Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    633
Waaaaaaaw, da's mooi! 😍
Ik zou absoluut navragen in Stekene of je daar gedomicilieerd mag staan. Aangezien het recreatiegebied is, kan het zo een half - half situatie zijn waarin je wél gans het jaar rond er mag verblijven, maar niet gedomicilieerd mag staan.

En dat is ineens ook het nadeel: met wat pech zijn de bewoners rondom jou marginalen die elk weekend een zuipfestijn houden met de maten "op hun buitenverblijf". Maar kan evengoed zijn dat je omringd zou zijn door superbrave bejaarden of zo hoor! 😇

Maar dus EERST de situatie uitzoeken wat betreft domicilie!

Dank voor de tip. Hoewel er wel staat dat permanente bewoning mogelijk is, inderdaad checken je je daar inderdaad kunt domiciliëren. Dat van die marginalen herken in wel is die buitenverblijfjes...

Wat ik me wel afvraag is dat er staat "nooit geen water meer te betalen". Ik vraag ik me af dat ding helemaal niet is aangesloten aan een waterleiding en dat douchen ofzo gebeurt met regenwater? :thinking:

Dank voor de tip. Hoewel er wel staat dat permanente bewoning mogelijk is, inderdaad checken je je daar inderdaad kunt domiciliëren. Dat van die marginalen herken in wel is die buitenverblijfjes...

Wat ik me wel afvraag is dat er staat "nooit geen water meer te betalen". Ik vraag ik me af dat ding helemaal niet is aangesloten aan een waterleiding en dat douchen ofzo gebeurt met regenwater? :thinking:
Indien dat met een filter is, is dat zalig ipv leidingwater. Dito voor wc en wasmachine.
Veel mensen doen daar raar over douchen met regenwater, maar ik heb dat heel mijn jeugd gedaan in het ouderlijk huis.
In mijn eigen huis kan dit niet ( geen regenput ) en tis zonde om wc's, afwasmachine en te douchen met drinkwater.

Grote kans dat er geen riolering is. Is niet onmogelijk om daar dan permanent te wonen (er zijn veel gewone woningen in België die niet aangesloten zijn), maar dan zal er wel een filtersysteem moeten zijn, waarop je moet letten.

Nee putwater, dat staat er toch? Grondwater van 75m diep. We hebben ook enkel putwater 60m diep ongeveer en douchen en wassen daarmee. De watergroep wou geen waterleiding doortrekken. We hebben ons putwater laten testen en is niet volledig conform dus gebruiken het niet om te drinken maar wel voor pasta koken enzo. Je kan dat water altijd laten testen als je daar zekerheid over wil. We hebben een volledige filterinstallatie laten steken tegen redelijk wat stoffen en bacterieen wel omdat we eens malchance gehad hebben.

Je betaalt daar enkel een jaarlijkse belasting op in functie van samenstelling gezin.

De enige prijs die het waard is,is die jij samen met uw zus en u ma bespreekt.

Geld,vastgoed en familie een gevaarlijke cocktail.
Daar maak ik me niet te veel zorgen over, we zijn geen doorsnee familie op dat vlak, de zus woont in brazilie in een commune en heeft 0,0 interesse in een eigendom in belgie. Geld is ook geen doel voor haar, en als ze iets nodig heeft zal ik er ook gewoon altijd voor haar zijn.

Dat is niet waar, een schenking moet niet aan de werkelijke verkoopprijs geschonken worden.

De intrinsieke waarde van het goed op het moment van de schenking, is de waarde zoals die in de akte vermeld of uitgedrukt wordt, behoudens indien die waarde manifest onredelijk is gelet op de staat en de toestand van het goed op het moment van de schenking (art. 858, §4 BW).

Maar dan moet het uiteraard om een schenking gaan. Pompi spreekt ook over kopen. Ge kunt moeilijk een huis kopen voor 400.000 euro en dat als schenking gaan registeren omdat ge de badkamer geschonken kreeg:unsure:

Een gedeelte kopen lijkt mij vooral interessant om mijn 1% lening te kunnen behouden.
Al zullen we dat wel met de bank bespreken.

Een notariële akte bewijst niet dat het huis maar X euro waard is ofzo hè. De registratie bewijst alleen dat de rechten betaald zijn op de waarde die in de akte staat.

Ik ben blij dat je een paar duizend euro aan rechten hebt kunnen uitsparen, maar in geval van een controle zou je niet teveel argumenten hebben gehad. Zowat 50% meer waard valt echt wel onder manifest onredelijk. Het is eerder om discussies over bv 300k of 310k te vermijden dat het zo omschreven is

Zeer benieuwd naar wat de notaris daarover gaat vertellen.
An sich heeft mijn moeder een héél héél goeie deal op het huis gekregen toen zij het kocht, die mensen wouden dat ook gewoon graag verkopen aan iemand die ze kenden.
Als we vanuit dat standpunt mogen vertrekken en een jaarlijkse meerwaarde op rekenen (de notaris zij me bij een vorige verkoop om 2.5% per jaar te rekenen) of als we de indexatie op al die jaren mogen rekenen, dan komen we op een aangenaam getal.
Als ik moet rekenen dat de simulator van immoweb gelijk heeft dan is dat te gek voor woorden dat mijn moeder een veel betere deal heeft verkregen van vreemden dan dat ik van haar zou mogen krijgen.

Bedankt voor de inzichten alvast, benieuwd naar wat de notaris te vertellen heeft!

Wat vinden jullie van dit huis? We zijn het gisteren gaan bezichtigen. Het is wat wij zoeken qua locatie, grootte, indeling, tuin,...

Maar we vinden de prijs iets aan de hoge kant Wat zou het kosten om het te "moderniseren" (nieuwe ketel, vloeren, deuren, ramen,...)?

Ik denk dat je gemakkelijk aan 550k+ zit.

Het is reeds epc B, dus geen hoognodige renovaties hier omtrend denk ik.
Heb nog in die buurt gewoon 10j geleden (laarbekestraat). Hou wel rekening als je zonnepanelen wil plaatsen, dat je dak niet ideaal gelegen is + veel dakramen. Geluid van autostrade mss ook? Zeker met al die werken de komende jaren.
Maar mooi oppervlakte. Denk wel dat de prijs rond zoiets zal zijn, had 430k gegokt.

Heb nog in die buurt gewoon 10j geleden (laarbekestraat). Hou wel rekening als je zonnepanelen wil plaatsen, dat je dak niet ideaal gelegen is + veel dakramen. Geluid van autostrade mss ook? Zeker met al die werken de komende jaren.
Maar mooi oppervlakte. Denk wel dat de prijs rond zoiets zal zijn, had 430k gegokt.
Da's toch een schoon oost-west dak en tussen de dakramen krijg je wel wat panelen weggemoffeld zou ik denken?
Ik zou eerder denken dat met de werken aan de autosnelweg je netto minder lawaai gaat hebben de komende jaren door het tragere verkeer.

EPC is 198, dus inderdaad B, maar leunt tegen de C aan.
Renoveren is hier ook geen must. Maar als we zouden het wel doen omdat het verouderd is en toch liefts in 1x zo veel mogelijk (hebben in het verleden ons appartement gerenoveerd terwijl we er in woonden en willen dat in het vervolg liever niet meer).

Wat de zonnepanelen betreft: daar heb ik niet bij stil gestaan. Waarom niet ideaal gelegen? En kunnen de zonnepanelen niet rond de dakramen geplaatst worden?

Da's toch een schoon oost-west dak en tussen de dakramen krijg je wel wat panelen weggemoffeld zou ik denken?
Ik zou eerder denken dat met de werken aan de autosnelweg je netto minder lawaai gaat hebben de komende jaren door het tragere verkeer.
Als je bij de buren ziet weet niemand hoe ze juist te leggen. De ene heeft die aan de voorzijde, de andere aan de achterzijde.
De 4 dakramen zijn toch een spelbreker vind ik.
De autosnelweg hoor je toch steeds daar, zeker nu dat bos weg is. De werken duren nog zeker 5j en hoe die snelweg daar nu juist komt is onduidelijk vind ik.

Als je bij de buren ziet weet niemand hoe ze juist te leggen. De ene heeft die aan de voorzijde, de andere aan de achterzijde.
De 4 dakramen zijn toch een spelbreker vind ik.
De autosnelweg hoor je toch steeds daar, zeker nu dat bos weg is. De werken duren nog zeker 5j en hoe die snelweg daar nu juist komt is onduidelijk vind ik.
Klopt. Het voordeel is wel dat er in de buurt op lange termijn veel meer groene ruimte komt door de overkapping van de ring.

Er is een waterput.

Grote kans dat er geen riolering is. Is niet onmogelijk om daar dan permanent te wonen (er zijn veel gewone woningen in België die niet aangesloten zijn), maar dan zal er wel een filtersysteem moeten zijn, waarop je moet letten.
Er is geen riolering.

Bon, ik vind het veel te duur voor een uit de hand gelopen caravan :)

Vraagje omtrent registratierechten.
Mijn vriendin en ik gaan binnenkort beginnen rondkijken naar een huis (nieuwbouw, te renoveren of bouwgrond zijn we nog niet helemaal uit).
Het appartement waar wij momenteel samen in wonen, heeft zij 4 jaar geleden gekocht voor 130k en hebben we 2 jaar geleden gerenoveerd voor 50k. Meerdere appartementen uit onze blok zijn in niet gerenoveerde staat recent verkocht voor 190k, dus ze heeft al een mooie meerwaarde gerealiseerd.
Aangezien zij dus al een eigendom bezit, zou zijn geen aanspraak kunnen maken op 3% registratierechten, maar op 12%. Ons budget ligt nog niet helemaal vast, maar het zal rond de 550k-600k liggen. Even grof gerekend zou zij dus 33k-36k aan registratierechten moeten betalen, terwijl ik maar 8.25k-9k moet ophoesten als we elks de helft neerleggen. Dus als zij haar appartement zou verkopen zouden we 25-27k minder aan registratierechten dienen te betalen.
We waren initieel van plan om het appartement te verhuren aangezien haar lening slechts een €500 per maand betreft en de huur dus mooi haar lening, syndicale kosten, belastingen, etc. dekt. Maar eventuele meerwaarde die nu nog extra zou gerealiseerd worden, be it in huur of in waarde, lijkt mij los tenietgedaan door de extra registratierechten.
Bekijk ik dit correct? Nog mensen die in een gelijkaardige situatie zitten, of meegemaakt hebben?

Maar eventuele meerwaarde die nu nog extra zou gerealiseerd worden, be it in huur of in waarde, lijkt mij los tenietgedaan door de extra registratierechten.
Bekijk ik dit correct? Nog mensen die in een gelijkaardige situatie zitten, of meegemaakt hebben?

Ik heb net een huis gezamelijk aangekocht (508k) en mijn eigen huis verkocht (365,25k) en registratierecht was 1 van de redenen omdat je dat verschil ergens moet goedmaken en ik dat niet op relatief korte termijn zag zitten. Bij mij was hypotheek en huur wel gelijkaardig, dus maandelijks had ik niet direct winst. Andere reden was dat er veel kapitaal vastzit in dat huis en om het ons makkelijk te maken ik dat wilde gebruiken voor het nieuwe huis. Ook het kunnen meenemen van de hypotheek (lage rente) en belastingsaftrek zijn mooi meegenomen. Dat zijn zaken die vandaag veel winst opleveren.
Verder is mijn huis 7 jaar en nog perfect in orde, maar over bvb nog eens 5-7 jaar dienen wellicht de eerste grote kosten (keuken, badkamer) zich aan en ook dat knabbelt aan je opbrengst.

Daarbij heb ik het verhuurd gehad, maar een huurder zal dat zelden op hetzelfde niveau onderhouden dan jezelf. Na 2 jaar verhuurd heb ik ALLES opnieuw geschilderd, de tuin was/is helemaal stuk gereden met fietsjes en alles, maar dan ook alles was vuil. De betonplaten, klinkers, deuren, voegen van de vloer, het leek allemaal nooit water gezien te hebben.
Voor mij persoonlijk is dat een nachtmerrie en ben dan nooit gerust, nu gaat mijn huis naar nieuwe eigenaren waarvan ik denk dat ze het huis netjes zullen onderhouden, heb ik een vlot betaalbare hypotheek en de overschot beleg ik gespreid voor mijn pensioen.

Maar uiteindelijk moet je je eigen gevoel volgen.

Wat vinden jullie van dit huis? We zijn het gisteren gaan bezichtigen. Het is wat wij zoeken qua locatie, grootte, indeling, tuin,...

Maar we vinden de prijs iets aan de hoge kant Wat zou het kosten om het te "moderniseren" (nieuwe ketel, vloeren, deuren, ramen,...)?

Ik denk dat je gemakkelijk aan 550k+ zit.
Vandaag van de makelaar te horen gekregen dat het asbestattest er pas zaterdag zal zijn, maar dat er al biedingen zijn en dat de eigenaar waarschijnlijk niet zo lang zal wachten.

Dit is toch een struikekpunt om een bod te doen. Het huis is van 1990 en de makelaar beweert dat er volgens hem niets of heel weinig (eventueel aan de ramen) asbest gevonden zal zijn. Maar toch...

On een huis van 90 ga je toch niet veel asbest meer terugvinden hoor. En dan nog, als je weet waar dat zit kan dat in veel gevallen weinig kwaad zolang je daar niet gaat liggen boren of slijpen he.

On een huis van 90 ga je toch niet veel asbest meer terugvinden hoor. En dan nog, als je weet waar dat zit kan dat in veel gevallen weinig kwaad zolang je daar niet gaat liggen boren of slijpen he.
Inderdaad, als het bouwjaar 1990 is is de kans zeer beperkt (zo goed als onbestaande buiten als ze ergens recup materiaal hebben gebruikt) dat er asbest is gebruikt. Moest ik in die situatie zitten zou dat mij alvast niet tegenhouden.

Terug
Bovenaan