Incident met Joost Klein (Nederland) op Eurovisie Songfestival

Nogal een rare comment vind ik. Als Israël er niet bij was, dan was hier uiteraard geen sprake van.

Maar ze doen nu mee en dat geeft Joost Klein natuurlijk niet het recht om hier wat keet te gaan schoppen. Eerst die debiele opmerking tijdens de persconferentie en nu dit incident weer.
Wat was er nu zo debiel aan die opmerking tijdens de persconferentie? Mogen zelfs kritische vragen niet meer?
We weten natuurlijk nog niet wat er precies gebeurd is, maar de schuld lijkt hier toch enkel en alleen bij hemzelf te liggen.
Joost kan mij geen hol schelen, maar als je nog niet weet wat er precies gebeurd is, kan je toch niet concluderen dat de schuld enkel en alleen bij hemzelf ligt?
Spijtig dat men er hier een politieke kwestie van maakt. Eden Golan zit daar nu toch al, 't is nu te laat om op die beslissing terug te komen om Israël niet te laten meedoen. De muziek zou moeten los staan van de politiek. Ook al keur ik Israël hun optreden in de Gazastrook zeker niet goed. Dat is niet die deelneemster haar fout.
De deelneemster heeft tot twee keer toe haar tekst moeten aanpassen omdat ze pure propaganda was.

Spreek me gerust tegen als ik zever aan 't verkopen ben, zo goed ben ik nu ook weer niet op de hoogte, maar zijn de daders van 7 oktober niet de organisatie die het Palestijnse volk gekozen heeft om hen te vertegenwoordigen? Hoe kan je die ooit adequaat bestraffen? Het probleem is natuurlijk dat elke actie van Israël tegen Hamas gepaard gaat met belachelijk veel burgerslachtoffers, maar de enige remedie daarvoor lijkt me niks doen, en daarvoor is het al lang te laat.
In 2006 is Hamas inderdaad verkozen door 33% van de totale inwoners van Gaza. Die verkiezing intussen ook al 18 jaar geleden en wetende dat de mediane leeftijd in Gaza 18 jaar is, kan je je afvragen wat er nog overblijft van de legitimiteit van Hamas. Het merendeel van de Gazanen was toen nog niet geboren, laat staan dat ze toen gestemd hebben.

Ook even toelichten dat de verkiezingen van 2006 volledig rond de corruptieschandalen van Fatah draaiden, getuige daarvan bv. ook Hamas dat opkwam onder de lijstnaam 'Change and Reform'. Bij diezelfde verkiezingen wezen exitpolls ook uit dat 80% van de stemmers een vredesakkoord met Israël wilden, dat 75% vond dat Hamas haar standpunt ten opzichte van Israël moest veranderen en dat de belangrijkste prioriteiten corruptiebestrijding, veiligheid en armoedebestrijding waren.

De Palestijnen stemden dus in de eerste plaats voor minder corruptie en minder armoede. Het idee dat men toen voor een dictatuur of voor oorlog met Israël gekozen heeft, klopt niet.

Nogal een rare comment vind ik. Als Israël er niet bij was, dan was hier uiteraard geen sprake van.

Maar ze doen nu mee en dat geeft Joost Klein natuurlijk niet het recht om hier wat keet te gaan schoppen. Eerst die debiele opmerking tijdens de persconferentie en nu dit incident weer. We weten natuurlijk nog niet wat er precies gebeurd is, maar de schuld lijkt hier toch enkel en alleen bij hemzelf te liggen.
Duidelijk iemand die vooral wilt provoceren om zelf in de kijker te lopen. Beetje zo'n figuur als Acid, en hij heeft er blijkbaar nog mee samen gewerkt.

Spreek me gerust tegen als ik zever aan 't verkopen ben, zo goed ben ik nu ook weer niet op de hoogte, maar zijn de daders van 7 oktober niet de organisatie die het Palestijnse volk gekozen heeft om hen te vertegenwoordigen? Hoe kan je die ooit adequaat bestraffen? Het probleem is natuurlijk dat elke actie van Israël tegen Hamas gepaard gaat met belachelijk veel burgerslachtoffers, maar de enige remedie daarvoor lijkt me niks doen, en daarvoor is het al lang te laat.
Meer dan 20 jaar geleden, intussen is er geen democratie meer in Gaza. De Israëlische regering, die dus verantwoordelijk is voor de openluchtgevangenis van Gaza, het apartheidsregime in Israël zelf en de etnische zuivering van de Westelijke Jordaan, die is wel nog steeds democratisch verkozen. Als het legitiem is voor Israël om te doen wat ze nu doen in Gaza omdat een deel van de Palestijnen daar 20 jaar geleden voor Hamas heeft gestemd, dan zijn met dezelfde logica de (vergeldings)acties van Hamas tegen Israëlische burgers te legitimeren. Pas dus op met dat soort balonnetjes. Geen van beide partijen hun geweld is legitiem noch proportioneel.

Wat was er nu zo debiel aan die opmerking tijdens de persconferentie? Mogen zelfs kritische vragen niet meer?

Joost kan mij geen hol schelen, maar als je nog niet weet wat er precies gebeurd is, kan je toch niet concluderen dat de schuld enkel en alleen bij hemzelf ligt?

De deelneemster heeft tot twee keer toe haar tekst moeten aanpassen omdat ze pure propaganda was.
Dan had men haar van de eerste keer beter uitgesloten.

Ik heb die originele tekst niet gelezen of het nummer niet gehoord, ben gewoon nieuwsgierig naar de hele heisa.
Enkel het feit dat ze van Israël is, is geen reden om haar uit te sluiten. Als ze pure propaganda brengt dan is het een ander verhaal. Dan nog te zien op welke manier, je mag opkomen voor je eigen land/situatie, maar geweld of een oorlog verheerlijken gaat te ver.

In 2006 is Hamas inderdaad verkozen door 33% van de totale inwoners van Gaza. Die verkiezing intussen ook al 18 jaar geleden en wetende dat de mediane leeftijd in Gaza 18 jaar is, kan je je afvragen wat er nog overblijft van de legitimiteit van Hamas. Het merendeel van de Gazanen was toen nog niet geboren, laat staan dat ze toen gestemd hebben.

Ook even toelichten dat de verkiezingen van 2006 volledig rond de corruptieschandalen van Fatah draaiden, getuige daarvan bv. ook Hamas dat opkwam onder de lijstnaam 'Change and Reform'. Bij diezelfde verkiezingen wezen exitpolls ook uit dat 80% van de stemmers een vredesakkoord met Israël wilden, dat 75% vond dat Hamas haar standpunt ten opzichte van Israël moest veranderen en dat de belangrijkste prioriteiten corruptiebestrijding, veiligheid en armoedebestrijding waren.

De Palestijnen stemden dus in de eerste plaats voor minder corruptie en minder armoede. Het idee dat men toen voor een dictatuur of voor oorlog met Israël gekozen heeft, klopt niet.
Dat laatste probeerde ik zeker niet te insinueren voor alle duidelijkheid, maar dan zit je daar wel met een niet onbekend probleem in het Midden-Oosten dat mensen denken te kiezen voor een beleid dat er nooit komt en er geen manier is om die partij daar op een democratische manier voor af te straffen.

Hier ongeveer 190 pagina's om je in te lezen in de eindeloze discussie over een eindeloos conflict:

Zullen het morgen pas te weten komen blijkbaar.
Het is nog altijd Israël natuurlijk. Als het achteraf blijkt dat buiten de zangeres iedereen Mossad was, uit op het in diskrediet brengen van elke opposant, zou ik er toch niet van verschieten.

Dat laatste probeerde ik zeker niet te insinueren voor alle duidelijkheid, maar dan zit je daar wel met een niet onbekend probleem in het Midden-Oosten dat mensen denken te kiezen voor een beleid dat er nooit komt en er geen manier is om die partij daar op een democratische manier voor af te straffen.
De volatiliteit van het gebied heeft daar natuurlijk ook veel mee te maken, zeker na het mislukken van de vredesprocessen in de decennia daarvoor. En dus heb je in Gaza een terroristische organisatie aan de macht die steun krijgt van mensen die geradicaliseerd worden door Israël's misdragingen in de openluchtgevangenis die Gaza is en de illegale koloniale expansie in de Westelijke Jordaanoever en het apartheidregime dat daar en in Oost-Jerusalem in stand wordt gehouden.

Niet echt een omgeving die bevorderlijk is voor een democratie om te bloeien.

Wat mij betreft begint alles met een onafhankelijke Palestijnse staat. Vandaag is Palestijns lidmaatschap nog goedgekeurd in de Verenigde Naties met grote meerderheid (143-9), helaas zal dit weer door de V.S. geveto'd worden in de veiligheidsraad.

Het gaat mij niet over de vraag die gesteld werd, die mag gerust gesteld worden, uitstekende vraag zelfs. Ze heeft daar uiteindelijk ook goed op geantwoord, maar het gaat mij om die opmerking van hem tussendoor. Volledig onnodig en daarnaast ook nog eens provocerend.

Ik concludeer niks. Ik zeg letterlijk 'lijkt'.

Het is trouwens niet voor niets dat hij niet mogen repeteren heeft, dus dat geeft sowieso al een duidelijke indicatie dat hij iets gedaan heeft dat niet koosjer is. Indien het om beide kampen zou gaan (als het effectief iets met Israël is trouwens) dan ga ik er vanuit dat ze beiden werden onderzocht en niet mochten repeteren.

Het is trouwens niet voor niets dat hij niet mogen repeteren heeft, dus dat geeft sowieso al een duidelijke indicatie dat hij iets gedaan heeft dat niet koosjer is.
Dus iedereen die opgepakt wordt is sowieso schuldig? Want opgepakt worden is een duidelijke indicatie dat je iets gedaan hebt dat niet koosjer is?

Oppassen met dit soort cirkelredeneringen.

Het gaat mij niet over de vraag die gesteld werd, die mag gerust gesteld worden, uitstekende vraag zelfs. Ze heeft daar uiteindelijk ook goed op geantwoord, maar het gaat mij om die opmerking van hem tussendoor. Volledig onnodig en daarnaast ook nog eens provocerend.

Wat was die opmerking? “Waarom niet”?

Dus iedereen die opgepakt wordt is sowieso schuldig? Want opgepakt worden is een duidelijke indicatie dat je iets gedaan hebt dat niet koosjer is?

Oppassen met dit soort cirkelredeneringen.
Beetje vreemde vergelijking mijn inziens. Dit is namelijk een unieke situatie, het is niet dat er elk jaar mensen niet mogen repeteren en onderzocht worden op het songfestival. Iemand die (onschuldig) opgepakt wordt is bij wijze van spreken iets alledaags.

Daarnaast is het ook niet enkel dat. Hij heeft zijn social media afgesloten, alle posts van het songfestival verwijderd en het Eurovision kanaal ook nog eens ontvolgd, dat doe je niet zomaar natuurlijk. Het is gewoon vrij obvious dat daar zich iets afgespeeld heeft met zijn persoon, het is enkel wachten op wat precies.

Ik reageerde trouwens initieel op de opmerking "zat er aan te komen als je Israël laat meedoen", wat ik een vreemde opmerking vond. Er zullen wellicht nog andere deelnemers daar niet al te blij mee zijn, maar die worden voor zover ik weet toch niet onderzocht en geweerd van de repetities?

Wat was die opmerking? “Waarom niet”?
Klopt.

Eerst was er die opmerking 'waarom niet' hoogstwss in verkeerd keelgat geschoten bij israel.

Dan licht dit artikel toch een tipje van de sluier op.
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20240510_97375353
Met heel wat geruchten over een mogelijke fysieke aanvaring met de Israëlische delegatie na een ongepaste opmerking over zijn overleden ouders. Dat werd nooit bevestigd.
Waarna hij dan iemand fysiek belaagd heeft en uit de wedstrijd gezet is?

Nu ook een Spaanse journalist die ervoor zorgt dat tve met een verklaring komt. Ook een aanvaring gehad met iemand van de Israëlieten...

Eerst was er die opmerking 'waarom niet' hoogstwss in verkeerd keelgat geschoten bij israel.

Dan licht dit artikel toch een tipje van de sluier op.
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20240510_97375353

Waarna hij dan iemand fysiek belaagd heeft en uit de wedstrijd gezet is?

Vileine opmerkingen maken over de dode ouders van een kandidaat waar bekend van is dat zijn optreden net in het teken staat van die ouders is in elk geval wansmakelijk. Zoiets kan al eens een reactie uitlokken ja.

Vileine opmerkingen maken over de dode ouders van een kandidaat waar bekend van is dat zijn optreden net in het teken staat van die ouders is in elk geval wansmakelijk. Zoiets kan al eens een reactie uitlokken ja.
Ik denk wel dat het de bedoeling was om een reactie uit te lokken.

Terug
Bovenaan