Schrappen van de oude hypotheek, inschrijven van de nieuwe hypotheek en navragen aan de notaris of je registratierechten kan "recupereren".
Nieuwe eigen woning: wat met de registratierechten?
#1 platform in België voor vastgoedinvesteringenwww.devastgoedgids.be
Hij kan meeneembaarheid beter laten vallen en voor de 3% gaan, dat is veel goedkoper in dit geval.
Oude woning: 255k, registratie 15,3k, meeneembaarheid max 12,5k
Nieuwe woning 445k: Registratie 53,4k (12%) of 13,35k (3%).
Met meeneembaarheid wordt dat 53,4k-12,5k = 40,9k
Met 3% wordt dan 13,35k. Lijkt me duidelijk dat meeneembaarheid laten vallen goedkoper is.
Ik wou gewoon een schatting van het totale plaatje.
6 jaar terug woning gekocht voor 255k - 6% registratie was dat toen dacht ik.
Nu zouden we dat huis verkopen en 445k bieden op een nieuwe woning.
Dan is dat 445 + 18k registratie (3% registratie, maar dan moet onze huidige woning binnen de 2 jaar worden verkocht ).
Dan is er ook nog een eventueel overbruggingskrediet om de tussenperiode op te vangen.
Dus 463k euro zonder eventuele kosten voor een hypotheek. Of zie ik iets over het hoofd?
Klopt volledig. Eventueel wel nog een overbruggingskrediet meerekenen, maar dat lijkt hier beperkt.
Wel expliciet aan de notaris vragen voor de 3% registratie, als je dat niet zelf vraagt wordt er 12% aangerekend.
.
)
). Ik zou zeggen dat je er geen eindeloos spelletje van tegenbieden wil maken, maar dat de hoogste het heeft op zaterdagavond. Is wel een korte deadline voor de laatste bezoekers.