Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    630
...

Heb zowat de indruk dat hier vnl de verkopers wordt verweten dat de prijzen zo hoog zijn, maar eigenijk is dat de schuld van de kopers die die sommen bieden en betalen hé.

Ik denk dat het ergens in het midden ligt: enerzijds drijven kopers die wél "teveel" bieden de prijs op; anderzijds helpt het niet als veel verkopers onrealistisch hoge vraagprijzen opgeven want de volgende verkopers gebruiken dat vaak als basis om hun prijs te zetten.

Die link van Chauffagist is daar een goed voorbeeld van, totaal overpriced.

Als ik dat dak zie, de radiatoren op de verdieping,.. Vraag ik me toch ook af hoe die in hemelsnaam aan een "B-score" komen naar energieverbruik toe 🤔

Ik denk dat het ergens in het midden ligt: enerzijds drijven kopers die wél "teveel" bieden de prijs op; anderzijds helpt het niet als veel verkopers onrealistisch hoge vraagprijzen opgeven want de volgende verkopers gebruiken dat vaak als basis om hun prijs te zetten.

Die link van Chauffagist is daar een goed voorbeeld van, totaal overpriced.
Ik heb gemerkt dat er iemand begonnen is met na de eerste lockdown de prijs gewoon met 100K te verhogen voor een random open bebouwing die min of meer instapklaar is op 600-800m2 grond, ongeacht dit een recent of jaren 80 huis is. Anderen zijn dat ook beginnen doen. Zo stonden/staan al die gelijkaardige panden hier al vlot boven de 500K als vraagprijs.
Onderstaande zijn dan nog beiden op een schyt ligging:

Om misschien wat duiding te geven over de "gekke kopers" bij deze onze overwegingen.
(Vorige week getekend bij notaris voor een rijwoning in Kessel-Lo, en ik geef grif toe dat wij ook te veel voor een '50 woning betaald hebben.)
Als iedereen teveel betaalt, heb je dan nog teveel betaald? Of zijn de prijzen gewoon sterk gestegen?

Kessel-Lo is wat mij betreft gewoon een toplocatie en daar betaal je voor. De tijd dat je quasi enkel betaalt voor de woning ligt al tientallen jaren achter ons en waarschijnlijk wordt de "inhoud" van de woning zelfs minder en minder belangrijk in regio's waar de ligging gewoon héél veel reistijd kan besparen en comfort kan opleveren. Daar zijn ligging én te bebouwen oppervlakte de belangrijkste criteria, denk ik.

Ik dacht eerst dat hetzelfde van toepassing kon zijn voor die woning in Oostduinkerke, omdat je daar een open zicht hebt. Het lijkt me echter dat die wijk wél ontworpen is om later nog uitgebreid te kunnen worden (geen idee hoe het zit met het GRUP etc). Dus daar is dat een ferme overschatting van de prijs, lijkt me.

Onderstaande zijn dan nog beiden op een schyt ligging:

Die eerste zou ik nu niet direct op een schijtligging noemen. De woning zelf staat te duur, maar als je erop rekent dat het militair domein daar wel eens zou kunnen verdwijnen en deels/volledig vervangen worden door een natuurgebied, kan dit een héél waardevolle ligging betekenen.

Als iedereen teveel betaalt, heb je dan nog teveel betaald? Of zijn de prijzen gewoon sterk gestegen?

Kessel-Lo is wat mij betreft gewoon een toplocatie en daar betaal je voor. De tijd dat je quasi enkel betaalt voor de woning ligt al tientallen jaren achter ons en waarschijnlijk wordt de "inhoud" van de woning zelfs minder en minder belangrijk in regio's waar de ligging gewoon héél veel reistijd kan besparen en comfort kan opleveren. Daar zijn ligging én te bebouwen oppervlakte de belangrijkste criteria, denk ik.

Ik dacht eerst dat hetzelfde van toepassing kon zijn voor die woning in Oostduinkerke, omdat je daar een open zicht hebt. Het lijkt me echter dat die wijk wél ontworpen is om later nog uitgebreid te kunnen worden (geen idee hoe het zit met het GRUP etc). Dus daar is dat een ferme overschatting van de prijs, lijkt me.
Dit dus. Ook al die panden die zogezegd serieus overpriced op het internet staan. Als die verkocht worden aan die prijzen, dan staan die helemaal niet overpriced maar aan de juiste prijs.

Uiteraard zijn er mensen die hun vastgoed overschatten en te duur instellen, maar die panden blijven dan vaak ook lang te koop staan. Maar als iets vrij snel wordt verkocht, zelfs voor een op het eerste zicht zotte prijs, dan is die prijs gewoon marktconform.

Tussen 1960 en 1990 zijn er een klein miljoen Belgen bijgekomen.
Tussen 1990 en 2020 anderhalf miljoen.

We zijn gewoon met teveel
Niet dat alleen dat, maar we gaan ook steeds vaker met minder mensen "samen" wonen. Anders gezegd, meer eenpersoonshuishoudens en meer eenoudergezinnen.

Sinds 2000 steeg het aantal private huishoudens sneller dan het aantal inwoners.

Dit dus. Ook al die panden die zogezegd serieus overpriced op het internet staan. Als die verkocht worden aan die prijzen, dan staan die helemaal niet overpriced maar aan de juiste prijs.

Uiteraard zijn er mensen die hun vastgoed overschatten en te duur instellen, maar die panden blijven dan vaak ook lang te koop staan. Maar als iets vrij snel wordt verkocht, zelfs voor een op het eerste zicht zotte prijs, dan is die prijs gewoon marktconform.
Ik denk dat vele nog niet doorhebben dat de marktprijs is wat de zot ervoor wilt geven.

Heel dat systeem van overbieden slaat op niks. Logisch als het in opbod wordt verkocht maar als er een duidelijke vraagprijs staat dan zou dit imo het maximumbedrag moeten zijn.

Waar ik me wel een beetje aan stoor is dat het zo rap rap moet allemaal. Je bezoekt het huis 1x en ze verwachten al een bod. Ik had liever een tweede bezoek gehad met een kenner om te zien wat er gedaan kan worden aan de zolder bvb. Of iemand meebrengen die mss rapper allerlei gebreken kan constateren (iemand in de bouw ofzo). En de manier waarop meubels in een huis staan kan er ook voor zorgen dat je voor nare verrassingen komt te staan na aankoop. Stel dat er een huge vochtplek is achter een kast ofzo 🤷🏻‍♀️
Dat ligt deels aan de kopers hoor, maar ik snap jouw frustratie helemaal. Mijn huidige woning (half jaar geleden gekocht) ben ik ook 3x gaan bezichtigen.

Mijn vorige woning heb ik vorig jaar verkocht zonder makelaar. Stevig maar correct geprijsd met de bedoeling gewoon vlot te verkopen.
Na 3 dagen waren er al meer dan 20 bezichtigingen ingepland.
Ik was nog aan het napraten met de eerste bezoekers en op hun vraag wat er aan de prijs kon gebeuren heb ik gewoon eerlijk gezegd van doe gerust een bod, laat het nog even bezinken, kom nog eens terug als ge wilt, ... Niets moet en vragen staat vrij. Maar weet dat ik nu al >20 bezoeken heb en wie me de vraagprijs geeft, heeft het.
Die mensen gaan even naar buiten, komen enkele minuten later weer naar binnen en bieden de vraagprijs. Handjeklap gedaan, proficiat, blablabla.

Net op dat moment komt het tweede koppel ook de woonkamer binnen, die zien dat en vragen er naar, en zeggen dan dat ze teleurgesteld zijn want dat ze net ook de vraagprijs wouden bieden, on the spot. En dan meteen de vraag of we een hoger bod zouden aanvaarden - jawel, met de eerste partij er gewoon bij.

De derde bezoeker belde dan ook al aan. Ik heb 'm meteen gemeld dat het huis al verkocht was en die mens schrok daar totaal niet van: "Ik vreesde het al, 't is al niet de eerste keer dat ik dat tegenkom. Proficiat!"

Bij het afbellen van de andere kandidaten hebben er nog enkele aangedrongen of ze toch niet mochten komen kijken en een hoger bod uitbrengen.
De dag erna heb ik van nog iemand opnieuw telefoon gekregen, dat ze nog eens hadden zitten rekenen en bereid waren XX € boven de prijs te gaan.

Ik ben echter van het principe: een deal is een deal. Er was een akkoord met de eerste partij voor de vraagprijs dus dan blijf je daar ook bij.
Heb ik hiermee geld gemist? Ja. Maar ik heb principes en die laat ik niet vallen voor wat, 10-15 k€? Hier slaap ik het beste van.
En in deze situatie heb ik duidelijk niemand gedwongen om zich te haasten, men heeft duidelijk zelf gekozen om geen tweede bezoek te doen 😜

Met deze ervaring, mocht ik ooit nog eens een gelijkaardige woning verkopen zou ik wel overwegen om een andere strategie toe te passen en de partijen tegen elkaar op laten bieden.
Ik snap dat dat frustrerend is voor de kopers maar dat is nu eenmaal de markt vandaag. Voor een bepaald segment van de markt (dit was een gerenoveerde halfopen 1-gezinswoning op een zéér goede locatie) zitten we duidelijk in een seller's market en heb je als verkoper de touwtjes in handen.

Dat ligt deels aan de kopers hoor, maar ik snap jouw frustratie helemaal. Mijn huidige woning (half jaar geleden gekocht) ben ik ook 3x gaan bezichtigen.

Mijn vorige woning heb ik vorig jaar verkocht zonder makelaar. Stevig maar correct geprijsd met de bedoeling gewoon vlot te verkopen.
Ik was nog aan het napraten met de eerste bezoekers en op hun vraag wat er aan de prijs kon gebeuren heb ik gewoon eerlijk gezegd van doe gerust een bod, laat het nog even bezinken, kom nog eens terug als ge wilt, ... Niets moet en vragen staat vrij. Maar weet dat ik nu al >20 bezoeken heb en wie me de vraagprijs geeft, heeft het.
Die mensen gaan even naar buiten, komen enkele minuten later weer naar binnen en bieden de vraagprijs. Handjeklap gedaan, proficiat, blablabla.

Net op dat moment komt het tweede koppel ook de woonkamer binnen, die zien dat en vragen er naar, en zeggen dan dat ze teleurgesteld zijn want dat ze net ook de vraagprijs wouden bieden, on the spot. En dan meteen de vraag of we een hoger bod zouden aanvaarden - jawel, met de eerste partij er gewoon bij.

De derde bezoeker belde dan ook al aan. Ik heb 'm meteen gemeld dat het huis al verkocht was en die mens schrok daar totaal niet van: "Ik vreesde het al, 't is al niet de eerste keer dat ik dat tegenkom. Proficiat!"

Bij het afbellen van de andere kandidaten hebben er nog enkele aangedrongen of ze toch niet mochten komen kijken en een hoger bod uitbrengen.
De dag erna heb ik van nog iemand opnieuw telefoon gekregen, dat ze nog eens hadden zitten rekenen en bereid waren XX € boven de prijs te gaan.

Ik ben echter van het principe: een deal is een deal. Er was een akkoord met de eerste partij voor de vraagprijs dus dan blijf je daar ook bij.
Heb ik hiermee geld gemist? Ja. Maar ik heb principes en die laat ik niet vallen voor wat, 10-15 k€? Hier slaap ik het beste van.
En in deze situatie heb ik duidelijk niemand gedwongen om zich te haasten, men heeft duidelijk zelf gekozen om geen tweede bezoek te doen 😜

Met deze ervaring, mocht ik ooit nog eens een gelijkaardige woning verkopen zou ik wel overwegen om een andere strategie toe te passen en de partijen tegen elkaar op laten bieden.
Ik snap dat dat frustrerend is voor de kopers maar dat is nu eenmaal de markt vandaag. Voor een bepaald segment van de markt (dit was een gerenoveerde halfopen 1-gezinswoning op een zéér goede locatie) zitten we duidelijk in een seller's market en heb je als verkoper de touwtjes in handen.

Helemaal akkoord dat je je uiteraard houdt aan het eerste bod wanneer je dat (zelfs gewoon mondeling) aanvaard hebt. Het zou anders ook gewoon tegen de wet zijn.

Maar je zou idd hebben moeten zeggen tegen die mensen dat ze hun bod op papier of mail moeten zetten en je dan, na die bezoekdag, gaat antwoorden. Ik vind dat eigenlijk ook maar correct naar al degenen die nog moeten komen kijken.

Is zeer mooi dat je woord gehouden hebt en inderdaad niet meer dan logisch. Mensen laten opbieden tegen elkaar vind ik eerlijk gezegd ook niet kunnen.

Hoe wij het gedaan hebben met de verkoop van onze woning is de verkoopprijs bepaald naar wat we vonden een eerlijke prijs was. We hadden na 5 dagen een kijkzaterdag ingepland en hadden in totaal 10 bezoeken, aan iedereen werd wel meegegeven dat er veel interesse was en dat als er biedingen waren, we niet van de eerste de vraagprijs zouden aanvaarden en iedereen zouden laten passeren.

Toen bleek dat er twee koppels waren die de vraagprijs wilden bieden hebben we dit gemeld aan elkaar en gevraagd dat als ze nog een bod wilden doen, ze nog 48u tijd kregen om dit te doen, dat we wel de biedingen niet met elkaar zouden delen om niet te laten opbieden.

Uiteindelijk 1.000 EUR boven de vraagprijs gekregen met akkoord dat we nog een half jaar na de akte kosteloos in het huis mochten blijven wonen (onze nieuwe woning is pas 2-3 maanden ervoor vrij en moet nog wat in gebeuren), wat toch nog is een besparing was van 4.000 à 5.000 EUR.

Mss nog een praktisch vraagje: ik heb vandaag een heel tof huisje mogen bezoeken in regio Denderleeuw en wil graag een bod doen. Het loopt wel via een makelaar maar ik vroeg me af:

- wat is gebruikelijk als geldige periode voor het bod
- wat is een gebruikelijk percentage qua voorschot?
Alvast veen succes met de goede evolutie in je zoektocht :)

Een bod houdt een juridische verplichting in dus zeker als je het schriftelijk (via mail bvb.) uitbrengt dan moet je een aantal zaken vermelden. Hieronder hoe ik het deed:

Gegevens koper vermelden.

Gegevens verkoper vermelden (of de immo als het via immo is).

Onderwerp: aankoopbod op woning gelegen te <volledig adres>

Dan een tekst in de aard van:

Geachte mevrouw, heer,

Na het bezoek aan uw onroerend goed gelegen te <volledige adres> op <datum van bezoek> wil ik u graag een aankoopbod doen.

<Naam en adres koper (koop je met meerdere dan alle namen en adressen vermelden) verbinden zich tot de aankoop van het volgende onroerende goed:

Adres van de woning

Het aankoopbod bedraagt de prijs van XXXXX euro

Dit aankoopbod is onderworpen aan de volgende opschortende voorwaarden:

- Aanwezigheid van verborgen gebreken die bij het plaatsbezoek niet werden vermeld

- Afwezigheid van wettelijke attesten (keuringsverslag, EPC, bodemattest, …)

- Bestaan van erfdienstbaarheden die het goed bezwaren

- Stedenbouwkundige inbreuken of misdrijven

- Verkrijging van een hypothecaire lening (indien van toepassing, zeker vermelden)

Dit bod is geldig tot en met <datum tot wanneer je het bod wilt laten gelden>.

Ik informeer u dat de aankoop van uw woning op volgende wijze zal worden gefinancierd:

- Inbreng van eigen middelen ten bedrage van tweehonderd zestigduizend euro

- Banklening voor een bedrag van honderd vijfenzeventig euro

Wanneer u dit bod aanvaardt zal een voorschot van X% betaald worden via een derdenrekening van notariskantoor
<je notaris en zijn standplaats vermelden" bij ondertekening van de verkoopovereenkomst. Het saldo zal betaald worden op de dag van ondertekening van de authentieke verkoopakte.

Als ik geen antwoord van u ontvang binnen de vastgestelde termijn, dan vervalt mijn aankoopvoorstel. U kunt de aanvaarding van het bod kenbaar maken via e-mail aan <je e-mailadres> met leesbevestiging.

En dan afsluiten met vriendelijke groeten of zo :)

Succes.

Vraagje: oplevering was hier in juli 2017, ik zie nu dat er in de garage van 2 tegel een hoek afgesprongen is. Halfweg de ene tegel is er ook een grote schilfer langs de rand afgesprongen.
Dit zit in de rij waarover mijn autobanden passeren.

Er is slecht gevloerd door de SOD, ik heb ze destijds verschillende tegels in de garage laten herleggen omdat ze niet vlak lagen dus daar heb ik wel mails over.
Dat ik nu dat probleem met die tegel heb komt m.i. dus gewoon voort uit slechte plaatsing.
Als ik me niet vergis is de rij waar de bewuste tegel zit net de rij waar ze op dag 1 stopten om dan op dag 2 verder te doen, ik heb daar wel foto’s van.

10j waarborg is voor structurele gebreken, ik denk niet dat dit hieronder zal vallen?
Zou het de moeite zijn om hiervoor naar de SOD te mailen, ik verwacht dat die toch niets gaan doen gezien de definitieve oplevering >2j geleden was?

edit: foto's toegevoegd:

Foto1
Foto2
Foto3
Foto4

Laatst bewerkt:
Klopt idd, je kan perfect jouw bod terugtrekken of aanpassen zolang het niet werd aanvaard.

En idd, het is allemaal "erg" wat die verkopers doen, tot je wellicht zelf je huis moet verkopen. Dan is dat hogere bod plots best welgekomen wellicht.

Je bepaalt zelf wat je doet, doe je een bod en zet je die termijn op 2 weken, dan is het toch wel logisch dat de verkoper een hoger bod gaat aanvaarden dat hij binnen die 2 weken krijgt? Zet dan idd op je bod dat het maar een paar dagen geldig is.

Heb zowat de indruk dat hier vnl de verkopers wordt verweten dat de prijzen zo hoog zijn, maar eigenijk is dat de schuld van de kopers die die sommen bieden en betalen hé.

Ik heb in 2020 aan beide kanten van de markt gestaan: verkocht en gekocht. 2x verkocht en 1x gekocht dus heb het vanuit beiden perspectieven kunnen ervaren.

Mijn standpunt blijft: er zijn heel wat ingrepen mogelijk waardoor je als verkoper de prijs kan opdrijven door gebruik te maken van de onervarenheid van de koper. Dat gezever met die lange geldigheid van een bod bijvoorbeeld. Uiteraard kan je de termijn als koper zelf bepalen maar als een makelaar daar een verhaal opdist van buitenland en zieke grootouders en weet ik veel wat allemaal waardoor de verkoper een lange bedenktijd wilt dan zullen veel onervaren kopers daar heel snel in meegaan. Zonder enige garantie dat dat verhaal ook klopt en niet gewoon een extra verkoopperiode betekent voor de verkoper.

Zelf heb ik bij de verkoop altijd binnen de 24 u feedback gegeven op een bod.

als ik het hier zo lees zijn de steden meestal duurder.
Hier in de kempen is het net andersom, de dorpen, waar ik zou willen wonen, zijn bijna onbtaalbaar. Steden zijn goeikoper, en ik heb dus daar een appartement gekocht

uitzondering is wel hoogstraten, das daar echt ni normaal

Ik woon momenteel reeds 3j op een appartement dat ik volledig zelf gekocht heb, maar momenteel op zoek naar een huis in de stad. Conclusie: iets deftig is gewoon onbetaalbaar en zeker alleen, hoewel ik wel reeds een eigendom heb en een deftige spaarpot. Helaas iets teveel pech in de liefde, dus heb ik maar besloten om zelf iets te kopen. Stiekem nog wel aan het hopen op een uitzondelijke deal maar het zit toch niet mee.

Terug
Bovenaan