Huren vs Kopen

Welke normale mens kan zoveel inleggen? De gemiddelde mens heeft amper 2 maand lonen op zijn rek 🙈

Eigen spaargeld (werken, zo lang mogelijk bij ouders wonen) + steun van de ouders. Vooral dat laatste.

Misschien ligt het aan mijn sociale kring, maar tegenwoordig willen veel ouders graag helpen. In tegenstelling tot onze grootouders - "ge zult moeten wachten tot ik dood ben" - hebben die beseft da ge het geld nodig hebt als ge jong zijt.

Niet iedereen heeft die chance, dat klopt. Maar zelfs met 30-40k eigen inbreng kunt ge iets kopen. Weliswaar gaat ge er de komende jaren in moeten werken, maar het kan. En 30-40k is zeker haalbaar met 2k netto.
 
@Squidward: een eigen dak is zoveel waard qua gemoedsrust.
Ook bv, stel dat uw huis afbetaald is (of kleine lening) en ge verliest uw werk: geen ramp, gewoon zuinig leven.
Het is niet alleen het financiële maar ook de residentiële onafhankelijkheid die gemoedsrust schenkt.
Weten dat je eigenaar van je woonst bent, zonder dat de verhuurder je kan aanschrijven om binnen 3 maanden iets anders te vinden en te moeten verhuizen schept woonzekerheid.

In dat opzicht vind ik het filmpje hierboven niet correct. Ook mensen die belang hechten aan communities en zelfontplooiing, halen voordeel uit de aankoop van een eigen woonst. In mijn appartementsblok in Leuven viel dat hard op dat de eigenaars als vaste bewoners onderling veel contact hadden met elkaar terwijl de huurders eerder tijdelijke inwoners waren waar geen banden mee opgebouwd konden worden aangezien daar enkele jaren later alweer andere huurders zaten. Ze maakten eigenlijk geen deel uit van de gemeenschap.
In je eigen woonst en tuin kan je klussen, renoveren, personaliseren naar wat je gelukkig maakt terwijl dit als huurder tamelijk hard begrensd is tot kleine, niet-structurele verfraaiingswerken.
 
Het is niet alleen het financiële maar ook de residentiële onafhankelijkheid die gemoedsrust schenkt.
Weten dat je eigenaar van je woonst bent, zonder dat de verhuurder je kan aanschrijven om binnen 3 maanden iets anders te vinden en te moeten verhuizen schept woonzekerheid.
niet dat het een groot verschil maakt, maar voor alle duidelijkheid: opzegtermijn voor een verhuurder is (rwanneer het mogelijk is) altijd minstens 6 maand bij mijn weten.
 
Eigen spaargeld (werken, zo lang mogelijk bij ouders wonen) + steun van de ouders. Vooral dat laatste.

24k netto per jaar (geen belastingen bij betalen)
Maw 4 jaar bij mama en papa blijven wonen, en niks moeten afleggen, en alles door mama en papa laten betalen.

Ja, dan kan het.
 
Om eerlijk te zijn ben je natuurlijk meestal met 2 als je iets koopt, hé, Marcel :).

Maar het idee dat je standaard niks moet afdragen als je bij je ouders blijft wonen (en hen geld kost) is idd niet vanzelfsprekend in elk gezin, omwille van financiële redenen. Zie gewoon het feit dat de sociale huur soms sterk omhoog gaat als er geen kind meer ten laste is. Combineer dat met het verlies van gezinsbijslag en dat kan al voor héél wat gezinnen in Vlaanderen een voldoende reden zijn om een stuk van het inkomen te eisen.

En gezien soms 2000 euro netto (wat al een hoog startersloon is) véél meer is dan wat ouders zelf als inkomen hebben, is dat ook niet meer dan logisch. Als ik het financieel niet voldoende breed zou hebben en mijn zoon/dochter verdient meer, dan zou ik niet aarzelen om 500 euro/maand te vragen voor de kosten van onderhoud.
 
@JPV : maar eens je werkt (en niet van thuis wegens Corona) vallen er toch ook kosten weg voor de ouders?
- eten : broodje kopen in de stad of eten op het werk/stad
- kledij : kan je zelf betalen want je hebt een inkomen
- waterverbruik is minder gezien je toilet op werk gebruikt
- zakgeld (indien van toepassing) valt ook weg.
- kamer om te studeren hoeft niet meer verwarmd te worden.
- kapper, andere kosten; zelf betalen want je werkt.

Oké, weekend is iets anders.

En het licht (Electriciteit) moet toch branden, of dat nu voor 3 man is of 2 of 4.

Avondeten oké, maar wij aten thuis steeds de seizoensgroenten en een patatje extra schillen kost geen geld zei mijn ma steeds.
En het huis was afbetaald dus extra kosten had ze niet daarvoor, vaak was het gewoon s morgens weg naar werk en s avonds terug, een slaapplek en wat chillen dus.
 
@JPV : maar eens je werkt (en niet van thuis wegens Corona) vallen er toch ook kosten weg voor de ouders?
- eten : broodje kopen in de stad of eten op het werk/stad
- kledij : kan je zelf betalen want je hebt een inkomen
- waterverbruik is minder gezien je toilet op werk gebruikt
- zakgeld (indien van toepassing) valt ook weg.
- kamer om te studeren hoeft niet meer verwarmd te worden.
- kapper, andere kosten; zelf betalen want je werkt.

Oké, weekend is iets anders.

En het licht (Electriciteit) moet toch branden, of dat nu voor 3 man is of 2 of 4.

Avondeten oké, maar wij aten thuis steeds de seizoensgroenten en een patatje extra schillen kost geen geld zei mijn ma steeds.
En het huis was afbetaald dus extra kosten had ze niet daarvoor, vaak was het gewoon s morgens weg naar werk en s avonds terug, een slaapplek en wat chillen dus.
Eens je werkt, vallen er natuurlijk kosten weg, maar niet alle kosten die je opsomt vallen weg als je nog altijd huize mama gebruikt:
- eten: niet iedereen koopt altijd 'on the fly' zijn middageten, stuutjes thuis smeren/iets meenemen van de thuisfrigo gebeurt ook :)
- kledij: klopt, maar hierboven was het een kwestie van alles sparen, hé :). Bovendien ben ik er redelijk zeker van (kan me dat wel niet direct meer herinneren) dat zelfs toen ik begon te werken en half alleen woonde (co-sharing + combinatie werken én studeren)) m'n ma nog slips en sokken kocht (grote kledij niet).
- waterverbruik: zal mss evenveel zijn, ook op school ga je naar toilet hoop ik
- zakgeld: klopt
- kamer om te studeren wordt nu een kamer om te leven als je wat privacy wil. Zal evengoed verwarmd moeten worden.

En de electriciteitsfactuur bij mijn ouders was 20% minder toen m'n zus en ik het huis uit gingen. Je hebt licht op je kamer, je hebt een computer die aanstaat, wasmachine die extra draait etc. Verlichting is met huidige led verlichting trouwens nauwelijks een grote verbruiker.

En dat jouw ouders geen kosten hadden voor een huur van woning kan zijn, ik sprak duidelijk over de andere situatie en zo zijn er veel, hé.
 
Welke normale mens kan zoveel inleggen? De gemiddelde mens heeft amper 2 maand lonen op zijn rek 🙈
De goede verdieners zijn hier op BG duidelijk in de meerderheid... De upper middle class die zich rijk voelt maar het eigenlijk niet is vergeleken met de upper class.

Als upper middle doe je het misschien 5x beter als de bende aan de onderkant maar op zijn minst 10x minder als de onderkant van de rijken.

Upper middle kan je nog bereiken door te werken bij een bedrijf. Als je echt rijk wilt worden heb je maar beter zelf een bedrijf of een vermogen dat in je schoot wordt geworpen (of beiden).

Back on topic: kopen zit ingebakken in de Vlaamse mentaliteit. We gaan er ook vanuit dat de waarde van vastgoed oneindig gaat blijven stijgen. Maar bon, niemand heeft een glazen bol he. De regel lijkt wel dat je huurt omdat je moet maar koopt van zodra je kan... Ik denk dat het wel wat genuanceerder kan dan dat :)
 
Kopen is en blijft idd een Vlaamse/Belgische mentaliteit. Hebben ooit de discussie gehad met een koppel dat huurt en dit heel bewust doet omdat ze graag na enkele jaren al eens iets anders gaan huren zonder al te veel gedoe (en gemakkelijk kunnen switchen tussen een paar jaar in't stad te wonen, paar jaar meer buiten het stad en iets groter, wie weet wat ze over enkele jaren willen).

Ze zijn bereid van daar geld voor "in de vuilbak te gooien", sparen ondertussen gewoon en zullen misschien op latere leeftijd alsnog iets kopen moesten ze echt volledig willen settelen voor meer dan 5j... Op zich is er niks mis met die redenering, enige wat je kan zeggen is dat er bepaalde risico's aan vast hangen als we de trend zien van de vastgoedprijzen. Andere mensen zullen dan weer zeggen dat er een vastgoedbubbel is die gaat barsten, al geloof ik daar niet veel van.
 
Andere mensen zullen dan weer zeggen dat er een vastgoedbubbel is die gaat barsten, al geloof ik daar niet veel van.

Er zijn mensen die al sinds 2005ish (of misschien zelfs vroeger) roepen dat er een vastgoedbubbel zal barsten... Ik kocht in 2008 en toen werd dat alleszins heel luid geroepen. Ondertussen zijn de vastgoedprijzen serieus doorgestegen en begin ik al voorzichtig richting einde van m'n hypotheek te kijken.

De toekomst laat zich moeilijk voorspellen.
 
Er zijn mensen die al sinds 2005ish (of misschien zelfs vroeger) roepen dat er een vastgoedbubbel zal barsten... Ik kocht in 2008 en toen werd dat alleszins heel luid geroepen. Ondertussen zijn de vastgoedprijzen serieus doorgestegen en begin ik al voorzichtig richting einde van m'n hypotheek te kijken.

De toekomst laat zich moeilijk voorspellen.
Bovendien zijn mensen die hopen op een vastgoedbubbel ook onrealistisch. Als ze lezen dat huizen te duur zijn en er ooit een vastgoedbubbel zal komen, denken sommigen (hier toch in het verleden) aan een echte crash. Terwijl het veel waarschijnlijker is, als er een correctie komt, dat de prijzen gewoon even niet zullen stijgen of LICHT dalen.
 
Bovendien zijn mensen die hopen op een vastgoedbubbel ook onrealistisch. Als ze lezen dat huizen te duur zijn en er ooit een vastgoedbubbel zal komen, denken sommigen (hier toch in het verleden) aan een echte crash. Terwijl het veel waarschijnlijker is, als er een correctie komt, dat de prijzen gewoon even niet zullen stijgen of LICHT dalen.
Inderdaad. Als je kijkt naar vastgoed crashes uit het verleden zijn dit de traagste marktcorrecties die er bestaan, waarbij het jaren duurt eer de bodemprijzen bereikt zijn. Dit is ook logisch. Mensen hebben een woonst nodig om in te leven. Mensen gaan bij een crash hun huis niet opeens te koop zetten en verhuizen naar een huurwoning. Slechts een fractie van alle woningen komen dan versneld de markt op en dat zijn dan de misbare opbrengstwoningen zoals verhuurappartementen en vakantievilla's aan de kust.
 
Andere mensen zullen dan weer zeggen dat er een vastgoedbubbel is die gaat barsten, al geloof ik daar niet veel van.

't Is niet omdat de prijzen sterk stijgen, dat er een bubbel is. De essentie van een zeepbel is dat de prijsstijging niet ondersteund wordt door de fundamentals. In Vlaanderen zie ik: groeiende bevolking, kleinere gezinnen & meer mensen die alleen wonen, nakende betonstop + tekort aan nieuwe bouwgronden, stijgende prijzen van materialen, tekort aan werkkrachten in de bouw,...

Een deel van de vraag wordt inderdaad verklaard door investeerders die hun heil zoeken in vastgoed. Eenmaal de rentes weer beginnen stijgen, zal dit ook minderen. IMO zal dit hooguit zorgen voor een tijdelijke stagnering of lichte daling omdat er mogelijks veel woningen tegelijk op de markt zullen komen.

De goede verdieners zijn hier op BG duidelijk in de meerderheid... De upper middle class die zich rijk voelt maar het eigenlijk niet is vergeleken met de upper class.
Bon, ik heb gewoon gekeken naar mezelf en naar mijn omgeving. Ik constateer gewoon dat het voor heel veel mensen mogelijk is om alleen iets te kopen. Mijn meeste dates zijn met vrouwen van eind de 20, begin de 30 — hebben vaak al een eigen huis, en dat zijn dan leerkrachten, verkoopsters, mensen met bachelor of master meestal. Ik ken iemand die aan den band bij Volvo werkt, huis gekocht. Weliswaar oud gebouw, maar kan met z'n pa het verbouwen om de kosten te drukken. Vele vrienden/familie hebben alleen iets kunnen kopen, ofwel met steun van thuis ofwel door bewust een 7-10 jaar te sparen. Zij die met 2 kopen, kunnen doorgaans een HOB of zelfs OB kopen met schone tuin, garage, genoeg kamers voor uitbreiding.

Ik heb wel de chance dat ik in de Denderstreek woon & dat de rest van Vlaanderen nog niet door heeft dat het marginale imago stilaan verouderd is.

Kopen is en blijft idd een Vlaamse/Belgische mentaliteit.
Nah, kopen is voor de meeste nationaliteiten een doel, hoor. Misschien niet per se 5 slaapkamers, 2 badkamers en een tuin waar 2 voetbalvelden in passen. Maar vastgoed kopen is vrijwel overal een teken dat je toch wel vrij goed bezig bent. En het biedt toch wel een zekerheid & houvast.
 
BG op zijn best alweer. 2000 netto is te min om iets te kunnen kopen tenzij eigen inleg van 70-100k euro. Ik vraag mij toch echt af op welke planeet sommigen hier leven.
idd belachelijk.

wij hebben in 2019 311k aan praktisch 100% ( 40K gespaarde inleg verdween aan registratierechten van 10% + kosten) geleend op 25j met een nettoloon van 1700 en eentje van 1900. daarbovenop hadden we nog een autolening van 450 euro per maand .

Dat zelfde jaar nog 5k uitgegeven aan CV ketel, 6,5k aan zonnepanelen, een reis gedaan van 4K, en 5-6k bijgespaard in onze aandelen rekening...

alsof mensen niet rondkomen.

ondertussen verdienen we elk 2100 netto en het is niet dat onze levensstandaard zoveel zotter geworden is.... we kopen gewoon meer brol en kleren.


met 2 netto lonen van 2k + maaltijdcheques kan je makkelijk een lening van 2000€ trekken en royaal rondkomen.


en so what als de huizen markt crasht en bij wijze van spreken de huizenprijzen zakken met 50%?


dan kan ik mijn HOB van 180 m² voor pakweg 200K verkopen ipv 400-450 en koop ik mij een kasteel voor 400-500k dat nu een miljoen kost. je wint nog steeds als je geld hebt. moest ik dat zelfde kasteel morgen willen kopen komt het mij nog altijd een pak duurder uit ook al is deze woning in waarde gestegen.



ik snap de mensen niet die zitten te masturberen op het feit dat hun huis duurder wordt. niemand/ kan zijn droomhuis kopen/ zetten op zijn 30. en als je toch iets nieuw moet kopen ben je beter af dat de prijzen gezakt zijn want je gaat slechts in weinig gevallen downgraden...
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan