Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    633
Als er hier iemand geïnteresseerd zou zijn (schaamteloze zelfpromotie)

Wel knap gerenoveerd 👌
Alleen snap ik die 2e badkamer niet goed, zou je niet een pak meer volk trekken met een extra slaapkamer of inloopdressing in de plaats?

Wijzijn n onlangs gaan kijken naar een jaren 70 bungalow. Heel tof, maar de verwarming is elektrisch. Er zijn zowel radiatoren als vloerverwarming via matten. Verbruik zou 20.000 kWh per jaar zijn. Maar nu heeft er een alleenstaande oude dame gewoond. Ik vrees dat het verbruik nog wel eens veel hoger kan uitvallen. Iemand ervaring met elektrische verwarming uit de jaren 70?

Of wat zou het alternatief kunnen zijn? gas is er niet, dus dan een warmte pomp met vloerverwarming? Is er een richtprijs voor vloerverwarming per m2?

Wijzijn n onlangs gaan kijken naar een jaren 70 bungalow. Heel tof, maar de verwarming is elektrisch. Er zijn zowel radiatoren als vloerverwarming via matten. Verbruik zou 20.000 kWh per jaar zijn. Maar nu heeft er een alleenstaande oude dame gewoond. Ik vrees dat het verbruik nog wel eens veel hoger kan uitvallen. Iemand ervaring met elektrische verwarming uit de jaren 70?

Of wat zou het alternatief kunnen zijn? gas is er niet, dus dan een warmte pomp met vloerverwarming? Is er een richtprijs voor vloerverwarming per m2?
Als je wilt verwarmen met een warmtepomp is het van belang dat de woning volledig en goed geïsoleerd is.

De kans is dus groot dat je de volledige vloer(plaat) moet vervangen om het warmte verlies tegen te gaan. Daarnaast is de kans groot dat je het buitenschrijnwerk, het dak en de buitenmuren ook aanpakt.

Elektrische verwarming is de dag van vandaag zeer duur in verbruik. De enige alternatieve oplossing op elektriciteit is een warmtepomp.
Een warmtepomp haalt 300-400% van zijn energie uit lucht of water. Dus je gebruikt maar 1/4e tot 1/5e elektriciteit om dezelfde warmte te maken.

Voor verbouwing is een lucht/lucht warmtepomp het makkelijkste (airco's). Wil je vloer verwarming met warmtepomp, dan moet je kijken naar lucht/water of water/water (geothermie).
Maar vloerverwarming is enkel toe te passen bij een totaal renovatie vrees ik, want je kan niet zomaar een elektrische vloerverwarming vervangen door een vloerverwarming met water. Ook is de isolatie onder het vloerpakket waarschijnlijk dun of niet bestaand, dus dan steek je de helft van uw warmte in de grond. Voor lage temperatuur verwarming met lucht/water of water/water, moet je best een goed geisoleerd huis hebben. Zo'n warmtepompen hebben trouwens ook niet het vermogen om snel op te warmen. Die houden vooral uw huis op temperatuur en meer 1°C nachtverlaging mag je daar niet toepassen.

Op Tweakers zijn er genoeg Nederlanders die in een oud huis een lucht/water warmtepomp hebben gestoken omdat daar nog een terug draaiende meter is en vastrecht voor gas is duur in Nederland. En telkens wanneer het hard vriest, lees je daar genoeg posts van mensen waarbij de temperatuur terug valt naar 17-19°C bij strenge vorst omdat de warmtepomp niet geschikt is voor hun type woning.

Dank voor je uitgebreide reply. Ik ga eens horen bij een firma die warmtepompen plaatst wat mogelijk is. Lucht/lucht zou het makkelijkst zijn had ik ook gehoord, maar ik vrees voor het lawaai wat ze kunnen maken en dat er best veel units nodig zouden zijn, zowel binnen als buiten. Vloerverwarming leek me dan een fraaiere oplossing. De huidige vloer vinden we toch niet mooi, maar ik begrijp dat een nieuwe vloer, vloerverwarmin en passende isolatie aan een bepaalde kost komt. Alleen moeilijk in te schatten hoeveel, want dat zou ik toch wel willen aftrekken van de vraagprijs :) . (evenals nieuwe vensters mogelijk, extra dakisolatie, etc etc)

Dank voor je uitgebreide reply. Ik ga eens horen bij een firma die warmtepompen plaatst wat mogelijk is. Lucht/lucht zou het makkelijkst zijn had ik ook gehoord, maar ik vrees voor het lawaai wat ze kunnen maken en dat er best veel units nodig zouden zijn, zowel binnen als buiten. Vloerverwarming leek me dan een fraaiere oplossing. De huidige vloer vinden we toch niet mooi, maar ik begrijp dat een nieuwe vloer, vloerverwarmin en passende isolatie aan een bepaalde kost komt. Alleen moeilijk in te schatten hoeveel, want dat zou ik toch wel willen aftrekken van de vraagprijs :) . (evenals nieuwe vensters mogelijk, extra dakisolatie, etc etc)
Tegenwoordig valt dat geluid wel mee, maar je zal altijd wel die ventilator een beetje horen. De ene is daar gevoeliger aan dan de andere.
Vloerverwarming heeft ook mijn voorkeur. Daarmee krijg je het overal even warm en dat is een aangename warmte vind ik.
Als je vloerverwarming gaat leggen voor een warmtepomp, zorg dan voor korte kringen (+-70m) en een leg afstand van 10cm. Zo zal het rendement van de warmtepomp maximaal zijn. En uiteraard een goed isolatie pakket.

Update: viel uiteindelijk toch wat tegen

*Slaapkamer nr 2 is inderdaad superklein en heeft geen raam dus 't is meer een verloren hoek dan een slaapkamer
*Dat maakt badkamer nr 2 ook redelijk redundant
*Badkamer nr 1 is echt te groot voor mij (roze bad kost 5000 euro trouwens)
*In de master bedroom heb je echt geen privacy aangezien het een open mezzanine is
*Wenteltrap is niet alles
*Zuidgericht dus allicht een oven in de zomer
*Superhoge nok van het dak dus allicht moeilijk warm te stoken in de winter
*Mega vochtprobleem in de kelder
*Oppervlakte is behoorlijk gelogen :rofl:

Terug
Bovenaan