Incident met Joost Klein (Nederland) op Eurovisie Songfestival

Joost Klein treedt vanavond niet op voor vakjury, deelname aan finale nog steeds onbeslist

Treed dus vanavond ook al sowieso niet meer op.

Beetje raar dat er geruchten zijn maar niets officieel. Opzich boeit heel die wedstrijd me niks, maar zou het wel lullig voor hem vinden.

Ik begrijp ook niet waarom Israël mocht meedoen. Ergens volg ik nog wel de redenering dat dit door openbare omroepen wordt georganiseerd. Maar in alles rond Eurosong wordt naar landen verwezen, veel meer dan naar de individuele artiesten. Als artiest vertegenwoordig je je land.

Ze zeggen niet "twelve points go to Mustii", maar "twelve points go to Belgium".
In alles komt het land terug, dus na alles wat Israël doet en gedaan heeft hadden die gewoon niet mogen meedoen.

En wat als Israël nu wint, dan moeten zij dit volgend jaar organiseren. Dat wordt nog een vele malen groter gezeik dan nu.

Ik begrijp ook niet waarom Israël mocht meedoen. Ergens volg ik nog wel de redenering dat dit door openbare omroepen wordt georganiseerd. Maar in alles rond Eurosong wordt naar landen verwezen, veel meer dan naar de individuele artiesten. Als artiest vertegenwoordig je je land.

Ze zeggen niet "twelve points go to Mustii", maar "twelve points go to Belgium".
In alles komt het land terug, dus na alles wat Israël doet en gedaan heeft hadden die gewoon niet mogen meedoen.

En wat als Israël nu wint, dan moeten zij dit volgend jaar organiseren. Dat wordt nog een vele malen groter gezeik dan nu.
Jup, wordt hier ook gedacht :
Een Israëlische overwinning zou voor het Eurovisiesongfestival een groot probleem kunnen zijn, denkt Hendrickx. "Als Israël wint, kan dat ertoe leiden dat bepaalde omroepen zich volgend jaar zullen terugtrekken uit de wedstrijd. Dat zou dan een domino-effect kunnen veroorzaken. In het meest extreme geval zou het Songfestival zelfs kunnen ophouden te bestaan."

Da's ook het geval voor eender welk WK of olympische spelen. Gaan we dan ook atleten in landen als China, Rusland en nog een hele hoop andere permanent uitsluiten van zo'n evenementen?

Ik kijk wel graag Eurosong maar anderzijds is er toch te vaak gedoe rond ook. Dus als het ooit ophoudt te bestaan, ga ik het wel niet missen.

Da's ook het geval voor eender welk WK of olympische spelen. Gaan we dan ook atleten in landen als China, Rusland en nog een hele hoop andere permanent uitsluiten van zo'n evenementen?
Dat gebeurt nu toch met Rusland? Dezelfde discussies komen alleszins terug in sportwedstrijden.

Dat gebeurt nu toch met Rusland? Dezelfde discussies komen alleszins terug in sportwedstrijden.
inderdaad, maar een beetje hetzelfde probleem als hier: Als er slachtoffers vallen waar wij in het westen mee inzitten moeten landen uitgesloten worden, anders mogen ze gerust meedoen. Je kan uitsluiten of niet, maar dan moet je wel consequent zijn en het niet tot een soort populariteitspoll van de slachtoffers laten vervallen.

Als ik het goed begrijp mogen Russische atleten wel meedoen, maar niet onder hun eigen vlag.

Omdat we ‘officieel’ ons niet bemoeien met de Palestijnse mess. We tut-tutten wel maar verder niks. Waar we bij Oekraïne wel out & out kant gekozen hebben en steun geven. Israël is officieel geen ‘vijand’.

Als ik het goed begrijp mogen Russische atleten wel meedoen, maar niet onder hun eigen vlag.
Maar Chinese atleten mogen bvb gewoon meedoen. Of bvb Azerbeijan in het Eurovisiesongfestival, dat land heeft net een etnische zuivering uitgevoerd onder dreiging van een genocide maar er is geen vraag vraag naar hun uitsluiting. Turkmenen liggen niet zo goed in het westen.

Behalve dan dat Rusland unprovoked was en Israel provoked.
Doen alsof Israël het onschuldige slachtoffer is en alleen maar reageert tegen het terrorisme van Hamas is de hele context rond het conflict de vuilbak in kieperen.

De deelname van Israël is al jaren controversieel, omwille van hun apartheidsregime jegens de Arabische en islamitische bevolking in hun gebieden, omwille van de kolonisering van en etnische zuivering in de Westelijke Jordaan en omwille van het in mensonterende omstandigheden gevangen houden van 2 miljoen mensen in Gaza. En dat al lang voor 7 oktober. 7 oktober is een gevolg, en een vervolg. Geen oorzaak.

Intussen stapelen de oorlogsmisdaden zich op in Gaza, gaan ze nog harder te keer in de Westelijke Jordaan en worden ze officieel onderzocht voor genocide ...

Je hebt hier dus een land waar een actief internationaal gerechtelijk onderzoek loopt jegens een mogelijk op gang zijnde genocide, dat intussen wel vrolijk mag deelnemen aan het Eurovisiesongfestival. Maar bon, vandaar weer geleerd dat zelfs het steunen van een boycot van zo'n land ook al woke is.

7 oktober is een walgelijke, gitzwarte pagina uit de menselijke geschiedenis. En de daders moeten daarvoor bestraft worden. Maar het is sindsdien al elke dag 7 oktober voor de Palestijnen. En die daders krijgen een podium op een van de best bekeken events ter wereld om hun wraak te legitimeren. Enfin, nu in theorie niet meer, na twee keer hun tekst te moeten veranderen. En ja, ook Hamas en andere Palestijnse terroristen gaan intussen gewoon door met hun terreur. De verhoudingen in onschuldige burgerslachtoffers en oorlogsmisdaden zijn dusdanig dat dat al lang geen argument meer is.

De wereld draait door, zoveel is duidelijk. Intussen bestempelt het Duitse Bild de vakbondsactie van ACOD als antisemitisme en Israëlhaat, met wat fake news dat het getoond werd over het optreden van Israël erbij. Dieptriest is het allemaal.

Allemaal dankzij het historische schuldgevoel tegenover de joden, dat van oorsprong uiteraard helemaal terecht is maar de laatste jaren ziekelijk geperverteerd wordt, en het feit dat de slachtoffers een bevolkingsgroep zijn die een groot deel van het Westen ook liever kwijt dan rijk is ...

Laatst bewerkt:
Ben ondertussen toch zeer nieuwsgierig naar wat er gebeurd is.
En vooral waarom het zo lang duurt vooraleer iemand iets lost.

De finale is morgen - je zou bijna denken dat de organisatie niks wil laten lekken vooraleer dat voorbij is. Want stel je voor dat het toch iets met Israël is (en die kans is toch best groot), dan loop je het risico dat er nog meer gebeurt in de aanloop naar én tijdens de finale. (bv. artiesten die het last minute aftrappen, of iets doen tijdens hun performance...)

Was dat niet zijn bedoeling allemaal?
Meedoen om op te vallen, handig meegenomen denkt hij dan de politieke situatie in Israel en zo stemmetjes winnen?

Maar Chinese atleten mogen bvb gewoon meedoen. Of bvb Azerbeijan in het Eurovisiesongfestival, dat land heeft net een etnische zuivering uitgevoerd onder dreiging van een genocide maar er is geen vraag vraag naar hun uitsluiting. Turkmenen liggen niet zo goed in het westen.

Tjah, dat is het moeilijke van wereldpolitiek zeker? Oekraïne en Rusland is duidelijk, dat ligt in onze achtertuin. Israël en Palestina is wat meer ver van ons bed, maar daar heeft de halve wereld een mening over, dus moet het Westen dat ook. Oeigoeren en andere minderheidsgroepen krijgt weinig aandacht omdat dat ons niet zo belangt, wat natuurlijk spijtig en zeer hypocriet is, maar indien we ons daar mee gaan bezighouden dan komt het verwijt dat het Westen zich weer eens mengt en met het vingertje begint te wijzen.

De VS heeft zich 20 jaar gemengd in het Midden-Oosten, en wat heeft dat opgebracht? Nog steeds zeer onstabiel, en de kost van 20 jaar aanwezigheid in Afghanistan is 8000 miljard dollar en bijna een miljoen doden. Vertel dat maar eens tegen Amerikaanse ouders die hun zoon/dochter verloren hebben .

Zat er aan te komen als je Israël laat mee doen, I guess... ?
Nogal een rare comment vind ik. Als Israël er niet bij was, dan was hier uiteraard geen sprake van.

Maar ze doen nu mee en dat geeft Joost Klein natuurlijk niet het recht om hier wat keet te gaan schoppen. Eerst die debiele opmerking tijdens de persconferentie en nu dit incident weer. We weten natuurlijk nog niet wat er precies gebeurd is, maar de schuld lijkt hier toch enkel en alleen bij hemzelf te liggen.

Spijtig dat men er hier een politieke kwestie van maakt. Eden Golan zit daar nu toch al, 't is nu te laat om op die beslissing terug te komen om Israël niet te laten meedoen. De muziek zou moeten los staan van de politiek. Ook al keur ik Israël hun optreden in de Gazastrook zeker niet goed. Dat is niet die deelneemster haar fout.

Rusland is een ander verhaal, want Rusland heeft Oekraïne aangevallen, wat ook deelneemt aan Eurosong. Die zijn rechtstreeks een oorlog begonnen met een ander land dat deelneemt aan Eurosong.

Tjah, dat is het moeilijke van wereldpolitiek zeker? Oekraïne en Rusland is duidelijk, dat ligt in onze achtertuin. Israël en Palestina is wat meer ver van ons bed, maar daar heeft de halve wereld een mening over, dus moet het Westen dat ook. Oeigoeren en andere minderheidsgroepen krijgt weinig aandacht omdat dat ons niet zo belangt, wat natuurlijk spijtig en zeer hypocriet is, maar indien we ons daar mee gaan bezighouden dan komt het verwijt dat het Westen zich weer eens mengt en met het vingertje begint te wijzen.

De VS heeft zich 20 jaar gemengd in het Midden-Oosten, en wat heeft dat opgebracht? Nog steeds zeer onstabiel, en de kost van 20 jaar aanwezigheid in Afghanistan is 8000 miljard dollar en bijna een miljoen doden. Vertel dat maar eens tegen Amerikaanse ouders die hun zoon/dochter verloren hebben .
De VS/China zijn ook nooit uitgesloten geweest van (sport)evenementen, dus 't is allemaal een beetje hypocriet om Israël niet te laten deelnemen.

Doen alsof Israël het onschuldige slachtoffer is en alleen maar reageert tegen het terrorisme van Hamas is de hele context rond het conflict de vuilbak in kieperen.

De deelname van Israël is al jaren controversieel, omwille van hun apartheidsregime jegens de Arabische en islamitische bevolking in hun gebieden, omwille van de kolonisering van en etnische zuivering in de Westelijke Jordaan en omwille van het in mensonterende omstandigheden gevangen houden van 2 miljoen mensen in Gaza. En dat al lang voor 7 oktober. 7 oktober is een gevolg, en een vervolg. Geen oorzaak.

Intussen stapelen de oorlogsmisdaden zich op in Gaza, gaan ze nog harder te keer in de Westelijke Jordaan en worden ze officieel onderzocht voor genocide ...

Je hebt hier dus een land waar een actief internationaal gerechtelijk onderzoek loopt jegens een mogelijk op gang zijnde genocide, dat intussen wel vrolijk mag deelnemen aan het Eurovisiesongfestival. Maar bon, vandaar weer geleerd dat zelfs het steunen van een boycot van zo'n land ook al woke is.

7 oktober is een walgelijke, gitzwarte pagina uit de menselijke geschiedenis. En de daders moeten daarvoor bestraft worden. Maar het is sindsdien al elke dag 7 oktober voor de Palestijnen. En die daders krijgen een podium op een van de best bekeken events ter wereld om hun wraak te legitimeren. Enfin, nu in theorie niet meer, na twee keer hun tekst te moeten veranderen.

De wereld draait door, zoveel is duidelijk. Intussen bestempelt het Duitse Bild de vakbondsactie van ACOD als antisemitisme en Israëlhaat, met wat fake news dat het getoond werd over het optreden van Israël erbij. Dieptriest is het allemaal.

Allemaal dankzij het historische schuldgevoel tegenover de joden, dat van oorsprong uiteraard helemaal terecht is maar de laatste jaren ziekelijk geperverteerd wordt, en het feit dat de slachtoffers een bevolkingsgroep zijn die een groot deel van het Westen ook liever kwijt dan rijk is ...
Spreek me gerust tegen als ik zever aan 't verkopen ben, zo goed ben ik nu ook weer niet op de hoogte, maar zijn de daders van 7 oktober niet de organisatie die het Palestijnse volk gekozen heeft om hen te vertegenwoordigen? Hoe kan je die ooit adequaat bestraffen? Het probleem is natuurlijk dat elke actie van Israël tegen Hamas gepaard gaat met belachelijk veel burgerslachtoffers, maar de enige remedie daarvoor lijkt me niks doen, en daarvoor is het al lang te laat.

Terug
Bovenaan