Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    633
Wat immo’s over de vloer gehad en ze schatten mijn huis allemaal op 350-360k en beweren dat het ondanks de dalende markt vlot gaat verkopen. Eentje presenteert zijn rapport maandag nog.

Met een overbruggingskrediet van 290k komen we er dan wel denk ik :).

*edit*

De hypotheek is goedgekeurd :D. Let’s gooo!

Laatst bewerkt:
350k euro in Beringen/Koersel zal wel (redelijk) snel verkopen.

Hopelijk. Beneden is alles terug geverfd en proper gemaakt.
Nu boven en buiten de klinkers en terras eens deftig schrobben. Dan zijn we klaar om het te koop te zetten. In principe is het meubels inzetten, inrichten en klaar :).
Gaat toch raar zijn als het verkocht is wss…

Gaat toch raar zijn als het verkocht is wss…
Ja het heeft toch altijd iets persoonlijks he. Maar goed, als je zicht hebt op iets nieuws (en beters) is dat snel vergeten 😁
Ik ben nu mijn ouderlijk huis aan ‘t verkopen, dat blijft toch echt een raar gevoel.

Zoveel geld uitgeven voor een huis naast drukke steenweg en quasi zonder tuin want aan de achterkant loopt een andere weg

Damn, rijd ik constant voorbij. Wist niet dat het zo duur was voor casco :eek:
Inderdaad, drukke steenweg.. Zou er zelf niet willen wonen (maar regio/nabijgelegen straten wel erg goed imo)

Damn, rijd ik constant voorbij. Wist niet dat het zo duur was voor casco :eek:
Inderdaad, drukke steenweg.. Zou er zelf niet willen wonen (maar regio/nabijgelegen straten wel erg goed imo)
Heb ex-collega die op de berg aan de overkant woont daar is het idd prachtig

Of in de bossen aan dezelfde kant

Ja het heeft toch altijd iets persoonlijks he. Maar goed, als je zicht hebt op iets nieuws (en beters) is dat snel vergeten 😁
Ik ben nu mijn ouderlijk huis aan ‘t verkopen, dat blijft toch echt een raar gevoel.
Daar had ik dan weer geen problemen mee, noch het verkopen van de ouderlijke woning, noch het verkopen van mijn vorige. Waarschijnlijk omdat ik niet het gevoel heb dat dat "mijn thuis" is maar allemaal tussenstadia?

De andere woning is weer nieuwer, energiezuiniger en bijna 2x zo groot… Het is dus wel een verbetering.

Daar had ik dan weer geen problemen mee, noch het verkopen van de ouderlijke woning, noch het verkopen van mijn vorige. Waarschijnlijk omdat ik niet het gevoel heb dat dat "mijn thuis" is maar allemaal tussenstadia?

Had mijn huisje wel gebouwd als eindstationnetje. Maar het is iets anders uitgedraaid.

Hallo,

Vandaag was het de eerste bezoekdag voor de verkoop van de woning van mijn vriendin. We hadden 3 bezoeken.
Er zijn bezoeken gepland voor donderdag, vrijdag en zaterdag. (Planning is volzet)

1 van de 3 bezoekers heeft ons de vraagprijs geboden. We waren verrast , we verkopen het zelf en wisten niet direct wat te antwoorden.

Ik heb verteld dat de bezoeken deze week zullen doorgaan en dat iedereen kans heeft om een bod te doen.

Ze moet haar bod doormailen (wil een schriftelijk bod (een schriftelijk bod is toch bindend?) En moest er iemand ook een bod willen doen, dan zeg ik dat er al iemand al de vraagprijs heeft geboden (en dat ze dus een hoger bod moeten doen)

Maar hoe gaat dit verder?
Is het wettelijk toegelaten personen te laten opbieden?

Zelfs al zijn er zaterdag nog bezoeken gepland (laatste om 17u), wil ik de biedingen afsluiten dezelfde dag om 18u. (Persoon die momenteel de vraagprijs biedt, wilt ten laatste zaterdagavond een antwoord op mijn mail).

Wat in deze situatie:
Persoon A biedt de vraagprijs
Persoon B doet een hoger bod (is het wettelijk toegelaten dat we aan Persoon A het bedrag van het hoger bod meedelen, of hou ik dit privé?).. wat als Persoon A dan een hoger bod doet, hoger dan Persoon B, heeft Persoon B ook ook het recht om een hoger bod te doen (of mag ik dan het hoger bod van Persoon A aanvaarden zonder dat Persoon B ook een kans krijgt om een hoger te doen?

En hoe zit dit wettelijk?
Jij vraagt een bepaalde prijs, zij geven die bepaalde prijs = verkocht hè

Als je voor jou onvoldoende is had je beter de vraagprijs hoger gezet.

Jij vraagt een bepaalde prijs, zij geven die bepaalde prijs = verkocht hè
Nee. Zo werkt het bij woningen niet, een vraagprijs is geen aanbod waar je kan op ingaan.

Het is niet toegelaten om biedingen tegen elkaar uit te spelen.

1 van de 3 bezoekers heeft ons de vraagprijs geboden. We waren verrast , we verkopen het zelf en wisten niet direct wat te antwoorden.

Ik heb verteld dat de bezoeken deze week zullen doorgaan en dat iedereen kans heeft om een bod te doen.

Ze moet haar bod doormailen (wil een schriftelijk bod (een schriftelijk bod is toch bindend?) En moest er iemand ook een bod willen doen, dan zeg ik dat er al iemand al de vraagprijs heeft geboden (en dat ze dus een hoger bod moeten doen)

Maar hoe gaat dit verder?
Is het wettelijk toegelaten personen te laten opbieden?
Moest ik, in dit geval, de bieder zijn dan zou ik mijn bod zeer beperkt laten gelden. Het is verdorie de vraagprijs, dus wat jullie ervoor willen krijgen... Sorry maar als ik de vraagprijs bied dan verwacht ik niet dat de verkoper nog wreed lang moet nadenken over dat bod. Hoe meer tijd ik als koper dan geef hoe hoger de kans dat de verkoper een soort illegale/onethische veiling gaat organiseren.

Iedereen de kans om een bod te doen... tssss. Ik hoop dat dit voor alle bezoekers dan ook van in het beging duidelijk was en je met een vanaf prijs hebt gewerkt in je advertenties?

Indien niet dan zou ik me als potentiële koper onmiddellijk terugtrekken. De spelregels veranderen terwijl het spel bezig is... Als je gaat verkopen dan denk je op voorhand na over het systeem: openbare veiling, vraagprijs of vanaf prijs. Het is dan mooi om je ook aan dat systeem te houden.

Waarom geef je een vraagprijs als dat niet het bedrag is dat je wilt krijgen voor die woning?

Laatst bewerkt:
Moest ik, in dit geval, de bieder zijn dan zou ik mijn bod zeer beperkt laten gelden. Het is verdorie de vraagprijs, dus wat jullie ervoor willen krijgen... Sorry maar als ik de vraagprijs biedt dan verwacht ik niet dat de verkoper nog wreed lang moet nadenken over dat bod. Hoe meer tijd ik als koper dan geef hoe hoger de kans dat de verkoper een soort illegale/onethische veiling gaat organiseren.

Iedereen de kans om een bod te doen... tssss. Ik hoop dat dit voor de alle bezoekers dan ook van in het beging duidelijk is en je met een vanaf prijs hebt gewerkt in je advertenties?

Indien niet dan zou ik me als potentiële koper onmiddellijk terugtrekken. De spelregels veranderen terwijl het spel bezig is... Als je gaat verkopen dan denk je op voorhand na over het systeem: openbare veiling, vraagprijs of vanaf prijs. Het is dan mooi om je ook aan dat systeem te houden.

Waarom geef je een vraagprijs als dat niet het bedrag is dat je wilt krijgen voor die woning?
Helemaal mee eens!
Normaal laat je op voorhand een schatting doen van je woning en zet je er dan een prijs op. En je laat duidelijk in de advertentie weten of het een vanaf of een vraagprijs is.
Mijn appartement staat momenteel te koop. Mijn vraagprijs is is de prijs waarvoor het sowieso verkocht wordt als iemand dat biedt rekening houdend met enkele voorwaarden die door de makelaar duidelijk gecommuniceerd worden.

Gebeld naar mn notaris, notarisclerk vertelde dat ze omtrent een hoger bod me geen advies kan geven en er noet echt iets staat in de wetgeving.

Ik ga de bezoekers van vandaag laten komen, na het bezoek zeggen dat er al een bod is binnengekomen. (Vraagprijs)
De bezoekers van morgen en zaterdag contacteer ik via SMS of mail dat er al een bod is binnengekomen en dat ze ten laatste zaterdag om bijv 17 u een bod moeten doen. (En als er een hoger bod is, zal ik enkel de eerste persoon die de vraagprijs heeft geboden de kans geven om een hoger bod te doen, de anderen niet meer, k denk dat redelijk fair is).

Ik denk dat ik veilig zit met de hogere biedingen.
Op zimmo.be vind ik dit:

In principe mag jij helemaal niet laten weten dat de vraagprijs reeds is geboden. Je mag laten weten dat er al een bod is. That's it.

Maar soit, in mijn huizenjacht heb ik vaak zo'n situaties meegemaakt. Ik bied de vraagprijs, de verkoper kijkt de kat uit de boom en houdt me aan het lijntje (vandaar dat ik mijn bod altijd zeer beperkt in de tijd hield) en in redelijk wat gevallen contacteerde die me dan terug om te zeggen dat ik het mocht kopen aan vraagprijs plus een peulschil (waarschijnlijk dus niet veel andere biedingen ontvangen die boven de prijs gingen). Ik repliceerde dan altijd dat mijn bod niet langer geldig was en hij maar sneller had moeten toezeggen.

Laatst bewerkt:
Moest ik, in dit geval, de bieder zijn dan zou ik mijn bod zeer beperkt laten gelden. Het is verdorie de vraagprijs, dus wat jullie ervoor willen krijgen... Sorry maar als ik de vraagprijs biedt dan verwacht ik niet dat de verkoper nog wreed lang moet nadenken over dat bod. Hoe meer tijd ik als koper dan geef hoe hoger de kans dat de verkoper een soort illegale/onethische veiling gaat organiseren.

Iedereen de kans om een bod te doen... tssss. Ik hoop dat dit voor de alle bezoekers dan ook van in het beging duidelijk is en je met een vanaf prijs hebt gewerkt in je advertenties?

Is toch ook een vorm van eerlijkheid?
Natuurlijk niet in het belachelijke laten opbieden.

Kameraden hebben huis te koop gezet, 2 kijkdagen.
Zelfs 30tal mensen moeten weigeren omdat de kijkdagen direct vol zaten. Daar ook eerlijk gecommuniceerd, iedereen heeft 3 dagen om een bod lager/hoger dan vraagprijs te doen.

10 boden erboven, 2 zelfs tot 50k hoger.
Deze 2 niet meer laten opbieden maar gewoon 1 van gekozen.

Het is voor veel huizen, naargelang de regio, nog steeds een verkopersmarkt.
Nu hopen dat ons huis ook zo snel en duur verkocht raakt 😀

Ik had het bod (onder de vraagprijs) 24h laten gelden om niet in een ‘bieding’ terecht te komen.

Als iemand de vraagprijs biedt voor mijn woning mag hij die hebben. Als er meerdere zijn gaat die zonder opschortende voorwaarde voor. Ma ga de mensen niet laten opbieden tegen elkaar.

Veel verkopers zien het eldorado maar kunnen ook bedrogen uitkomen.

Je hebt een bod voor de vraagprijs en probeert er wat extra uit te slaan. Een paar mogelijke scenario's:

- Je krijgt een hoger bod van een solvabele kandidaat (iemand die geen opschortende voorwaarde voor lening vraagt): jackpot!
- Je krijgt een hoger bod van kandidaten die hun hand overspelen en het geld uiteindelijk niet op tafel kunnen leggen. Dan kan je met hangende pootjes terug naar de initiële bieder en hopen dat die nog geïnteresseerd is.
- Je krijgt een lager bod en ondertussen is de geldigheidsdatum van het bod met de vraagprijs overschreden
- ...

Alles zal afhangen van hoe slim de bieders het bod in mekaar steken. Naast het bedrag zijn daarbij ook de opschortende voorwaarden en geldigheidsdata belangrijk. Zaken die door de hebzucht van verkopers vaak over het hoofd worden gezien.

Ik heb mijn huis gekocht nadat ik ook eerst te horen had gekregen dat er iemand 50.000 boven de vraagprijs had geboden. Uiteindelijk kregen die geen lening vast en kwam de verkoper vragen of ik nog geïnteresseerd was. Mijn initiële bod was 10.000 boven de vanaf prijs en ik heb het dan kunnen kopen voor die vanaf prijs omdat ik de opschortende voorwaarde voor het verkrijgen van een lening niet zou gebruiken.

Eindconclusie: de verkoper had 10.000 meer kunnen krijgen van mij als hij sneller was geweest.

Je hebt een bod voor de vraagprijs en probeert er wat extra uit te slaan. Een paar mogelijke scenario's:

- Je krijgt een hoger bod van een solvabele kandidaat (iemand die geen opschortende voorwaarde voor lening vraagt): jackpot!
- Je krijgt een hoger bod van kandidaten die hun hand overspelen en het geld uiteindelijk niet op tafel kunnen leggen. Dan kan je met hangende pootjes terug naar de initiële bieder en hopen dat die nog geïnteresseerd is.
- Je krijgt een lager bod en ondertussen is de geldigheidsdatum van het bod met de vraagprijs overschreden
- ...

Alles zal afhangen van hoe slim de bieders het bod in mekaar steken. Naast het bedrag zijn daarbij ook de opschortende voorwaarden en geldigheidsdata belangrijk. Zaken die door de hebzucht van verkopers vaak over het hoofd worden gezien.

Ik heb mijn huis gekocht nadat ik ook eerst te horen had gekregen dat er iemand 50.000 boven de vraagprijs had geboden. Uiteindelijk kregen die geen lening vast en kwam de verkoper vragen of ik nog geïnteresseerd was. Mijn initiële bod was 10.000 boven de vanaf prijs en ik heb het dan kunnen kopen voor die vanaf prijs omdat ik de opschortende voorwaarde voor het verkrijgen van een lening niet zou gebruiken.

Eindconclusie: de verkoper had 10.000 meer kunnen krijgen van mij als hij sneller was geweest.
Insgelijks hier.
Als je een bod van de vraagprijs doet zonder opschortende voorwaarden en beperkte geldigheid toon je gelijk aan de verkoper dat het u menens is voor dat pand.

Tevens gebruikten wij de beperkte geldigheid ook om voor ons zelf te weten wanneer we op een ander pand konden bieden.
Bod op dinsdag om 21u gedaan met geldigheid tot en met vrijdagnacht 23u59 omdat we zaterdag nog naar een ander huis gingen kijken dat ons heel wat leek. Donderdagmiddag al bevestiging gekregen dat ons bod aanvaard was.

Je zou maar is in de situatie terecht komen dat er twee ja zeggen :) .

- ...

Alles zal afhangen van hoe slim de bieders het bod in mekaar steken. Naast het bedrag zijn daarbij ook de opschortende voorwaarden en geldigheidsdata belangrijk. Zaken die door de hebzucht van verkopers vaak over het hoofd worden gezie
Allemaal waar, het is steeds een gok en hoe hard je het durft spelen langs 2 kanten.

Indien de verkopers hun wettelijke schadevergoeding gekregen hebben na het goedgekeurd bod hebben ze er nog meer aan overgehouden dan die 10k.
10% schadevergoeding dacht ik, dan had je uw bod moeten verlagen onder de koopprijs en had je beide winst gedaan.

Indien de verkopers hun wettelijke schadevergoeding gekregen hebben na het goedgekeurd bod hebben ze er nog meer aan overgehouden dan die 10k.
10% schadevergoeding dacht ik,
Dat geldt natuurlijk niet voor de opschortende voorwaarde van het verkrijgen van een lening.

Is toch ook een vorm van eerlijkheid?
Natuurlijk niet in het belachelijke laten opbieden.

Kameraden hebben huis te koop gezet, 2 kijkdagen.
Zelfs 30tal mensen moeten weigeren omdat de kijkdagen direct vol zaten. Daar ook eerlijk gecommuniceerd, iedereen heeft 3 dagen om een bod lager/hoger dan vraagprijs te doen.

10 boden erboven, 2 zelfs tot 50k hoger.
Deze 2 niet meer laten opbieden maar gewoon 1 van gekozen.

Het is voor veel huizen, naargelang de regio, nog steeds een verkopersmarkt.
Sterk. Ik hoor van mensen op hoofdkantoor grootbank dat er gevoelig minder woonkredieten nog worden afgesloten.

Gisteren naar Batibouw geweest, zagen er tegenop met de drukte van het autosalon nog fris in ons achterhoofd. Het was opmerkelijk rustig.
Wat wel in de smaak viel waren de tiny houses/tuincontainers. Ik heb 4 jaar terug nog een speler in die markt vereffend omdat het echt niet van de grond kwam, nu was praktisch een halve hal er aan gewijd. Ik versta dat mensen in tijden van onbetaalbare woonzorgcentra, kinderen die langer thuisblijven, thuiswerk en nood aan bureau, goedkoop buitenverblijf etc sneller naar die oplossing grijpen.

Terug
Bovenaan