Iemand die werkt bij FOD Justitie/rechterlijke orde ?

en wat voeren jullie zoal aan als "motivatie"? :baard:
'ik wil meehelpen aan een veiligere toekomst voor ons land'? beetje cliché toch allemaal.
en zeggen dat je ambtenaar wil worden voor het statuut en pensioen, is al helemaal not done zeker :laugh:
Ik zit af en toe in zo´n jury´s. Je wil intrinsieke motivatie horen, niet alleen de extrinsieke zoals loon en voordelen. Dus je kan gerust zeggen dat het loon of statuut een plus is voor je, maar vermeld best ook waarom je het werk inhoudelijk wil doen.

Edit: en de jury heeft het meestal ook wel door als je uit je nek lult

TRUMP, ik bedoel het niet verkeerd he, maar ik zie je heel veel vragen stellen over wat je moet zeggen of doen, hoe dingen lopen zoals de gesprekken (soms wat je perfect kan terugvinden online)... En dan denk ik van kerel, kom op, ga ervoor en doe zelf eens wat research, wees eens (pro)actief ipv hier alles te vragen, denk eens voor uzelf na wat een goede motivatie is. En wil je het echt zelf wel?

Met zo veel deelnemers moet je echt proberen om jezelf te onderscheiden van de rest. En het interview is daar echt uw enige kans voor. Dus gaaaaaaa ervoor!

Motivatie: Ik wil graag mijn steentje bijdragen aan een maatschappij waar zowel ikzelf, mijn kinderen en mijn partner in gaan oud worden. Ook het idee om voor justitie te werken waarbij ik effectief een bijdrage kan leveren geeft een gevoel van voldoening waarnaar ik op zoek ben.

Extrinsieke motivatie heb ik zelfs niet gegeven. Je moet gewoon bij jezelf afvragen wat kan jij een departement bijbrengen en wat het voor jou zou betekenen om een verschil te maken. Dat is trouwens ook een van de vragen die kwam naar mij. "Waarom denk je dat jij de geschikte kandidaat zou zijn voor dit soort job?" Antwoord: Omdat ik een persoon ben die graag de puntjes op de i wil zien, dat zaken correct verlopen en ik heb een groot oog voor detail om daartoe te komen. Adressen, namen, cijfers, datums, etc... ik onthou details bij dossiers omdat ik ze belangrijk vind en met deze details info kan verschaffen aan zij die dit vragen.

Uiteraard weet ik niet of dat voldoende is maar dat zullen de punten wel aangeven eind november, begin december

en wat voeren jullie zoal aan als "motivatie"? :baard:
'ik wil meehelpen aan een veiligere toekomst voor ons land'? beetje cliché toch allemaal.
en zeggen dat je ambtenaar wil worden voor het statuut en pensioen, is al helemaal not done zeker
"Ik wil mee de straten proper houden.
Mr. Proper werkt niet, ik wel."

"Het nieuws zegt dat jullie te veel werk hebben. Ik kom uit de privé, ik kan het verschil maken."

"Ik heb de groendienst overwogen. Ik heb meer ambitie.
Jullie behandelen ook organisch afval."

Laatst bewerkt:
Eerste gesprek was dus een sisser, slechts 37/100 dus niet meer in de running voor een van de 6 gesprekken.
Voel me een beetje ontmoedigd ervan eerlijk gezegd.

Eerste gesprek was dus een sisser, slechts 37/100 dus niet meer in de running voor een van de 6 gesprekken.
Snap ik volledig. Ik heb nu 3x een gesprek gehad. Van 1 had ik een onvoldoende (c) motivatie. Ik denk dat ze verwachten dat je zegt dat het je drommjob is terwijl ze ongetwijfeld kunnen zien dat je de dag erna bij een andere dienst interview hebt :D
Ik vermoed dat je gewoon een paar keer een interview gaat moeten doen (en een beetje geluk hebben met wie je recht over je hebt zitten)

Snap ik volledig. Ik heb nu 3x een gesprek gehad. Van 1 had ik een onvoldoende (c) motivatie. Ik denk dat ze verwachten dat je zegt dat het je drommjob is terwijl ze ongetwijfeld kunnen zien dat je de dag erna bij een andere dienst interview hebt :D
Ik vermoed dat je gewoon een paar keer een interview gaat moeten doen (en een beetje geluk hebben met wie je recht over je hebt zitten)
for what it's worth, van mij ook totaal niet goed gegaan.

ik had nogtans die vacature van buiten geleerd, met hoeveel vestigingen in belgie, vlaanderen, wallonie, waar die gelegen waren, aantal personeelsleden...
0.0 hebben ze daar over gevraagd. ze vroegen dan om heel het justitie systeem uit de doeken te doen :wtf:

vind echt wel dat ze het heeeel ruim bekijken. volgende gesprek die ik heb gepland gaat ook weer over een functie over verschillende rechtbanken. moet je dan elke rechtbank van binnen en buiten kennen? tja.

Gohja, ik had ook wel wat geblokt erop en kon ook veel vertellen maar toen ze een specifieke vraag stelden kon ik er niet op antwoorden.

Ze vroegen wat voor mij een voorkeur zou zijn om te starten en ik zeg "eerste aanleg" en ze vroegen dan om de onderverdeling van eerste aanleg te geven en dat ik niet door een blackout. Dus ik denk dat ik daar de boot in ging.

Gohja, ik had ook wel wat geblokt erop en kon ook veel vertellen maar toen ze een specifieke vraag stelden kon ik er niet op antwoorden.

Ze vroegen wat voor mij een voorkeur zou zijn om te starten en ik zeg "eerste aanleg" en ze vroegen dan om de onderverdeling van eerste aanleg te geven en dat ik niet door een blackout. Dus ik denk dat ik daar de boot in ging.

Ik ben er zonet achtergekomen dat ik 51/100 heb en daarmee plaats 16 ben voor de jobs van rechtbank Brussel.

Ik had nochthans zoveel verteld van al de dingen die ik vanbuiten geleerd had voor rechtbank eerste aanleg. Lijkt dat het misschien toch ook nog aan andere dingen ligt.

Ik ben er zonet achtergekomen dat ik 51/100 heb en daarmee plaats 16 ben voor de jobs van rechtbank Brussel.

Ik had nochthans zoveel verteld van al de dingen die ik vanbuiten geleerd had voor rechtbank eerste aanleg. Lijkt dat het misschien toch ook nog aan andere dingen ligt.
Goed gedaan in ieder geval! (51 op 100 lijkt niet super, maar je staat toch maar op lijst 16!)

Ha grappig, ik ben uiteindelijk geslaagd voor functioneel analist niveau B waar ik zelf mag kiezen op welke dienst ik begin omdat ik alle individuele gesprekken ook geslaagd ben.

Maar ik had ook meegedaan voor rechtbank eerste aanleg Brussel in het begin van de maand voor de zekerheid, hier ben ik 10de met 78/100 terwijl ik eigenlijk zwaar faalde ook toen ze vroeger wat de bevoegdheden waren van de verschillende rechtbanken in eerste aanleg (had mij niet echt voorbereid beschouwde het eerder als een soort warm-up gesprek voor de belangrijkere hierna)

Ik had wel gezegd dat ik vroeger rechten had gestudeerd dus dat zullen ze ongetwijfeld wel graag gehoord hebben, anyway ik ga de job wel afwijzen daar ofcourse en beginnen als functioneel analist.

Laatst bewerkt:
Ha grappig, ik ben uiteindelijk geslaagd voor functioneel analist niveau B waar ik zelf mag kiezen op welke dienst ik begin omdat ik alle individuele gesprekken ook geslaagd ben.

Maar ik had ook meegedaan voor rechtbank eerste aanleg Brussel in het begin van de maand voor de zekerheid, hier ben ik 10de met 78/100 terwijl ik eigenlijk zwaar faalde ook toen ze vroeger wat de bevoegdheden waren van de verschillende rechtbanken in eerste aanleg (had mij niet echt voorbereid beschouwde het eerder als een soort warm-up gesprek voor de belangrijkere hierna)

Ik had wel gezegd dat ik vroeger rechten had gestuurd dus dat zullen ze ongetwijfeld wel graag gehoord hebben, anyway ik ga de job wel afwijzen daar ofcourse en beginnen als functioneel analist.
Wat loonde trouwens want op mijn gesprekken functioneel analist haalde ik 88,84 en 81 ik had me hier wel goed op voorbereid

Een (ex)forumganger heeft het blijkbaar geschopt tot administrateur-generaal. (wat motivatie voor de deelnemers hier :) )

Ik had wel gezegd dat ik vroeger rechten had gestuurd dus dat zullen ze ongetwijfeld wel graag gehoord hebben, anyway ik ga de job wel afwijzen daar ofcourse en beginnen als functioneel analist.
Proficiat voor je mooie scores :)

Heb je een idee voor jezelf wat bijgedragen heeft aan die 78/100? Op basis van de verhalen van hier lijkt het dat rechtbank eerste aanleg uitleggen dat niet zo belangrijk is precies.

Goed gedaan in ieder geval! (51 op 100 lijkt niet super, maar je staat toch maar op lijst 16!)
Bedankt. Tstomme is juist dat er voor die 6 posities voor mij zouden zijn, dus eigenlijk moet de helft van die die hoger staan al wegvallen voor dat het effectief een jobaanbieding wordt.

Laatst bewerkt:
Proficiat voor je mooie scores :)

Heb je een idee voor jezelf wat bijgedragen heeft aan die 78/100? Op basis van de verhalen van hier lijkt het dat rechtbank eerste aanleg uitleggen dat niet zo belangrijk is precies.
Bedankt. Tstomme is juist dat er voor die 6 posities voor mij zouden zijn, dus eigenlijk moet de helft van die die hoger staan al wegvallen voor dat het effectief een jobaanbieding wordt.
Ik had de rest van de vragen wel goed voorbereid en kon alles wel makkelijk goed en snel beantwoorden buiten dan de bevoegdheden van de verschillende rechtbanken eerste aanleg, het is ook wel niet dat ik hier niets kon zeggen maar het was gewoon wat ik wist van algemene kennis hier dus niet perfect en niet alles.
Ik denk dus vooral dat ik vlot was in het gesprek endat ik een achtergrond had in rechten (gestudeerd vroeger) dus dat het niet gewoon een random job is waar ik voor solliciteer wat mijn motivatie natuurlijk sterkt.

En ik val er al tussenuit dus dan al eentje ;)

Cassatie: 45/100

Dit is nu al de 2de waar ik niet voor geslaagd ben en verlies stilletjes aan de moed om verder mee te doen aan de komende interviews.
Iedere keer 35+€ dokken om de trein te nemen om zelfs niet geslaagd te zijn lijkt me wat contraproductief.

Normaal had ik een test voor ICT-Assistent vandaag om 9:00 en heb deze afgezegd.
Vrijdag nog een online gesprek voor penitentiair assistent en ook daar denk ik dat ik niet door zal zijn. Het probleem is vooral dat ik niet weet wat er precies fout loopt in het interview want ook bij Cassatie ben ik buiten gegaan met een relatief goed gevoel. Of toch zeker niet het gevoel van dat ik niet geslaagd was.

Ik weet dat men bij FOD heel streng is, smaakt daarom niet minder zuur

Dan zou ik toch beginnen met feedback te vragen over de rest afgelopen procedures, zodat je weet waar je moet aan werken of waar je meer aandacht moet besteden.

Cassatie: 45/100

Dit is nu al de 2de waar ik niet voor geslaagd ben en verlies stilletjes aan de moed om verder mee te doen aan de komende interviews.
Iedere keer 35+€ dokken om de trein te nemen om zelfs niet geslaagd te zijn lijkt me wat contraproductief.

Normaal had ik een test voor ICT-Assistent vandaag om 9:00 en heb deze afgezegd.
Vrijdag nog een online gesprek voor penitentiair assistent en ook daar denk ik dat ik niet door zal zijn. Het probleem is vooral dat ik niet weet wat er precies fout loopt in het interview want ook bij Cassatie ben ik buiten gegaan met een relatief goed gevoel. Of toch zeker niet het gevoel van dat ik niet geslaagd was.

Ik weet dat men bij FOD heel streng is, smaakt daarom niet minder zuur

Jammer om te horen.

In Selor komt toch altijd een soort van verslag met beoordelingen waar je goed of minder goed op scoorde?
Of neem eens contact op met hun dat je er uit wilt leren

Neem op voorhand eens contact op met de selectieverantwoordelijke of diensthoofd wat bij de vacature staat bij een volgende gesprek.

Ik heb nu de feedback gevraagd van de beide niet geslaagde gesprekken.

Wat kunnen die selectieverantwoordelijken mij vertellen? ik heb wel een jobbeschrijving ontvangen voor het gesprek en de selectiecriteria bekeken. Ook heb ik verschillende scenario's uit mijn professioneel leven gehaald om deze criteria te beantwoorden, mijn motivatie voor de job voorbereid, etc... dus ik ben beetje zoekende naar wat het probleem is.

Terug
Bovenaan