"Ik reed terstraks rond en ik kwam tegen…"

Het is niet enkel mijn mening, maar ook die van vrienden en kennissen die ook circuitrijden als hobby hebben.

Maar jij bekijkt het vanuit een Lotus bril en dan snap ik het wel. Ik neem aan dat je een bmw m3 dan ook redelijk gevoelloos vindt sturen?

Laatste gen nog niet gereden maar de vorige gen was dat een goed compromis. Werkt op circuit, werkt op de weg maar de M2 bv was een veel betere auto dan de M3/M4 :)
Draait ook om balans. Een M3 is ook gewoon een betere auto dan een C63 bv.
AMG lepelt gewoon een veel te zware blok in een vrijwel standaard chassis dat niet rigid genoeg is. Hebben ze bij BMW echt VEEL beter voor elkaar.

Ik ben heus geen elitist ofzo, zoals ik ook zei: mijn vrouw haar iX1 rijdt echt aanzienlijk beter dan gelijk welke Tesla (enkel een X heb ik nog niet gereden maar gezien de vormfactor en gewicht, lage verwachtingen :p)

Het is niet enkel mijn mening, maar ook die van vrienden en kennissen die ook circuitrijden als hobby hebben.

Maar jij bekijkt het vanuit een Lotus bril en dan snap ik het wel. Ik neem aan dat je een bmw m3 dan ook redelijk gevoelloos vindt sturen?
Als je die online filmpjes ziet, dan hoor je ze daar ook vaak zeggen dat ze afgaan op het geluid van de banden om te bepalen of ze grip hebben. Dat is eigenlijk exact wat @Nijntje zegt, dat hoor je te voelen in uw stuur en niet op basis van geluid te moeten doen.
Je kan met een Model 3 snel rond circuit, want hij heeft wel veel grip, veel vermogen en stuurt uiteindelijk goed in. Maar ik ben er zeker van dat ze er niet consistent snelle rondes mee kunnen rijden omdat je een heel stuk feedback mist.

Op dezelfde auto kan een band het stuurgevoel al veranderen.

Toen ik mijn civic ek4 kocht zaten er uniroyal rainsport banden op.
Er kwam een volledigge ophanging onder (shocks and springs) van een type-r ek9.
Ok toen was de standaard 15" velgen en 55mm hoge band, maar toch

Er kwam een toto r1r i p v de uniroyal op de velgen en my god dat was direct al een gans andere wagen.
Een rukje naar links of rechts was bij wijze van spreken met de uniroyals een delay van 1 second terwijl de toyos direct reactie gaven

Op dezelfde auto kan een band het stuurgevoel al veranderen.

Toen ik mijn civic ek4 kocht zaten er uniroyal rainsport banden op.
Er kwam een volledigge ophanging onder (shocks and springs) van een type-r ek9.
Ok toen was de standaard 15" velgen en 55mm hoge band, maar toch

Er kwam een toto r1r i p v de uniroyal op de velgen en my god dat was direct al een gans andere wagen.
Een rukje naar links of rechts was bij wijze van spreken met de uniroyals een delay van 1 second terwijl de toyos direct reactie gaven
Stijvere tire wall doet veel :)
Staat grotendeels los van zogenaamde feedback maar kan inderdaad wel veel directer insturen bv.

@Nijntje

Wat jij allemaal beschrijft klopt wel, maar dat is toch minder belangrijk bij een Tesla? Ik denk ook niet dat het doelpubliek van Tesla dat verwacht dat je stuurgevoel hebt van een Porsche of een Lotus of whatever.

Tis uiteindelijk ook allemaal wat je zelf graag hebt natuurlijk. Mijn A6 stuurt ook niet sportief en geeft niet enorme hoeveelheden feedback. Maar dat wil ik ook niet als ik 7u aan 1 stuk autostrade rij, want dan ben je gewoon snel uitgeput.

Voor een daily model s, in de file te hangen en de helft van de tijd op autopiloot (werkt niet I know maar you get the point) te rijden, wil je ook gewoon geraken waar je moet geraken. Het is en blijft geen sport gerichte wagen.

@Nijntje

Wat jij allemaal beschrijft klopt wel, maar dat is toch minder belangrijk bij een Tesla? Ik denk ook niet dat het doelpubliek van Tesla dat verwacht dat je stuurgevoel hebt van een Porsche of een Lotus of whatever.

Maar dat zeg ik ook niet? Natuurlijk moet dat comfortabel rijden maar het stuurt gewoon onnatuurlijk. Is alsof het stuurwiel een drive-by-wire systeem is. Los van dat je het gewicht en formaat voelt, stuurt mijn Range Rover Sport van gevoel BETER dan een Tesla Model 3 terwijl die in de praktijk natuurlijk veel wendbaarder is. (en het is nu niet dat een Range gekend staat om zijn fantastische rij-ervaring. Comfort ja but boring AF) :crazy:

Edit: eigenlijk kan je dat het beste ervaren door is door een stuk met stevige spoorvorming te rijden. Als je veel feedback hebt voel je dat stuur echt trekken, terwijl auto's met overdreven elektronische bekrachting (en dus die feedback daardoor verliezen) daar eigenlijk geen last van hebben. Je wil dat natuurlijk een beetje gefilterd voor een daily maar als dat helemaal weg is, dan voelt het rijden voor mij althans heel weird en bij gebrek aan een beter woord 'disconnected from the road'.

Laatst bewerkt:
Los van dat je het gewicht en formaat voelt, stuurt mijn Range Rover Sport van gevoel BETER dan een Tesla Model 3 terwijl die in de praktijk natuurlijk veel wendbaarder is. (en het is nu niet dat een Range gekend staat om zijn fantastische rij-ervaring. Comfort ja but boring AF) :crazy:
Oké dit is wel echt mindblowing. Ik heb met beide heel veel ervaring, mijn vader heeft een range rover sport waar ik regelmatig mee rij. Zelf heb ik een model 3. En een model 3 rijdt echt 1000x strakker dan een range rover.
Met dat laatste heb ik echt het gevoel dat ik over de wegen aan het varen ben.
En dit komt van een range rover fanboy.

Oké dit is wel echt mindblowing. Ik heb met beide heel veel ervaring, mijn vader heeft een range rover sport waar ik regelmatig mee rij. Zelf heb ik een model 3. En een model 3 rijdt echt 1000x strakker dan een range rover.
Dat is net wat ie bedoelt denk ik. Tesla rijdt strakker (directere besturing, sportiever afgevoerd), maar geeft minder feedback. En 't is die feedback waar @Nijntje net naar op zoek is.

Dat van die spoorvorming volg ik helemaal. In de buurt is er een baan met erg veel spoorvorming. Met m'n vorige Ford Focus ging dat stuur daar tekeer. Je voelde echt het stuur vanuit de wielen tegenwringen. Idem bij een bepaalde bocht in de buurt waar 't wat omlaag duikt in de apex.

Die auto voelde erg sportief, direct en vrij rauw naar mijn gevoel.

Rij nu met een BMW 3, en ik voel niks van die dingen op die plekken. Stuur filtert alles weg, en voelt stuk comfortabeler. (Wat mijn voorkeur draagt tbh.)

Je lijkt het onderscheid niet te kunnen maken tussen stuurgevoel en wendbaarheid. Natuurlijk is een model 3 wendbaarder maar als je letterlijk aan het stuur draait, ben je precies aan een stuurwiel van een arcade game aan het draaien. De feedback van de ondergrond aan de wielen is nihil. Ik vind dat zo slecht dat ik oprecht meen dat ik meer wiel feedback krijg van een RRS dan van een Tesla Model 3.

Absurde discussie dit.

''Steering feedback refers to the tactile and sensory information that a driver receives through the steering wheel while operating a vehicle. This feedback can include sensations such as resistance, vibration, and response to road conditions, which provide the driver with a sense of the vehicle's dynamics and the road surface. It allows the driver to make informed decisions while driving, such as adjusting their steering input in response to changing road conditions or vehicle behavior. Good steering feedback is often considered an important aspect of a car's handling and driving experience.''

Dat Janneke en Mieke die in het weekend is naar bobon of tante Sidonie moeten rijden daar niet om geven lijkt me logisch maar noem nu toch is een kat een kat. Een Tesla neemt een bocht als je aan het stuur draait, ja (doet een Dacia ook trouwens). Een Tesla heeft shitty steering wheel feedback, ja. Is dat erg dat jij dat niet storend vindt, neen (net zoals ongetwijfeld meer dan 90 percent van de bestuurders op de weg daar ook niet aan zouden tillen)

Er is nog altijd een heel licht subjectieve ervaring tussen verschillende bestuurders over de intensiteit maar laat mij nu wel stellen dat ik al met zoveel gereden en ervaren heb dat mijn baseline input of de feedback, binnen een ruime scope, redelijk of niet redelijk is wel enigszins als relevant mag gezien worden. Nuances over verschil tussen ne model 3 of S laat ik hier achterwege maar in grote lijnen is wat ik zeg wel zeker correct. :tongue:

De Corvette C8 was iedereen ook zo laaiend enthousiast over en hoewel die sneller rond de bocht vliegt dan een C6 of C7, ik vond die echt niet aangenaam sturen, desondanks die meer laterale grip had dan zijn voorgangers. Heb daar toch ergens 2000km mee gereden dus toch ook al voldoende samplesize om een faire schatting over te maken. (inclusief is goed doorpensen) Voelt allemaal zo artificieel aan door de overdreven bekrachtiging dat ik daar, zeker als plezierwagen, weinig genot uit haal. Rij ik oprecht liever met een oude Mazda MX-5.

Laatst bewerkt:
Ik vind dat bij mijn wagen ideaal. In standaard modus rijdt en stuurt dat als een wolk, ik voel niks en ik wil ook niks voelen. In sport is het dan weer omgekeerd.

En die 4 wheel steering/active steering is ook heerlijk.

Dat is net wat ie bedoelt denk ik. Tesla rijdt strakker (directere besturing, sportiever afgevoerd), maar geeft minder feedback. En 't is die feedback waar @Nijntje net naar op zoek is.

Dat van die spoorvorming volg ik helemaal. In de buurt is er een baan met erg veel spoorvorming. Met m'n vorige Ford Focus ging dat stuur daar tekeer. Je voelde echt het stuur vanuit de wielen tegenwringen. Idem bij een bepaalde bocht in de buurt waar 't wat omlaag duikt in de apex.

Die auto voelde erg sportief, direct en vrij rauw naar mijn gevoel.

Rij nu met een BMW 3, en ik voel niks van die dingen op die plekken. Stuur filtert alles weg, en voelt stuk comfortabeler. (Wat mijn voorkeur draagt tbh.)
Ik ben ook van een Ford focus naar BMW 3 gegaan, en werd voor zot verklaard als ik zei dat die Focus leuker reed. Maar exact wat je hier schrijft eigenlijk, zelfs een Focus met een instapdieselmotor is qua stuurgevoel en feedback gewoon heel goed.

Ik ben ook van een Ford focus naar BMW 3 gegaan, en werd voor zot verklaard als ik zei dat die Focus leuker reed. Maar exact wat je hier schrijft eigenlijk, zelfs een Focus met een instapdieselmotor is qua stuurgevoel en feedback gewoon heel goed.
Hier hebben we dus de essentie.

Dat is dus ook waarom ik zeg dat een GT3RS (relatief) saai rijdt. Ontbreken van de feedback. En waarom?
Commerciele keuzes van Porsche want de gemiddelde rijder van een GT3RS is 40+ en meer dan 90 percent ziet nooit het circuit, laat staan dat ze de limiet gaan opzoeken. De Porsche moet bruikbaar zijn op de openbare weg en extreme hardcore wagens doen het nu eenmaal niet goed omdat het publiek van 'echte drivers' die pure sensatie willen zo een niche groep is dat er geen geld te verdienen valt. (Lotus perfecte voorbeeld: Emira was ook gericht op het grote publiek en pak minder hardcore terwijl de Elise/Exige YOLO mentaliteit was en 'laat ons de best mogelijk sturende auto maken en hopelijk volgt er dan verkoop'. Is ook de reden dat de pre-Geely Lotus mensen ook vaak zweren bij Lotus omdat er weinig alternatieven zijn die nog enigszins bruikbaar zijn op de openbare weg).

Idd ik heb dat al voor met de model 3 LR, die 4.4s is zo voorbij.
4.4 is snel maar eigenlijk nog cava. Hetgeen die 4.4 zo indrukwekkend maakt bij een Tesla tov een andere auto is het bruut geweld vanuit stilstand door dat instant koppel. Op dat vlak is een EV wel plezant natuurlijk.

Ik vind dat bij mijn wagen ideaal. In standaard modus rijdt en stuurt dat als een wolk, ik voel niks en ik wil ook niks voelen. In sport is het dan weer omgekeerd.

En die 4 wheel steering/active steering is ook heerlijk.

Die 4-wheel steering schakelt uit vanaf een bepaalde snelheid neem ik aan? Anders zou dat wel is heel janky kunnen zijn op hogere snelheden haha. Welke wagen exact?

Laatst bewerkt:
In de sportieve stand is het stuurwiel echt wel meer gelinkt met de banden.
Maar het klopt dat de bepaalde generaties inderdaad bewust een stuk feedback wegpakte en meer overliet aan de elektronica. De G30 heeft dit terug iets laten varen in comfort, maar het is nog altijd wel meer gericht op iets meer comfort in comfort.
Reden is dat het naast sportieve sedans en tourings ook door mensen gekocht worden die relatief relaxed van A naar B willen. Dan heb je weinig zin in constant moeten bijsturen en een stuur dat soms vrij forsig trekt.

Bij mijn F20 is dat om allerlei redenen een heel stuk minder.
Daarom dat veel mensen de F20 ook niet zo comfortabel vonden en er niet zo fijn mee op de snelweg reden. Die wagen zoekt, elke wagens zoekt, maar je voelt dat ook steeds in het stuur waardoor je constant moet bijtrekken. Zeker in sport is dat echt wel opletten want wind + slechte weg + één handje los op het stuur en je kan wel eens lelijk schrikken.
Er is tevens ook niks licht bij BMW. Het stuur draait niet heel soepel, het koppelingspedaal is niet heel soepel. Het is wat meer werken.
Elke keer als ik eens met een golf ofzo moest rijden dan trapte ik bijna dat koppelingspedaal door de bodem en draaide ik bijna het stuur dol.

4.4 is snel maar eigenlijk nog cava. Hetgeen die 4.4 zo indrukwekkend maakt bij een Tesla tov een andere auto is het bruut geweld vanuit stilstand door dat instant koppel. Op dat vlak is een EV wel plezant natuurlijk.

Die 4-wheel steering schakelt uit vanaf een bepaalde snelheid neem ik aan? Anders zou dat wel is heel janky kunnen zijn op hogere snelheden haha. Welke wagen exact?
ik had begrepen dat die vanaf een bepaalde snelheid tegenstuurt ipv meestuurt (of omgekeerd geen idee) - zou het eens moeten opzoeken.

BMW 545e.

Ah hier dus:

Terug
Bovenaan