Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    633
en wat als er een Immo tussen zit, deze geldt enkel als tussenpersoon maar de koper handelt met de Immo.
Voor een makelaar ga je dezelfde bewijslast moeten kunnen voorleggen als voor de verkoper: dat hij van het gebrek wist én bewust actie heeft ondernomen om dit te verdoezelen. Een moeilijke opgave dus.

Vraagje voor de kenners:

We hebben een huis op het oog. Een grijs dak met leien en het huis is gebouwd in 1967, het dak ziet er op zich wel nog oké uit maar ik ging er zelf wel vanuit dat daar asbest op ging liggen.

Ik vraag het na bij de verkoper en volgens haar is het dak gekeurd en geen asbest gevonden.

Ik bekijk het asbestrapport en daar wordt geen woord gerept over het dak zelf. Er staan bv. opmerkingen over het tuinhuis en eentje over de vloer in de WC maar er staat niet op of het dak nu oké of niet oké is.
De zolder is wel oké, wil dat dan zeggen dat het dak samen met de zolder is getest ?

Idd particuliere verkoop. Via makelaar

Vandaag ook niets meer gehoord van de kopers

To be continued

Ik heb hetzelfde aan de hand gehad.
Na verkoop klaagden de koper van vocht in de grote slaapkamer dat door de buitenmuur zou overslaan op de binnenmuur van de slaapkamer. Uiteindelijk was het daar onvoldoende verwarmen + verluchten volgens de aangestelde expert. Nooit meer iets van gehoord, nooit iets van betaald. Heb toen ook gewoon meegedeeld dat ik van niets wist en dat ze maar met bewijzen moeten komen.

Mijn vriendin heeft eens een accident veroorzaakt en de tegenpartij kwam na 9 maanden klagen via facebok (nog een reden om dat niet te hebben) dat ze nog steeds last had, haar kindje niet kon tillen en dat financieel niet meer getrokken kreeg. Ook gewoon naar haar verzekeringsagent gestuurd met de mededeling ons met rust te laten. Je mag in die zaken je niet emotioneel laten meeslepen.

Ik heb nog maar 1 asbestattest gezien, en daar wordt opgelijst welke zones geïnspecteerd zijn (toen dus ook dak en zolder apart). Ik zou er niet van verschieten dat een zone niet inspecteren een loophole is.
Als het dak nog origineel is mag je ervan uitgaan dat het vol asbest zit (zeer uitzonderlijk niet in die periode). Als je daar vrede mee hebt, kan je het kopen. Ik heb ook een asbestdak wel eind jaren 70, normaal gaan je leien stilaan wel echt op zijn einde zijn.
Ik zou denken dat zolder NIET het dak is, maar echt de binnenkant is, een onderdak kan bv ook van asbest zijn. Als je je wil indekken en de woonst niet kwijtspelen; bieden met als voorwaarde dat de dakbedekking asbestvrij is (maar dat lijkt me onmogelijk)

Ik heb nog maar 1 asbestattest gezien, en daar wordt opgelijst welke zones geïnspecteerd zijn (toen dus ook dak en zolder apart). Ik zou er niet van verschieten dat een zone niet inspecteren een loophole is.
Als het dak nog origineel is mag je ervan uitgaan dat het vol asbest zit (zeer uitzonderlijk niet in die periode). Als je daar vrede mee hebt, kan je het kopen. Ik heb ook een asbestdak wel eind jaren 70, normaal gaan je leien stilaan wel echt op zijn einde zijn.
Ik zou denken dat zolder NIET het dak is, maar echt de binnenkant is, een onderdak kan bv ook van asbest zijn. Als je je wil indekken en de woonst niet kwijtspelen; bieden met als voorwaarde dat de dakbedekking asbestvrij is (maar dat lijkt me onmogelijk)
Ik zou het anders formuleren:

Wij bieden onder onderstaande opschortende voorwaarden X euro

Opschortende voorwaarde: verkopers laten toe dat er op kosten van de kopers een bijkomende controle op aanwezigheid asbest van het dak gebeurd. Indien alsnog asbest vastgesteld wordt, wordt in onderling overleg, nog voor het verlijden van de akte, een firma gecontacteerd voor een offerte (voor het verwijderen van het asbest). Het bedrag van deze offerte wordt afgetrokken van de verkoopprijs. De andere kosten voor het vernieuwen van de dakbedekking zijn ten laste van de KOPER. De werken kunnen pas starten na het verlijden van de akte.

Laatst bewerkt:
Verkopers laten toe dat er op kosten van de kopers een bijkomende controle op aanwezigheid asbest van het dak gebeurd. Indien alsnog asbest vastgesteld wordt, wordt in onderling overleg, nog voor het verlijden van de akte, een firma gecontacteerd voor een offerte. Het bedrag van deze offerte wordt afgetrokken van de verkoopprijs. De andere kosten voor het vernieuwen van de dakbedekking zijn ten laste van de verkoper. De werken kunnen pas starten na het verlijden van de akte.
Ik vermoed dat je koper bedoelt hier?
Of ga je die tot een volledig nieuw dak verplichten?
Daar zou ik als verkoper toch gewoon vriendelijk voor bedanken...

Klein probleempje on verband met eventueel asbest op dak, bieden is via biddit. Opschortende voorwaarde lijken me moeilijk dus ?
Dat zal idd niet lukken. Dan neem je best contact op met een aannemer en laat je die persoon controleren of er asbest aanwezig is op het dak. Als de verkoper de woning wil verkopen en er niet teveel verschillende kopers zijn, zal hij dat wel toelaten als je hem op de onduidelijkheid van het attest wijst. Zoniet, blijf dan van die woning af of betaal véél minder dan je initieel dacht, want als hij weigert om gewoon iemand te laten komen, dan zijn er ofwel héél veel kandidaten (= grote kans dat je teveel zou betalen) ofwel is er écht iets mis met het dak en zijn er mss nog andere zaken verzwegen.

huis kopen - een nieuw begin (TBD);

sinds 17 augustus huidige huis gekocht en inwonend en ik denk dat ik vandaag net de laatste 8 zakken huisvuil met rommel van de vorige eigenaar op de straat heb gezet voor pick up morgen.

Hun standbeelden en fontein dat ze gingen komen laten ophalen is nog steeds niets van in huis geweest. Ik ga ze nog eens een SMS + email sturen met feit dat ik ze het kostenplaatje ga opsturen voor de ophaling en verwijdering van standbeelden zoals in de akte stond als ze het zelf niet verwijderden. Zien of ik reactie krijg deze keer.

Sinds april 2021 ben ik eigenaar van een appartement, bij aankoop werd mijn aandeel van de onroerende voorheffing van 2021 verrekend in de verkoopsakte. Voor 2022 heb ik echter nog geen factuur hiervoor ontvangen, is dit normaal?

Sinds april 2021 ben ik eigenaar van een appartement, bij aankoop werd mijn aandeel van de onroerende voorheffing van 2021 verrekend in de verkoopsakte. Voor 2022 heb ik echter nog geen factuur hiervoor ontvangen, is dit normaal?
Ja, Vlabel is tergend traag hiermee. Het kan goed zijn dat de verkopers hun factuur voor 2021 nog niet gehad hebben.

Als je twijfelt: op myminfin kan je zien welk onroerend goed er op jouw naam bekend is, op belastingen.vlaanderen.be kan je kijken welke aanslagbiljetten er al naar jou verzonden zijn.
Er is geen vast verzendschema, u kunt het aanslagbiljet wat vroeger of later tijdens het jaar ontvangen. Dat betekent dat het niet zo is, dat uw aanslagbiljet al verzonden is op het moment dat uw buren, uw familie of uw vrienden dat van hen al ontvangen hebben.

Opeenvolgende aanslagbiljetten​

De onroerende voorheffing is een belasting voor 12 maanden vanaf 1 januari tot 31 december, ongeacht wanneer het aanslagbiljet wordt verzonden. Als het aanslagbiljet het ene jaar wat vroeger of wat later ontvangen wordt, maakt dat dus geen enkel verschil; er zit geen overlap tussen de periodes.

Veel interesse in een huis momenteel. Maar geopunt is vernieuwd. Iemand een idee hoe ik overstromingsgebied kan zien tegenwoordig?

Veel interesse in een huis momenteel. Maar geopunt is vernieuwd. Iemand een idee hoe ik overstromingsgebied kan zien tegenwoordig?
Ik was benieuwd dus ik heb hety eens gecheckt. Ge gaat gewoon naar de kaart en rechtsonder klikt ge op lagen.
Laag toevoegen > bouwen en wonen > overstromingsrisico

Daar kunt ge ze dan allemaal aanduiden.

Ondertussen ook een nadeel ontdekt. Hoeveel schrik moet ik hebben van een deel tuin als woonuitbreidingsgebied? Ze kunnen je onteigenen lees ik ...

Terug
Bovenaan