Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    633
Indien de verkopers hun wettelijke schadevergoeding gekregen hebben na het goedgekeurd bod hebben ze er nog meer aan overgehouden dan die 10k.
10% schadevergoeding dacht ik, dan had je uw bod moeten verlagen onder de koopprijs en had je beide winst gedaan.
helaas voor de verkoper... de opschortende voorwaarde voor het verkrijgen van een lening was opgenomen en ingeroepen. 0 schadevergoeding...

Ik raad je trouwens aan om advies in te winnen voor je de waarde van je kot gaat proberen opdrijven. De rush van 2020 - 21 is voorbij hoor.

Te inhalige verkoper en karma keerde zich tegen hem... :)

helaas voor de verkoper... de opschortende voorwaarde voor het verkrijgen van een lening was opgenomen en ingeroepen. 0 schadevergoeding...

Te inhalige verkoper en karma keerde zich tegen hem... :)

'Onze' kopers zijn op hun knieën gevallen om de opschortende voorwaarde te mogen verlengen tot 16 april... bod was 16 januari. :unsure: :cautious:

'Onze' kopers zijn op hun knieën gevallen om de opschortende voorwaarde te mogen verlengen tot 16 april... bod was 16 januari. :unsure: :cautious:

Je moet daar toch niet in mee gaan?
Mijn hypotheek met overbrugging was op 1,5 week rond. Ben wel voor mijn bod gaan polsen bij 2 banken en beiden zeiden dat ik ruim over de vraagprijs kon aankopen.

Zou dat niet verlengd hebben precies. Je kan het evengoed voor wat minder terug te kop zetten. Mogelijks trek je dan andere kopers aan. Je kan toch ook niet blijven wachten.
Ook in covidtijden kon een huis nog "verbranden" dus vandaag is die kans nog groter.
Huis dat ik kocht stond al 3 maand te hoog geprijsd voor de staat (gewoon slecht onderhouden, niets structureel), na 3 maand doen ze er 30k af: ik was de enige kijker en het enige bod dat ze hadden ontvangen was van een investeerder die 20% minder bood dan de vraagprijs... Als een huis te lang te koop staat, gaan mensen er van uit dat er iets fout aan is.

En daarnaast zijn er ook heel wat huizen die niet gewild zijn he, los van hoe lang ze te koop staan.

Ik ben blij dat ik net nog mijn compromis in december 2014 heb rond gekregen en nog van die oude woonbonus heb kunnen gebruik maken.
Ook heel tevreden van alles.

Maar als er 1 iets is dat ik mis, dan is het misschien toch wel zo'n soort van "upper terras" dat je in veel amerikaanse huizen ziet (bv boven hun garage).
Zoiets waar je vanuit een slaapkamer naar buiten kan wandelen op het eerste verdiep, en dan een uitzicht hebt.

Dat lijkt me echt wel nice.

Ik ben blij dat ik net nog mijn compromis in december 2014 heb rond gekregen en nog van die oude woonbonus heb kunnen gebruik maken.
Ook heel tevreden van alles.

Maar als er 1 iets is dat ik mis, dan is het misschien toch wel zo'n soort van "upper terras" dat je in veel amerikaanse huizen ziet (bv boven hun garage).
Zoiets waar je vanuit een slaapkamer naar buiten kan wandelen op het eerste verdiep, en dan een uitzicht hebt.

Dat lijkt me echt wel nice.
Hoe vaak ga je dat gebruiken denk je?

Wij hadden ook het plan om aan onze slaapkamer een terras te maken, tot de architect ons die vraag ook stelde.

Uiteindelijk dezelfde oppervlakte behouden maar extra kamerruimte 😊

Als je bod aanvaard wordt, wat moet je dan doen? Welke zaken moet je rekening mee houden? Eigen notaris nemen?
Het kan nooit kwaad om je eigen notaris te kiezen, dit leidt niet tot hogere kosten voor jou als koper.
Na aanvaarding van je bod zal de makelaar of de notaris van de verkoper het ontwerp van de verkoopovereenkomst of verkoop-aankoopbelofte opstellen.
Laat het ontwerp zeker nalezen door jouw notaris voor je het ondertekent.

Over de waarborg (voorschot) kan je onderhandelen met de verkoper.
Zorg wel dat dit minstens 5% bedraagt om in aanmerking te komen voor de verzekering 'accidenteel overlijden', dan zijn je erfgenamen gedeeltelijk beschermd als je overlijdt voor de ondertekening van de akte.
Schrijf de waarborg/voorschot nooit over op het rekeningnummer van de verkoper maar op de derdenrekening van de makelaar/notaris.

Indien nodig kan je een opschortende voorwaarde voor het bekomen van een krediet laten opnemen in de verkoopovereenkomst, als de verkoper akkoord gaat.

Verkopers willen vaak snel de akte laten verlijden, maar als koper laat je je best niet onder druk zetten voor een termijn korter dan 4 maanden als je nog een kredietverlener moet zoeken (onlangs voorgehad dat de termijn 8 weken was en de koper had gekozen voor het Vlaams Woningfonds dat een doorlooptijd kent van +-3 maanden, waardoor de verkoper nalatigheidsintresten kon vragen).

Ik ben hier weer met een vraagje. Mijn vriendin en ik zijn wel geïntereseerd in dit huis en zullen ook meebieden;

Om een beetje ons maximumbudget te bepalen: wat zou de grootte-orde zijn om op deze woning een verdiep erboven op te zetten?
Oud dak weghalen, de dakpannen zouden we recupereren, en er een verdiep opzetten. Kan dat tegenwoordig ook niet vrij eenvoudig met prefab muren etc.?

We gaan momenteel uit van een renovatiekost van 150 tot 200K maar quasi alles in dat huis moet opnieuw gedaan worden. Het is een voor- en nadeel dus. Mijn pa is alleszins een handige harry en we zouden zelf ook veel doen, zoals elektriciteit leggen, vloerverwarming etc.
Voordeel is dat je ook wel wat premies zult kunnen aanvragen om het huis energiezuiniger te maken.

Ik ben hier weer met een vraagje. Mijn vriendin en ik zijn wel geïntereseerd in dit huis en zullen ook meebieden;

Om een beetje ons maximumbudget te bepalen: wat zou de grootte-orde zijn om op deze woning een verdiep erboven op te zetten?
Oud dak weghalen, de dakpannen zouden we recupereren, en er een verdiep opzetten. Kan dat tegenwoordig ook niet vrij eenvoudig met prefab muren etc.?

We gaan momenteel uit van een renovatiekost van 150 tot 200K maar quasi alles in dat huis moet opnieuw gedaan worden. Het is een voor- en nadeel dus. Mijn pa is alleszins een handige harry en we zouden zelf ook veel doen, zoals elektriciteit leggen, vloerverwarming etc.
Voordeel is dat je ook wel wat premies zult kunnen aanvragen om het huis energiezuiniger te maken.
Ben je zeker dat er een volwaardig verdiep op mag in die wijk?

Best wel nog eens naar stad gaan, ziet er een oude reglementering uit. Kan perfect zijn dat ze nog telt, maar da's niet noodzakelijk zo.

Als je daar een verdiep op wilt zetten ga je niet toekomen met dat renovatiebudget.

Afhankelijk van hoe groot die woning is (ik schat op basis van de foto's +- 12/13m op 7m ofzo?), gaat uw extra verdiep + nieuw dak al zeker dat budget kosten. En dan hebt ge nog niets anders gerenoveerd.

Paar weken geleden gehoord van vrienden die op een stuk plat dak een kamer wilden bijbouwen dat ze dat plan laten schieten hebben na offertes rond de 80K. En dat was dan voor één kamer (exacte grootte ontsnapt me nu, in elk geval geen reusachtige balzaal maar standaard slaapkamergrootte).

Paar weken geleden gehoord van vrienden die op een stuk plat dak een kamer wilden bijbouwen dat ze dat plan laten schieten hebben na offertes rond de 80K. En dat was dan voor één kamer (exacte grootte ontsnapt me nu, in elk geval geen reusachtige balzaal maar standaard slaapkamergrootte).

Mijn broer is dat nu aan het doen (slaapkamer van 20m2 boven plat dak) en hij gaat uitkomen op +- 70k en hij heeft meer dan de helft zelf gedaan. 😬

Mijn broer is dat nu aan het doen (slaapkamer van 20m2 boven plat dak) en hij gaat uitkomen op +- 70k en hij heeft meer dan de helft zelf gedaan. 😬
Zijn dat dan prijzen incl volledige afwerking of wat zit daar exact in?

Zag onlangs dit artikel passeren in HLN over de stijgende vastgoedprijzen.

In Lede stegen appartementen met 64%. Nu ben ik ook in deze regio op zoek geweest naar een nieuwe thuis en weet dat:
- er in Lede zeer weinig appartementen op de markt kwamen
- er heel wat nieuwbouwprojecten tegelijk waren - in de Nieuwstraat alleen al 3 projecten! 1 daarvan was ook een luxeblok gebouwd door Freca aan prijzen waar je een leuke (bestaande) HOB voor kon kopen in dezelfde omgeving.

Met andere woorden: die +64% komt puur door een uitzonderlijk hoog aantal nieuwbouwprojecten waaronder een luxeproject icm een klein aantal bestaande appartement dat op de markt kwam. Wat mij betreft is de uitspraak "appartementen in Lede werden 64% duurder in 2022" dan ook niet correct -- je vergelijkt namelijk appelen (dure nieuwbouw die in 2022 verkocht werd) met peren (de gemiddelde waarde van ALLE appartement in Lede, incl. die niet van eigenaar wisselden in 2022).

Soit, mijn punt is vooral dat die statistieken met een serieuze zak zout te nemen zijn.

Terug
Bovenaan