Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    633
Overigens 300k voor grondige renovatie + 100k allerhande lijkt mij ook ferm overdreven.
Ma bon, dat 450k meer dan genoeg is (en de prijs is al gezakt :unsure:), daar kunnen we het over eens zijn. Let wel dat huizen in De Haan, zelfs deze, best wel gegeerd zijn ivm andere kustgemeentes of zelfs buitenwijken van De Haan.

Al zijn sommige aldaar nu echt wel knettergek:
Recent gerenoveerd en in "uitstekende staat"... met energielabel D. :unsure:

Ik denk dat er veel mensen de standaard ook wel wat te hoog leggen. :D

Gisteren in de showroom van de deuren zei de verkoopster het ook nog. (is nu wel een extreem voorbeeld)
Komt een koppel binnen en vragen achter een budgetvriendelijke deur.
Volgende eisen waren.
-Deuropening 2900mm x 1000mm
-Verborgen scharnieren
-Scharnieren en klinken in het zwart
-zo klein mogelijke omlijsting

Tja, daar kan ik geen budgetvriendelijke deur voor aanbieden hé.

Veel mensen zijn denk ik niet meer realistisch in wat nu eigenlijk de standaard is.

Haha, zijn inderdaad niet de juiste vinkjes om tot een goedkope oplossing te komen...
Ik heb zelf een glazen deur nodig van 2800x1200 en heb daar een offerte van 5000 euro ontvangen :crazy:

Een huis bouwen voor 300k? Gaat dat vandaag de dag niet meer naar 500k excl grond?
Denk dat je voor 300k zelfs geen HOB meer zet,
Voor 150m2 zou dat toch moeten lukken, al moet ik zeggen dat ik de huidige bouwprijzen ook niet meer echt volg. Je kan natuurlijk het zo gek maken als je wilt en dan kom je zonder veel moeite ook wel aan die 500K.

Toch 2 opvallende zaken in deze regio:
  • woningen blijven heel wat langer te koop staan, ook diegene die instapklaar zijn en zich richten op het gemiddelde gezin. Wel zeer weinig/geen aanpassingen aan vraagprijs. Verkopen zullen nu wel wat menselijker verlopen, ipv op de kijkdag verkopen zal er wat meer tijd overgaan. Makelaars die hier steevast met een kijkdag werkten voor huizen met een breed draagvlak zijn daar ook mee gestopt. Me dunkt dat het vooral slecht is voor wie echt zijn huis snel kwijt moet.
  • Renovatieprojecten krijgen nu massaal epc 399 🙃
Ik verkies toch een kijkdag boven losse afspraken. Op den duur voelde ik mij in mijn eigen huis niet meer ‘thuis’. Continu last minute alles opruimen/opkuisen/ uw werkagenda aanpassen. Met een kijkdag of 2 ben je er met een aangekondigde inspanning vanaf.

Mijn buren gaan nu hun woning verkopen. Praktisch dezelfde woning als de mijne (matexiwijk / instapklare energiezuinige woning van 2016), benieuwd of we de afkoeling van de markt nog sterker gaan merken. Mijn woning was op 2 maand verkocht en dat op de 2e kijkdag.

Overigens 300k voor grondige renovatie + 100k allerhande lijkt mij ook ferm overdreven.
Ma bon, dat 450k meer dan genoeg is (en de prijs is al gezakt :unsure:), daar kunnen we het over eens zijn. Let wel dat huizen in De Haan, zelfs deze, best wel gegeerd zijn ivm andere kustgemeentes of zelfs buitenwijken van De Haan.

Al zijn sommige aldaar nu echt wel knettergek:
Het merendeel van de huizen zijn in handen van families uit het binnenland of zelf Duitsers. Dit is vaak zo aan de kust. In de 60's zijn die woningen in bezit geraakt van families uit het Brusselse, nu willen die families cashen en de lokale gezinnen vinden geen betaalbare woning meer...

Voor 150m2 zou dat toch moeten lukken, al moet ik zeggen dat ik de huidige bouwprijzen ook niet meer echt volg. Je kan natuurlijk het zo gek maken als je wilt en dan kom je zonder veel moeite ook wel aan die 500K.

Ik ben daar ook helemaal uit, heb mijn huis 215k betaald, excl bouwgrond voor 145m2 in 2014 (opgeleverd en bewoond mid 2016). Er is enkel nog een bergzolder en een gemetste carport+tuinberging aan.
Mijn huis is degelijk afgewerkt, maar zeker niet zot qua materialen. De technische installaties zijn wel van degelijke merken, net zoals bvb de keukentoestellen. EPC 32 kWh/m2 en E-peil 19.

Nu samengesteld gezin, gezamenlijk 3 kinderen en slechts 3 slaapkamers. Dus we moeten op termijn iets doen, maar geen idee aan wat budget we moeten denken hier. Dacht voor de woning ergens 550-650k uit te trekken, waarbij 550k easy peasy is en 650k easy. Woon graag deftig maar wil mij daar niet 25 jaar lang krom werken omdat ik geen andere uitweg meer zie.
Denk dat dat in onze regio cava is (maar geen idee), maar we wensen dan ook wel 4 (liever 5) slaapkamers, minstens HOB, energielabel A, 1 of 2 slaapkamers mogen wel onder het dak.

We kunnen ook de woning grondig aanpakken, maar nog geen 10 jaar oud, je krijgt dat nooit perfect geisoleerd en ook vrij duur. Voordeel is wel dat we dat uit eigen middelen kunnen betalen of gezien de inflatie ook gewoon goedkoop de hypotheek kunnen heropnemen.
En dat blijft beperkt tot een slaapkamer in de carport bouwen (dus ergens 2,8m op 5,6m binnenmaat) en de achtermuur een stuk eruit + bijbouwen + andere keuken + nieuwe vloer etc. Vind dat precies de effort niet waard voor een woning die perfect in orde is en 100% leefbaar is voor een gezin van 3 a 4 personen...

Dit geen betere piste Huske ?

295k, 150k afwerking + kosten? En voorzie dan die zolder als extra slaapkamerruimte. Neem dan daarnaast een reserve van 75k voor extra zaken. En dan zit je in mijn ogen nog altijd in uw easy peasy ding, niet ?

Zoiets zou inderdaad meer dan voldoende zijn voor ons. Dus idd verkopen en dan iets anders kopen.
Mag echter mijn huis 2 jaar niet verkopen omdat ik de huurders eruit heb gezet :p. Maar er komen nog wel mogelijkheden zeker.
Die straat is ook een drukkere in Koersel, wil daar eigenlijk wegblijven.

Zoiets zou inderdaad meer dan voldoende zijn voor ons. Dus idd verkopen en dan iets anders kopen.
Mag echter mijn huis 2 jaar niet verkopen omdat ik de huurders eruit heb gezet :p. Maar er komen nog wel mogelijkheden zeker.
Die straat is ook een drukkere in Koersel, wil daar eigenlijk wegblijven.
En richting 't kapelleke ? Stond een tijdje terug iets vergelijkbaars te koop. Was wel direct verkocht dacht ik.

En richting 't kapelleke ? Stond een tijdje terug iets vergelijkbaars te koop. Was wel direct verkocht dacht ik.

Dat is echt ver van alles, vooral van middelbare scholen. Met 3 kinderen is dat wel belangrijk. Het voegt direct 4-5km fietsafstand toe en dan zit je nog steeds 3-5km van elke middelbare school.

Ik kon beschrijving en details eerst niet zien maar nu wel duidelijk.

Elektriciteitskeuring Beschikbaar
Ja, niet conform
Bouwvergunning
Nee
Voorkooprecht
Nee
Verkavelingvergunning
Nee

En overstromingsgevoelig precies volgens de beschrijving en het feit dat mensen hun blind staren op EPC.

Inderdaad, dat hout is minder in de mode, voor 600 K€ kiezen de meeste mensen tegenwoordig voor iets strakker / moderner of in ieder geval minder hout op die manier.

Overstromingsgevoelig is natuurlijk voor veel mensen een rode vlag. En bestemming "natuurgebied" is ook geen evidente als je iets van uitbreidingsplannen zou hebben?

En staat "goed" betekent meestal dat er toch wel werk aan is om het in orde te zetten, immo kantoren kennende beschrijven ze dat meestal erg optimistisch...

Vraagje:
Anderhalf jaar geleden een huis verkocht.
Opeens krijg ik een bericht van de kopers:
Zou op 3 plaatsen gelekt hebben, expert zou gezegd hebben dat er fouten in de bouwen zitten, waterkering ontbreken,..
Nooit last van gehad. Wat kunnen die beginnen? Madam zit met schrik.

Vraagje:
Zou op 3 plaatsen gelekt hebben, expert zou gezegd hebben dat er fouten in de bouwen zitten, waterkering ontbreken,..

/care

Na meer dan een jaar beginnen. Ik zou gewoon antwoorden "was bij mij niet". Good luck proving that.

Vraagje:
Heb je een exoneratiebeding in de verkoopsovereenkomst opgenomen? Indien ja, valt er niets te maken.

Vraagje:
Je koopt het goed in de staat waarin het zich bevindt. Zij moeten bewijzen dat je hiervan wist. Dus als je niet net voor de verkoop alles hebt geschilderd, met buren had besproken of ze daar ook last van hadden etc vraag ik me echt af hoe ze kunnen aantonen dat je weet had van het probleem.

Ze vragen om eens samen te zitten met een deskundige om dit te bespreken.

Hebben een klacht van haar ex aan vandersanden gevonden. Iets van 2017, maar dat zou gegaan zijn over salpeter en natte gevelsteen (slagregen kant)
Hoe ze daar aan komen is ons onbekend.

Ze hebben voor ondertekenen van de akte zelf al alles mogen verven.

Heb je een exoneratiebeding in de verkoopsovereenkomst opgenomen? Indien ja, valt er niets te maken.
Als dat niet standaard is, denk ik van niet.

Ze vragen om eens samen te zitten met een deskundige om dit te bespreken.

Hebben een klacht van haar ex aan vandersanden gevonden. Iets van 2017, maar dat zou gegaan zijn over salpeter en natte gevelsteen (slagregen kant)
Hoe ze daar aan komen is ons onbekend.

Ze hebben voor ondertekenen van de akte zelf al alles mogen verven.

Als dat niet standaard is, denk ik van niet.
Al contact gehad met je notaris hierover?

Terug
Bovenaan