Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Er zijn wellicht enkele woningen die je inderdaad beter afsmijt en niet probeert te verbouwen tot een BEN woning of passief huis.
Maar een A label is vaak prima te realiseren.
Ik had als gescheiden man met twee kinderen heb/had zeker niet de mogelijkheid om 400€ per maand te sparen.
En toch heb ik enkele jaren geleden een appartement gekocht met een F label en deze heeft nu een B label. Het is mogelijk door nu nog een een investering van denk ik een 40K te doen om ze naar een A of A+ op te krikken.
Ik wil gewoonzeggen. Het is niet altijd hopeloos, veel is afhankelijk van het pand, je eigen handigheid en wat je wil op offeren.
Een dak vernieuwen is ongeveer één van de belangrijkste dingen om het label gunstiger te krijgen en dat is 'relatief' betaalbaar als het een hellend dak is en er geen structurele werken gedaan hoeven worden en als je er dan meteen zonnepanelen op smijt (welke tegenwoordig spotgoedkoop zijn).....
Anders gezegd; er is veel mogelijk, maar je moet wel wat chance hebben, veel zelf doen en een poos met zeer weinig luxe kunnen leven (geen vakanties, geen fancy merkkleding, geen nieuwe smartphone elk jaar etc.) Ook moeten mensen leren dat je geen inrichting zoals in de boekjes/instagram nodig hebt om comfortabel te leven.
(mijn appartement staat te koop trouwens, voor de geïntresseerden)
...
Lijkt mij desondanks hetgeen men op termijn wil met de renovatieverplichting.
En ik kan het mij namelijk onmogelijk inbeelden dat men in 2045 de woningen die D, C en B zijn ook niet richting A wilt duwen... dus iemand zal die kost op dat oude patrimonium dan ook ooit moeten slikken.
Dan lijkt het mij een goed idee te zijn om in aanloop van de volgende 25 jaar dit ook al te verplichten voor de erfenissen en daarmee al een voorsprong te nemen voordat men mensen nu 10 - 40k ziet uitgeven om E of F naar een label D/C om te vormen. Waarna binnen dit en 25 jaar de volgende generatie die D,C en B woningen mogen aankopen aan geïnflateerde prijzen om dan de volledige kost van de verplichte renovatie daarna te mogen slikken.
De starters gaan dat ook niet kunnen gaan betalen hoor. Maar iemand gaat het wel ooit moeten doen. Dan lijkt het mij juist een goed idee dat de overheid intervenieert ook al zorgt dat dan voor een devaluatie van de waarde van de woning door die regels. MAAR op lange termijn gaat men dat wel moeten doen.
door de successierechten die hoger liggen als de registratierechten?Waarom is dat een te grote inmenging ? Hoe is die inmenging groter dan als je de woning verkoopt en de nieuwe eigenaar verplicht wordt om die investeringen te doen?

Ziet er prachtig uit!![]()
Huis te koop in Wichelen - Immoweb
www.immoweb.be
Jullie mening over dit huis en de prijs? Grondige renovatie, of eerder opsmuk?
@Renegadexxripxx![]()

Buren weten VEEL!Op zich mooi huis maar als je de toestellen in de keuken ziet weet je wel dat de voorzieningen basic zijn, dat doet een mens twijfelen aan de andere materialen. En laminaat in de badkamer?![]()
www.immoweb.be
@Renegadexxripxx![]()
Aangezien de EPC niet tekent is maar ze geven aan >60 vermoed ik een grondige renovatie,![]()
www.immoweb.be
@Renegadexxripxx![]()
je hebt vocht bestendig laminaat. Het kan ook klickvinyl oid zijn, dat is zeker bestand tegen water.Op zich mooi huis maar als je de toestellen in de keuken ziet weet je wel dat de voorzieningen basic zijn, dat doet een mens twijfelen aan de andere materialen. En laminaat in de badkamer?
Prachtig gerenoveerd en als het effectief <60 is lijkt de prijs me redelijk correct, maar ik zou er toch niet graag wonen ben ik bang.![]()
www.immoweb.be
@Renegadexxripxx![]()
He is een redelijk drukke baan, maar: dat is daar max 50. Er staat op dat kruispunt een snelheidsroodlicht (wat door sommige chauffeurs ook gewoon straal genegeerd wordt). Leuke streek welmaar ik zou er toch niet graag wonen ben ik bang.
.
. De twee krukken in de keuken lijken me optimistisch, er is geen deftige plek om je benen kwijt te kunnen en ligt smak in het midden van het tweede pad naar de koelkast.Om van E/F naar bv. D te gaan, dat zie ik voor veel mensen nog financieel draaglijk en daar heb je als eigenaar (in de zin van "niet als verhuurder") nog een degelijke terugverdientijd op. Grotere stappen worden exponentieel lastig.
Ik heb een paar jaar terug bv. eens gekeken om bij mij (EPC B) het hoogrendementsglas te vervangen door iets recenter, de dakisolatie door iets beter. Allemaal 20-30 jaar of langer terugverdientijd en ik weet niet of ik met die 2 maatregelen zelfs een A label zou halen - niet dat ik het daarvoor bekeek.
.
Ik kan er niet zo zeer veel over zeggen :Jullie mening over dit huis en de prijs? Grondige renovatie, of eerder opsmuk?![]()
www.immoweb.be
@Renegadexxripxx![]()
) waar je voor de rest niet veel mee bent.Ik persoonlijk zou voorlopig eerder ofwel iets in deze trend kiezen : https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/huis/te-koop/wichelen/9260/10367951, ofwel iets in deze trend (maar aan een lagere prijs) of als ik een projectje aankon : https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/huis/te-koop/wichelen/9260/10263944 indien je het op de kop kon tikken voor 230 - 250k€ en dan 150 - 200k kon vrijmaken om dat te renoveren, desnoods in stukken. Maar als je de alternatieven bekijkt heeft het wel iets ja.
! Wel fan van dat tweede, maar dan zit ge inderdaad in een andere prijscategorie.Ik vind het veel geld. Maar dit is het referentiepunt: https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/huis/te-koop/wolvertem/1861/9849486https://www.sarens-vastgoed.be/nl/te-koop/186/huis-te-wolvertem
Heeft er iemand een mening of het voor een woning als deze (uberhaupt) de moeite is om (aan) een volledige energetische renovatie te beginnen? Is op 50 meter van mijn ouderlijke woonst... Volgens de makelaar blijkbaar redelijk wat interesse (persoonlijke kennis dus geen verkoopspraat); wat ik wel straf vind voor die prijs...
Bij dat tweede, zelfs al zou het 250-260k zijn. Dan zou je met de premies er mijn inzicht wel iets mooiers van kunnen maken dan wat je gedaan krijgt met de nieuwbouw. Als je het dan echter DEFTIG en correct doet, dus een goede aanpak en volledige renovatie, dan ga je beter afzijn dan in dat alternatief. Maar je gaat mijn inzicht wel die 200k nodig gaan hebben om het volledig pico bello te krijgen. DENK ik. Al lijkt die woning mij wel toe te laten om aan de interne esthetica voorlopig niet te veel te veranderen, vooral te focussen op de buitenschil, ventilatie D, goed nakijken van het dak en zonnepanelen. Waardoor je een beter energetisch resultaat gaat kunnen krijgen dan in die verbouwde woning. En dat je in mijn inzicht ook nog wel minstens 10 - 15 jaar gaat kunnen leven in hoe het er nu voor de rest uitziet (dat heeft namelijk ook nog zijn charmes). Die keuken zag er namelijk ook nog wel redelijk goed uit in mijn ogen. Niet modern keukeneiland type maar perfect bruikbaar.Djeezes christ, dat eerste hoort zo thuis in Ugly Belgian House , die schuine zijgevel! Wel fan van dat tweede, maar dan zit ge inderdaad in een andere prijscategorie.
. En dat lijkt mij potentieel mogelijk, en beter dan de versie van de linkerzijde (die waarschijnlijk al verkocht is). En potentieel voor een goedkopere prijs.
.Opsmuk! Een typisch projectje waar men een krot er als een duurzame renovatie doet uitzien.![]()
www.immoweb.be
Google StreetView zet ze hier al snel in hun hemd. Let ook op die typische muurankers die ze doodleuk meegeschilderd hebben. Dat zegt al genoeg.Zie ook naar de schouwsteen aan de rechterzijde en het feit dat het niet lijkt alsof daar nog een stuk isolatie van 12cm of zo is tegen gekomen.
Tja, ze hebben de bestaande constructies gewoon in een fris jasje gestoken. De voordeur hebben ze dichtgemetseld, alsook een raam op de zijgevel. Het is me een raadsel waarom ze die mini raampjes in de bad- en slaapkamer ook niet dichtgemetseld hebben, kwestie van daar wat privacy te hebben. Men heeft die immers overbodig gemaakt door dakramen te plaatsen.10) Een plannetje van de indeling bij in de foto's had mij ook wat beter de verbinding tussen het voorste stuk en dat achterste stuk kunnen inschatten. Nu doet mij dat vooral denken aan enorm groot ruimteverlies voor een brede lange gang (4 ramen) waar je voor de rest niet veel mee bent.
Ik wil ze nog het voordeel van de twijfel geven, maar mijn buikgevoel lijkt wel meer en meer bevestigd te worden.Opsmuk! Een typisch projectje waar men een krot er als een duurzame renovatie doet uitzien.
Ah ja, nu je het zegt. Dus best case scenario hebben ze het dak vernieuwd en geïsoleerd (van leien naar pannen). En de spouw opgespoten. Maar deftige isolatie zoals bij een nieuwbouw lijk je mij niet te moeten verwachten.Google StreetView zet ze hier al snel in hun hemd. Let ook op die typische muurankers die ze doodleuk meegeschilderd hebben. Dat zegt al genoeg.
Mijn gedachte dat ze de ramen dan vernieuwd hebben is dan ook niet het geval. Via streetview zag je dat er al witte ramen stonden. Dus waarschijnlijk een mengeling van nieuwe ramen en oude ramen.Tja, ze hebben de bestaande constructies gewoon in een fris jasje gestoken. De voordeur hebben ze dichtgemetseld, alsook een raam op de zijgevel. Het is me een raadsel waarom ze die mini raampjes in de bad- en slaapkamer ook niet dichtgemetseld hebben, kwestie van daar wat privacy te hebben. Men heeft die immers overbodig gemaakt door dakramen te plaatsen.
.Ik vind het veel geld. Maar dit is het referentiepunt: https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/huis/te-koop/wolvertem/1861/9849486
Als je dan ook die woning voor 300-320k kan kopen, en er 200k renovatie tegengooit samen met de premies die je kan vastkrijgen, ga je betere kwaliteit hebben dan die nieuwbouw.
Maar mijn eerste reactie was nope, Belachelijke vraagprijs.
Maar na verificatie is dat niet de enigste met een belachelijke prijs : https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/huis/te-koop/wolvertem/1861/10356790
En zelfs als je het vergelijkt met deze : https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/huis/te-koop/meise/1861/10398056 is de structuur van die woning van uw kennis gewoon beter om er iets deftig van te maken. Namelijk niet te veel hoekjes of kantjes, en relatief eenvoudig om te strippen tot op het bot en iets nieuws van structuur uit te rollen, wat bij andere zoals deze hier vlak boven mogelijks toch wat anders kan zijn. En zeer zeker minder sociale woningbouw schreeuwt zoals tegenwoordig ook wel de nieuwbouwen een beetje een handje van weg hebben.
Maar ik blijf het een bom geld vinden om er dan een totaalproject van te maken.
Maar zal niet de eerste zijn die dit koopt met de intentie om gewoon wat isolatie erin te gooien op het dak en de spouw, met daarnaast wat kleine esthetische aanpassingen en voila ze wonen in een woning van 450k (waarop men mogelijks nog een 20 - 40k premies op trekt)
En ik had idd gedacht aan een 320k max als ik zou bieden; met een renobudget van een kleine 150k rekening houdende dat ik/we 80% v/d werken zelf doen (wat dan wel gedurende de komende 3 jaar al je weekends opeist). Maar dan zit je idd tegen de prijs van een nieuwbouw voor een pand dat dat bouwfysisch nooit zal zijn en altijd een zekere Vlaamsche koterijvibe gaat bljven hebben. 
Echt koterij is dat nu ook weer niet hé. Al is het wel niet deftig geïntegreerd geheel. En nakijken wat er vergund is natuurlijk van die koterij.De makelaar is een kennis; niet de eigenaar(s)En ik had idd gedacht aan een 320k max als ik zou bieden; met een renobudget van een kleine 150k rekening houdende dat ik/we 80% v/d werken zelf doen (wat dan wel gedurende de komende 3 jaar al je weekends opeist). Maar dan zit je idd tegen de prijs van een nieuwbouw voor een pand dat dat bouwfysisch nooit zal zijn en altijd een zekere Vlaamsche koterijvibe gaat bljven hebben.
![]()
Vergeet ook niet dat dat een betonbaan is, de overgangen tussen die platen maken echt veel lawaai als daar een auto (zelfs aan lage snelheid) rijdt. Zou voor mij al een reden zijn om dat huis niet te kopen.He is een redelijk drukke baan, maar: dat is daar max 50. Er staat op dat kruispunt een snelheidsroodlicht (wat door sommige chauffeurs ook gewoon straal genegeerd wordt). Leuke streek wel.
Gek, ik rij daar iedere week voorbij maar dit was me nog niet eens opgevallen. Het zal niet helpen dat dat net de dip is in hoogte en ik dan tegen de 30 op mijn fietske er voorbij sjees. Niet dat het nat gebied is ofzo, de straat ligt gewoon zo.
Let wel dat je de meubels er niet bij krijgt waarschijnlijk. De twee krukken in de keuken lijken me optimistisch, er is geen deftige plek om je benen kwijt te kunnen en ligt smak in het midden van het tweede pad naar de koelkast.
Daar is precies wel wat goed geld in gestoken, maar uiteindelijk is de locatie niet top (relatief drukke baan, dicht tegen straat gebouwd, klein perceel).
Er hangen ook nog radiatoren wat impliceert verwarming op hoge temperatuur en dus zit je met een warmtepomp in de toekomst waarschijnlijk wat gekloot. Het is moeilijk te zien op de foto's, maar het lijkt ventilatie systeem C (enkel afzuiging te zien in de keuken, maar de foto's kunnen net zo getrokken zijn natuurlijk).