Ik kan echt goed verstaan dat die mensen het fameus lastig beginnen krijgen in deze tijden en dan ziet ge hoe fucked up die sociale huizenmarkt is.
Ik ken mensen die tijdens hun hogere studies zich op de wachtlijst voor sociale bouwgrond of koopwoningen hebben laten zetten. Meestal viel hun buy option dan tijdens het eerste jaar dat ze werkten, maar dat werd nog berekend op het aanslagjaar dat ze student waren waardoor die woning spotgoedkoop was. Ik spreek over 250-275.000 EUR voor een 3gevel nieuwbouw van rond de 150-160 vierkante meter inclusief grond tegen Kortenberg. Die hebben er de wettelijke termijn in gewoond, dat kot nu verkocht met vlot 100k winst en zijn met die winst iets nieuw aan het zetten. Dat zoiets mogelijk is toont aan hoe fucked up dat systeem is.
Say what?! Dat is gewoon wraakroepend. Hoe kan zoiets nu gebeuren? Hoe kunnen de mensen die dat systeem ontwikkeld hebben daar nu geen rekening mee gehouden hebben? Man man man...
"Den bouw" begint af te remmen ja, voornamelijk in de projectbouw dan. Lopende projecten werken ze uiteraard af, maar nieuwe werven worden er veel minder opgestart.
Uhu sure, als we de bouwlobby moeten geloven tenminste.
Overal steen en been klagen in de media, ocharme smeken om BTW-verlagingen, onze overheid is nog zo onnozel om er (bewust of onbewust) in te trappen ook door overal de BTW te verlagen voor sloop-en heropbouw, ...
En daarnaast heb je dan de praktijk. Want als je aan het (ver)bouwen bent zoals mij dan hoor je langs alle kanten van aannemers dat het nog nooit zo druk is geweest en zijn er maandenlange levertermijnen. "Want iedereen zit constant thuis, iedereen heeft reisbudget op overschot, dus is er tijd, ruimte en budget om de woning aan te pakken".
Onze verbouwing heeft al heel wat vertraging opgelopen daardoor. Om dan 5 minuten erna op de radio weer ene van de bouwlobby te horen bleten dat het ocharme niet goed gaat. Ik dacht dat ik hem door mijn radio ging trekken.

. Tegenwoordig is er gelukkig al meer diversiteit in de bouwstijl. En nu begint de private sector die gewoonte over te nemen: de verkaveling ontwikkeld door pakweg Matexi met allemaal knal dezelfde woningen. Ben na mijn scheiding 's naar zo eentje gaan kijken en nog altijd blij dat ik dat niet gekocht heb. Maar smaken verschillen dus niemand hoeft zich aangevallen te voelen hoor