Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    633
Is ook veel geld. Maar de woningen met een deftige tuin hebben een seieuze prijsstijging gekregen. Nu nog zien hoe duurzaam die stijging effectief is geweest met die stijgende renten...

Blijf erbij dat woningen effectief wel langer te koop staan nu.
Wie een mooie spaarcent heeft en deel wil lenen zit wel goed nu.
Eerder was ook voor die mensen soms beslissen op kijkdag zelf. Nu heb je toch meer tijd.

Prijzen in Limburg zijn gewoon zot geworden... ik weet echt niet wie in Limburg dat effectief gaat willen betalen...

https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/villa/te-koop/heusden-zolder/3550/9435333 (en dit staaaat al jaaaaaarrrreeeen te koop)

Ik vraag mij soms echt af welk ezeltje geld.... En het is nu ook niet alsof Heusden- Zolder de place to be is in Limburg...

Alhoewel ik dit nog wel iets voel hebben als een totaal renovatieproject... alhoewel wel niet aan deze prijs:

Echter als ik Huske was, zou ik hier ook eens gaan kijken : https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/huis/te-koop/heusden/3550/10302398 of hier https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/huis/te-koop/heusden/3550/10191040

of eventueel hier : https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/huis/te-koop/heusden-zolder/3550/10308729, al heeft dat wel niet dezelfde charme natuurlijk.

Ik ging eigenlijk uit van een tegel. Laminaat in leefruimtes zijn een nogo.
Parket voor mij ook, heb dat nu ook, vind dat niet praktisch met 3 kinderen…

Zoals gezegd lijken er ook nadelen, maar ga toch kijken. Al lijkt 520k me te stevig voor de regio.
Das imo toch correct geprijsd.

Zoals gezegd lijken er ook nadelen, maar ga toch kijken. Al lijkt 520k me te stevig voor de regio.

Voor de regio voor een nieuwbouwwoning met die oppervlakte, en rekening houdende dat de bouwprijzen met 20 - 30% zijn gestegen tov voor de oorlog... is dat spijtig genoeg niet overdreven.
Prijs 120k voor het stuk grond.
240m2 * 1500€ * 1.3 = 468000 - en 1500€ als prijs incl. BTW per m2 is nu echt geen overdreven prijs. Rekening houdende dat ik mensen heb horen zeggen dat men sprak over 2000 - 2500€ als zijnde hedendaagse ramingen (en 1500*1.3 == 1950 <2000). Al acht ik de afwerking nu wel niet direct op super hoogstaand niveau (al lijkt het ook gene echte bagger). Had daar nog een deftige kelder geweest dan was dat voor 520k+40k voor de kelder zeer aanvaardbaar geweest (maar voor de regio nog altijd prijzig)
En je zit al aan meer dan 580k€...
Maar ik stel mij wel vragen of die oppervlaktebepaling wel effectief klopt... het komt mij gewoon echt niet zo groot over (al is het nu ook niet klein)

Zeker niet als je in de omgeving de vraagprijzen ziet van de andere woningen, en de kostprijs rekent indien je daar een totaalrenovatie voor moet uittrekken.

Al zit je natuurlijk dan wel niet met maar 400+m2. Als je het met de mindset, zoals ik van 2015 - 2018 bekijkt zijn het gewoon zotte prijzen.
Maar zoals je al zelf meldde, ik denk wel dat die beperkte oppervlakte voor veel mensen ook wel een bepaalde aantrekking heeft. Zeker mensen die betrokken werden van jongsafaan bij het onderhoud van een grote tuin.

Alleenstaande woning, steeds een dikke plus vind ik.
Was HOB die woning.

Mannekes, wij hebben vandaag ons huis verkocht.

Belangrijk vraagje, wie heeft de 'macht' om de verhuisdatum & aktedatum te beslissen ?
De verkoper of de koper ? Op het bod dat werd ingediend wordt niet gepraat over een verhuisdatum of aktedatum.
Niemand heeft die macht. De enigste macht is die van de uiterlijke termijn die wordt opgenomen in de overeenkomst.
Als de koper pas tegen het verstrijken van de termijn de akte wilt inplannen dan kan jij hem niet dwingen. Omgekeerd ook niet natuurlijk.

Het is dus een kwestie van met elkaar te praten en iets af te spreken. Laat dat ook opnemen in de overeenkomst.

Als er wordt gewerkt met een verkoopovereenkomst dan zal deze termijn standaard op 4maanden liggen.
Met een AK/VK belofte is dat wat flexibeler.

(Uw huis is eigenlijk ook nog niet echt verkocht natuurlijk. Als jullie zodanig gaan ruzie maken over de datum dat er geen overeenkomst wordt getekend dan kan je terug naar af:) Maar dat gebeurt zelden.)

Laatst bewerkt door een moderator:

Ik vind het dan weer VEEL huis voor zijn geld, gezien de zotte prijzen de laatste 2j... Ik vind dat een prachtig huis! 😍😍😍

Belangrijk vraagje, wie heeft de 'macht' om de verhuisdatum & aktedatum te beslissen ?
De verkoper of de koper ? Op het bod dat werd ingediend wordt niet gepraat over een verhuisdatum of aktedatum.
Bij t huis dat gekocht hebben staat een datum van 1 april tem 30 juni.
Dan moeten we overeenkomen wanneer we willen dat de akte verleden zal worden.

Moest 1 van de partijen het de 30ste juni willen verlijden... dan wordt het de 30ste .

Er moet sowieso 3 maand tussen de compromis en akte.. soms zelfs 4maand

Niemand heeft die macht. De enigste macht is die van de uiterlijke termijn die wordt opgenomen in de overeenkomst.
Als de koper pas tegen het verstrijken van de termijn de akte wilt inplannen dan kan jij hem niet dwingen. Omgekeerd ook niet natuurlijk.

Het is dus een kwestie van met elkaar te praten en iets af te spreken. Laat dat ook opnemen in de overeenkomst.

Als er wordt gewerkt met een verkoopovereenkomst dan zal deze termijn standaard op 4maanden liggen.
Met een AK/VK belofte is dat wat flexibeler.

(Uw huis is eigenlijk ook nog niet echt verkocht natuurlijk. Als jullie zodanig gaan ruzie maken over de datum dat er geen overeenkomst wordt getekend dan kan je terug naar af:) Maar dat gebeurt zelden.)
Om hier geen discussies over te krijgen, heb ik dit duidelijk aan mijn immokantoor gecommuniceerd. Kwestie dat de potentiele koper op voorhand al weet dat ik er niet voor een bepaalde datum uit kan en dat ik als verkoper hier al zodanig rekening mee gehouden heb bij de prijsbepaling.

Oké , zij willen zo snel mogelijk kopen, wij willen deftig kunnen verhuizen dus dan denk ik dat diegene die het laatst wil schrijven daar ook recht op heeft (zolang het binnen 4 maanden is)

Ik bel vandaag wel nog naar notaris

Maar ik stel mij wel vragen of die oppervlaktebepaling wel effectief klopt... het komt mij gewoon echt niet zo groot over (al is het nu ook niet klein)
Was HOB die woning.

HOB inderdaad, maar dat deert ons niet. Officieel is mijn huis ook HOB nu, het is wel open gebouwd en er staat een carport+tuinberging tussen mijn buur en mij (en zijn carport staat daar tegen en dan zijn huis).

Mij lijkt die 240m2 bruto te zijn en inderdaad wat overschat, maar alsnog ruim voldoende voor ons. We willen geen mastodont van een huis en geen grote tuin EN liefst in Koersel (dicht bij centrum). En dit huis tikt al die boxen af natuurlijk, daarom dat we ook gaan kijken.

Als ik jou formule gebruik voor berekening, kom ik op een geschatte prijs van 370k voor mijn huis. En dan heb ik wel een berging buiten + carport, gemetst in de stijl van het huis, waar deze maand nog een sectionaalpoort in komt (die is al besteld en gefabriceerd).

Dus we zien wel wat het geeft volgende week, mss is het al verkocht eer ik kan gaan kijken, you never know :)

Onderling overleg, maar de notaris van de koper legt de datum vast. Bij ons vroeg de bank bv om voor een bepaalde datum te tekenen. Dus nu gaan we onze akte tekenen de 17e april (uiterste datum die de bank vroeg) met clausule dat de sleutel ten laatste de 28e overhandigd moet worden.
Tekenen gebeurt bij de notaris van de verkoper, maar onze notaris gaat mee tot daar. Die mag onze akte niet mee ondertekenen maar volgt alles op.

Terug
Bovenaan