Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    630
Ik dacht er destijds zelfs volk op 9lives zat die hetzelfde deden: aanvragen tijdens het eerste jaar na de studies en de sociale lening goedgekeurd omdat die berekend werd het inkomen dat ze als student hadden.
Ik heb daar persoonlijk een ethisch probleem mee want hierdoor worden gemeenschapsmiddelen onterecht aangewend en blijven er mogelijk echte hulpbehoevenden in de kou staan. Maar het systeem laat het toe dus is het zeker geen persoonlijke aanval naar de clevere net afgestudeerden die dit toepassen.

Wat is er toch aan de hand als pas afgestudeerden van universiteiten en hogescholen hun toevlucht zoeken tot de sociale woningmarkt? Is het sociaal profitariaat of noodzaak?

De evolutie van de scholingsgraad van eigenaars van sociale woningen zou een mooie metric zijn om te onderzoeken? Hoeveel hoog geschoolde boomers hebben een sociale woning gekocht vlak nadat ze de schoolbanken verlieten?

is er eigenlijk ergens een referentie van wat de gemiddelde bouwgrondprijs is in een gemeente? nu vind ik enkel cijfers van 2014 terug, maar iets zegt me dat dat niet meer representatief is.

En ondanks de digitalisering ga ik er niet aan ontkomen om alle immo websites apart te gaan volgen (samen met zimmo en immoweb) om zo veel mogelijk panden te zien zeker?

is er eigenlijk ergens een referentie van wat de gemiddelde bouwgrondprijs is in een gemeente? nu vind ik enkel cijfers van 2014 terug, maar iets zegt me dat dat niet meer representatief is.

En ondanks de digitalisering ga ik er niet aan ontkomen om alle immo websites apart te gaan volgen (samen met zimmo en immoweb) om zo veel mogelijk panden te zien zeker?

Je kunt eens polsen bij lokale makelaars en bij notaris, als je dan zowat cijfers hebt heb je denk wel een deftig richtlijn wat een bouwgrond kost gemiddeld.
Maar langs de andere kant zijn er zoveel factoren die de prijs beïnvloeden, dat je dat niet echt kunt pakken als richtlijn. Ik heb de immo sites afgegaan naar gronden die voldoen aan mijn criteria en bij mensen gehoord die een gelijkaardig stuk hebben gekocht en daar op gebaseerd. Tussen een bouwgrond van 900m² kan soms een verschil zitten van €100.000 in dezelfde gemeente.

Ik weet nu niet of je een pand zoekt of bouwgrond, maar in geval van bouwgrond heb ik volgende gedaan.
Mij ingeschreven bij makelaars en een word document met allemaal de links (met ineens de correcte zoekopdracht) van notarissen, makelaars hier in de streek en immoscoop,immoweb,zimmo. Zo kon ik via dat word document snel naar alle sites gaan.
Maar eigenlijk zat ik steeds op omgevingesloket te zoeken, want op die manier ben je de markt een stap voor. Uiteindelijk via die weg kwam ik ook uit op de meest interessante stukken bouwgrond.

Je kunt eens polsen bij lokale makelaars en bij notaris, als je dan zowat cijfers hebt heb je denk wel een deftig richtlijn wat een bouwgrond kost gemiddeld.
Maar langs de andere kant zijn er zoveel factoren die de prijs beïnvloeden, dat je dat niet echt kunt pakken als richtlijn. Ik heb de immo sites afgegaan naar gronden die voldoen aan mijn criteria en bij mensen gehoord die een gelijkaardig stuk hebben gekocht en daar op gebaseerd. Tussen een bouwgrond van 900m² kan soms een verschil zitten van €100.000 in dezelfde gemeente.

Ik weet nu niet of je een pand zoekt of bouwgrond, maar in geval van bouwgrond heb ik volgende gedaan.
Mij ingeschreven bij makelaars en een word document met allemaal de links (met ineens de correcte zoekopdracht) van notarissen, makelaars hier in de streek en immoscoop,immoweb,zimmo. Zo kon ik via dat word document snel naar alle sites gaan.
Maar eigenlijk zat ik steeds op omgevingesloket te zoeken, want op die manier ben je de markt een stap voor. Uiteindelijk via die weg kwam ik ook uit op de meest interessante stukken bouwgrond.
ik ben nog aan het twijfelen,
ik ben meer en meer aan het neigen om een bouwgrond te zoeken en gewoon een nieuwbouw te zetten. Als ik ervanuit ga van 1700e - 2000e per m2 all in voor een huis (excl grond natuurlijk) dan zou ik nog wel iets kunnen zetten van een 150-180m2, en dan uitkijken naar een bouwgrond van min 700m2 (liefst 1000 of meer), maar dan niet meer dan 100-150K willen uitgeven aan de grond.
Max dat we kunnen/willen uitgeven is rond de 450K

Ik ben ook wel naar de 'goedkopere' kant aan het kijken (onder ninove), voornamelijk om meer groene ruimte rond mij te hebben, en helaas liggen momenteel daar de meeste beschikbare gronden aan drukke gewestwegen, dus das ook al een nogo voor mij.

ik ben nog aan het twijfelen,
ik ben meer en meer aan het neigen om een bouwgrond te zoeken en gewoon een nieuwbouw te zetten. Als ik ervanuit ga van 1700e - 2000e per m2 all in voor een huis (excl grond natuurlijk) dan zou ik nog wel iets kunnen zetten van een 150-180m2, en dan uitkijken naar een bouwgrond van min 700m2 (liefst 1000 of meer), maar dan niet meer dan 100-150K willen uitgeven aan de grond.
Max dat we kunnen/willen uitgeven is rond de 450K

Ik ben ook wel naar de 'goedkopere' kant aan het kijken (onder ninove), voornamelijk om meer groene ruimte rond mij te hebben, en helaas liggen momenteel daar de meeste beschikbare gronden aan drukke gewestwegen, dus das ook al een nogo voor mij.

Ken de regio niet, dus heb geen gedacht van de prijzen, maar dat zijn zeer scherpe prijzen voor een stuk grond.

Probleem was hier zowat hetzelfde. Je vindt wel mooi stukken grond, met een mooie groene omgeving achter u en een mooie prijs,. Maar dat ligt dan pal tegen een drukke baan. Dat was hier ook een nogo.
Maar de stukken die dan niet tegen een drukke baan liggen, zijn dan ook zeer gegeerd (wat de prijs een stuk omhoog doet) en moet je constant op de loer liggen om ze te kunnen bemachtigen. :D

Degene die ik tegenkom hanteren een quotiteit van 75-90%, heb je enige link?
Ik heb nog eens wat verder gekeken, maar ook bij deze bank [Hello Bank] is 100 procent niet meer mogelijk. Het vorige dat ik had gevonden waar ze nog wel aangaven dat het mogelijk was, was van 7 maanden terug. Deze nieuwe van 4 maanden terug. Het tij kan snel keren.

Ik dacht er destijds zelfs volk op 9lives zat die hetzelfde deden: aanvragen tijdens het eerste jaar na de studies en de sociale lening goedgekeurd omdat die berekend werd het inkomen dat ze als student hadden.
Dat gaat ja. Mijn kameraad heeft dat indertijd zo gedaan. Die zijn ouders bezitten voor minstens 10 miljoen euro aan vastgoed. België :unsure:

Holy smokes, mijn zus heeft een bod gedaan op een huis in de omgeving van Gent:

Vraagprijs 340k EUR
Geboden prijs 345k EUR
Winnende bod 385k EUR

:eek:

Vraagprijs 340k EUR
Geboden prijs 345k EUR
Winnende bod 385k EUR

Wie biedt er dan ook maar 5k boven de vraagprijs dezer dagen :unsure:

Collega in Leuven vraagprijs 535, 545 geboden en hij was ook volledig overboden. Blijkbaar vooral 40+ers die teveel geld hebben

Vraagprijs 340k EUR
Geboden prijs 345k EUR
Winnende bod 385k EUR

Onlangs een vriend die 465k geboden heeft ipv vraagprijs 430 (als je dat nog een vraagprijs kan noemen, was met gesloten omslag). Waren uiteindelijk verschillende biedingen tussen 460 en 480, en er had blijkbaar iemand los 510k geboden. Te zot voor woorden.

Onlangs een vriend die 465k geboden heeft ipv vraagprijs 430 (als je dat nog een vraagprijs kan noemen, was met gesloten omslag). Waren uiteindelijk verschillende biedingen tussen 460 en 480, en er had blijkbaar iemand los 510k geboden. Te zot voor woorden.
Als ge het hebt liggen is het allemaal goed, maar met deze prijzen gaan ze de starters niet naar de stad krijgen.

Ik kan gewoon niet verstaan waarom al die mensen per se in Gent/Leuven willen blijven. Ja ik wou ook een ruime gezinswoning met alles erop en eraan in Gent, maar ik vond de prijzen absurd hoog. Dus ipv in iets klein en oud in Gent te kruipen, ben ik maar 20km verder gaan wonen waar het wel nog betaalbaar is en ik veel meer waar voor mijn geld kreeg. Je doet het jezelf aan, niet iedereen kan in die paar vierkante kilometer 9000 wonen.

Het is de zuiverste vorm van de vrije markt. Blijkbaar zitten zoveel mensen gefixeerd op Gent, dat je er dan ook maar heel veel moet voor betalen.

Terug
Bovenaan