Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    633
Sinds eergisteren officieel in onze nieuwe plek ingetrokken. Onze werken (schuren, schilderen, kuisen, organiseren, installeren) hebben langer geduurd dan gedacht, en zijn nog niet helemaal afgerond, maar damn wat ben ik nu al blij. Erg blij om zo in Schaarbeek/Brussel te kunnen blijven wonen in ons eigen appartement, en dat voor hopelijk nog lange tijd. :love2:

https://ibb.co/2Wh6sS0
Prachtig pand!

We zijn vandaag naar het pand in Koersel gaan kijken. Veel positieve zaken, een paar negatieve, waarbij de simpele elektriciteit, geen opbergruimte buiten en hier en daar geen afwerking (buis voor de ventilatie en elektrische meter niet omkast). Over het algemeen wel positief verrast.

Nog even bedenken of we een bod gaan doen. De verkoopster speelt (denk ik) wel goed bluf, veel kandidaten zegt ze (we waren de enige vandaag en vorige week konden we niet gaan kijken) en ze stuurt aan op een bod zonder opschortende voorwaarden…

Ookal is een hypotheek geen probleem na telefonisch contact met de bank, we komen op een leenlast van 25% van ons nettoloon (excl kinderbijslag en alimentatie, totaal 580€/maand), zonder opschortende voorwaarden voelt gewoon niet correct.
In de berekening van de bank wordt rekening gehouden met een verkoop van nijn woning aan 310k, maar dat zou een atuk hoger moeten zijn.

We zijn vandaag naar het pand in Koersel gaan kijken. Veel positieve zaken, een paar negatieve, waarbij de simpele elektriciteit, geen opbergruimte buiten en hier en daar geen afwerking (buis voor de ventilatie en elektrische meter niet omkast). Over het algemeen wel positief verrast.

Nog even bedenken of we een bod gaan doen. De verkoopster speelt (denk ik) wel goed bluf, veel kandidaten zegt ze (we waren de enige vandaag en vorige week konden we niet gaan kijken) en ze stuurt aan op een bod zonder opschortende voorwaarden…

Ookal is een hypotheek geen probleem na telefonisch contact met de bank, we komen op een leenlast van 25% van ons nettoloon (excl kinderbijslag en alimentatie, totaal 580€/maand), zonder opschortende voorwaarden voelt gewoon niet correct.
In de berekening van de bank wordt rekening gehouden met een verkoop van nijn woning aan 310k, maar dat zou een atuk hoger moeten zijn.

1) nakijken bij de stad of je eventueel een garage/carport en tuinkot mag bijzetten.
2) nakijken wat je ervoor wil bieden, en of dit veranderd indien je geen opschortende voorwaarde zou voorzien.
3) persoonlijk zou ik echter ook niet echt de neiging hebben om te bieden zonder opschortende voorwaarde. Maar als je denkt dat je er anders naast grijpt en je wilt het echt echt dan valt het natuurlijk te overwegen.
4) ik zou op zijn minst op basis van uw huidige ervaring van daar een gesprek nog hebben met de verkoper van dat ander pand, dat effectief gaan bezoeken om te zien hoe dat daar aanvoelt en welk budget ze verwachten / voorzien om het af te werken. En dan uw beslissing maken. Behalve natuurlijk als je schrik hebt om ernaast te grijpen.

Voor mij is Koersel gewoon rotslecht voor mijn werk... anders was ik er nooit vertrokken...

1) nakijken bij de stad of je eventueel een garage/carport en tuinkot mag bijzetten.
2) nakijken wat je ervoor wil bieden, en of dit veranderd indien je geen opschortende voorwaarde zou voorzien.
3) persoonlijk zou ik echter ook niet echt de neiging hebben om te bieden zonder opschortende voorwaarde. Maar als je denkt dat je er anders naast grijpt en je wilt het echt echt dan valt het natuurlijk te overwegen.
4) ik zou op zijn minst op basis van uw huidige ervaring van daar een gesprek nog hebben met de verkoper van dat ander pand, dat effectief gaan bezoeken om te zien hoe dat daar aanvoelt en welk budget ze verwachten / voorzien om het af te werken. En dan uw beslissing maken. Behalve natuurlijk als je schrik hebt om ernaast te grijpen.

Voor mij is Koersel gewoon rotslecht voor mijn werk... anders was ik er nooit vertrokken...

Er is reeds een vergunning voor carport + tuinberging.

Mislopen, goh. Er komen nog wel huizen voorbij denk ik dan :).

Laatst bewerkt:
Wat denken jullie van dit huis en de vraagprijs? https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/huis/te-koop/sint-andries/8200/10411863

Morgen brengen we misschien een bod uit, maar moeilijk in te schatten hoeveel. Daarnaast heb ik wat schrik om op een 'top' van de vastgoedmarkt te kopen (hoge rente en enorm hoge vraagprijzen)
Het lijkt wel iets dat deftig aangepakt is in vergelijking met alternatieven waar je toch ook nog redelijk wat voor betaald. Al ben ik daar ook niet zo zeker van rekening houdende met het feit dat je met EPC B zit.

Al moet je wel even in het EPC attest gaan neuzen om zeker te zijn dat ik er niet langs zit, en dat ze effectief aan isolatie niet zo zeer veel extra gedaan hebben dan het dak geïsoleerd, de spouw geïsoleerd en dan een systeem D gezet te hebben.

Ik zou persoonlijk het even langs het volgende leggen :

Wetende dat je hier nog een 80 - 100k mag opleggen op termijn om het op het niveau te brengen isolatiegewijs naar de huidige standaarden. Voorzien van buitenisolatie, extra dakisolatie en een ventilatiesysteem D. Hier is in mijn ogen grotendeels een esthetische renovatie gebeurd.
En dan eens zien waar de technische verschillen zich een beetje zitten, en wat je naar ruimten toe ok vindt om dan te vergelijken welke op lange termijn de beste keuze is.

Aangezien het wel lijkt dat je op termijn wel iets van werken nog zou mogen of best zou doen.

Er is reeds een vergunning voor carport + tuinberging.
Mislopen, goh. Er komen nog wel huizen voorbij denk ik dan :).
Dan is het niet noodzakelijk iets wat niet oplosbaar is door er 20k tegenaan te gooien.

En ja, er komen altijd wel huizen voorbij. Dat wil echter niet zeggen dat dit voor eenzelfde prijszetting is, op eenzelfde goede locatie is,... etc... maar zoals gezegd dat kunnen jullie en alleen jullie zeggen. Dus in welke mate dit tegemoet komt aan jullie wensen. En of je dus al die of voldoende vinkjes kan zetten.

Het huis zit aan EPC 109, om de norm 2050 te halen kan je gewoon het dak vol zonnepanelen knallen.

Aandachtspunt lijkt mij stockage. Er is sprake van een tuinberging: kan je daar via een aparte toegangsweg aan? Een paar fietsen in de garage en de auto kan er al niet meer in etc...Valiezen, een kerstboom,...bedenk goed of je dat kwijt kan. Ik weet uiteraard niet hoe groot je geplande gezin is, maar als je de 3 slpk benut...
Daarnaast jammer dat er geen bad is, er was immers plaats voor. Voor de rest tof huis (prijs geen idee of dat daar correct is)

Hangt er echt vanaf hoor. Ikzelf heb mijn woning in functie van een projectprijs aan 833,33/m2 incl BTW gescoord. Als je de bruto woonoppervlakte gebruikt. Terwijl men toen 1500€/m2 excl. BTW als richtingcijfer gebruikte. Gebruik je de effectieve bruikbare oppervlakte (+/- 190m2, dus inclusief kelder en garage) dan zat ik aan 1052,63€/m2 incl. BTW.

Die zijn prijszetting zat toen wel serieus onder de andere in de markt. Maar bon, ik was niet alleen.

De woning in kwestie staat te koop voor 295k€ in casco. Wat normaliter wil zeggen water en winddicht. In principe is er een verdeling tussen 40% ruwbouw en 60% afwerking. Al kan je bij projectbouw er wel geraken met 50/50 of zelfs minder. Afhankelijk van hoe ver je de basis stript.

Stuk grond in die regio is minstens 95k. Dan heb je voor de ruwbouw een 200k. Wat ook gerust al kan vastgelegd geweest, de materiaalkost voor de casco, voor de prijsstijgingen tgv de oorlog. Dan wil dat eigenlijk zeggen dat je tussen de 200 - 300k zou moeten tellen voor die woning volledig af te werken.

240k is dan in principe een zeer haalbare kaart. Ook met de prijsstijging. Zeker omdat in mijn ogen het volgende overblijft:

Elektriciteitswerken : 15k
Sanitaire leidingen : 7.5k
Regenput + pomp : 8k
Keuken : 25k (al kan goedkoper)
Badkamermeubelen en douche etc : 15k
Vloeren : 17k (60€/m2)
Tegels : 5k (overdreven raming, je zou met 3.5k ook perfect moeten toekomen)
Zonnepanelen : 9k
Ventilatiesysteem : 12k
Aansluitingskosten : 5k
Plakwerken inclusief plafond : 40k
Deuren : 10k (20 deuren @500€ per stuk, dat is al redelijk wat)
Vloerverwarming : 15k
Warmtepomp : 12k
Aircoleidingen : 1k
Trappen: 10k
Dan zit ik aan 206.5k€

Tel dan nog manuren ter reserve en eventueel de voorzieningen voor wagen op te kunnen laden : 32000 (4 weken gerekend aan 70€/u voor 2 personen) voor het 1 of het ander dat ik vergeten ben, of om iets duurdere smaak over gestegen prijzen tov mijn raming op te vangen.
Ik denk wel dat ik hierbij zo goed als alles heb.

Maar ja je kan het nog duurder maken vanaf het begin door een keuken van 50k te zetten. Je kan wat besparen door een keuken van 16k te zetten. Je kan naar 100€/m2 gaan voor uw vloeren. Je kan ook in elk lokaal verlichting steken van gezamenlijk 2000€ per ruimte (mijn buren hadden een rekening voor armaturen door de elektricien voorzien van 20k), je kan domotica voorzien en uw elektriciteitsinstallatiekosten stijgen met 20k afhankelijk van wie en wat. Je kan speciale inbraakbestendige deuren voorzien met parlofonie en toegangscontrole en je kan vlot voor die deur 5-9k bijtellen of of voor een alarmcentrale en wat badgelezertjes 5 -10k. Of je steekt speciale blokdeuren van 1500 - 2000€ per stuk of zelfs hier en daar een glazen deur van 5k per stuk Het gaat allemaal snel hoor eens je uw smaak en goesting er echt in begint uit te leven.

En dan heb ik nog niet gesproken over op maat gemaakte kasten of... of zelfs de aanleg van de buitenzijde..

Natuurlijk als je op 295k nog 21% BTW in zijn geheel moet tellen dan zit je in basis al aan 356.95k. Maar gelukkig is de grond maar aan 10% en is er hiernaast eventueel ook mogelijk dat de constructie aan 6% is. Waardoor je toch wat meer geld overhoudt om in de bouw te steken. Maar zoals gezegd, het kan snel gaan. Maar dat hoeft niet.

Er is een reden waarom de verkoper tegen mij aan het klagen was dat hij bij de anderen vlot wijzigingen had gekregen van 50 - 70k in zijn geheel en dat hij bij mij geld verloor omdat ik er voor 10k zaken had uitgehaald die ik in eigen beheer deed waar bij de anderen dan verrekeningen kwamen. En dat ik nen hapchard was. (mijn antwoord : weet ik)

Al moeten we wel eerlijk zijn hé JVC, die andere woning was ook nog opleggen voor de aanleg van de tuin, en je had er geen garage. Wat toch wel iets is dat redelijk hoog op de lijst staat van veel mensen. Zelfs ik, die geen wagen heb, vond dat een meerwaarde voor mijn woning.
Dat zijn redelijk wat assumpties hé.
Akkoord dat je met projectbouw waarschijnlijk goedkoper gaat af zijn maar ik reken graag worst case zodat er geen verrassingen zijn.
Als je zoals HUSKE bedoelde een woning volledig zelf laat bouwen, dus grond kopen en zijn goesting doen dan kom je er tegenwoordig niet meer met de prijzen die jij zegt. Ik denk dat velen die hier juist gebouwd hebben of aan het bouwen zijn dat kunnen bevestigen.
In jouw raming zitten ook geen kosten voor architect, EPB, aansluitingen, chape, vloerisolatie, binnenschrijnwerk, schilderwerken, tuinaanleg, ...

Het goedkoopste stuk grond in Koersel kost trouwens €107k, daar komt dan nog 12% bij.

Wat denken jullie van dit huis en de vraagprijs? https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/huis/te-koop/sint-andries/8200/10411863

Morgen brengen we misschien een bod uit, maar moeilijk in te schatten hoeveel. Daarnaast heb ik wat schrik om op een 'top' van de vastgoedmarkt te kopen (hoge rente en enorm hoge vraagprijzen)
Ik hou de vastgoedmarkt daar al een hele tijd in de gaten (en woon ook zelf in de buurt), ik vermoed dat dit heel snel weg zal zijn, als de renovatie volgens de regels van de kunst is uitgevoerd maar het ziet er op het eerste zicht wel correct uit (voor zover je dat van de foto's/plannen kan afleiden). Dergelijk aanbod is er hier niet vaak, zeker niet met zo'n (relatief) grote tuin, maar dat zal je ook wel al gemerkt hebben vermoedelijk.

Zoals @Renegadexxripxx aangeeft: als je het naast andere aanbiedingen legt, een (meer dan) correcte prijs. Volledig te strippen half-open woningen met gelijkaardige opp./grondopp. gaan hier in de buurt al aan 270-280k, vaak in een wip verkocht. Die zijn dan nog te isoleren, nieuwe baksteen/crepi, in te richten etc. Dus dan ga je snel aan die vraagprijs van 415k zitten. Nieuwbouw zal je snel aan 500k+ komen voor zoiets op die locatie (reken 225-250k voor de bouwgrond, weinig aanbod, smalle percelen, https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/bouwgrond/te-koop/brugge/8200/10415704, https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/bouwgrond/te-koop/sint-andries/8200/10210905).

Negatieve punten: het lijkt me een vrij kleine woning op de verdiepingen, de aangegeven woonopp. lijkt me ruim gerekend. De straat is niet zo aangenaam (ik fiets er regelmatig door): smal voetpad en smalle rijbaan die altijd volgeparkeerd staat, zeker geen straat om bv. kinderen alleen te laten spelen, maar je hebt een garage en tuin dus dat neemt al veel zorgen weg. Oriëntatie van de woning is niet super, als je van zon in je huis houdt.

Akkoord dat je met projectbouw waarschijnlijk goedkoper gaat af zijn maar ik reken graag worst case zodat er geen verrassingen zijn.
Als je zoals HUSKE bedoelde een woning volledig zelf laat bouwen, dus grond kopen en zijn goesting doen dan kom je er tegenwoordig niet meer met de prijzen die jij zegt. Ik denk dat velen die hier juist gebouwd hebben of aan het bouwen zijn dat kunnen bevestigen.
In jouw raming zitten ook geen kosten voor architect, EPB, aansluitingen, chape, vloerisolatie, binnenschrijnwerk, schilderwerken, tuinaanleg, ...

Het goedkoopste stuk grond in Koersel kost trouwens €107k, daar komt dan nog 12% bij.

We gaan sowieso een bod doen op de bezochte woning, maar eerst nog eens alle scenario's doorlopen bij de bank.
Het heeft genoeg voordelen voor ons, veel meer dan nadelen. De woning is vooral zeer ruim en goed georganiseerd. Binnen is er massa's opslagruimte, buiten zetten we zelf wel iets.
Zou niet weten waarom ik zou trachten nog eens zelf te bouwen op een iets slechtere lokatie (die baan is beduidend drukker dan waar de bestaande woning staat) en waarvan ik niet weet waar ik ga uitkomen. De miserie nog eens op mijn hals halen om in het beste geval (maar wss niet) break-even te zitten.

Architect : projectbouw dus inclusief.
Epb, idem
Aansluitingen dacht ik dat ik dat geraamd had op 5k.
Chape en isolatie... correct vergeten. Dat is toch wel 35k voor die oppervlakte.
Binnenschrijnwerk, ik kan mij enkel de deuren en trappen hiervoor inbeelden, en die had ik voorzien. Als je het hebt over ingebouwde kasten en dergelijke.. dat had ik lager vermeld dat zoiets de kost zou doen omploderen.
Schilderwerken, niet geteld omdat het niet de eerste locatie is waar dit later gedaan wordt, maar ja dat schommelt tegen de 1 tot 15k afhankelijk of je dat zelf doet of niet.
Tuinaanleg had ik vermeld dat die bij de andere woning ook niet in orde was, en je dus voor beide nog diende in orde te stellen.

Maar ja het zijn en blijven assumpties. Daarom ook nog die extra uren om stijgingen , onvolkomenheden op te vangen Daarom dat ik ook meldde om de firma de afwerkingsprijs te vragen zo kort mogelijk aangepast naar uw exacte behoefte. Dan kan je pas echt correct vergelijken. Waarom, zie volgende antwoord.

Maar het blijft mijn inzicht toch nog wel mogelijk. Maar als je het niet vraagt, ga je het niet weten. Voor hetzelfde geld wordt die woning afgewerkt met basismaterialen aangeboden aan 440 excl. BTW. Waarbij je afhankelijk van uw smaak 0 - 15k - 100k meer mag tellen dan dat basis budget. Of zelfs nog meer.

Echter

We gaan sowieso een bod doen op de bezochte woning, maar eerst nog eens alle scenario's doorlopen bij de bank.
Het heeft genoeg voordelen voor ons, veel meer dan nadelen. De woning is vooral zeer ruim en goed georganiseerd. Binnen is er massa's opslagruimte, buiten zetten we zelf wel iets.
Zou niet weten waarom ik zou trachten nog eens zelf te bouwen op een iets slechtere lokatie (die baan is beduidend drukker dan waar de bestaande woning staat) en waarvan ik niet weet waar ik ga uitkomen. De miserie nog eens op mijn hals halen om in het beste geval (maar wss niet) break-even te zitten.

Als je het zo zegt, dan is het nadeel gewoon een pak kleiner als dat ik het initieel en op basis van foto's ingeschat heb. En als die nieuwbouwwoning naar ruimte geen meerwaarde biedt en de inrichting voldoende naar u zin is van die woning die te koop staat. Dan lijkt mij de beslissing ook evident, dat je de eigen nieuwbouw laat afvallen.

Persoonlijk vond ik het bouwproces zelf nog wel plezant. Wat dan ook een heel andere discussie geeft. En heb ik bijgeleerd uit de vorige ervaring, maar had ik desondanks toch al enorm veel van de pitfalls waardoor anderen met 70k+ meerwerken zaten opgevangen. Waardoor ik ook zaken anders nu zou uitvoeren dan dat ik ze in mijn huidige woning heb uitgevoerd.

Nu dus zien welk bod je gaat doen, en of je u laat verleiden om te overbieden om toch niet het risico te lopen om erlangs te grijpen. En of je sterk genoeg in uw schoenen staat om te zeggen van meh, ander en beter of niet. Dat is namelijk niet evident.

Architect : projectbouw dus inclusief.
Epb, idem
Aansluitingen dacht ik dat ik dat geraamd had op 5k.
Chape en isolatie... correct vergeten. Dat is toch wel 35k voor die oppervlakte.
Binnenschrijnwerk, ik kan mij enkel de deuren en trappen hiervoor inbeelden, en die had ik voorzien. Als je het hebt over ingebouwde kasten en dergelijke.. dat had ik lager vermeld dat zoiets de kost zou doen omploderen.
Schilderwerken, niet geteld omdat het niet de eerste locatie is waar dit later gedaan wordt, maar ja dat schommelt tegen de 1 tot 15k afhankelijk of je dat zelf doet of niet.
Tuinaanleg had ik vermeld dat die bij de andere woning ook niet in orde was, en je dus voor beide nog diende in orde te stellen.

Maar ja het zijn en blijven assumpties. Daarom ook nog die extra uren om stijgingen , onvolkomenheden op te vangen Daarom dat ik ook meldde om de firma de afwerkingsprijs te vragen zo kort mogelijk aangepast naar uw exacte behoefte. Dan kan je pas echt correct vergelijken. Waarom, zie volgende antwoord.

Maar het blijft mijn inzicht toch nog wel mogelijk. Maar als je het niet vraagt, ga je het niet weten. Voor hetzelfde geld wordt die woning afgewerkt met basismaterialen aangeboden aan 440 excl. BTW. Waarbij je afhankelijk van uw smaak 0 - 15k - 100k meer mag tellen dan dat basis budget. Of zelfs nog meer.
Ik weet niet over welk huis jij hebt maar ik bedoel eerder zelf bouwen, daarom dat ik architect en aansluitkosten vermelde. HUSKE zei dat hij zijn goesting wou doen dus daaronder versta ik geen projectbouw met standaard afwerking. Projectbouw is voor mij een verkaveling of straat met allemaal dezelfde huizen waar je alleen nog wat eindafwerking kan kiezen.

35k voor chape en vloerisolatie lijkt me wel veel :)

Ik weet niet over welk huis jij hebt maar ik bedoel eerder zelf bouwen, daarom dat ik architect en aansluitkosten vermelde. HUSKE zei dat hij zijn goesting wou doen dus daaronder versta ik geen projectbouw met standaard afwerking. Projectbouw is voor mij een verkaveling of straat met allemaal dezelfde huizen waar je alleen nog wat eindafwerking kan kiezen.

35k voor chape en vloerisolatie lijkt me wel veel :)

Huis waar we over aan het spreken waren ter vergelijking van de aankoop van een recente nieuwbouw, dacht 2020, was een casco woning van 295k excl Btw in diezelfde regio zo een 800m er vandaan. En ik had het dan ook over die woning, aangezien hij die eventueel overwoog.

35k kan wat aan de dure kant zijn. Maar bon was raming.

Daarom dat ik sprak over projectbouw. En te vragen wat die sod firma zou gevraagd hebben om het af te werken.

Nu dus zien welk bod je gaat doen, en of je u laat verleiden om te overbieden om toch niet het risico te lopen om erlangs te grijpen. En of je sterk genoeg in uw schoenen staat om te zeggen van meh, ander en beter of niet. Dat is namelijk niet evident.

Tijdens de bezichtiging was het bieden (liefst zonder opschortende voorwaarden) en als ze alle boden verzamelt had, dan werd er gekozen.
Had vandaag gemeld dat ik daar niet aan meedoe omdat er genoeg interessante panden in de buurt zijn en ik zeker niet bied zonder opschortende voorwaarden. Werd direct opgebeld…

De stemming was helemaal anders en we hebben alsnog een bod geplaatst, onder mijn voorwaarden. Morgenmiddag tekenen wij het bod bij de makelaar dat voorgelegd wordt aan de verkopers. Bod is deftig, onder opschortende voorwaarden en slechts 24h geldig na ondertekening, take it or leave it.

Ik ben niet van plan de immo spelletjes mee te doen, zo wanhopig zijn we niet en we hebben de indruk dat er vandaag 0 andere biedingen of bieders zijn.

Ben overigens met die nieuwbouw nog bezig en we hebben vandaag nog een pand bezocht dat ook ruim voldoet (en 160k lager geprijsd staat, enkel in een ander dorp), we gaan wss daar een bod op doen als het ander niet aanvaard wordt, daarmee de korte geldigheid. Voor vrijdag staat nog een bezichtiging gepland.

Laatst bewerkt:
Tijdens de bezichtiging was het bieden (liefst zonder opschortende voorwaarden) en als ze alle boden verzamelt had, dan werd er gekozen.
Had vandaag gemeld dat ik daar niet aan meedoe omdat er genoeg interessante panden in de buurt zijn en ik zeker niet bied zonder opschortende voorwaarden. Werd direct opgebeld…

De stemming was helemaal anders en we hebben alsnog een bod geplaatst, onder mijn voorwaarden. Morgenmiddag tekenen wij het bod bij de makelaar dat voorgelegd word aan de verkopers. Bod is deftig, onder opscjortende voorwaarden en slechts 24h geldig na ondertekening, take it or leave it.

Ik ben niet van plan de immo spelletjes mee te doen, zo wanhopig zijn we niet en we hebben de indruk dat er vandaag 0 andere biedingen of bieders zijn.

Ben overigens met die nieuwbouw nog bezig en we hebben vandaag nog een pand bezocht dat ook ruim voldoet (en 160k lager geprijsd staat, enkel in een ander dorp), we gaan wss daar een bod op doen als het ander niet aanvaard wordt, daarmee de korte geldigheid. Voor vrijdag staat nog een bezichtiging gepland.

Er is toch geen enkele reden om dat bod te tekenen, als dat niet aanvaard wordt ? Allez ik zie echt niet in waarom je daar morgenmiddag zou gaan tekneen indien die verkoper toch neen zou zeggen. Dat is dan gewoon pure tijdverspilling. Of mis ik iets ? Uiteindelijk is gewoon uw bod met de opschortende voorwaarden en de maximale tijdsduur voldoende. Nooit gehoord dat je iets extra dient te doen.

Ik heb het al gezegd, ik denk dat op dit moment dergelijke bedragen voor een woning met de stijgende rente toch eerder uitzonderlijk is. Dat die visvijver niet zo vol is als 1 - 1.5 jaar geleden. Al gaan er nog wel zijn die dat gaan kunnen betalen... maar willen is iets helemaal anders...

Ah, had verstaan dat Koersel toch wel een zeer belangrijk onderdeel was van de behoefte in 1 van uw eerdere posts. Als je dat laat vallen, dan zijn er potentieel wel meer en betere opties ja.

PS jvc : het kan dus ook duurder ;), zelfs met projectbouw : https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/villa/te-koop/beringen/3580/10151968

Er is toch geen enkele reden om dat bod te tekenen, als dat niet aanvaard wordt ? Allez ik zie echt niet in waarom je daar morgenmiddag zou gaan tekneen indien die verkoper toch neen zou zeggen. Dat is dan gewoon pure tijdverspilling. Of mis ik iets ? Uiteindelijk is gewoon uw bod met de opschortende voorwaarden en de maximale tijdsduur voldoende. Nooit gehoord dat je iets extra dient te doen.

Ik heb het al gezegd, ik denk dat op dit moment dergelijke bedragen voor een woning met de stijgende rente toch eerder uitzonderlijk is. Dat die visvijver niet zo vol is als 1 - 1.5 jaar geleden. Al gaan er nog wel zijn die dat gaan kunnen betalen... maar willen is iets helemaal anders...

Ah, had verstaan dat Koersel toch wel een zeer belangrijk onderdeel was van de behoefte in 1 van uw eerdere posts. Als je dat laat vallen, dan zijn er potentieel wel meer en betere opties ja.

PS jvc : het kan dus ook duurder ;), zelfs met projectbouw : https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/villa/te-koop/beringen/3580/10151968

We tekenen het bod zodat de verkopers bij voorleggen onmiddelijk kunnen tekenen (of niet, hun keuze). Was een voorstel van de immo, omdat wij toch geen tegenbod meer willen doen. Voor ons blijft het gelijk en is er geen risico aangezien het bod beperkt geldig is.

De andere woning is waar we nu wonen om de hoek en dus blijft de situatie gelijk. Voor 160k ook een mogelijkheid. Koersel is geen harde eis maar wel zeer gewenst.

674k :crazy: ondanks 6% btw en gelegen in Limburg, dan zie je toch dat bouwen enorm duur is geworden :/.
Wij zitten nu aan 526k incl 21% btw voor de afgewerkte constructie en prijzen die grotendeels in 2021 vastgeklikt zijn (grond niet meegerekend, louter constructie). Vandaag mag je daar al snel 10-15% bijtellen. En dan moet je inderdaad nog aan tuinaanleg/oprit/schilderwerken beginnen.

Ik vind dat Huske er goed aan doet om voor een bestaande woning te gaan. Als je een recente woning vindt die u aanstaat zou ik niet twijfelen. Bouwen zou ik vandaag enkel opnieuw doen als je echt volledig uw ding kan doen.
Wij zijn beginnen rondkijken door naar een bestaande recente woning te gaan kijken, vraagprijs was 675k. Ik heb vaak gevloekt dat we daar gewoon niet voor gegaan zijn. Was eerste bezichtiging, je zit nog in twijfel van hetgeen je concreet zoekt.. misschien zijn we dat na de bouwellende alweer vergeten :p. Als het van mijn vriend afhangt is dit niet ons laatste project geweest, ik wil er in ieder geval niet meer opnieuw aan beginnen :sop:.

674k :crazy: ondanks 6% btw en gelegen in Limburg, dan zie je toch dat bouwen enorm duur is geworden :/.
Wij zitten nu aan 526k incl 21% btw voor de afgewerkte constructie en prijzen die grotendeels in 2021 vastgeklikt zijn (grond niet meegerekend, louter constructie). Vandaag mag je daar al snel 10-15% bijtellen. En dan moet je inderdaad nog aan tuinaanleg/oprit/schilderwerken beginnen.

Ik vind dat Huske er goed aan doet om voor een bestaande woning te gaan. Als je een recente woning vindt die u aanstaat zou ik niet twijfelen. Bouwen zou ik vandaag enkel opnieuw doen als je echt volledig uw ding kan doen.
Wij zijn beginnen rondkijken door naar een bestaande recente woning te gaan kijken, vraagprijs was 675k. Ik heb vaak gevloekt dat we daar gewoon niet voor gegaan zijn. Was eerste bezichtiging, je zit nog in twijfel van hetgeen je concreet zoekt.. misschien zijn we dat na de bouwellende alweer vergeten :p. Als het van mijn vriend afhangt is dit niet ons laatste project geweest, ik wil er in ieder geval niet meer opnieuw aan beginnen :sop:.
Tel daar ook nog een krediet dat nu 4x zo duur is

Terug
Bovenaan