Het tarief voor deze plaatsbeschrijving Combi (Intrede + daarop volgende uittrede) wordt evenredig verdeeld tussen huurder en verhuurder.
Uw makelaar heeft u een korting toegekend. Het gedeelte door uzelf te betalen bedraagt €385,99 incl BTW
.

Van de immo waar ze momenteel huren hebben ze elk 440 moeten betalen, eigenaar woonde in Chili dat huurhuis is nu verkocht ze gaan eruit op 01/09, ik heb toen voor hun wat opzoek gedaan en er is hun nooit een bewijs voorgelegd dat de Verhuurder ook die 440 heeft betaalt.
Na contact hierover kwam er een paar dagen later in hun mail een foto van een Whattsapp gesprek tussen de Immo en verhuurder waar ze aan de verhuurder hadden gevraagd als die ook die 440 al had betaald met het antwoord Yes erop, heb er toen bij de Immo voor hun op aangedrongen om een afschrift van die betaling voor te leggen of akkoord te gaan met de laatste maand huur min 220, zelfde dag nog een mail terug dat het voor hun goed was dat er 220 minder huur betaald werd voor de laatste maand.

Op dat punt zijn Immo's echte haaien wordt tijd dat daar vast gelegde bedragen voor komen.


Wat ik verder op Rentio zie is dat ze werken voor vlaanderen met volgende 2 huurcontracten:
-Huurovereenkomst volgens gemeen huurrecht - Vlaanderen
-Huurovereenkomst voor een hoofdverblijfplaats - Vlaanderen

Zie bij Rentio Informatie ook staan:
Aankomend contract
1 sep. 2021 - 31 aug. 2030



 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan