Dat zijn redelijk wat assumpties hé.
Akkoord dat je met projectbouw waarschijnlijk goedkoper gaat af zijn maar ik reken graag worst case zodat er geen verrassingen zijn.
Als je zoals HUSKE bedoelde een woning volledig zelf laat bouwen, dus grond kopen en zijn goesting doen dan kom je er tegenwoordig niet meer met de prijzen die jij zegt. Ik denk dat velen die hier juist gebouwd hebben of aan het bouwen zijn dat kunnen bevestigen.
In jouw raming zitten ook geen kosten voor architect, EPB, aansluitingen, chape, vloerisolatie, binnenschrijnwerk, schilderwerken, tuinaanleg, ...
Het goedkoopste stuk grond in Koersel kost trouwens €107k, daar komt dan nog 12% bij.
Architect : projectbouw dus inclusief.
Epb, idem
Aansluitingen dacht ik dat ik dat geraamd had op 5k.
Chape en isolatie... correct vergeten. Dat is toch wel 35k voor die oppervlakte.
Binnenschrijnwerk, ik kan mij enkel de deuren en trappen hiervoor inbeelden, en die had ik voorzien. Als je het hebt over ingebouwde kasten en dergelijke.. dat had ik lager vermeld dat zoiets de kost zou doen omploderen.
Schilderwerken, niet geteld omdat het niet de eerste locatie is waar dit later gedaan wordt, maar ja dat schommelt tegen de 1 tot 15k afhankelijk of je dat zelf doet of niet.
Tuinaanleg had ik vermeld dat die bij de andere woning ook niet in orde was, en je dus voor beide nog diende in orde te stellen.
Maar ja het zijn en blijven assumpties. Daarom ook nog die extra uren om stijgingen , onvolkomenheden op te vangen Daarom dat ik ook meldde om de firma de afwerkingsprijs te vragen zo kort mogelijk aangepast naar uw exacte behoefte. Dan kan je pas echt correct vergelijken. Waarom, zie volgende antwoord.
Maar het blijft mijn inzicht toch nog wel mogelijk. Maar als je het niet vraagt, ga je het niet weten. Voor hetzelfde geld wordt die woning afgewerkt met basismaterialen aangeboden aan 440 excl. BTW. Waarbij je afhankelijk van uw smaak 0 - 15k - 100k meer mag tellen dan dat basis budget. Of zelfs nog meer.
Echter
We gaan sowieso een bod doen op de bezochte woning, maar eerst nog eens alle scenario's doorlopen bij de bank.
Het heeft genoeg voordelen voor ons, veel meer dan nadelen. De woning is vooral zeer ruim en goed georganiseerd. Binnen is er massa's opslagruimte, buiten zetten we zelf wel iets.
Zou niet weten waarom ik zou trachten nog eens zelf te bouwen op een iets slechtere lokatie (die baan is beduidend drukker dan waar de bestaande woning staat) en waarvan ik niet weet waar ik ga uitkomen. De miserie nog eens op mijn hals halen om in het beste geval (maar wss niet) break-even te zitten.
Als je het zo zegt, dan is het nadeel gewoon een pak kleiner als dat ik het initieel en op basis van foto's ingeschat heb. En als die nieuwbouwwoning naar ruimte geen meerwaarde biedt en de inrichting voldoende naar u zin is van die woning die te koop staat. Dan lijkt mij de beslissing ook evident, dat je de eigen nieuwbouw laat afvallen.
Persoonlijk vond ik het bouwproces zelf nog wel plezant. Wat dan ook een heel andere discussie geeft. En heb ik bijgeleerd uit de vorige ervaring, maar had ik desondanks toch al enorm veel van de pitfalls waardoor anderen met 70k+ meerwerken zaten opgevangen. Waardoor ik ook zaken anders nu zou uitvoeren dan dat ik ze in mijn huidige woning heb uitgevoerd.
Nu dus zien welk bod je gaat doen, en of je u laat verleiden om te overbieden om toch niet het risico te lopen om erlangs te grijpen. En of je sterk genoeg in uw schoenen staat om te zeggen van meh, ander en beter of niet. Dat is namelijk niet evident.