"Ik reed terstraks rond en ik kwam tegen…"

Ik zou het niet snel zelf kopen maar als EV SUV is het toch wel extreem goede value. (appels met appels hier, dit zijn dure premium wagens, ja ik besef dat dit voor de gemiddelde mens onbereikbaar is) Als je equivalent bekijkt wat je bij BMW of Mercedes kan kopen van EV SUV voor hetzelfde geld, doesn't come close imho. Ze gaan wel begin 2024 10-15k verhogen in base price maar denk dat ze met deze te laag te prijzen wel goed geslaagd zijn in hun doel: relaunch van Lotus voor het grote premium segment publiek. Heb een goede persoonlijke relatie met een Lotus dealer en hoor daar toch heel veel feedback over het grote verkoopsucces. Is relatief natuurlijk tegen andere gevestigde merken maar alleen al in Antwerpen waren er op minder dan 3 maand tijd al meer dan 72 geleverd, 40 leveringen in januari, ...

Als ik MOEST kiezen tussen bv een Taycan of Eletre wist ik het ook wel. (al doe mij dan maar de Emaya die eraan komt)

Ik als Lotus purist wordt er wel minder warm van :tongue:
Anderzijds blijkt het ook wel weer een geval te zijn van heel grote batterij maar ook zeer hoog verbruik. Waardoor de real world range wel tegen valt tov de beloftes.

Maar voor +-100k heb je in dat segment sowieso niet heel veel anders...

Ik vind de Eletre gewoon geen mooie auto. De voorkant valt nog mee, al zie ik liever wat meer hoeken bij een SUV (bv range rover). Maar die achterkant… nee dat was even een shock toen ik die voor het eerst zag.

Maar ondanks dat, ben ik wel blij om het merk Lotus vaker te zien.

hun doel: relaunch van Lotus voor het grote premium segment publiek.

Lotus is toch nooit een speler geweest in het grote premium segment?
Ze maakte heel lang wagens voor een zeer specifiek doelpubliek die eerder zeer klein was.
Sportwagens met vooral de focus op puurheid.

Persoonlijk vind ik het geen mooie wagen die eletre.
Goedkoop ja. Maar er is meer dan alleen maar de rauwe cijfers natuurlijk. Gaan voor een wagen die op papier minder snel is, maar nog altijd loeihard gaat, is daarom geen mindere keuze.

Ze maakte heel lang wagens voor een zeer specifiek doelpubliek die eerder zeer klein was.

Goedkoop ja. Maar er is meer dan alleen maar de rauwe cijfers natuurlijk. Gaan voor een wagen die op papier minder snel is, maar nog altijd loeihard gaat, is daarom geen mindere keuze.

Snap je reactie niet zo goed.

Lotus is nu onder Geely compleet een rebrand. Eletre, Emaya, .. allemaal voor mij geen Lotus meer.
Ze gaan nu voor het grote premium segment, is gewoon een nieuwe koers die ze zijn ingeslagen.

Dit worden directe concurrenten voor Porsche clienteel bv.
Goedkoop zou ik ook niet zeggen maar bang for buck als je 100-140k te besteden hebt, weinig autos met die zo afgewerkt zijn en prestaties leveren in die prijsklasse. Duidelijk marketing zet voor het merk op de kaart te brengen daar de naam nu nog relatief onbekend is bij het grote publiek.

Wat de range betreft @anders. , blijft een SUV he. Ik doe met een 38kWh batterij met moeite 100km in de Range Rover dusja... Lompe boten e :)

Relaunch van Lotus als merk (want zonder die Eletre ging het gedaan zijn nu) he. En nu is dat wel in het grote premium segment.

Maar los van de rauwe cijfers, lijkt het ook wel gewoon een goeie auto. Materiaalgebruik is top, afwerking is goed, ... Het enige nadeel dat ik tot nu gelezen heb, is dat effectief verbruik. En lange termijn, dat zullen we moeten afwachten, onmogelijk om daar nu iets over te zeggen.

Snap je reactie niet zo goed.

Lotus is nu onder Geely compleet een rebrand. Eletre, Emaya, .. allemaal voor mij geen Lotus meer.
Ze gaan nu voor het grote premium segment, is gewoon een nieuwe koers die ze zijn ingeslagen.

Dit worden directe concurrenten voor Porsche clienteel bv.
Goedkoop zou ik ook niet zeggen maar bang for buck als je 100-140k te besteden hebt, weinig autos met die zo afgewerkt zijn en prestaties leveren in die prijsklasse. Duidelijk marketing zet voor het merk op de kaart te brengen daar de naam nu nog relatief onbekend is bij het grote publiek.

Wat de range betreft @anders. , blijft een SUV he. Ik doe met een 38kWh batterij met moeite 100km in de Range Rover dusja... Lompe boten e :)
Je verwoorde het alsof ze opnieuw wilden launchen als premium merk voor het grote publiek, terwijl ze dat nooit geweest zijn. Zie zijn quote.

Launch vs relaunch :)

Je verwoorde het alsof ze opnieuw wilden launchen als premium merk voor het grote publiek, terwijl ze dat nooit geweest zijn. Zie zijn quote.

Launch vs relaunch :)
Porsche is ook niet voor het grote publiek maar je ziet elke minuut wel een taycan, macan of cayenne passeren. Ruime afzetmarkt = groot publiek.
De definitie is dan ook meer mensen die wel iets te besteden hebben maar een comfortabele, al dan niet sportieve, luxe auto wensen.
Dat is dus nu per definitie ook Lotus net zoals Porsche, terwijl voorheen een GT3RS eigenaar vaak vond dat een Elise/Exige te hardcore was.
Totaal ander doelpubliek, tot grote kritiek van uiteraard de oude Lotus klanten die specifieke nichewagens willen die enkel focussen op zo goed mogelijk rijden ipv een goede radio te hebben en werkende airco.

Blijf erbij dat men stelling dus weldegelijk vrij accuraat was.

Porsche is ook niet voor het grote publiek maar je ziet elke minuut wel een taycan, macan of cayenne passeren. Ruime afzetmarkt = groot publiek.
De definitie is dan ook meer mensen die wel iets te besteden hebben maar een comfortabele, al dan niet sportieve, luxe auto wensen.
Dat is dus nu per definitie ook Lotus net zoals Porsche, terwijl voorheen een GT3RS eigenaar vaak vond dat een Elise/Exige te hardcore was.
Totaal ander doelpubliek, tot grote kritiek van uiteraard de oude Lotus klanten die specifieke nichewagens willen die enkel focussen op zo goed mogelijk rijden ipv een goede radio te hebben en werkende airco.

Uw stelling was zeker accuraat, ik wou er gewoon op wijzen dat mrkendl zijn misinterpretatie van uw post begrijpbaar was door de manier waarop je het verwoordde, niet meer, niet minder.

Zoals musk aanhaalt had ik uw post verkeerd geïnterpreteerd.
Ik dacht dat je bedoelde dat ze zich wouden herlanceren in het premium segment :P

Ik geef u overigens gelijk hoor. Enkel dat dat van concurrentie voor Porsche.
Puur op basis van de zuivere cijfers en misschien de visuele aspecten. Maar Porsche is en blijft ook Porsche, die merknaam die bouw je niet op een jaartje of 5 op maar dat is werk van jaren.
Lotus kan echt niet zomaar even in de markt komen en direct een serieuze bedreigen vormen.
Ook technologie, Porsche zit in een samenwerking met VAG toch duidelijk wel stappen verder op dat vlak.

Zoals musk aanhaalt had ik uw post verkeerd geïnterpreteerd.
Ik dacht dat je bedoelde dat ze zich wouden herlanceren in het premium segment :p

Ik geef u overigens gelijk hoor. Enkel dat dat van concurrentie voor Porsche.
Puur op basis van de zuivere cijfers en misschien de visuele aspecten. Maar Porsche is en blijft ook Porsche, die merknaam die bouw je niet op een jaartje of 5 op maar dat is werk van jaren.
Lotus kan echt niet zomaar even in de markt komen en direct een serieuze bedreigen vormen.
Ook technologie, Porsche zit in een samenwerking met VAG toch duidelijk wel stappen verder op dat vlak.

Goh op vlak van EV technologie zou ik dat toch niet te hard durven roepen. Geely is Polestar, Volvo,… op vlak van motoren yes maar op EV tech zou je nog kunnen verschieten. Is niet dat VAG zo’n fantastische dingen doet bij Porsche, Audi of VW die beter zijn dan andere merken. Denk, gevoelsmatig, dat bv BMW dan al meer gerealiseerd heeft :-)

Goh op vlak van EV technologie zou ik dat toch niet te hard durven roepen. Geely is Polestar, Volvo,… op vlak van motoren yes maar op EV tech zou je nog kunnen verschieten. Is niet dat VAG zo’n fantastische dingen doet bij Porsche, Audi of VW die beter zijn dan andere merken. Denk, gevoelsmatig, dat bv BMW dan al meer gerealiseerd heeft :)
Je mag ook niet vergeten dat BMW al heel lang in de EV markt zit. De i3 is ook al meer dan 10j oud.

Je mag ook niet vergeten dat BMW al heel lang in de EV markt zit. De i3 is ook al meer dan 10j oud.
Ze zijn allemaal al lang actief he, alleen is de eerste generatie meestal vergeten...
Mercedes b-klasse electric: 2014
Mercedes SLS electric: 2012 (oke, dat was wel heel gelimiteerd)
Audi R8 electric: 2012 (ook gelimiteerd)
VW e-golf: 2017

De i3 wel veel populairder dan alle concurrenten.

Goh op vlak van EV technologie zou ik dat toch niet te hard durven roepen. Geely is Polestar, Volvo,… op vlak van motoren yes maar op EV tech zou je nog kunnen verschieten. Is niet dat VAG zo’n fantastische dingen doet bij Porsche, Audi of VW die beter zijn dan andere merken. Denk, gevoelsmatig, dat bv BMW dan al meer gerealiseerd heeft :)
Je haalt eerlijke punten aan. Maar als je kijkt naar de verkoop van de Taycans, die doen het toch extreem goed. Ondanks dat ze technologisch gezien misschien niet de beste zijn. Maar je hebt wel "een Porsche".

Je haalt eerlijke punten aan. Maar als je kijkt naar de verkoop van de Taycans, die doen het toch extreem goed. Ondanks dat ze technologisch gezien misschien niet de beste zijn. Maar je hebt wel "een Porsche".
Klopt, Porsche heeft met de Taycan een enorm succes beet. Net zoals ze destijds met de Cayenne en Panamera dat ook hebben klaargespeeld.
Maar ... Of die Lotus nu slechter is dan een Taycan, ik durf het niet te zeggen. Hij zal ongetwijfeld wel minder verkopen door de merknaam.

Klopt, Porsche heeft met de Taycan een enorm succes beet. Net zoals ze destijds met de Cayenne en Panamera dat ook hebben klaargespeeld.
Maar ... Of die Lotus nu slechter is dan een Taycan, ik durf het niet te zeggen. Hij zal ongetwijfeld wel minder verkopen door de merknaam.
Akkoord. Maar dat is ook deels waar Mr Kend54l het over had. Tech etc is belangrijk, maar een merknaam gelijk "Porsche" kan er toch voor zorgen dat je je wagen kan verkopen ook al is hij misschien niet beter. Lotus is onder de track-fanaten wel een topnaam, maar daar stopt het dan ook.

Ik denk dat als de Macan EV bv komt, dat die het beter gaat doen dan de Lotus. Het is desnoods een Porsche die je kan verantwoorden voor je vrouw 😅

Wel heel bizar dat "ik kan er geen u-turn mee doen" als negatief wordt aangehaald. Dat lukt met geen enkele van die SUV's he...

Das een beetje hetzelfde als aanhalen dat een Taycan rommel is omdat hij de Nürburgring maar in 7:33 rijdt en de gt3rs in 6:49 ofzo

Ding is wel, een kennis bij LandRover klaagt wel over de overname Taycans. Ze hebben hier hier alleen op de A12 al 8 op de lot staan waar ze niet vanaf geraken. Qua restwaarde en herverkoop is die blijkbaar een ongezien drama. Tesla is dan weer redelijk waardevast terwijl ik nooit van men leven eentje zou willen. Nu recent nog met een Model S Plaid, Model Y Performance en een 3 Performance is gereden,... Drives like shit. Stuurgevoel is echt weird in alle standen.

Terug
Bovenaan