Iemand die werkt bij FOD Justitie/rechterlijke orde ?

Het geen ik heb gepost heeft betrekking op de federale overheid.
net reply gekregen op mijn mail, en het is daar ook helaas zo hoor. enkel voor fiets krijg je vergoeding.
toch straf. Je zou het natuurlijk creatief kunnen oplossen, maar soit, ik ga ook voor die job passen hoor:

2 weken thuiswerk is te veel voor hen,
en elke schoolvakantie mijn verlof opnemen (ik krijg er wel 32 verlofdagen meteen, en 12 feestdagen), willen of kunnen ze ook niet toestaan.

fair enough, ik besef dat ik wat in een gouden kooi zit, maar ik ga dat toch niet opgeven, zeker al niet als ik dan nog eens een auto zou moeten kopen ook.

nog even terug komend op dat "geen woon werk verkeer" voor auto verplaatsingen.
dit is op toepassing voor ALLE ambtenaren dan?

want ik heb ook gesolliciteerd bij een gemeentehuis, enkele gemeentes/dorpen verder op, maar das 20 km van mijn thuis, en ook weer moeilijke bus verbinding. Dus ja, zou er op neerkomen dat ik een auto ga moeten kopen (20 km enkele rit vind ik net iets te ver om met fiets te doen dagelijks) + benzine uit eigen zak betalen.... ?

weet dus ook nog niet of ik die sollicitatie zal afronden. want met een gratis bus abonnement ben ik niets, zou beteken dat ik dagelijks 2,5 uur zou moeten pendelen voor 3 autobussen te nemen om er te geraken.
Werken voor de stad, provincie of gewest zijn elk hun eigen entiteit. Dus het is heel goed mogelijk dat deze andere voorwaarden hebben. Normaal gesproken zou dit altijd in de vacature zelf moeten staan bij het aanbod die ze doen.

Algemene regel die mij werd verteld is hoe hoger in de rangschikking van beleid je werkt, des te beter zijn de voorwaarden. Dus Federaal > Gewestelijk > Provinciaal > Regionaal > Stedelijk. Wil niet zeggen dat het slecht werken is bij de stad om duidelijk te zijn ;)

20km van huis zegt eigenlijk niks. Je moet vooral kijken naar reistijd. Je kan perfect 20km rijden op 10 minuten, je kan er ook evengoed 45 minuten over doen. Benzine kost geld maar het oude gezegde is ook waar, "Tijd is geld". De waarde van jouw tijd hangt af van wat jij eraan geeft, benzine is de constante hierbij.

Als ik even snel een berekening doe:
20kmx2 x 5= 200 km per week
Tank = 40L en laten we stellen dat auto 6L/100km doet.
Enkel voor werk zou dat willen zeggen dat je 12L per week rijdt.
Laten we stellen dat je locaal blijft en we doen er nog 50km per week bij voor privé gebruik dan kom je aan 15L per week.
Betekent dat je zeker in de 3de week zou moeten tanken wat wil zeggen dat je in 1 maand op de 3 zowel in het begin van de maand als het einde van de maand zou moeten tanken.
Dit valt vrij goed mee en is ongeveer ook wat ik doe.

Als je er 45 minuten overdoet dan is dit automatisch een hogere kost dan wanneer je er 10 minuten over doet.

UPDATE:
Zonet uitnodiging gekregen voor interview Dossierbeheerder Niveau C.
Op de mail zelf staat het volgende:
Opgelet

Een goede motivatie voor de functie en de entiteit en een correct beeld van de functie en de context zijn eveneens belangrijk en wegen harder door in de eindscore.

Motivatie is geen probleem maar "correct beeld" van de functie beschrijven zou ik wel wat hulp kunnen gebruiken. Dit geeft mij echt een heel vaag gevoel en gezien het harder doorweegt in de eindscore wil ik dat gevoel wat wegwerken.

Laatst bewerkt:
Update: Van de 4 vacatures waar ik op heb gesolliciteerd (OM Brussel, Zetel Brussel, Penitentiair en Oost+West Vlaanderen) ben ik wel geselecteerd voor een interview bij de eerste 3. Mogelijks is dit omdat de deadline van Oost+West nog niet is verstreken en er dus geen uitsluitsel kan gegeven worden of ik erbij ben of niet.

In ieder geval heb ik op 3/11 nog een test voor een andere vacature van in de Pensioendienst waar er 25 plaatsen beschikbaar waren.

Als je naar Brussel zou verkassen brengt het idd ook wel de mogelijkheid mee om taalpremies te krijgen. Zowel voor Frans als voor Engels. Ik weet niet direct hoe groot die premies zijn want die verschillen van niveau tot niveau. Het geeft je in ieder geval een bonus om toch naar Brussel te gaan desondanks het pendelen.

De voordelen wegen gewoon veel zwaarder door dan de nadelen. Je enige nadeel is het pendelen en zelfs dat kan je (begrijp ik toch) reduceren door telewerk.

Je hebt ook taalpremies op de "buiten". Omdat je "gebied" een provincie is met een faciliteitengemeente. Oost-Vlaanderen en Ronse bijvoorbeeld. dus dat verkopen als een bonus om in Brussel te werken, nogal overdreven :p.
Als je hoge taalpremies wilt, moet je werken voor het Brussels Gewest. Die geven goed geld voor taalkennis. Maar dan werk je natuurlijk ook voor het Brussels gewest wat op dit moment nu ook niet de meest interessante plek is en waar gigabesparingen op zich aan het wachten zijn.

Ik heb ook nog maar zelden gehoord voor taalpremies voor Engels. (Ik dacht enkel in heel specifieke situaties.)

nog even terug komend op dat "geen woon werk verkeer" voor auto verplaatsingen.
dit is op toepassing voor ALLE ambtenaren dan?

want ik heb ook gesolliciteerd bij een gemeentehuis, enkele gemeentes/dorpen verder op, maar das 20 km van mijn thuis, en ook weer moeilijke bus verbinding. Dus ja, zou er op neerkomen dat ik een auto ga moeten kopen (20 km enkele rit vind ik net iets te ver om met fiets te doen dagelijks) + benzine uit eigen zak betalen.... ?

weet dus ook nog niet of ik die sollicitatie zal afronden. want met een gratis bus abonnement ben ik niets, zou beteken dat ik dagelijks 2,5 uur zou moeten pendelen voor 3 autobussen te nemen om er te geraken.

Nee, niet "alle ambtenaren" maar het is wel de algemene regel. (federaal, regionaal,lokaal)

Je hebt ambtenaren met bedrijfswagens zelfs maar die zijn wel vrij zeldzaam/heel specifieke plaatsen. Iemand die de waterlopen controleert ofzo :p.
Je hebt ook de "rondreizende" ambtenaren maar dan heb je wel een eigen auto nodig. (Inspecteurs/controleurs zoals Silence bijvoorbeeld.)

In de anders dan "federaal, regionaal, lokaal" ambtenarij is dat veel vrijer. NMBS, intercommunales en al die kleine onafhankelijke organisaties (BIPT, havenbestuur,...)

Verkopen is veel gezegd, voor de vacatures in Brugge heb je dat bvb niet. De vacatures van Brussel zijn de enige waar dit effectief vermeld staat.

Als ik de keuze heb neem ik altijd Brugge voordat ik Brussel zou nemen, is gewoon beter qua afstand. De taalpremie is me niet de pendeltijd waard maar in geval ik niet in Brugge kan starten is het wel een aangename bonus.

Motivatie is geen probleem maar "correct beeld" van de functie beschrijven zou ik wel wat hulp kunnen gebruiken. Dit geeft mij echt een heel vaag gevoel en gezien het harder doorweegt in de eindscore wil ik dat gevoel wat wegwerken.

Bellen met iemand, interviews, video's, algemeen lezen over de functie, vragen aan chatGTP/Copilot :p,...

Je hebt ook taalpremies op de "buiten". Omdat je "gebied" een provincie is met een faciliteitengemeente. Oost-Vlaanderen en Ronse bijvoorbeeld. dus dat verkopen als een bonus om in Brussel te werken, nogal overdreven :p.
Als je hoge taalpremies wilt, moet je werken voor het Brussels Gewest. Die geven goed geld voor taalkennis. Maar dan werk je natuurlijk ook voor het Brussels gewest wat op dit moment nu ook niet de meest interessante plek is en waar gigabesparingen op zich aan het wachten zijn.

Ik heb ook nog maar zelden gehoord voor taalpremies voor Engels. (Ik dacht enkel in heel specifieke situaties.)
niet vergeten: de gebarentaal-taalpremie is er ook

Wil je genieten van heel wat premies en voordelen, dan moet je reizend personeel (inspecteurs bvb.) worden. De nadelen moet je er ook bijnemen.

Er is vandaag een nieuwe bijgekomen voor Oost-Vlaanderen en West-Vlaanderen. Bij deze gebruiken ze de oude lijsten niet lijkt het.
Klopt, hierbij zijn het blijkbaar de nieuwe lijst.
Mijn plaats op de lijst is dezelfde als op de laureatenlijst dus nog steeds geen idee wat er met de andere vacature is.

Deze is wel heel breed qua locaties (Brugge, Ieper, Kortrijk, Gent, Dendermonde, Aalst, Zelzate en Oudenaarde) dus hier zal je echt geluk moeten hebben als je geselecteerd bent dat je standplaats niet ingenomen is door iemand hoger op de lijst.

Met de gesprekken in het verschiet zal ik me verder verdiepen in de wondere wereld van Justitie :D

Ter info:
https://www.stradalex.com/nl/sl_src...eg_be_moniteur_nl_14102025_1/doc/bs2025203124

Blijkbaar 847 laureaten uit die test. Kwestie van te weten op hoeveel mensen je welke ranking hebt :)

Laatst bewerkt:
Klopt, hierbij zijn het blijkbaar de nieuwe lijst.
Mijn plaats op de lijst is dezelfde als op de laureatenlijst dus nog steeds geen idee wat er met de andere vacature is.

Deze is wel heel breed qua locaties (Brugge, Ieper, Kortrijk, Gent, Dendermonde, Aalst, Zelzate en Oudenaarde) dus hier zal je echt geluk moeten hebben als je geselecteerd bent dat je standplaats niet ingenomen is door iemand hoger op de lijst.

Met de gesprekken in het verschiet zal ik me verder verdiepen in de wondere wereld van Justitie :D

Ter info:
https://www.stradalex.com/nl/sl_src...eg_be_moniteur_nl_14102025_1/doc/bs2025203124

Blijkbaar 847 laureaten uit die test. Kwestie van te weten op hoeveel mensen je welke ranking hebt :)
Damn, ik was geslaagd maar niet hoog genoeg gescoord. 847 is natuurlijk niet weinig.

Ik ben ook voor de hele procedure van functioneel analist geslaagd niveau B, uiteindelijk 16 geslaagden voor 15 plaatsen..
Daar nu volgende maand 3 gesprekken voor bij de wervende diensten en 4 verschillende voor de rechterlijke orde (niveau C)
7 gesprekken dus gepland volgende maand, overal moet ik gaan zeggen waarom ik zo graag bij hun dienst wil en niet een andere, beetje vreemd :P

Ik morgen mondeling bij de RSZ voor dossierbeheerder en zojuist gezien dat ik geslaagd ben en door mag voor een interview voor Pensioenconsulent. (wat mijn voorkeur zou hebben).

Planning voor komende interviews en testen:

3/11 8:30 Testen voor Pensioendienst (bonusvraag: hoelang duurden die testen?)
3/11 13:00 Interview 13:00 voor rechtbanken Brussel
4/11 15:15 Interview 15:15 OM Brussel

Heb ook nog een interview voor penitentiair administratief assistent die ik nog moet vastleggen. Deze is online maar duurt 45 minuten. Stel mij de vraag of dit interview anders zal zijn dan deze in Brussel.

Planning voor komende interviews en testen:

3/11 8:30 Testen voor Pensioendienst (bonusvraag: hoelang duurden die testen?)
3/11 13:00 Interview 13:00 voor rechtbanken Brussel
4/11 15:15 Interview 15:15 OM Brussel

Heb ook nog een interview voor penitentiair administratief assistent die ik nog moet vastleggen. Deze is online maar duurt 45 minuten. Stel mij de vraag of dit interview anders zal zijn dan deze in Brussel.
Neen is gewoon omdat ze dat zo in hun eige agenda inplannen en dat kwartiertje extra is gewoon nabespreking voor de jury vaak.
Mijn planning voorlopig :
30/10: Interview rechtbank Brussel
3/11: Interview functioneel analist dienst 1
4/11: Interview rechtbank Leuven 's morgens
4/11: Interview OM Brussel namiddag
12/11: Interview functioneel analist dienst 2
28/11: interview penitentiair

Endan ergens daartussen nog interview functioneel analist dienst 3 maar die datum staat nog niet vast.
Dus 4/11 zie ik je misschien in Brussel in de namiddag! Mijne is om 1 uur denk ik.

Betreft duur van testen is een beetje afhankelijk van welke testen en hoeveel maar ik zou zeggen dat dat meestal +- een uurtje was.

Veel succes alvast met de gesprekken ;) Als ik het zo hoor heb je de kans om op niveau B te starten als Functioneel analist dus ik neem aan dat deze wel sterk je voorkeur heeft. Als ik geslaagd ben voor die testen van Pensioendienst zal het ook op niveau B zijn dat ik kan starten wat dan zowiezo ook mijn voorkeur heeft. De enige reden waarom ik het dan niet zou doen is voor een job in het Brugse. Penitentiair, rechtbank of OM maakt me niet echt uit. Dan heb ik een stabiele job die zo goed als achter mijn hoek is :)

Feedback gekregen van mondeling interview, niet geslaagd :shutup:

Het was vooral motivatie dat zwak was.
Persoonlijk ben ik het er niet helemaal mee eens.
Ik ga proberen om volgende keer beter voorbereid te zijn op hun organogram.
Het is moeilijk om een volledig beeld van een functie die men niet kent te beschrijven.
Vandaag had ik ook een gesprek bij een andere FOD, ik had beter de feedback niet gelezen 5 minuten voor ik binnenkwam op gesprek.

volgende keer beter!

Feedback gekregen van mondeling interview, niet geslaagd :shutup:

Het was vooral motivatie dat zwak was.
Persoonlijk ben ik het er niet helemaal mee eens.
Ik ga proberen om volgende keer beter voorbereid te zijn op hun organogram.
Het is moeilijk om een volledig beeld van een functie die men niet kent te beschrijven.
Vandaag had ik ook een gesprek bij een andere FOD, ik had beter de feedback niet gelezen 5 minuten voor ik binnenkwam op gesprek.

volgende keer beter!
wat vragen ze dan zoal eigenlijk?

Heeft er hier iemand al iets gehoord voor Assistenten O-Vl en W-Vl (ENS25252) Assistenten bij verschillende hoven en rechtbanken Oost -en West-Vlaanderen? De deadline voor interesse te tonen was hier 29 oktober.

Bij de andere had ik de indruk dat ik de dag na of enkele dagen na de deadlin info over het interview kreeg.

Terug
Bovenaan