Iemand die werkt bij FOD Justitie/rechterlijke orde ?

wat vragen ze dan zoal eigenlijk?
Ik heb nu 2 interviews gehad voor in Brussel (OM en Rechtbank)
Paar vragen die ik me herinner:

Vertel eens wat je denkt dat de functie in houdt?
Waarom denk je dat jij de geschikte persoon bent?
Kunt u de verschillende secties geven van de Rechtbank Eerste Aanleg? daar kreeg ik een black out
Wat spreekt u aan aan de functie?

Verschillende zaken over werkervaringen:
Kan je een situatie geven waarbij het moeilijk was om samen te werken met collega's?
Kan je een situatie geven waar je je werkwijze moest aanpassen?
Kan je een situatie geven waarbij je een fout hebt gemaakt?
Kan je een situatie geven waar je een probleem tegenkwam en dat hebt opgelost?
etc...

Resultaten zal ik pas eind november, begin december krijgen

Ook zonet resultaten gekregen van mijn testen voor Niveau B bij de pensioendienst.
Geslaagd met totaal van 62.64/100.
Dit waren echt niet de makkelijkste testen

Laatst bewerkt:
Heeft er hier iemand al iets gehoord voor Assistenten O-Vl en W-Vl (ENS25252) Assistenten bij verschillende hoven en rechtbanken Oost -en West-Vlaanderen? De deadline voor interesse te tonen was hier 29 oktober.

Bij de andere had ik de indruk dat ik de dag na of enkele dagen na de deadlin info over het interview kreeg.
Ik ben zowiezo bij de geslaagden en ook ik kan nog niet inschrijven voor de interviews.
Wel staat erbij dat inschrijvingsperiode loopt tussen 3/11 en 14/11 dus die datums zullen wss wel snel beschikbaar worden.

Bijkomend staat er ook bij dat je de testen kan afleggen tot 30/01/2026 dus meer dan tijd genoeg

Ik ben zowiezo bij de geslaagden en ook ik kan nog niet inschrijven voor de interviews.
Wel staat erbij dat inschrijvingsperiode loopt tussen 3/11 en 14/11 dus die datums zullen wss wel snel beschikbaar worden.

Bijkomend staat er ook bij dat je de testen kan afleggen tot 30/01/2026 dus meer dan tijd genoeg
Oh oké, merci voor de reactie. Bij de andere kreeg ik meestal mails na de deadline voorbij was dus had effe schrik dat ik dingen gemist had.

Ik heb nu 2 interviews gehad voor in Brussel (OM en Rechtbank)
Paar vragen die ik me herinner:

Vertel eens wat je denkt dat de functie in houdt?
Waarom denk je dat jij de geschikte persoon bent?
Kunt u de verschillende secties geven van de Rechtbank Eerste Aanleg? daar kreeg ik een black out
Wat spreekt u aan aan de functie?

Verschillende zaken over werkervaringen:
Kan je een situatie geven waarbij het moeilijk was om samen te werken met collega's?
Kan je een situatie geven waar je je werkwijze moest aanpassen?
Kan je een situatie geven waarbij je een fout hebt gemaakt?
Kan je een situatie geven waar je een probleem tegenkwam en dat hebt opgelost?
etc...

Resultaten zal ik pas eind november, begin december krijgen

Ook zonet resultaten gekregen van mijn testen voor Niveau B bij de pensioendienst.
Geslaagd met totaal van 62.64/100.
Dit waren echt niet de makkelijkste testen
Niveau B pensioenen heb ik zonet gezien dat ik 69/100. Vond dat ook wel de moeilijkste die ik tot nu toe gedaan heb.

Vraag mij af of die score genoeg zou zijn. Bij niveau B justitie met die dynamische bachelors had ik 76/100 en dan kreeg ik plaats 131. Maar gaat wel ook over 200 posities.

Die pensioenen heb ik onderschat omdat ik via de demo-testen vooral had gedacht dat het met figuren ging zijn. Dat was niet zo en gezien je geen kladblad mocht gebruiken was het een groot stuk moeilijker.

Voor pensioenen zijn er helaas maar 25 plaatsen. Geslaagd blijft nog steeds geslaagd dus als je een interview kan bemachtigen en daar goed op scoort ben je alsnog binnen. Trouwens de lijst van geslaagden blijft toch geldig voor een jaar dus wie weet wat er nog bijkomt.

Die pensioenen heb ik onderschat omdat ik via de demo-testen vooral had gedacht dat het met figuren ging zijn. Dat was niet zo en gezien je geen kladblad mocht gebruiken was het een groot stuk moeilijker.

Voor pensioenen zijn er helaas maar 25 plaatsen. Geslaagd blijft nog steeds geslaagd dus als je een interview kan bemachtigen en daar goed op scoort ben je alsnog binnen. Trouwens de lijst van geslaagden blijft toch geldig voor een jaar dus wie weet wat er nog bijkomt.
Ja same, had ook die figuren verwacht en dan waren het plots zinnen met allerlei formuleringen enzo.

idd, je zou voor minder.

voor de meeste mensen is "wat is de rechtbank van EA" nog een raadsel, laats staan de verschillende secties.
dat is toch echt blokwerk pur sang op voorhand?

bijkomend: voor penitentiair beambte, zie ik staan bij hun selectievoorwaarden "voeling met de werkvloer".

wat moet je dan zeggen "sorry, maar ik heb nog nooit in het gevang gezeten"?
lock me up, take me there! i'm cold anyway..... :rofl:

Ja dat van die rechtbank van eerste aanleg heb ik vooral op kunnen antwoorden door hun site van buiten te blokken. Valt anders niet weel over te weten inderdaad.

idd, je zou voor minder.

voor de meeste mensen is "wat is de rechtbank van EA" nog een raadsel, laats staan de verschillende secties.

bijkomend: voor penitentiair beambte, zie ik staan bij hun selectievoorwaarden "voeling met de werkvloer".

Gohja, ben er zelf een beetje in gelopen omdat ze vroegen wat mijn voorkeur zou hebben.
Ik wist dat er meer plaatsen waren bij Eerste Aanleg volgens de mail die ik heb gekregen dus zei ik eerste aanleg, de follow-upvraag had ik niet op gerekend. Uiteindelijk was het ook maar een bijkomende vraag, geen hoofdvraag of dat vertel ik mezelf toch :laugh:

Voeling met de werkvloer is opzoekwerk.
Wat wordt er verwacht of beter gezegd wat denk JIJ dat er verwacht wordt.

Blokwerk zou ik het niet noemen, ik heb wat opzoekwerk gedaan naar rechtbank, OM en de werking ervan. Hoeft echt niet zo uitgebreid te zijn, je bent uiteindelijk "maar" aan het solliciteren voor een niveau C dossierbeheerder. Die members weten dat ook wel dat je geen voeling hebt ermee, ze willen gewoon weten of je er moeite voor gedaan hebt.

idd, je zou voor minder.

"Ik ben speciaal ontsnapt uit de gevangenis om deel te nemen aan dit solicitatiegesprek"

Gohja, ben er zelf een beetje in gelopen omdat ze vroegen wat mijn voorkeur zou hebben.
Ik wist dat er meer plaatsen waren bij Eerste Aanleg volgens de mail die ik heb gekregen dus zei ik eerste aanleg, de follow-upvraag had ik niet op gerekend. Uiteindelijk was het ook maar een bijkomende vraag, geen hoofdvraag of dat vertel ik mezelf toch :laugh:

Voeling met de werkvloer is opzoekwerk.
Wat wordt er verwacht of beter gezegd wat denk JIJ dat er verwacht wordt.

Blokwerk zou ik het niet noemen, ik heb wat opzoekwerk gedaan naar rechtbank, OM en de werking ervan. Hoeft echt niet zo uitgebreid te zijn, je bent uiteindelijk "maar" aan het solliciteren voor een niveau C dossierbeheerder. Die members weten dat ook wel dat je geen voeling hebt ermee, ze willen gewoon weten of je er moeite voor gedaan hebt.
ik kan u zeggen dat ze bij de RSZ heel in detail zijn gegaan. Nu ja, 2 plaatsen voor 30 mensen dat een interview komen doen, dan kan men natuurlijk al is meer vragen stellen. Ik heb toch de indruk dat op het moment de plaatsen heel duur zijn.

idd, je zou voor minder.

Ja, inderdaad, onbegrijpbaar dat ze verwachten dat je weet waarvoor je solliciteert. Wat is het volgende? Dat ze willen dat je effectief interesse hebt in de jobinhoud?

Niveau B pensioenen heb ik zonet gezien dat ik 69/100. Vond dat ook wel de moeilijkste die ik tot nu toe gedaan heb.

Vraag mij af of die score genoeg zou zijn. Bij niveau B justitie met die dynamische bachelors had ik 76/100 en dan kreeg ik plaats 131. Maar gaat wel ook over 200 posities.
Yikes, positie 180 op de laureatenlijst :oops:

Ik heb wel begrepen van een vriend die werkt bij Financiën dat het zo slecht nog niet is omdat die laureatenlijst ook kan gebruikt worden door andere FOD's. Wel sterk dat ik op 180 sta met 63.64 en jij 100 plaatsen hoger met "slechts" 69. Betekent voor mij dat alles toch echt wel dicht bij elkaar ligt.

Die van Oost-Vlaanderen en West-Vlaanderen heb ik vandaag mail van gekregen. Deadline om te reageren is 27 november en interviews zouden doorgaan vanaf 6 januari 2026.

Jullie moeten ook niet zoveel zorgen maken over rangschikking. Ik ken gevallen die binnengeraakt zijn ergens die op plaats 400 stonden voor een selectie van 150 man.

Een deel heeft ander werk gevonden, een deel wil nooit werken in Brussel, een deel doet mee voor de fun/ervaring, een deel is van gedacht veranderd en wil hun huidige job niet verlaten, een deel is al overleden tegen dat ze resultaat hebben :p,...

Ik heb wel begrepen van een vriend die werkt bij Financiën dat het zo slecht nog niet is omdat die laureatenlijst ook kan gebruikt worden door andere FOD's. Wel sterk dat ik op 180 sta met 63.64 en jij 100 plaatsen hoger met "slechts" 69. Betekent voor mij dat alles toch echt wel dicht bij elkaar ligt.
Ja was dat ook aan het denken. Als een paar punten verschil direct 100 plaatsen verschil is zal iedereen wel dicht op elkaar gezeten hebben.

en wat voeren jullie zoal aan als "motivatie"? :baard:
'ik wil meehelpen aan een veiligere toekomst voor ons land'? beetje cliché toch allemaal.
en zeggen dat je ambtenaar wil worden voor het statuut en pensioen, is al helemaal not done zeker :lol:

Terug
Bovenaan