Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    633
Spannend! Dat zijn eigenlijk de goeie, de huizen die je spontaan tegenkomt en meteen het juiste gevoel bij hebt.

Wij hadden dat twee maanden terug ook - 's ochtends opstaan en een melding gekregen van een nieuwe verkoop waarbij ik als eerste huis in jaren zoiets had van ja, dat is het, ook al waren we niet op zoek. Dag erna meteen gaan kijken, prijs besproken, en tegen 's avonds telefoon dat het was verkocht voor minstens 175k meer dan wat wij wouden geven :unsure:

Dat gaat hier niet het geval zijn, we spreken over Limburg eh. 520k voor een HOB op 4,2are is stevig en daarvoor zou ik het wss niet kopen. Er zijn pluspunten voor ons, de ruimte binnen en de ligging bvb, er zijn ook wel nadelen.

- Zuil in de living waar de 2 ramen een hoek (naar binnen) vormen, maar de zuil staat 10cm van deze hoek af en zie je dus apart staan. Ziet er raar uit op de foto's, geen idee of dat common practice is
- 2de zuil door het keukeneiland, stoort me wel niet
- Geen omheining langst straatkant
- Geen bergruimte buiten voor fietsen en tuingerief.
- Zie niet direct een mogelijkheid om van de technische ruimte een 5G6 + 2 x UTP naar buiten te trekken voor een laadstation, mag hopen dat je dat in 2020 wel voorziet, ik heb dat in 2016 al gedaan...

Voor de rest heeft het ook voordelen:
- ligging voor ons persoonlijk, genoeg volk dat er niet wilt wonen wss
- energiezuinig
- mooie stijl
- 4 slaapkamers + berging + badkamer boven
- Bureel, gastentoilet, ruime berging met extra douche en badkamermeubel (geeft mogelijkheid om op uw oude dag daar te blijven wonen).
- vloerverwarming (is een must)
- Zonnepanelen

Het is dus wat gemengd, het ziet er fantastisch uit, maar moet vooral die zuilen eens in het echt kunnen bekijken (maandag gaan we) en er moet vlot een kabel naar de oprit vooraan of achteraan gelegd kunnen worden. Maar de technische ruimte staat verkeerd, dus als er geen buis ligt gaat dat moeilijk zijn.

Wil ook gewoon weten of nu een huis kopen kan, of dat we beter eerst nog wat bijsparen in de komende 2 jaar (en dat gaat hard gaan, aangezien we maar 1150 euro vaste kosten hebben (hypotheek, energie, water, telenet).

We zien dus wel, wil mooi en comfortabel wonen, maar niet 20 jaar lang bokes met choco eten daarvoor. Het moet dus allemaal vlot haalbaar zijn.

Laatst bewerkt:
Uit curiositeit: wat zijn dan de nadelen van je huidige woonst, gezien dat toch een recent gezet huis is?

Een slaapkamer te weinig. Samengesteld gezin met 3 kinderen en een huis met 3 slaapkamers. Ben altijd maar alleen geweest met mijn zoontje in co-ouderschap en dan was dat geen probleem.
Nu gaat dat nog, de jongens zijn 10 jaar, maar op langere termijn onhoudbaar.

Het is ook met BTW, niet met registratierechten, dus geen aankoop van andere particuliere eigenaars.
Je kan als particulier een nieuwbouwwoning ook verkopen onder BTW stelsel. De woning moet "nieuw" zijn, wat inhoudt dat deze moet verkocht worden voor 31/12 van het 2de jaar volgende op het eerste jaar van ingebruikname.

Bv een woning ingebruik genomen op 1/06/2021 kan als nieuw, dus met BTW, worden verkocht tem 31/12/2023.

Tuinoppervlakte is overrated.. Zoalng ge een terras kunt hebben en nog wat gras is het goed..
Agree to disagree...

Ikzelf heb veel innerlijke rust door groen om me heen en het enige van beplanting/omgeving waar je zelf controle op hebt is hetgeen je zelf bezit.
Dus ja, een grote tuin is voor mij belangrijk.
Tevens vind ik in de tuin werken ook rustgevend, dubbel win voor mij dus. Al moet dat zeker niet voor iedereen zo zijn.

Chance dat er nog wat verschil is tussen mensen!

Ik zou liever een wat grotere tuin hebben dan wat we nu hebben, en in ruil wat aan kameroppervlakte inboeten. Ik heb nauwelijks spullen/meubels voor binnen, maar extra plaats om te tuinieren zou heel goed zijn. :p

Ik zou liever een wat grotere tuin hebben dan wat we nu hebben, en in ruil wat aan kameroppervlakte inboeten. Ik heb nauwelijks spullen/meubels voor binnen, maar extra plaats om te tuinieren zou heel goed zijn. :p

Had mss iemand van jullie hier moeten vragen. Vind 20 are grond met 1400m2 gras en 70m haag (3m30 hoog) en 20m klimop anders ferm veel werk. Kotsbeu ben ik dat al.

In de winter al die bladeren van 6 plantanen opruimen, het stopt nooit.

Had mss iemand van jullie hier moeten vragen. Vind 20 are grond met 1400m2 gras en 70m haag (3m30 hoog) en 20m klimop anders ferm veel werk. Kotsbeu ben ik dat al.

Dat is wel een stukje groter dan onze tuin hier, dat is zo'n 50 m² (enkel achtertuin; terras en oprit niet meegeteld). Ik was eerder aan een verdubbeling aan het denken. :unsure:

Ik zie een mooi begin van een huizenruil hier. Succes samen.

Ik heb 8000m² ... :cry::cry::cry:

Het is wel veel werk, al laten wij onze tuin wel vrij wild én er is 5000m² bos bij waarin we vooralsnog niets hebben gedaan. Maar een gelekte en gestrekte tuin met perfect gras en perkjes links en rechts is echt niets voor mij.

Maar vooral het snoeiwerk is idd wel niet min als je veel hagen en struiken hebt, gisteren een paar uur gesnoeid na wat andere werkjes, en terwijl je bezig bent zie je tig andere dingen die je nog moet doen.

Meer het is op zich wel gezond en ontspannend, je bent buiten, in de natuur, in de lente en zomer geniet je nog meer van je mooie grote tuin,... alhoewel ik evengoed ergens in een stad zou kunnen wonen. :unsure:

Mannekes, wij hebben vandaag ons huis verkocht.

Belangrijk vraagje, wie heeft de 'macht' om de verhuisdatum & aktedatum te beslissen ?
De verkoper of de koper ? Op het bod dat werd ingediend wordt niet gepraat over een verhuisdatum of aktedatum.

Uit gras afrijden haal ik nu niet veel voldoening. De robot doet dat :) .

Voor bladeren van de bomen ga ik tijdens de bladval één maal per week is rond met het grasmachine op naft. Alles wat ik daar verzamel gaat tussen de sierplanten tegen het onkruid.

Snoeien is idd een werkje dat je moeilijk kan automatiseren. Je kan alleen maar kijken naar soorten die wat trager groeien. Het duurt wat langer tegen dat het toe is maar je zal er des meer plezier van hebben dat er niet moet gesnoeid worden vijf keer per jaar :) .
Ben zelf zinnens de klimophaag hier één van de jaren te vervangen door iets beter.

Dat gaat hier niet het geval zijn, we spreken over Limburg eh. 520k voor een HOB op 4,2are is stevig en daarvoor zou ik het wss niet kopen. Er zijn pluspunten voor ons, de ruimte binnen en de ligging bvb, er zijn ook wel nadelen.
Toch niet in Spouwen?

Voor 100k toch veel meer woning dan die tweede.

Tweede is zielloos.
Ik zou dit nog wel zien zitten : https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/huis/te-koop/beringen/3582/10241856

Al zou ik wel nog eens goed nadenken of je niet lager zou bieden. Blijft uiteindelijk een bom geld. En... op termijn ga je toch nog wat extra aan isolatie moeten voorzien.

Mijn probleem met die eerste woning is vooral dat ik niet zo'n grote voorstander ben van parket of houten vloer. En dat 1 van de eerste zaken breken gaat zijn voor een airco. Voor de rest heeft het wel iets, al is het wel enorm zwart.
2de was eerder om te stellen dat hij iets meer zou moeten kunnen krijgen dan de geraamde 330k. En ziel of geen ziel is afhankelijk van iemand zijn smaak. Al stel ik mij serieus de vraag waar die 170m2 effectief zit...

Al heeft dit nog veel meer smaak... https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/villa/te-koop/koersel/3582/10409084
Maar prijskaartje is ook een beetje zotjes voor limburg... en rekening houdende dat je op termijn toch nog wel wat kosten gaat hebben als je dat ooit naar niveau A wil brengen.

hoogspanningsmast in uw achtertuin en verdiep onder dak met bijhorende schuine wanden waardoor je massa’s plaats verliest.
560k lijkt me veel (ik ken de regio niet evenwel).

Dan was die andere uit Beringen toch een betere koop?

Maar inderdaad, das precies laminaat op gelijkvloers,
Ziet er goedkoop uit. Mijn parket heeft meer karakter.

hoogspanningsmast in uw achtertuin en verdiep onder dak met bijhorende schuine wanden waardoor je massa’s plaats verliest.
560k lijkt me veel (ik ken de regio niet evenwel).

Is ook veel geld. Maar de woningen met een deftige tuin hebben een seieuze prijsstijging gekregen. Nu nog zien hoe duurzaam die stijging effectief is geweest met die stijgende renten... Al moet ik eerlijk zijn dat ik aan het twijfelen was of dat een hoogspanningsmast was of een schuttersgilde schietplaats. En ik had het tijdelijk genegeerd. Ik herinner mij dat er in die omgeving er vroeger 1 was... (al was dat wel serieus irritant als je er dan buiten zat)

Maar hetgeen mij vooral aantrekt is die kelder, aangezien die er redelijk deftig en ook goed hoog uitziet (al is het wel geen gekuipte/betongestorte kelder). Mogelijks ideaal om een mancave en extra bureel/slaapruimte te creëren. Maar bon ik stoor mij dan ook niet echt aan het feit dat er geen ramen zijn of zo.

Dan was die andere uit Beringen toch een betere koop?
Ja maar, ik keek vooral naar de bruikbare oppervlakte. Ik herinner mij nog goed toen ik opgroeide dat we met een paar maten dagen in 1 van die ouders zijn kelder zaten te biljarten, poolen, tv kijken, gamen,... en dat ons dat echt niet stoorde als jonge gast dat daar geen ramen waren.

Terug
Bovenaan