Iemand die werkt bij FOD Justitie/rechterlijke orde ?

Na een week heb ik 6 vacatures binnen gekregen.
Asse, Leuven, Antwerpen, 2x Brussel, West-en Oost Vlaanderen
Op 3 heb ik gesoliciteerd.
2x Brussel en West-en Oost Vlaanderen.

Het liefste zou ik uiteraard in Brugge willen blijven maar daar is helaas maar 1 plaats.
Ik ben realistisch genoeg om te beseffen dat ik deze waarschijnlijk niet zal binnenhalen.

Ik vraag me wel af hoe moeilijk het wordt om ergens binnen te raken.
Het voelt alsof slagen voor de eerste testen nog maar het begin is...
Best ook eens bijkomende info checken voor die van West-Vlaanderen Oost-Vlaanderen.

Ik ben er zonet achter gekomen dat ze voor die wel oude lijsten raadplegen en nu ben ik plots van plaats 15 naar plaats 815 gezakt.

Best ook eens bijkomende info checken voor die van West-Vlaanderen Oost-Vlaanderen.

Ik ben er zonet achter gekomen dat ze voor die wel oude lijsten raadplegen en nu ben ik plots van plaats 15 naar plaats 815 gezakt.
:crazy: en dat voor 1 vrije plaats in Brugge !

vind het wel frappant dat ze nog andere lijsten raadplegen.

en nog iets: 3 vacante plaatsen in kortrijk, 1 in ieper, 2 in gent, en 2 in dendermonde.... En dan ga je specifiek solliciteren voor die plaats( in Madeen zn geval in Brugge) maar dat kan niet, want zijn allemaal dezelfde interviews.... dus zelfs al ben je geslaagd daarvoor, kunnen ze je alsnog in Ieper of dendermonde steken.

Ik denk wel dat je de mogelijkheid hebt om te beslissen van niet naar een bepaalde plaats of plaatsen te gaan.
Als je niet wil, dan wil je niet eh ;)

Het is idd wel bizar dat ze voor de vacature Oost- en West Vlaanderen naar die oude lijsten grijpen en voor Brussel en andere dan weer niet. Wat ik heb begrepen is dat de laureatenlijst slechts 1 jaar geldig blijft dus ik weet niet wat ze daar aan het doen zijn.

In ieder geval ga ik ook meedoen aan de testen voor niveau B want die specifieke vacature is blijkbaar allemaal op dezelfde plaats terwijl die van Dossierbeheerder een verzameling is van alles over Vlaanderen en Brussel

Het is idd wel bizar dat ze voor de vacature Oost- en West Vlaanderen naar die oude lijsten grijpen en voor Brussel en andere dan weer niet. Wat ik heb begrepen is dat de laureatenlijst slechts 1 jaar geldig blijft dus ik weet niet wat ze daar aan het doen zijn.
Ik denk dat het antwoord voor de hand ligt:

In brussel zullen ze met de huidige laureatenlijst werken, aangezien daar veel vacatures zijn.

De plaatsen in oost en west vlaanderen zijn veel beperkter + er zullen veel ambtenaren zijn die gestart zijn in Brussel, en daar nu nog steeds werken, maar dichter bij huis (O en W vlaanderen) willen werken, waardoor die voorrang krijgen... + mensen die reeds op "laureatenlijsten" van het afgelopen jaar staan.

Dusja, voor echt volledig nieuwelingen, lijkt het me quasi onbegonnen werk om meteen te starten in O en W vlaanderen helaas.

(misschien is dit ook een soort van eerste schifting voor hen: als je niet wil starten in Brussel, hoeven we je niet)

Vind ik zelf wat kort door de bocht.
Het is niet dat er ZOveel vacatures zijn in Brussel en al helemaal geen 1000 want met een plaats van in de 700-800 voor West en Oost Vlaanderen zou je dat beginnen denken.

Ook niet onbelangrijk, als we ervan uit gaan dat er met meerdere laureatenlijsten is gewerkt moeten we er ook van uit gaan dat de rangschikkingen gecombineerd zijn dus het lijkt me vrij sterk dat er 700+ mensen beter gedaan hebben. Zelfs als je een jaar of zelfs 2 zou teruggaan. Je eindigt niet op plaats 15 na een deelname aan een vacature om vervolgens over 2 jaar gezien op plaats 815 te eindigen...

Als ze de rangschikkingen NIET combineren zou het willen zeggen dat de laagst gerangschikte persoon van 2 jaar geleden boven iedereen staat die later pas op de laureatenlijst is gekomen.

Er is iets raars met die vacature, ik weet gewoon niet wat

Mij lijkt het niet buiten proportie, om te denken dat er 700 ambtenaren in antwerpen/vlaams brabant/limburg werken ,
terwijl die in oost of west vlaanderen wonen, en "op de lijst staan" om dichter bij huis te werken.

maar goed, als ze dan maar een handvol vacature's hebben in oost en west vlaanderen, vind ik het dan toch ook wel wat grotesk dat ze daar selectieprocedure's voor open stellen voor nieuwelingen, terwijl die helemaal achteraan de lijst worden gezet.

Vind ik zelf wat kort door de bocht.
Het is niet dat er ZOveel vacatures zijn in Brussel en al helemaal geen 1000 want met een plaats van in de 700-800 voor West en Oost Vlaanderen zou je dat beginnen denken.

Ook niet onbelangrijk, als we ervan uit gaan dat er met meerdere laureatenlijsten is gewerkt moeten we er ook van uit gaan dat de rangschikkingen gecombineerd zijn dus het lijkt me vrij sterk dat er 700+ mensen beter gedaan hebben. Zelfs als je een jaar of zelfs 2 zou teruggaan. Je eindigt niet op plaats 15 na een deelname aan een vacature om vervolgens over 2 jaar gezien op plaats 815 te eindigen...

Als ze de rangschikkingen NIET combineren zou het willen zeggen dat de laagst gerangschikte persoon van 2 jaar geleden boven iedereen staat die later pas op de laureatenlijst is gekomen.

Er is iets raars met die vacature, ik weet gewoon niet wat
Lijkt dat ze het vooral bij die van West en Oost-Vlaanderen doen. De mevrouw van de selectie voor Gent liet mij weten dat ze verschillende oudere lijsten raadplgen en dat het de bedoeling is dat de 70 hoogst gerangschikte van de oudste lijsten kunnen deelnemen. Dus klinkt inderdaad meer als al de oudere voorrang geven.

Mijn idee is dan meer om gewoon te proberen ERGENS binnen te graken en de de mogelijks bittere pil te slikken dat je reistijd wat groter zal zijn dus je huidige situatie.
Eenmaal je binnen bent kan je altijd via mobiliteit verkassen naar een plaats dichter bij huis.
Dat is toch wat mij verteld werd en ook dat mobiliteit van het FOD heel erg goed is dus dat je niet lang hoeft te wachten na aanvraag.

Blijft nog steeds wel raar dat ze die oude lijsten zo lang blijven gebruiken. Je zou toch verwachten dat je door constante toevoer van nieuwe kandidaten opnieuw betere kandidaten binnen haalt...

In brussel zullen ze met de huidige laureatenlijst werken, aangezien daar veel vacatures zijn.

De plaatsen in oost en west vlaanderen zijn veel beperkter + er zullen veel ambtenaren zijn die gestart zijn in Brussel, en daar nu nog steeds werken, maar dichter bij huis (O en W vlaanderen) willen werken, waardoor die voorrang krijgen... + mensen die reeds op "laureatenlijsten" van het afgelopen jaar staan.

Dusja, voor echt volledig nieuwelingen, lijkt het me quasi onbegonnen werk om meteen te starten in O en W vlaanderen helaas.

(misschien is dit ook een soort van eerste schifting voor hen: als je niet wil starten in Brussel, hoeven we je niet)

Mijn idee is dan meer om gewoon te proberen ERGENS binnen te graken en de de mogelijks bittere pil te slikken dat je reistijd wat groter zal zijn dus je huidige situatie.
Eenmaal je binnen bent kan je altijd via mobiliteit verkassen naar een plaats dichter bij huis.
Dat is toch wat mij verteld werd en ook dat mobiliteit van het FOD heel erg goed is dus dat je niet lang hoeft te wachten na aanvraag.

Blijft nog steeds wel raar dat ze die oude lijsten zo lang blijven gebruiken. Je zou toch verwachten dat je door constante toevoer van nieuwe kandidaten opnieuw betere kandidaten binnen haalt...
Als je een aanbod accepteert, dan word je van de lijst geschrapt.

Wat wel kan (en dat gebeurt relatief vaak. zeker in de tijden waar telewerk nauwelijks bestond.), is dat mensen die al werken bij een administratie opnieuw solliciteren bij die administratie in de hoop van een "betere" plek te krijgen dus die komen telkens op nieuwe lijsten terecht. Iemand solliciteert bij FOD XYZ en belandt in Brussel maar doet telkens opnieuw mee aan nieuwe vacatures bij FOD XYZ om een standplaats in Brugge te bemachtigen

Vraag het mij ook af of ze mensen niet richting bepaalde locaties willen sturen. Brussel is nieuwe lijst, Leuven is nieuwe lijst, Limburg is nieuwe lijsten en Antwerpen is nieuwe lijst. Dan heb je Oost-Vlaanderen en West-Vlaanderen en dan is het plots van "ah nee wij gaan wel al die oude ljsten samengooien".

Vraag het mij ook af of ze mensen niet richting bepaalde locaties willen sturen. Brussel is nieuwe lijst, Leuven is nieuwe lijst, Limburg is nieuwe lijsten en Antwerpen is nieuwe lijst. Dan heb je Oost-Vlaanderen en West-Vlaanderen en dan is het plots van "ah nee wij gaan wel al die oude ljsten samengooien".
Ik heb het al opgegeven.

En zoals sommigen hier zeggen: ja je kan door de zure appel bijten en toch starten in brussel...
Maar als je dan ziet dat er 700 , en daar gaan we toch van uit: bestaande ambtenaren , zitten te hengelen naar een postje in gent of brugge, dan lijkt me dat die overplaatsing ook nog geen sinecure is.

Dusja ik ga mijn werk niet opgeven om jarenlang naar Brussel te gaan pendelen.

Ik heb het al opgegeven.

En zoals sommigen hier zeggen: ja je kan door de zure appel bijten en toch starten in brussel...
Maar als je dan ziet dat er 700 , en daar gaan we toch van uit: bestaande ambtenaren , zitten te hengelen naar een postje in gent of brugge, dan lijkt me dat die overplaatsing ook nog geen sinecure is.

Dusja ik ga mijn werk niet opgeven om jarenlang naar Brussel te gaan pendelen.
Ga nog altijd voor die posities van Brussel gaan. Woon in Gent dus op zich nog altijd maar een enkele rit van 40min ofzo.

Een vriendin van mij was begonnen bij justitie in Gent begin dit jaar en die zei dat ze bij haar toen 40 plaatsjes gezakt was met die oudere lijsten. Dus ben wel verbaasd waar die 800 hier plots vandaan komen.

Los van het woon-werkverkeer: mijn persoonlijke ervaring: het interessante werk gebeurt in Brussel. Als je puur wil uitvoeren wat er in Brussel beslist wordt dan is ergens in de provincies zitten prima natuurlijk. Uitvoerende zaken zoals controles enz kan je overal doen natuurlijk.

Maar als je graag ook zelf meedenkt, nieuwe zaken mee opbouwt of wat carriere wil opbouwen dan is Brussel meestal the place to be bij de federale overheid. Ook om je tweetaligheid wat te verbeteren.

Los van het woon-werkverkeer: mijn persoonlijke ervaring: het interessante werk gebeurt in Brussel. Als je puur wil uitvoeren wat er in Brussel beslist wordt dan is ergens in de provincies zitten prima natuurlijk. Uitvoerende zaken zoals controles enz kan je overal doen natuurlijk.

Maar als je graag ook zelf meedenkt, nieuwe zaken mee opbouwt of wat carriere wil opbouwen dan is Brussel meestal the place to be bij de federale overheid. Ook om je tweetaligheid wat te verbeteren.
Ik heb de indruk dat je tot A3 in de buitendiensten terecht kan, maar alles hoger in Brussel.

Goh, je kan op de "buitendiensten" zitten en toch meedoen aan allerlei projecten,werkgroepen,... die vanuit Brussel "geleid" worden.

Ik heb de indruk dat je tot A3 in de buitendiensten terecht kan, maar alles hoger in Brussel.

Hangt af van de grootte van de organisatie. Sociale zekerheid, financiën,... Daar zijn waarschijnlijk wel wel plekken voor A4's (en mischien A5's) in de provincies. In verhouding zijn er natuurlijk wel veel meer kansen in Brussel.

Update: Van de 4 vacatures waar ik op heb gesolliciteerd (OM Brussel, Zetel Brussel, Penitentiair en Oost+West Vlaanderen) ben ik wel geselecteerd voor een interview bij de eerste 3. Mogelijks is dit omdat de deadline van Oost+West nog niet is verstreken en er dus geen uitsluitsel kan gegeven worden of ik erbij ben of niet.

In ieder geval heb ik op 3/11 nog een test voor een andere vacature van in de Pensioendienst waar er 25 plaatsen beschikbaar waren.

Als je naar Brussel zou verkassen brengt het idd ook wel de mogelijkheid mee om taalpremies te krijgen. Zowel voor Frans als voor Engels. Ik weet niet direct hoe groot die premies zijn want die verschillen van niveau tot niveau. Het geeft je in ieder geval een bonus om toch naar Brussel te gaan desondanks het pendelen.

De voordelen wegen gewoon veel zwaarder door dan de nadelen. Je enige nadeel is het pendelen en zelfs dat kan je (begrijp ik toch) reduceren door telewerk.

Update: Van de 4 vacatures waar ik op heb gesolliciteerd (OM Brussel, Zetel Brussel, Penitentiair en Oost+West Vlaanderen) ben ik wel geselecteerd voor een interview bij de eerste 3. Mogelijks is dit omdat de deadline van Oost+West nog niet is verstreken en er dus geen uitsluitsel kan gegeven worden of ik erbij ben of niet.

In ieder geval heb ik op 3/11 nog een test voor een andere vacature van in de Pensioendienst waar er 25 plaatsen beschikbaar waren.

Als je naar Brussel zou verkassen brengt het idd ook wel de mogelijkheid mee om taalpremies te krijgen. Zowel voor Frans als voor Engels. Ik weet niet direct hoe groot die premies zijn want die verschillen van niveau tot niveau. Het geeft je in ieder geval een bonus om toch naar Brussel te gaan desondanks het pendelen.

De voordelen wegen gewoon veel zwaarder door dan de nadelen. Je enige nadeel is het pendelen en zelfs dat kan je (begrijp ik toch) reduceren door telewerk.

Er is geen taalpremie voor engels, alleen voor frans en duits.

Btw er zijn opnieuw bevordering testen voor niveau A. Ikzelf als niveau C ga eraan meedoen omdat moest ik niet slagen wat ik verwacht het geval zal zijn dan kan ik toch nog meedoen voor de bevordering testen niveau B. En hoef ik geen 6m te wachten.

nog even terug komend op dat "geen woon werk verkeer" voor auto verplaatsingen.
dit is op toepassing voor ALLE ambtenaren dan?

want ik heb ook gesolliciteerd bij een gemeentehuis, enkele gemeentes/dorpen verder op, maar das 20 km van mijn thuis, en ook weer moeilijke bus verbinding. Dus ja, zou er op neerkomen dat ik een auto ga moeten kopen (20 km enkele rit vind ik net iets te ver om met fiets te doen dagelijks) + benzine uit eigen zak betalen.... ?

weet dus ook nog niet of ik die sollicitatie zal afronden. want met een gratis bus abonnement ben ik niets, zou beteken dat ik dagelijks 2,5 uur zou moeten pendelen voor 3 autobussen te nemen om er te geraken.

Terug
Bovenaan