Iemand die werkt bij FOD Justitie/rechterlijke orde ?

43 cent per kilometer?
en is dat dan enkele rit dat je krijgt, zoals in de privé, of dubbel (heen en terug) ?

soit, laat ons even er van uitgaan enkel: dat zou dan in mijn geval al 50 euro per dag zijn, dat ze zouden moeten geven, als ik naar brussel zou werken. X 20 werkdagen, 1000 euro per maand. Is wel mooi natuurlijk; maar tegelijk maak ik dan de kanttekening: als ze moeten recruiteren en ze kunnen iemand nemen die in het brusselse gewest woont, of ze moeten mij nemen die ze elke maand 1000 euro moeten dokken, dan zouden ze toch voordeliger zijn met die brusselse gewester te nemen toch?

en heb je daar een link van? want @Silence zegt dat je niets krijgt. staat ook niet vermeld in hun vacature dus vind ik het wat fishy

Het is onder voorbehoud en goedkeuring van je overheidsinstantie. Aangezien ik met de trein kom kan ik hier niet meer informatie overgeven. Wat ik wel weet is dat je recht hebt op gratis parking in de buurt van tewerkstelling. Onze instantie heeft geen parking dus wij mogen ons parkeren op een bewaakte privé parking.

Als je met de trein komt kan je dit niet aanvragen en als je met de auto komt heb je geen recht op een treinabonnement.

en heb je daar een link van? want @Silence zegt dat je niets krijgt. staat ook niet vermeld in hun vacature dus vind ik het wat fishy
Je krijgt niets als je met de auto komt.

Er zijn wel uitzonderingen als je werkplaats x aantal km van het openbaar vervoer ligt. Wat dus niet van toepassing is bij een gewoon kantoor maar bv wel mogelijk is als je bv in de haven te werk wordt gesteld (douane). Mogelijk met onregelmatige werkuren en als je snel ergens ter plaatsen moet kunnen zijn.

Ik zal eens kijken of ik daar een link voor vind.

Edit: https://bosa.belgium.be/nl/themas/w...elen/toelagen-en-vergoedingen/vergoeding-voor

Het is onder voorbehoud en goedkeuring van je overheidsinstantie. Aangezien ik met de trein kom kan ik hier niet meer informatie overgeven. Wat ik wel weet is dat je recht hebt op gratis parking in de buurt van tewerkstelling. Onze instantie heeft geen parking dus wij mogen ons parkeren op een bewaakte privé parking.

Als je met de trein komt kan je dit niet aanvragen en als je met de auto komt heb je geen recht op een treinabonnement.
Jij hebt het over dienst verplaatsingen, wat dus nog anders is als woon-werkverkeer volgens mij?

Dit gaat volgens mij over het feit dat je bv op cursus moet ofzo?

Je krijgt niets als je met de auto komt.

Er zijn wel uitzonderingen als je werkplaats x aantal km van het openbaar vervoer ligt. Wat dus niet van toepassing is bij een gewoon kantoor maar bv wel mogelijk is als je bv in de haven te werk wordt gesteld (douane). Mogelijk met onregelmatige werkuren en als je snel ergens ter plaatsen moet kunnen zijn.

Ik zal eens kijken of ik daar een link voor vind.

Edit: https://bosa.belgium.be/nl/themas/w...elen/toelagen-en-vergoedingen/vergoeding-voor
Wow, is wel straf vind ik.

Dus voorbeeldje: ge werkt in de gevangenis van ieper, voor de overheid, er is een trein naar station ieper (1 uur sporen), en er is elk half uur een bus naar die gevangenis waar je nog es 20 minuten op zit. dus concreet: elke dag 2 uur enkele rit met openbaar vervoer. terwijl ge met de auto maar 1 uu ronderweg bent.

overheid betaalt niets? want er is wel OV, maar ge hebt pech dat het zo lang duurt.

Dus voorbeeldje: ge werkt in de gevangenis van ieper, voor de overheid, er is een trein naar station ieper (1 uur sporen), en er is elk half uur een bus naar die gevangenis waar je nog es 20 minuten op zit. dus concreet: elke dag 2 uur enkele rit met openbaar vervoer. terwijl ge met de auto maar 1 uu ronderweg bent.

overheid betaalt niets? want er is wel OV, maar ge hebt pech dat het zo lang duurt.

Ik denk dat het laatste wat de overheid moet doen is mensen aanmoedigen om met de wagen naar het werk te komen door een vergoeding te geven.

Ik werk in en kantoor dat een 20 minuten te voet (er is wel een tram in de 10 minuten) van het station ligt en dat gecombineerd met de heel slechte verkeerssituatie in de buurt maakt deze vestiging niet echt populair.

Van Brussel Noord tot mijn instantie is het een half uur te voet. Of ik kan de bus nemen en die stopt voor de deur. Ik heb gekozen om een step te kopen en op 6 min ben ik er.

De werkplekken in Brussel zijn verrassend genoeg wel goed doenbaar vanaf station Brussel-Zuid.
Bus van 10 mins ofwel neem je een step/fiets ben je er binnen de 6 mins.

Als ik daar kan starten neem ik ook een step of fiets want kan die meenemen op de trein om dan ook terug naar huis te reizen van het station in Brugge. Zou me dan ook een 5-10 minuten kosten wat de reistijd toch wel significant verbetert.

Bonuspunten want je krijgt er nog een fietsvergoeding bij. Is mss iets kleins maar het telt wel bij als extra inkomst op je loon.

Dat klopt. Je kan een kilometervergoeding krijgen als je ergens niet met het openbaar vervoer kan geraken, dat wil zeggen dichtst bijzijnde bushalte is verder dan 2km. Maar dat is op heel weinig plaatsen van toepassing.

Mensen die in onregelmatige prestaties werken hebben meestal ook geen opties met het openbaar vervoer en kunnen ook een woon-werkvergoeding krijgen. Maar dat zijn dus echt wel de uitzonderingen.

Hier iemand een paar tips voor?
- abstract redeneervermogen
-SJT-kritisch denken
-SJT-wendbaar zijn
-postbaktest

Deze zou absoluut wel mijn voorkeur hebben.
Is direct opstart op niveau B en is letterlijk in station Brussel Zuid dus qua reistijd en bereikbaarheid kan je bijna niet beter als naar Brussel moet.

Ik kijk vooral naar @peppe gezien je zelf bij de pensioendienst werkt :)

-SJT-kritisch denken
-SJT-wendbaar zijn
-postbaktest

Is direct opstart op niveau B en is letterlijk in station Brussel Zuid dus qua reistijd en bereikbaarheid kan je bijna niet beter als naar Brussel moet.

Computertesten

-SJT-kritisch denken
-SJT-wendbaar zijn

postbaktest

Interview ronde

Star methode

Wie is minister van de FPD

Wat doet de FPD

-SJT-kritisch denken
-SJT-wendbaar zijn
-postbaktest

Hey,

Ik heb onlangs ook testen gedaan voor zowel niveau B als C.

SJT Kritisch denken (score 48.6/50) waren bij mij situaties zoals je moet een wielerwedstrijd organiseren maar je ziet dat je nog geen podium hebt, je stuurt de volgende mail naar de podium leverancier : .....

Endan krijg je enkele mails die je naar hem zou sturen endan moet jij aanduiden of dit een goede of slechte reactie is, sommige zijn super obvious andere iets minder. De beste antwoorden zijn de gene waar je een concrete vraag stelt op een vriendelijke manier (of een concreet antwoord) wat wil zeggen bijvoorbeeld: Volgende week ongeveer zal het podium wel geleverd worden en anders zien we wel verder. Is een duidelijk voorbeeld van een slecht antwoord omdat je geen exacte datum/uur hebt etc.
Sorry als ik het niet duidelijk schets maar opzich is dit niet zo heel moeilijk.

Abstract redeneervermogen ; Ik heb onlangs "deductief" en "inductief" redeneervermogen op niveau B gedaan en dit waren eigenlijk de klassieke IQ test vragen. Je kreeg enkele figuren en je moest de volgende in de rij aanduiden. Het loont zeker om dit nog eens kort te oefenen als je dat al lang niet meer gedaan hebt.

Ik vind persoonlijk dat dit nog niet zo simpel is.
Mogelijks ligt dat aan mij maar de lijn van wat is concreet en wat niet durft soms wel eens te vervagen bij mij :)

De eerste keer dat ik een SJT test deed had ik 32.5/50 en de volgende keer slechts 22.5 dus zo simpel is het voor mij toch niet om dat in te schatten want er zijn ook gradaties in goed of slecht wat het nog ingewikkelder maakt

Ik heb op de test waar jij zo goed in was compleet de mist in gegaan. (ik was erdoor maar buiten quota).
Ondertussen heb ik voor iets van de RVA wel eentje van in de 88% (waar ik 3de mee was).
Soms is het een beetje raar.

Zo is er die oefening dat je een instaat voor de veiligheid van het park.
Vragen ze op een bepaald moment wat er volgens jou is gebeurd. (ik kies Camera's bekijken maar dat zou het verkeerd antwoord zijn).
Precies of de parkwachter is CSI. (en begint daar allemaal maar aannames te doen).
Ach ja, we zien wel!

De overheid betaalt uw treinticket en busticket

Woon-werkverkeer is privé verkeer, daar moet uw werkgever u nie voor betalen. Maar in de privé doen de meeste het wel

Die 0,43€c die @peppe aanhaalt is enkel voor dienstverplaatsingen.
Dat is ook wel beperkt per entiteit en werknemer tot een max jaarbedrag en je moet dat ook wel netjes documenteren en verantwoorden elke maand.

Maar pakweg 95% komt niet in aanmerking voor die vergoeding.

Hoe word je eigenlijk vergoed als je naar , ik zeg maar wat, dendermonde moet, die iets minder goede verbinding hebt.

Stel je doet elke dag dit traject met de auto, 2 keer 100 kilometer. Wat krijg je daarvoor in ruil?

En als je het met de trein doet, krijg je enkel je trein/bus/metro abonnement vergoed? of daarboven ook nog woon werk verkeer? ik zie dat nergens staan in de vacatures hoor.

Met de auto? Je krijgt maar heel uitzonderlijk een woon-werkvergoeding voor auto bij de overheid. Bedoeling is OV.

Wat het zou zijn:
Voor het gebruik van het privévoertuig kan het personeelslid een compenserende vergoeding krijgen die wordt berekend op basis van het forfaitair bedrag per afgelegde kilometer, vastgesteld door de sociale zekerheid voor de kosten van woon-werkverkeer met een privévoertuig. Op 01/08/2024 bedraagt dit forfaitair bedrag 0,1929 euro per kilometer.

Niet te vergeten dat die 0,1929 ook belastbaar is.

(Dat is niet voor iedere werkplaats bij de overheid. Mandaathouders kunnen een mobiliteitsbudget hebben maar dat zijn de heel hoge posities. https://bosa.belgium.be/nl/themas/w...ning-en-voordelen/voordelen/mobiliteitsbudget)

Als ik het gebouw van financiën zie in Hasselt.. daar onderhouden ze precies niks meer ook als in Tongeren, Pelt, Genk, Lanaken etc al (bijna) gesloten
Ik heb de indruk dat ze het contract voor tuinonderhoud overal hebben opgezegd.
Er zijn blijkbaar al diensthoofden die uit miserie zelf aan de slag gaan met snoeiwerken bij lokale kantoren.
Nog even en we gaan 25 jaar terug waarbij er een limiet was op het aantal vellen wc-papier.
En dan verschieten dat competent personeel vertrekt...

Ja natuurlijk. Maar het beïnvloedt de fysieke dienstverlening natuurlijk wel. Covid heeft er eerst op ingehakt en het wordt steeds minder en minder.

Natuurlijk, maar die beweging is niet nieuw. Ik herinner mij nog dat 30 jaar geleden je vb in Beringen terecht kon zaken van Justitie, de federale politie of zelfs Financiën.
Dat heeft men over de tijd heen ook al beperkt.
Nu zou men met een plan bezig zijn voor centralisatie van de gebouwen (versneld door de nieuwe regering). Corona en het telewerk hebben daar serieus in bijgedragen.

Net zoals de minister van ambtenarenzaken ook bezig is met een hertekening van de federale entiteiten. Daar zou centralisatie van verschillende entiteiten een punt zijn. Maar in welke mate is nog onduidelijk.

Hoe word je eigenlijk vergoed als je naar , ik zeg maar wat, dendermonde moet, die iets minder goede verbinding hebt.

Stel je doet elke dag dit traject met de auto, 2 keer 100 kilometer. Wat krijg je daarvoor in ruil?

En als je het met de trein doet, krijg je enkel je trein/bus/metro abonnement vergoed? of daarboven ook nog woon werk verkeer? ik zie dat nergens staan in de vacatures hoor.

Hangt af waarvoor. De standaard is dat uw OV abonnement wordt voorzien voor uw standplaats. Dus uw jobplaats. Al kan je met de fietsvergoeding daar nog iets extra uit trekken. Al gaat dat dan weer ten koste van eventuele andere abonnementen die je kan krijgen (vb bus, metro, tram,...)

Als je dan ergens moet zijn voor uw werk dan kan je gebruik maken van de dienstwagen of het openbaar vervoer of zelfs de fiets van het werk (neen, geen fietsvergoeding).
In uitzonderlijke omstandigheden is er de mogelijkheid om gebruik te maken van uw eigen voertuig. Maar dat is beperkt en dit moet goed gekeurd worden door uw diensthoofd en dus werkgever. Jij mag gerust op eigen initiatief de wagen nemen om naar uw werk te komen. Maar dat betaal je dan zelf.
Let op dat gebruik maken van eigen voertuig en compensatie krijgen is zoals gezegd beperkt. Een x aantal km zijn voorzien voor de dienst. Bij overschrijding pech. Geen garantie dat je iets krijgt. EN er zijn specifieke regels van toepassing. Er is een speciale calculatietool om die vergoeding te berekenen. En er wordt altijd rekening gehouden met de kortste afstand. Dus stel afstand standplaats locatie is 5km en afstand thuis tot locatie is 50 km. Je gaat als je de exceptionele goedkeuring krijgt om uw eigen wagen terugbetaald te gebruiken uitbetaald worden voor die 5km *2. Niet aan die 50km * 2. Aangezien woon-werk gezien wordt als zijnde ten laste van de werknemer.

Kortom in het kort. Je houdt daar rekening mee als je u kandidaat stelt. En, zoals mij, je past uw woonplaats aan in functie van uw traject. Zodanig dat dit haalbaar blijft. Mijn eerste jaren was ik vlot dagdagelijks 5 tot soms exceptioneel 6 uur onderweg. Het is pas na grofweg 7-8 jaar dat dit een haalbaardere 3 uur was deur tot deur. Al helpt het wel dat ik het maar een 2 tal keer per week moet doen. (toen nog 3 keer - maar sinds corona en de focus op telewerk is dit nog iets verbeterd)

Als ik het gebouw van financiën zie in Hasselt.. daar onderhouden ze precies niks meer ook als in Tongeren, Pelt, Genk, Lanaken etc al (bijna) gesloten
Het verdwijnen van round-up heeft echt niet geholpen voor het onderhoud. Men moet nu veel frequenter dat onderhoud doen dan vroeger. Waar niet altijd geld voor is of de middelen er niet voor zijn.
Vroeger hadden veel FOD's niveau's D's en C's die dat deden. Met de focus op B's en het op pensioen gaan van die C en D's gaat men daar geen bachelors op zetten. Maar doet men dit via overheidsopdrachten en dit in het kader van het beperkte budget.
De werkingsbudgetten daar wordt jaar na jaar op bespaard. En de mensen die dat werk nog willen doen, zijn ook niet meer zo prevalent natuurlijk. Waardoor het geld er ook sneller doorgejaagd wordt.

Vroeger viel die kost niet op want dat waren werkuren en die werden toch betaald. Het moment dat je die zaken eruit bespaard dan zie je dat ook in het bedrijf. Net zoals toen ik in de private sector zat er initieel ook mensen waren die de opkuis deden waarna men dit langzamerhand heeft eruit bespaard maar als er arbeiders waren die niet direct voldoende werk hadden er verwacht werd dat ze de borstel pieken en begonnen te keren voor het op orde houden van het bedrijf. Etc... waarna na x tijd er daar ook verder geknipt werd op deze niet kerntaken.

Om dan verwonderd te zijn dat er issues zijn.
Als je kijkt naar de NMBS dan zie je toch gelijkaardige issues in betrekking tot het onderhoud van hun peronnen en dergelijke die niet juist vernieuwd zijn?
Onderhoud kost nu eenmaal geld. En in het verleden is het eerste waarop bespaard werd onderhoud.

Het verdwijnen van round-up heeft echt niet geholpen voor het onderhoud. Men moet nu veel frequenter dat onderhoud doen dan vroeger. Waar niet altijd geld voor is of de middelen er niet voor zijn.
Vroeger hadden veel FOD's niveau's D's en C's die dat deden. Met de focus op B's en het op pensioen gaan van die C en D's gaat men daar geen bachelors op zetten. Maar doet men dit via overheidsopdrachten en dit in het kader van het beperkte budget.
De werkingsbudgetten daar wordt jaar na jaar op bespaard. En de mensen die dat werk nog willen doen, zijn ook niet meer zo prevalent natuurlijk. Waardoor het geld er ook sneller doorgejaagd wordt.

In Hasselt was er wel degelijk een onderhoudscontract met een externe firma, maar dat hebben ze niet verlengd

Ik ben er afgelopen week nog geweest, in bepaalde parkeervakken kan je je wagen nog niemeer parkeren zo is het aan het verwilderen.. tis dat er al veel plaats op overschot was, en daar moet je dan iedereen ontvangen.
Wel een uithangbord dat het geld op is, van een signaal gesproken 😅

Vroeger, in de zin van eind jaren 80 en jaren 90 deden inderdaad de ambtenaren uit het lokaal kantoor het zelf (zo begrijp ik toch uit de overleveringen van ex bazen/collega's) mja dan had je ook het beeld van "de collega's"

In Hasselt was er wel degelijk een onderhoudscontract met een externe firma, maar dat hebben ze niet verlengd

Ik ben er afgelopen week nog geweest, in bepaalde parkeervakken kan je je wagen nog niemeer parkeren zo is het aan het verwilderen.. tis dat er al veel plaats op overschot was, en daar moet je dan iedereen ontvangen.
Wel een uithangbord dat het geld op is, van een signaal gesproken 😅

Vroeger, in de zin van eind jaren 80 en jaren 90 deden inderdaad de ambtenaren uit het lokaal kantoor het zelf (zo begrijp ik toch uit de overleveringen van ex bazen/collega's) mja dan had je ook het beeld van "de collega's"
Is niet enkel in de zin van eind jaren 80 en 90. Ik heb het onlangs nog gezien bij een verhuis dat er eigen personeel opstond om de snoeiwerken uit te voeren.

Zoals gezegd nog personeel van niveau C en D dat nog niet op pensioen was.
Het is wel niet omdat het contract niet verlengd wordt dat het geld op is. Kan ook gewoon zijn dat ze een nieuwe procedure doen. En die procedures kunnen soms tegenvallen.
Je kan contracten namelijk niet zomaar verlengen.
Al kan het wel zo zijn als je zegt.

Terug
Bovenaan