Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    633
Vraagje tussendoor : Iemand in onze familie heeft zijn oog laten vallen op een woning met een verzicht op landbouwgrond. Kan je op 1 of andere manier achterhalen of dat uitzicht landbouwgrond zal blijven? Gemeente? Geopunt? Welke informatie kan je eventueel zelf al opzoeken?

Bedankt!

Gisteren nog geleerd dat je beter in de akte/compromis laat opnemen dat het een waarborg is en geen voorschot.
Een voorschot is immers vanaf het moment van de betaling eigendom van de ontvanger. Een waarborg blijft jou eigendom. In geval van faillissement ben je u voorschot kwijt. Een waarborg zal terug naar jou komen.

Lees u compromis na mensen :) !
Het is geen voorschot/waarborg bij het tekenen van de compromis, dat was al geregeld en is geregeld via de bouwwet. Ik heb het over dit:

1.6 De koper zal de volgende bijkomende bouwkosten of aanhorigheden betalen en dragen, dewelke drie procent (3%) (belasting over de toegevoegde waarde inclusief) van de bedongen verkoopprijs van de goederen bedragen. Deze bouwkosten worden op een aparte eigenaarsrekening gestort ten behoeve van de gemene delen, en beheerd door de promotor voor rekening van de mede-eigendom. Zij zijn samengesteld uit de volgende elementen :

1) de gemeentelijke en gewestelijke bouwtaksen en vergunningstaksen;

2) de erelonen van technische en studiebureaus door de verkoper geraadpleegd inzake grond- en stabiliteitsonderzoek, funderingsbepaling, grond en saneringsstudies, draagvermogen en technische reglementeringen, interne, externe en juridische expertises, evenals de erelonen van de veiligheidscoördinator en de kosten in verband met de wet breyne;

3) de kosten van nutsvoorzieningen zoals binnenbrengen, aansluiting en plaatsing, inhuurnemingen of kopen van de voorlopige en definitieve meters of tussenmeters voor water, gas, elektriciteit, riolering, bouwen en uitrusten van hoogspanningscabine, telefoon, radio en kabel televisiedistributie, de kosten voor voorlopige en definitieve aansluiting op water, riolen, elektriciteit, wifi en basisinstallatie voor internet en media;

4) alle werken welke aan het gebouw dienen worden aangebracht ingevolge verplichtingen opgelegd door de overheid, zoals regenputten, hydrofoorgroep, opslagtanks waterverzachter, noodgroepen, brandblusapparaten, rookkoepels, haspels, stijgleidingen, vluchtwegen, vluchttrappen, supplement voor branddeuren, alle overige brandpreventie en andere;

5) de kosten voor aanleg, decoratie, aankleding of inrichting van gemene delen, eventuele zonnepanelen, groen dak voorzieningen, vluchtwegen, trapzalen, wegenis, voetpaden, tuin, voorlopige of definitieve opritten, afsluitingen, tuinmuurtjes, kleinhout, luiken, terrassen op gelijkvloers, de kosten van muurovername, het schilderen, isoleren en beschermen van gevels en voorlopige (gefaseerde) wachtgevels, garagepoorten en toebehoren, brievenbussen, opkuis, containerverhuur, verticaal transport, Bringme Box;

6) het verbruik van water, gas, elektriciteit en lift welk zou nodig zijn om de privatieve kavel af te werken en om dit tegen vocht en vorstschade te beschermen, zoals de eerste verwarmingskosten;

7) alle gemeentelijke of overheidstaksen geheven of te heffen op het plaatsen van een bouwkraan en het bezetten van de openbare weg;

8) kosten van veiligheidsvoorzieningen/levenslijnen, werfbeveiliging en bewaking (o.a. camera's tegen diefstal, security, …);

9) kosten van ABR-polis en BA-verzekering.

De provisies zullen betaald worden telkenmale na verwezenlijking van bovenvermelde kosten en de eindafrekening zal aangeboden worden op de eerste algemene vergadering die volgt na de definitieve oplevering van de gemene delen. Het eventueel saldo zal aan de koper teruggegeven dewelke door de ondertekening van deze akte uitdrukkelijk volmacht/opdracht geeft om deze eventuele som over te maken op de rekening van het werkingsfonds van de mede-eigendom, als voorschot op provisies van het werkingsfonds.

Beste mede-eigenaar, Conform de verkoopovereenkomst artikel 12 en aankoopakte deel IV artikel 1.6 vragen wij, als voorlopige syndicus, de provisie aanhorigheden op in naam van de Vereniging van medeeigenaars van de Residentie (VME). Deze bedragen 3% van het totaal verkoopsbedrag van het gebouw, berekend in verhouding tot het aandeel in de gemene delen. Ze bedragen € 45 / 10.000sten . Een gedetailleerd overzicht van het gebruik van deze bedragen zal na de oplevering overgemaakt worden aan de Raad van Bestuur van de VME. Een eventueel overschot zal conform de beschrijving in de aankoopakte gebruikt kunnen worden door de VME tot opstart van het gebouw. Uw aankoop betreft 168/10.000sten. Dit brengt uw deelname op € 7.560,00. Kan u bijgevolg dit bedrag overmaken binnen de 15 dagen op rekeningnummer BEXXXXXXXXXX.

Met vriendelijke groeten, Voorlopige syndicus

Als ik dat niet betaal krijg ik mijn appartement niet, ook al staat dit dus los van de totale prijs van het gebouw want dat staat een beetje verder in de akte beschreven (incl. het feitelijke voorschot):

Modaliteiten van de betaling van de prijs – vaststelling van de betaling van de prijs

3.1.
De voornoemde prijs is als volgt betaald en betaalbaar :

a) voorafgaandelijk aan heden, bij de ondertekening van de onderhandse overeenkomst, een bedrag van zestienduizend zeshonderdentwintig euro (16.625,00 eur) als voorschot op de prijs van het verkochte aandeel in de grond door middel van een overschrijving op de rekening van de grondeigenaar en afkomstig van de rekening met nummer BEXXXXXXXXXX op naam van de h X X ; waarvoor volledige en definitieve kwijting.

b) bij de ondertekening van deze : de prijs van verkoop van het verkochte aandeel in de grond, na aftrek van het voormelde voorschot, te weten een bedrag van honderdzestienduizend driehonderdvijfenzeventig euro (116.375,00 eur); waarvoor kwijting.

c) na de ondertekening van de authentieke akte, de betaling van de gebouwen (te verhogen met de belasting over de toegevoegde waarde), naargelang de voortgang van de werkzaamheden volgens de hieronder vermelde planning en wetende dat deze betalingen door middel van bankoverschrijvingen of gewaarborgde of bank cheques zullen moeten plaatsvinden, met uitsluiting van elke betaling in speciën, als volgt :

De betalingsschijven zijn de volgende :

appartement
vijftien procent (15%) bij de grondvesten.
vijfentwintig procent (25%) na het leggen van de vloerplaat van het gelijkvloers.
twintig procent (20%) na het leggen van de vloerplaat van het verkochte privatief.
twintig procent (20%) na de onderdakstelling.
tien procent (10%) na het plaatsen van de leidingen.
acht procent (8%) na het plaatsen van de keuken.
twee procent (2%) op het ogenblik van de voorlopige oplevering en vóór elke inbezitname.

autostaanplaats,
dertig procent (30%) bij de grondvesten.
dertig procent (30%) na het leggen van de vloerplaat van het verkochte privatief.
twintig procent (20%) na het leggen van de vloerplaat van het gelijkvloers.
tien procent (10%) na het plaatsen van de leidingen.
tien procent (10%) op het ogenblik van de voorlopige oplevering en vóór elke inbezitname.
Dit is het volledige overzicht van ALLE kosten tot op heden (incl schatting meubels):

Ik ben dus ambetant omdat dit allemaal pas duidelijk wordt nadat je de compromis tekent en er dus aan vast hangt. hier vind je niets over online, of is erg moeilijk te vinden.

Iedereen praat altijd van de prijs van een appartement of huis excl. btw, kosten etc. maar dit is dus klote irritant, want het is niet alsof je dat allemaal niet moet betalen ofzo. deze verdoken kosten worden niet vermeld tijdens de compromis of zelfs tijdens het tekenen van de akte, dewelke ik trouwens maar last minute te zien kreeg en rap-rap moest tekenen.

Laatst bewerkt:
Wat is daar een verdoken kost aan ?

Je betaalt gewoon 100% van de kost van het appartement en 100% van de kost van de garage/standplaats.
Allez het enigste extra zijn die indexatie (dat was toen ik kocht niet, die architect en die extra en bijhorende bouwkosten)... Maar dat is omdat mijn bouwpromotor sommige van die kosten toen zogezegd heeft laten vallen (als ik geen eigen architect aanstelde natuurlijk... dan betaal ik die uit eigen zakken)

Maar dat van die provisie is iets wat je uiteindelijk zelf bepaald in de jaarlijkse vergadering (al moet je dan wel uw akte veranderen en dat kost ook geld). Wij voorzien voldoende voor de jaarlijkse kosten, en hebben daarnaast een extra buffertje van 2k dat verdeeld wordt over alle spelers van de VME. Maar uiteindelijk is dat gewoon een startbuffer om de lopende kosten van uw VME te dragen. En bij een nieuwbouw ga je ook nog meestal geen serieuze opvraging van middelen krijgen om bepaalde vernieuwingen of zo te betalen, dus dat valt allemaal wel goed mee...

Maar uiteindelijk is het gewoon een buffer dewelke je als je het verkoopt gewoon letterlijk extra kunt vragen, dus ik zie niet echt het probleem. En uiteindelijk betaal je daarvoor uwe notaris om u dat uit te leggen... en moet je er natuurlijk ook wel zelf wat tijd in steken om dat te lezen. Allez als ik een uitgave doe van 450k dan zet ik daar niet zomaar al stoemelings mijne poot onder zunne, ik probeer dat volledig te lezen en te begrijpen wat er staat, en als ik denk dat ik het niet begrijp dan mocht mijne notaris mij dat uitleggen... daarvoor betaal ik hem namelijk meer dan genoeg...

Deze bouwkosten worden op een aparte eigenaarsrekening gestort ten behoeve van de gemene delen, en beheerd door de promotor voor rekening van de mede-eigendom.
Wacht, WTF? Die steken het zelfs niet weg dat de promotor aan die rekening zit. Normaal mag enkel de syndicus die rekening openen en beheren.

Beste mede-eigenaar, Conform de verkoopovereenkomst artikel 12 en aankoopakte deel IV artikel 1.6 vragen wij, als voorlopige syndicus, de provisie aanhorigheden op in naam van de Vereniging van medeeigenaars van de Residentie (VME). Deze bedragen 3% van het totaal verkoopsbedrag van het gebouw, berekend in verhouding tot het aandeel in de gemene delen. Ze bedragen € 45 / 10.000sten . Een gedetailleerd overzicht van het gebruik van deze bedragen zal na de oplevering overgemaakt worden aan de Raad van Bestuur van de VME. Een eventueel overschot zal conform de beschrijving in de aankoopakte gebruikt kunnen worden door de VME tot opstart van het gebouw. Uw aankoop betreft 168/10.000sten. Dit brengt uw deelname op € 7.560,00. Kan u bijgevolg dit bedrag overmaken binnen de 15 dagen op rekeningnummer BEXXXXXXXXXX.

Met vriendelijke groeten, Voorlopige syndicus
Uit dit stukje tekst leren we heel veel bij:
  • Ze vragen in totaal bij alle mede-eigenaars samen € 450.000 op om al die zaken onder artikel 1.6 te bekostigen.
  • Die € 450.000 is volgens hen 3% van de verkoopwaarde van het gebouw. Totale verkoopwaarde van de residentie is dus € 15.000.000.
  • Er is een voorlopige syndicus. Daaruit kan ik afleiden dat de eerste Algemene Vergadering vermoedelijk nog niet heeft plaatsgevonden, en de voorlopige syndicus dus aangesteld werd door de bouwpromotor door dit bij de verkoop zo op te nemen in de statuten, waar jij weliswaar mee akkoord bent gegaan omdat de koop anders niet doorgaat. Op de nog te plannen installatievergadering zal deze voorlopige syndicus zich waarschijnlijk kandidaat stellen om officieel aangesteld te worden door de VME zelf. Op deze vergadering heb je echter het recht als mede-eigenaar om zelf een kandidaat-syndicus voor te dragen. Na de voorstelling van de verschillende kandidaten zal men overgaan tot stemming om te bepalen wie het zal worden. Ik weet echter uit ervaring dat de meeste mede-eigenaars op een installatievergadering geen kandidaat-syndicus meenemen, en eerst de kandidaat van de bouwpromotor het voordeel van de twijfel geven. Men kan die later immers alsnog ontslaan, alhoewel het kwaad op vlak van oplevering dan meestal wel al geschied is.
  • Uit uw TCO-tabel zie ik dat ze los van die 3% ook nog eens € 2016 provisie opgevraagd hebben, wat via de regel van 3 (168/10.000) neerkomt op een totale provisie van € 120.000. Dus in totaal hebben die mannen zomaar even 570k opgevraagd nog voor de eerste vergadering heeft plaatsgevonden? Du jamais vu! :wtf: Benieuwd wat @kay-gell hier van denkt.
  • Eerlijk gezegd vrees ik dat je hier weinig tegen kan beginnen. Gezien de omvang van de bedragen waarover we hier spreken, de ligging van de residentie in de Europawijk in Brussel, en de manier waarop die teksten geschreven zijn, heb je hier vermoedelijk niet met doetjes te maken, maar met mannen die alles juridisch heel goed uitgekiend hebben en in hun voordeel hebben weten te draaien. TL;DR: You're f*cked.

Ik ben dus ambetant omdat dit allemaal pas duidelijk wordt nadat je de compromis tekent en er dus aan vast hangt. hier vind je niets over online, of is erg moeilijk te vinden.
Ik heb hetzelfde destijds ondervonden toen ik een nieuwbouwappartement kocht, en niet eens wist wat een VME was. Maar in uw geval is het wel een ongeziene situatie vind ik. Die manier van werken heb ik nog nergens gezien, en al zeker niet waar meteen werkingsbudgetten van dergelijke grootteorde worden opgevraagd.

Om het praktisch aan te pakken, raad ik aan om volgende gids door te nemen:
En daarna eventueel de wet op mede-eigendom zelf (droge, maar wel altijd de laatste versie):

Iedereen praat altijd van de prijs van een appartement of huis excl. btw, kosten etc. maar dit is dus klote irritant, want het is niet alsof je dat allemaal niet moet betalen ofzo. deze verdoken kosten worden niet vermeld tijdens de compromis of zelfs tijdens het tekenen van de akte, dewelke ik trouwens maar last minute te zien kreeg en rap-rap moest tekenen.
Ik hoop alvast dat je voldoende rekening hebt gehouden met de terugkerende gemeenschappelijke kosten in een appartement. Veel mensen maken daar de denkfout dat een nieuwbouw lage running costs heeft. Je kan immers niet zomaar alles doorrekenen aan een huurder, dus een deel van die (onverwachte) kosten gaat vermoedelijk de rendabiliteit van uw investering naar beneden trekken.

De VME had de Syndicus gekozen kort nadat ze deze mail stuurden. Het is Victor-H dat het beheer opneemt.

Ik wist dat er terugkeerden kosten waren maar die 3% had ik gemist. Ook had ik niet verwacht dat de VME gewoon waardeloos ging 2ijn en blind alle voorstellen van de bouwpromotor ging overnemen.

Ik was Niet op de eerste algemene vergadering van de VME omdat ik in het buitenland zat tezamen met met mijn ouders die ik anders ging aanstellen.

Ook had ik niet verwacht dat de VME gewoon waardeloos ging 2ijn en blind alle voorstellen van de bouwpromotor ging overnemen.
Zo gaat dat nu eenmaal op die vergaderingen. Weinig mensen durven hun mond open doen omdat het een complexe materie is, en aanschouwen de syndicus als de "baas". Terwijl net die mentaliteit zeer nefast kan zijn. Je dient zowel communicatief als dossiertechnisch sterk te zijn om iets te bereiken op die vergaderingen.

Nu is het ook wel zo dat je waarschijnlijk geen idee hebt wie de andere mede-eigenaars zijn, en hoeveel aandelen die in handen hebben. Voor hetzelfde geld zit dat daar vol investeerders die vriendjes zijn van de bouwpromotor, en dan kan je er al helemaal een kruis over maken. Of erger nog, dat de bouwpromotor een groot deel van de aandelen in handen blijft houden, en de appartementen zelf verhuurt.

Gezien het prestigieuze karakter van de residentie zullen de lopende kosten ook wel hoog blijven. Zaken zoals een Bringme box hebben bijvoorbeeld een internetverbinding nodig, wat dus wil zeggen dat de VME een internetabonnement moet afsluiten. Veel van dat soort fratsen samen gaan ervoor zorgen dat de kosten de pan uit zullen swingen.

Ik was Niet op de eerste algemene vergadering van de VME omdat ik in het buitenland zat tezamen met met mijn ouders die ik anders ging aanstellen.
In dat geval had het interessanter geweest om een volmacht te verlenen aan iemand met kennis van zaken. De eerste vergadering bij een nieuwbouw is wellicht de belangrijkste aangezien de sneeuwbal nu begint te rollen, en het moeilijk is om de tanker te keren als het fout loopt.

Wat is daar een verdoken kost aan ?

Je betaalt gewoon 100% van de kost van het appartement en 100% van de kost van de garage/standplaats.
Allez het enigste extra zijn die indexatie (dat was toen ik kocht niet, die architect en die extra en bijhorende bouwkosten)... Maar dat is omdat mijn bouwpromotor sommige van die kosten toen zogezegd heeft laten vallen (als ik geen eigen architect aanstelde natuurlijk... dan betaal ik die uit eigen zakken)

Maar dat van die provisie is iets wat je uiteindelijk zelf bepaald in de jaarlijkse vergadering (al moet je dan wel uw akte veranderen en dat kost ook geld). Wij voorzien voldoende voor de jaarlijkse kosten, en hebben daarnaast een extra buffertje van 2k dat verdeeld wordt over alle spelers van de VME. Maar uiteindelijk is dat gewoon een startbuffer om de lopende kosten van uw VME te dragen. En bij een nieuwbouw ga je ook nog meestal geen serieuze opvraging van middelen krijgen om bepaalde vernieuwingen of zo te betalen, dus dat valt allemaal wel goed mee...

Maar uiteindelijk is het gewoon een buffer dewelke je als je het verkoopt gewoon letterlijk extra kunt vragen, dus ik zie niet echt het probleem. En uiteindelijk betaal je daarvoor uwe notaris om u dat uit te leggen... en moet je er natuurlijk ook wel zelf wat tijd in steken om dat te lezen. Allez als ik een uitgave doe van 450k dan zet ik daar niet zomaar al stoemelings mijne poot onder zunne, ik probeer dat volledig te lezen en te begrijpen wat er staat, en als ik denk dat ik het niet begrijp dan mocht mijne notaris mij dat uitleggen... daarvoor betaal ik hem namelijk meer dan genoeg...
Die 3%. Als ik vraag in 2019 wat de kosten zijn voor het appartement en ze zeggen die tabel maar nu blijkt dat ik nog een extra 3% moet dokken, dan is dat voor mij verdoken. Ze logen dus, maar veel succes om dat te bewijzen.

Die 3%. Als ik vraag in 2019 wat de kosten zijn voor het appartement en ze zeggen die tabel maar nu blijkt dat ik nog een extra 3% moet dokken, dan is dat voor mij verdoken. Ze logen dus, maar veel succes om dat te bewijzen.
Maar die 3% zijn geen acquisitiekosten van het appartement.

Dit zijn verbruikskosten of een voorschot ervoor.

Maar ze horen toch bij de akte van het appartement en ik moet het betalen of of ik krijg de sleutels niet. Hoe je het ook draait of keert dat is dus een kost bij het appartement.

verlijden akte hier 17 augustus, maar huur opzeg is dus pas vanaf 1 aug tem 31 oktober.
tijd genoeg om te verhuizen, ja, maar wel 2 en een halve maand overlap in kosten. op zich geen probleem.
nu komen ze hier fotos trekken voor het appartement terug te huur te stellen, maar heb nog akoestische panelen die aan de muur plakken en toch een beetje schade gaan achterlaten.

vraagje: stel er wordt een huurder voor einde opzeg gevonden, kan ik dan eerder 'af zijn' van het appartement? hoe fix ik dat best?

verlijden akte hier 17 augustus, maar huur opzeg is dus pas vanaf 1 aug tem 31 oktober.
tijd genoeg om te verhuizen, ja, maar wel 2 en een halve maand overlap in kosten. op zich geen probleem.
nu komen ze hier fotos trekken voor het appartement terug te huur te stellen, maar heb nog akoestische panelen die aan de muur plakken en toch een beetje schade gaan achterlaten.

vraagje: stel er wordt een huurder voor einde opzeg gevonden, kan ik dan eerder 'af zijn' van het appartement? hoe fix ik dat best?
Het is verboden voor een verhuurder om 2x huur te incasseren voor hetzelfde pand. Dus als er iemand eerder dan 1 november in kan vervalt jou verplichting om huur te betalen op dat moment.

Ons huis is verkocht!

We zijn aan het bouwen sinds begin 2020 en onze aannemer was failliet gegaan dus meer dan een jaar vertraging net nu de bouwmaterialen zo duuur zijn geworden. Komt erop neer dat onze nieubow 80k duurder is geworden dan moest hij een jaar geleden zijn gezet zoals de bedoeling was..
Nu zou het af zijn volgend jaar in februari maar ons overbrugginskrediet van ons huidige huis liep ook af op het einde van dit jaar(was al is verlengd en kon niet nog is) dus we hadden eigenlijk geen andere mogelijkheid dan ons huidige huis nu al te verkopen.
We hebben het zonder immo gedaan, zelf 3 (halve) bezoekdagen ingelegd en gedaan en dan was het wachten tot woensdagavond wat de deadline was voor een bod.. We hebben pas dinsdagavond laat het eerste bod gekregen. Die dagen ervoor hebben we hier geen oog dichtgedaan, zoveel stress en twijfel. Toen het eerste bod binnenkwam gewoon beginnen wenen van ontlading. Het was ook een bedrag dat we niet hadden verwacht waardoor we nu dus die 80k kunnen bekostigen. In 1 moment zoveel druk van onze schouders, niet normaal.

Ons huis is verkocht!

We zijn aan het bouwen sinds begin 2020 en onze aannemer was failliet gegaan dus meer dan een jaar vertraging net nu de bouwmaterialen zo duuur zijn geworden. Komt erop neer dat onze nieubow 80k duurder is geworden dan moest hij een jaar geleden zijn gezet zoals de bedoeling was..
Nu zou het af zijn volgend jaar in februari maar ons overbrugginskrediet van ons huidige huis liep ook af op het einde van dit jaar(was al is verlengd en kon niet nog is) dus we hadden eigenlijk geen andere mogelijkheid dan ons huidige huis nu al te verkopen.
We hebben het zonder immo gedaan, zelf 3 (halve) bezoekdagen ingelegd en gedaan en dan was het wachten tot woensdagavond wat de deadline was voor een bod.. We hebben pas dinsdagavond laat het eerste bod gekregen. Die dagen ervoor hebben we hier geen oog dichtgedaan, zoveel stress en twijfel. Toen het eerste bod binnenkwam gewoon beginnen wenen van ontlading. Het was ook een bedrag dat we niet hadden verwacht waardoor we nu dus die 80k kunnen bekostigen. In 1 moment zoveel druk van onze schouders, niet normaal.
Op zich is dat logisch he, de prijzen zijn even hard gestegen voor de rest van de markt dan voor jullie ;).

Voor het eerste een huis gezien dat ons interesseert. Wel duur, maar gaan eens kijken. Ligt wat korter bij grote weg dus als we dat horen in tuin is het een no go wel. Wordt alleen een totaalrenovatie, vrees dat dat in kosten weinig verschil is met nieuwbouw per m2 en dan wel dure bouwgrond zeg maar ;) moeilijke beslissing

Verhuiskosten: wat te verwachten bij een verhuis van Zuid-Antwerpen naar Centraal-Limburg?
Het is ongeveer 1.5u rijden met een volgeladen vrachtwagen van het appartement naar het nieuwe huis.
Er is een lift nodig in het appartement voor de standaard meubelen.
Ook staan er redelijk wat grote elektronische apparaten (TV, wasmachine, droogkast en subwoofer vooral).
Daarnaast nog wat middelgrote apparaten van breekbare kwaliteit (speakers en dergelijke).
Mijn plan was om dit dus door een verhuisfirma te laten doen om zeker te zijn dat ik die dingen en het appartement niet stuk doe bij verhuis.

Nu gok ik dat dit mij ongeveer 500 euro gaat kosten. Dit lijkt mij wat aan de dure kant, maar de spullen zijn vaak wel een pak duurder dan dat.
Het helpt ook niet dat ik zelf al moeite heb met een sixpack pepsi max van 1.5l flessen naar boven te sleuren.
Zou ik misschien een verhuisverzekering ergens vast kunnen krijgen om 'nog zekerder' te zijn?
Kom ik uiteindelijk beter uit door het zelf te doen (met hulp van vrienden/familie)?

Verhuiskosten: wat te verwachten bij een verhuis van Zuid-Antwerpen naar Centraal-Limburg?
Het is ongeveer 1.5u rijden met een volgeladen vrachtwagen van het appartement naar het nieuwe huis.
Ook staan er redelijk wat grote elektronische apparaten (TV, wasmachine, droogkast en subwoofer vooral).
Daarnaast nog wat middelgrote apparaten van breekbare kwaliteit (speakers en dergelijke).
Mijn plan was om dit dus door een verhuisfirma te laten doen om zeker te zijn dat ik die dingen en het appartement niet stuk doe bij verhuis.

Nu gok ik dat dit mij ongeveer 500 euro gaat kosten. Dit lijkt mij wat aan de dure kant, maar de spullen zijn vaak wel een pak duurder dan dat.
Het helpt ook niet dat ik zelf al moeite heb met een sixpack pepsi max van 1.5l flessen naar boven te sleuren.
Zou ik misschien een verhuisverzekering ergens vast kunnen krijgen om 'nog zekerder' te zijn?
Kom ik uiteindelijk beter uit door het zelf te doen (met hulp van vrienden/familie)?
Ik was 1000 euro kwijt voor 2 personen+vrachtwagen van 8u tot 16u.
Zaakvoerder was langs geweest en schatte het op 4u werk. 😬
Van huis naar huis, enkele km verderop.
Ze hebben wel nog mijn meubels uit elkaar moeten halen, denk dat ik daarmee al 2u extra kwijt was.
Ik had alle kasten etc wel al leeg gemaakt, alles netjes in verhuisdozen (stuk of 70 dozen),...

2 man:
1,5u*2 (zonder files) = 3u
Dat waarschijnlijk ook nog helemaal terug = 3u
+ Heen en terug naar het bedrijf 0,5u*2 (maar kwartiertje genomen per persoon per rit)
_____
7 werkuren puur al rijdend.

Dan nog inpakken en uitladen van toch wel duur en gevoelig materiaal.
2*2*2u?
Lift plaatsen/parkeren etc 1u?
_____
7 werkuren

Afschrijving van de verhuiswagen en lift
€150+€100
_____
(14u x€40?)+€150+€100=€810
14u zal wrs 2 volledige mandagen worden dan.

Dat is dus m.i. het goedkoopste dat dat kan zonder verzekeringen, bedrijfsvoering en marge nog niet mee te nemen.

Ik gok, zoals Mulan al aangeeft, eerder €1000-2000.
Da's veel Pepsi Max...

Waarom gok je €500?

Laatst bewerkt:

Vriend is in november van zijn appartement naar hier verhuisd. Wij hadden zelf werkvolk, verhuisfirma was 2 werkkrachten van hun kant (vooral bediening lift/inladen vrachtwagen) - lift en transport. Wij hadden zelf alle meubels gedemonteerd en weer in elkaar gezet. Dozen/planten/tv-geluidsinstallatie-pc etc hadden we de dagen ervoor al zelf met de wagens grotendeels gedaan. Dat was 600€ voor een klein 15km.

Ze hebben best wat schade veroorzaakt. Frigo zat vol deuken, box spring hebben ze buiten in de gietende regen laten staan omdat ze eerst andere stukken in de vrachtwagen wouden laden.

Volgende verhuis naar onze nieuwbouw doen we zelf. Regelen zelf transport bij dockx en schakelen voldoende vrienden/familie in.

Terug
Bovenaan