Ik ben nog nooit in een sauna gegaan.
Chatgpt is hier wel op zijn plaats, to the rescue:
Hoewel "Ik ben nog nooit in een sauna gegaan" en "Ik ben nog nooit in een sauna geweest" qua betekenis sterk overlappen, zit er inhoudelijk toch een subtiel verschil in focus:
---

"Ik ben nog nooit in een sauna geweest"
Focus: Je benadrukt dat je nooit in een sauna bent geweest als ervaring of situatie.
Het gaat hier vooral om het verblijven op die plaats, het hebben van de ervaring van een sauna.
Gebruikelijker als je praat over iets dat je nooit hebt meegemaakt.

Voorbeeldcontext:
"Veel mensen vinden het heerlijk, maar ik ben nog nooit in een sauna geweest."
→ Je bedoelt: ik heb het nog nooit gedaan / beleefd.
---

"Ik ben nog nooit in een sauna gegaan"
Focus: Je benadrukt de fysieke actie van ergens naartoe gaan.
Het klinkt alsof je het gaan naar de sauna als handeling in de verf zet, in plaats van de ervaring in de sauna.
Daardoor komt het een beetje vreemd of onnatuurlijk over, tenzij je echt op de beweging of beslissing om te gaan doelt.

Voorbeeldcontext waar het misschien nét kan:
"Mijn vrienden gaan vaak naar de sauna, maar ik ben er nog nooit naartoe gegaan."
→ Dan zeg je eigenlijk: ik heb mezelf er nooit toe gezet om mee te gaan.
---

Inhoudelijk verschil samengevat:
ZinInhoudelijke focusImplicatie
Ik ben nog nooit in een sauna geweest.De ervaring van in een sauna zijn.Je hebt het nooit meegemaakt.
Ik ben nog nooit in een sauna gegaan.De actie van naar de sauna gaan.Je hebt jezelf er nooit toe gezet of bent er nooit naartoe gegaan.
---

Kortom:
Gebruik "geweest" als je bedoelt dat je het nog nooit hebt meegemaakt (wat meestal het geval is).
Gebruik "gegaan" alleen als je expliciet de actie van gaan wilt benadrukken — maar zelfs dan zeg je beter: "Ik ben er nog nooit naartoe gegaan."