Dat ligt deels aan de kopers hoor, maar ik snap jouw frustratie helemaal. Mijn huidige woning (half jaar geleden gekocht) ben ik ook 3x gaan bezichtigen.
Mijn vorige woning heb ik vorig jaar verkocht zonder makelaar. Stevig maar correct geprijsd met de bedoeling gewoon vlot te verkopen.
Na 3 dagen waren er al meer dan 20 bezichtigingen ingepland.
Ik was nog aan het napraten met de eerste bezoekers en op hun vraag wat er aan de prijs kon gebeuren heb ik gewoon eerlijk gezegd van doe gerust een bod, laat het nog even bezinken, kom nog eens terug als ge wilt, ... Niets moet en vragen staat vrij. Maar weet dat ik nu al >20 bezoeken heb en wie me de vraagprijs geeft, heeft het.
Die mensen gaan even naar buiten, komen enkele minuten later weer naar binnen en bieden de vraagprijs. Handjeklap gedaan, proficiat, blablabla.
Net op dat moment komt het tweede koppel ook de woonkamer binnen, die zien dat en vragen er naar, en zeggen dan dat ze teleurgesteld zijn want dat ze net ook de vraagprijs wouden bieden, on the spot. En dan meteen de vraag of we een hoger bod zouden aanvaarden - jawel, met de eerste partij er gewoon bij.
De derde bezoeker belde dan ook al aan. Ik heb 'm meteen gemeld dat het huis al verkocht was en die mens schrok daar totaal niet van: "Ik vreesde het al, 't is al niet de eerste keer dat ik dat tegenkom. Proficiat!"
Bij het afbellen van de andere kandidaten hebben er nog enkele aangedrongen of ze toch niet mochten komen kijken en een hoger bod uitbrengen.
De dag erna heb ik van nog iemand opnieuw telefoon gekregen, dat ze nog eens hadden zitten rekenen en bereid waren XX € boven de prijs te gaan.
Ik ben echter van het principe: een deal is een deal. Er was een akkoord met de eerste partij voor de vraagprijs dus dan blijf je daar ook bij.
Heb ik hiermee geld gemist? Ja. Maar ik heb principes en die laat ik niet vallen voor wat, 10-15 k€? Hier slaap ik het beste van.
En in deze situatie heb ik duidelijk niemand gedwongen om zich te haasten, men heeft duidelijk zelf gekozen om geen tweede bezoek te doen
Met deze ervaring, mocht ik ooit nog eens een gelijkaardige woning verkopen zou ik wel overwegen om een andere strategie toe te passen en de partijen tegen elkaar op laten bieden.
Ik snap dat dat frustrerend is voor de kopers maar dat is nu eenmaal de markt vandaag. Voor een bepaald segment van de markt (dit was een gerenoveerde halfopen 1-gezinswoning op een zéér goede locatie) zitten we duidelijk in een seller's market en heb je als verkoper de touwtjes in handen.