Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    630
Ja dat is de reden waarom ze dat erop laten staan.

Want je bent eigenlijk verplicht om het af te breken, als ik de huidige toestand nu zie (woning staat niet correct waar de bouwzone is). Is momenteel een groot stuk grond met 2 halfopen woningen op, met daaraan stallen gebouwd en rondom ook nog wat stallen. Dat wordt verkaveld in stukken en dat perceel van 900m² heeft dan blijkbaar de recht om slooppremie te krijgen + 6% BTW.

Maar om die 6% te krijgen, moet je wel aan de voorwaarden voldoen. Als ik dan bij ons rondom kijk zijn alle nieuwe woningen groter dan 200m² bewoonbaar oppervlakte, dus de kans is groot dat de persoon die daar gaat bouwen daar ook boven gaat zitten. Dan heb je daar niets aan. Als ik het zou kopen zou ik ook niet in aanmerking komen om daar tegen 6% te gaan bouwen.
Als je wel aan al die voorwaarde voldoet, is het zeker interessant.

Die 200m² is niet bewoonbare oppervlakte, maar de oppervlakte van het aantal "woonvertrekken". Badkamer, hall, wc, berging,... worden naar niet bijgerekend, en al zeker geen kelders en zolders tenzij deze volledig ingericht zijn.

Dus die 200m² is toch echt al wat, veel (de meeste) nieuwbouwwoningen zijn vandaag toch echt kleiner.

Nu, normaal wordt een verkaveling ook wel pas van kracht wanneer de huidige gebouwen zijn afgebroken, dus ik ben niet zeker dat hier aan 6% BTW zal kunnen gebouwd worden, gezien de opdracht tot slopen en de opdracht tot bouwen door één en dezelfde partij dient gegeven te worden.

Die 200m² is niet bewoonbare oppervlakte, maar de oppervlakte van het aantal "woonvertrekken". Badkamer, hall, wc, berging,... worden naar niet bijgerekend, en al zeker geen kelders en zolders tenzij deze volledig ingericht zijn.

Dus die 200m² is toch echt al wat, veel (de meeste) nieuwbouwwoningen zijn vandaag toch echt kleiner.

Nu, normaal wordt een verkaveling ook wel pas van kracht wanneer de huidige gebouwen zijn afgebroken, dus ik ben niet zeker dat hier aan 6% BTW zal kunnen gebouwd worden, gezien de opdracht tot slopen en de opdracht tot bouwen door één en dezelfde partij dient gegeven te worden.

Dit was wat ik toen had tegengekomen.

-ook mag de maximaal bewoonbare oppervlakte van de nieuwe woning maximaal 200 m2 zijn; de bewoonbare oppervlakte betreft hier de som van de leefruimtes zoals keuken, woonkamer, eetkamer, slaapkamer(s), bewoonbare zolder- en kelderruimte én alle ruimtes die worden gebruik voor de eventuele uitoefening van een economische activiteit;
Dan is de vraag, wat verstaan wordt onder een bewoonbare kelder.
Bewoonbare zolder had ik begrepen als er al een raam aanwezig is, een vaste trap en een vloer, dat het al eens snel bekeken kon worden als een bewoonbare zolder. In mijn geval is de zolder ook volledig afgewerkt tot vloerverwarming toe en een extra badkamer (maar die badkamer valt dan af), dat is dan ineens een groot stuk dat erbij komt.

Dus ja, als je hier dan rond kijkt zou ik er niet van verschieten dat de meeste nieuwbouw hier in de straat daar aan zitten. Als ik tel zal dat met mij toch al meer aan de nipte kant zitten, tellen ze de kelder bij dan zit ik daar ook makkelijk over. Ik behoor al tot de kleinste woningen hier. Nieuwe woning dat we gaan zetten, gaat dat volgens die definitie al zeker het geval zijn.

Dat de meeste nieuwbouwen daar niet aan zitten, dat zal zeker een feit zijn. Heb dat ook nergens vermeld dat het wel zo zal zijn. De meeste nieuwbouwen zullen ook niet gebouwd zijn op een stuk grond dat 260.000 kost en je tot 490m² bewoonbaar oppervlakte kunt bouwen en dan tel ik nog geen kelder bij (ze kunnen daar een kelder van 204m² steken). Daarmee, ik schat de kans groot in dat de toekomstige koper daar niet veel aan gaat hebben.

Laatst bewerkt:
Vandaag toen ik op de oprit stond en de buurman (linkerkant) vanop zijn oprit een praatje wou maken, zei hij van ja buurman heb wat nieuws.
We hebben deze week nieuwe grond gekocht en gaan dus opnieuw bouwen. Ik schoot in de lach en antwoorden dan terug van, tja ik heb ook wat nieuws voor u, want wij hebben deze week ook een nieuwe grond gekocht en gaan ook terug bouwen. :D

De kans zit er groot in dat onze woningen gelijktijdig te koop komen te staan dan, ben benieuwd wat dat gaat geven.

Grappig is ook dat de rechterbuur een 2 tal maanden geleden zijn nieuwbouw ook verkocht heeft om opnieuw te gaan bouwen (aangenaam verschoten hoe snel die woning verkocht is geraakt en zeker omdat niemand wilde bieden en gelijk de vraagprijs bood). Zijn dan 3 woningen naast mekaar die vrij snel de verkoop in gaan, we hebben met zijn 3en ook gelijktijdig gebouwd en gaan nu ook terug gelijktijdig bouwen, maar elders.. :D
Wat zijn de specs van je bouwgrond en waar gelegen?

Wat zijn de specs van je bouwgrond en waar gelegen?
Grond is in 2 opgesplitst.
Je hebt de bouwgrond 800m² en daarachter tuingrond 1069m². Totaal is het dus 1869m².

Je kunt op gelijkvloer 10mx17m bouwen, op 1ste verdiep 10mx13m en dan een dak van 10mx13m. Je kunt ook nog een kelder steken van 10mx17m (maar mag niet verder komen dan u gedeelte dat bebouwd is). Je mag ook nog een bijgebouw plaatsen van max 75m² bebouwd oppervlakte.

Normaal was 10m breed te klein voor ons en wilde we minimaal 12m gaan (daar had ik al op getekend). Maar onze grootste eis was ons uitzicht naar achter. Wat bij dit stuk grond echt perfect is voor ons. Normaal was op ons achtergrens nog een strook van 50 meter met woonuitbreidingszone en daar achter agrarisch gebied. Maar met die betonstop en kritischer bekijken van zaken. Hebben ze die woonuitbreidingszone weg genomen en ergens anders geplaatst, in de plaats komt dan agrarische gebied. Dus nu grenst onze achtergrens gelijk met agrarisch gebied en gaan we dus het zicht behouden op al die velden. Voor de rest was het qua locatie ook perfect. Dicht bij het station voor mijn vriendin, maar niet te dicht om er last van te hebben. Dicht bij het centrum, zodat we zaken te voet en met de fiets kunnen doen, maar toch aan de buitenkant zodat we het zicht hebben en de rust. Terug dicht bij de familie, moesten er kinderen komen is dat ook praktisch. Voor mijn werk maakte het niet uit.

Dan heb ik nog eens opnieuw aan het tekenen geslagen en geprobeerd om onze wensen in een 10 meter brede woning te krijgen en dat is goed gelukt. Volgende week hebben we een afspraak met de architect.

Ons zoekgebied was Essen/Kalmthout/Wuustwezel/Kapellen/Brasschaat. Brecht hield ik ook mee in het oog, maar hadden we beide geen goed gevoel bij. Hadden een budget voorzien van 285k en zochten een stuk van 800m²-1000m².
Uiteindelijk is het Essen geworden, week daarvoor waren we nog bij een grond geweest in Kalmthout (920m²), dat tegen de kalmthoutse heide grensde. Maar daar hebben we naast gepakt, achteraf bezien zijn we eigenlijk content. Toen was dat wel even een zure :)

@Bimmer Dat klinkt inderdaad als een zalige bouwgrond. Zoiets is ook ons ideaal (bouwgrond of huis). ALS ik al zoiets vind, ligt het meestal aan een drukke steenweg. Bij u een rustigere straat?

Dit was wat ik toen had tegengekomen.

Dan is de vraag, wat verstaan wordt onder een bewoonbare kelder.
Bewoonbare zolder had ik begrepen als er al een raam aanwezig is, een vaste trap en een vloer, dat het al eens snel bekeken kon worden als een bewoonbare zolder. In mijn geval is de zolder ook volledig afgewerkt tot vloerverwarming toe en een extra badkamer (maar die badkamer valt dan af), dat is dan ineens een groot stuk dat erbij komt.

Dus ja, als je hier dan rond kijkt zou ik er niet van verschieten dat de meeste nieuwbouw hier in de straat daar aan zitten. Als ik tel zal dat met mij toch al meer aan de nipte kant zitten, tellen ze de kelder bij dan zit ik daar ook makkelijk over. Ik behoor al tot de kleinste woningen hier. Nieuwe woning dat we gaan zetten, gaat dat volgens die definitie al zeker het geval zijn.

Dat de meeste nieuwbouwen daar niet aan zitten, dat zal zeker een feit zijn. Heb dat ook nergens vermeld dat het wel zo zal zijn. De meeste nieuwbouwen zullen ook niet gebouwd zijn op een stuk grond dat 260.000 kost en je tot 490m² bewoonbaar oppervlakte kunt bouwen en dan tel ik nog geen kelder bij (ze kunnen daar een kelder van 204m² steken). Daarmee, ik schat de kans groot in dat de toekomstige koper daar niet veel aan gaat hebben.
Kan me zeker inbeelden hoor dat op dergelijk stuk grond in die regio de woning groter zal zijn. Maar de berekening houdt rekening met de binnenmaten, als je dan even begint te tellen loopt dat toch al op. Bv: Living 45m² (9x5); keuken 17.5m², 4 slaapkamers van 15m² = 60m², bureau van 12m² = je hebt nog maar 134.5m². Dan mag je nog een grote zolder hebben met een vaste trap en kom je er vaak nog niet hé. En de m² die ik opsom zijn al aan de hoge kant, weinig nieuwbouw heeft vandaag 4 slaapkamers van 15m² elk én nog eens een bureau.

Maar zoals gezegd, gezien er wordt verkaveld weet ik niet zeker of die afbraak niet gaat moeten gedaan worden voor de verkoop, en dan zal het niet aan 6% kunnen.

@Bimmer Dat klinkt inderdaad als een zalige bouwgrond. Zoiets is ook ons ideaal (bouwgrond of huis). ALS ik al zoiets vind, ligt het meestal aan een drukke steenweg. Bij u een rustigere straat?
Is een rustige straat (ken de straat ook, omdat ik daar nog ben opgegroeid).
Het is zoals je zegt, zo'n stukken vind je wel, maar ligt dan aan een drukke straat.

Wij zochten dan meestal ook niet bij makelaars, want zo'n stukken geraken niet bij hun, die zijn dan al lang verkocht. Ik hield hun site's wel mee in het oog, maar vonden daar niks op.

Ik zocht meestal op omgevingsloket en keek naar nieuwe verkavelingen. Dit was dan ook een stuk veld dat verkaveld werd in 3, gebeld naar de landmeter die het dossier had ingediend en gevraagd wie de eigenaar is. Dan direct in de auto gestapt en naar daar gereden en gaan aanbellen. 1 van de 3 stukken was al verkocht in die tijd en ondertussen waren wij al de 4de die kwam horen. Een deal gesloten met die mensen om ons dat weekend de tijd te geven en dan zouden wij onze keuze maken. Uiteindelijk de zondag gebeld, om te zeggen dat we het gaan kopen. Toen waren wij ook al 4de telefoon die dag en 3de lot zou waarschijnelijk dan ook verkocht zijn. De gronden zijn nog niet volledig verkaveld of ze waren al weg.
Ondertussen is de verkaveling afgerond en is het in orde.

Kan me zeker inbeelden hoor dat op dergelijk stuk grond in die regio de woning groter zal zijn. Maar de berekening houdt rekening met de binnenmaten, als je dan even begint te tellen loopt dat toch al op. Bv: Living 45m² (9x5); keuken 17.5m², 4 slaapkamers van 15m² = 60m², bureau van 12m² = je hebt nog maar 134.5m². Dan mag je nog een grote zolder hebben met een vaste trap en kom je er vaak nog niet hé. En de m² die ik opsom zijn al aan de hoge kant, weinig nieuwbouw heeft vandaag 4 slaapkamers van 15m² elk én nog eens een bureau.

Maar zoals gezegd, gezien er wordt verkaveld weet ik niet zeker of die afbraak niet gaat moeten gedaan worden voor de verkoop, en dan zal het niet aan 6% kunnen.

Ik weet dat het met binnenmaten is en 200m² aan deze definitie is ook veel (dat is al een groot huis). Maar ik vergelijk het maar met de huizen in die straat, schat de kans ook groot in dat de toekomstige koper ook zoiets gaat bouwen. Als ik kijk naar de plannen die ik nu heb getekend kom ik ook boven de 200m² (in totaal is het 405m²)

Daarmee dat ik ook zei wat de definitie van bewoonbare kelder en bewoonbare zolder is, want dit gaat de grote doorslag geven.
Om u voorbeeld te nemen zit je aan 135m² (de woningen hier zijn wel net iets groter, maar maakt niet uit). maar vele hebben daarboven nog een afgewerkte zolder. Mijn kameraad (die achter mijn heeft gebouwen heeft een zolder van 90m²). 135+90 = 225m². Die heeft dan ook nog een kelder van 120m² (maar wat wordt daar dan onder verstaan, de bedoeling is om daar ook nog een 2de salon te maken. Dus alles is daar ook aanwezig om het bewoonbaar te maken en afgwerkt. Enkel nog verwarming)

Het huis schuin tegenover dat lot heeft een woonkamer+keuken van 110m², heeft dan nog 4 slaapkamers en een bureau. Weet nu niet hoe zijn zolder is afgewerkt. maar die heeft dan nog een kelder van zo'n 250m². Ik weet dat zo'n 110m² extra garage is, zijn bovengronds garage is ook 110m² (is met een auto lift) en ander groot deel is ingevuld als extra woonruimtes.

Maar je hebt ook evengoed hier een laagbouw van 170m²zonder kelder en plat dak, dan is dat geen probleem. Naast ons is er nog een verkaveling en daar staan huizen van ander formaat. Dat zijn HOB gronden van 400m² aan 140k. Mensen met een ander budget gaan dan ook eerder daar iets kopen.

Zoals ik zeg het hangt veel af van de kelder en de zolder. Je kunt ook foefelen en dat op u plannen invullen als berging en onafgewerkte zolder en later dat laten afwerken?

Ze verkopen het wel met de uitleg 6% BTW, maar als ik u dan hoor zal het dan waarschijnlijk ook al niet lukken.

Grond is in 2 opgesplitst.
Je hebt de bouwgrond 800m² en daarachter tuingrond 1069m². Totaal is het dus 1869m².

Je kunt op gelijkvloer 10mx17m bouwen, op 1ste verdiep 10mx13m en dan een dak van 10mx13m. Je kunt ook nog een kelder steken van 10mx17m (maar mag niet verder komen dan u gedeelte dat bebouwd is). Je mag ook nog een bijgebouw plaatsen van max 75m² bebouwd oppervlakte.

Normaal was 10m breed te klein voor ons en wilde we minimaal 12m gaan (daar had ik al op getekend). Maar onze grootste eis was ons uitzicht naar achter. Wat bij dit stuk grond echt perfect is voor ons. Normaal was op ons achtergrens nog een strook van 50 meter met woonuitbreidingszone en daar achter agrarisch gebied. Maar met die betonstop en kritischer bekijken van zaken. Hebben ze die woonuitbreidingszone weg genomen en ergens anders geplaatst, in de plaats komt dan agrarische gebied. Dus nu grenst onze achtergrens gelijk met agrarisch gebied en gaan we dus het zicht behouden op al die velden. Voor de rest was het qua locatie ook perfect. Dicht bij het station voor mijn vriendin, maar niet te dicht om er last van te hebben. Dicht bij het centrum, zodat we zaken te voet en met de fiets kunnen doen, maar toch aan de buitenkant zodat we het zicht hebben en de rust. Terug dicht bij de familie, moesten er kinderen komen is dat ook praktisch. Voor mijn werk maakte het niet uit.

Dan heb ik nog eens opnieuw aan het tekenen geslagen en geprobeerd om onze wensen in een 10 meter brede woning te krijgen en dat is goed gelukt. Volgende week hebben we een afspraak met de architect.

Ons zoekgebied was Essen/Kalmthout/Wuustwezel/Kapellen/Brasschaat. Brecht hield ik ook mee in het oog, maar hadden we beide geen goed gevoel bij. Hadden een budget voorzien van 285k en zochten een stuk van 800m²-1000m².
Uiteindelijk is het Essen geworden, week daarvoor waren we nog bij een grond geweest in Kalmthout (920m²), dat tegen de kalmthoutse heide grensde. Maar daar hebben we naast gepakt, achteraf bezien zijn we eigenlijk content. Toen was dat wel even een zure :)
Mooie bouwgrond! Ik zou er ook op gesprongen zijn, ware het niet dat Essen veel te noordelijk gelegen is voor ons, zowel voor familie als voor het werk. Bij jou vormt dat allemaal geen beletsel, dus ideaal.
Dat het zo noordelijk is (en voor de meeste mensen dus slecht gelegen) , zorgt er natuurlijk ook voor dat het nog enigszins betaalbaar is... Een dergelijke grond in Puurs (waar wij een huis gekocht hebben) /Rumst kost minstens 350-375k als het niet meer is. In Edegem/Kontich 500k +
10 m breed is inderdaad niet zo heel breed voor open bebouwing, maar ik vermoed dat je dan geen inpandige garage zal pakken, maar een carport?
Hoe is de oriëntatie? En vermits je 10m breed mag bouwen, is het perceel 16 meter breed? Zal de prijs ook nog wat gedrukt hebben...
Zicht op de velden is inderdaad zalig...

Laatst bewerkt:
Zot zijn doet geen zeer:

Mooie bouwgrond! Ik zou er ook op gesprongen zijn, ware het niet dat Essen veel te noordelijk gelegen is voor ons, zowel voor familie als voor het werk. Bij jou vormt dat allemaal geen beletsel, dus ideaal.
Dat het zo noordelijk is (en voor de meeste mensen dus slecht gelegen) , zorgt er natuurlijk ook voor dat het nog enigszins betaalbaar is... Een dergelijke grond in Puurs/Rumst kost minstens 350-375k. In Edegem/Kontich 500k +
10 m breed is inderdaad niet zo heel breed voor open bebouwing, maar ik vermoed dat je dan geen inpandige garage zal pakken, maar een carport?
Hoe is de oriëntatie? En vermits je 10m breed mag bouwen, is het perceel 16 meter breed? Zal de prijs ook nog wat gedrukt hebben...
Zicht op de velden is inderdaad zalig...
Voor ons is dat inderdaad goed, ons leven bevind zich ook in noorden van Antwerpen. Voor het werk ook ideaal nooit last van files, nu woon ik tegen Brasschaat aan en merk je wel dat het drukker is. Ondanks ik niet op de baan ben tijdens spitsuren, begin ik hier zelfs al te merken dat het een pak drukker is geworden de laatste 6 jaar.

Essen is inderdaad ook iets goedkoper als Kalmthout/kapellen. Qua prijs viel het ook goed mee omdat tuingrond goedkoop is (vroegen €13/m²), dus het is vooral die 800m² waarvoor je betaald. Ik vind het perceel eigenlijk te groot, maar omdat het zo goedkoop was hebben we dat erbij gepakt en zo hebben we ook zelf de keuze hoe het zicht vlak achter ons ingevuld moet worden.

Er komt wel een inpandige garage, maar dat was inderdaad de moeilijkste factor. Maar wil dat heel graag hebben, want heb dat nu ook en ik vind dat echt een gemak.
De garage is dan wel niet recht in de woning, maar haaks. Dus je moet precies altijd in een parkeer vak draaien, maar dan wel een zeer royaal parkeervlak. Carport naast de woning is ook geen optie, omdat ik 3 meter veel te klein vindt. Kan dan in de achtertuin wel nog een carport of garage zetten, maar liefst niet.
Opzich wou ik niet groter als nu bouwen, maar wat anders. Gelijkvloer groter dan nu en een deel van de kelder wil ik nu ook als echt woonruimtes invullen. Nu heb ik de fitness en ontspanning kamer op 1ste verdiep en die zouden dan naar de kelder verhuizen, zou daar graag nog een 2de salon maken en dan nog een kamer voor met de tijd home cinema. Rest van de kelder gaat dan berging en werkruimte zijn.

De noordkant is aan de voorgevel. De woonruimte komt achteraan en zal dan volledig glas zijn, maar omdat daar zuid kant is, ga ik ook ineens een overdekt terras voorzien om directe zonlicht weg van de ramen te houden. Op dat stuk komt dan ook de Tv hoek en is het daar ineens ook een beetje donkerder. Nu doe ik regelmatig ook de screen naar beneden bij de TV om het donkerder te maken, vind dat aangenamer.
De andere ramen waar er dan geen overkapping is, komt screens.

Soit dat zijn mijn plannen nu, maar volgende week komt de architect en is het misschien al wat veranderd.

Laatst bewerkt:
Zot zijn doet geen zeer:

Dat zijn wel zotte prijzen. :)

Waar ik nu woon, wordt een stuk verkaveld in 2. Dat gaat van 800m² naar 2x400m². Daar vragen ze €160.000 voor en is blijkbaar ook al verkocht voordat het nog maar volledig rond is. (ken 1 koper en die gaat dat kopen voor €160.000 en die kent ook de andere koper en gaat er ook €160.000 voor geven.)

Zot zijn doet geen zeer:

Dat is idd helemaal gek, maar toont wel nog maar eens aan dat de standaard uitleg dat het de makelaars zijn die de prijzen (te)hoog houden of inschatten vaak ook niet opgaat. Het zijn heel vaak de eigenaars die hun eigendom veel te hoog inschatten, makelaars willen liever snel verkopen en gaan dus vaak liever iets lager gaan inzetten.

Is een rustige straat (ken de straat ook, omdat ik daar nog ben opgegroeid).
Het is zoals je zegt, zo'n stukken vind je wel, maar ligt dan aan een drukke straat.

Wij zochten dan meestal ook niet bij makelaars, want zo'n stukken geraken niet bij hun, die zijn dan al lang verkocht. Ik hield hun site's wel mee in het oog, maar vonden daar niks op.

Ik zocht meestal op omgevingsloket en keek naar nieuwe verkavelingen. Dit was dan ook een stuk veld dat verkaveld werd in 3, gebeld naar de landmeter die het dossier had ingediend en gevraagd wie de eigenaar is. Dan direct in de auto gestapt en naar daar gereden en gaan aanbellen. 1 van de 3 stukken was al verkocht in die tijd en ondertussen waren wij al de 4de die kwam horen. Een deal gesloten met die mensen om ons dat weekend de tijd te geven en dan zouden wij onze keuze maken. Uiteindelijk de zondag gebeld, om te zeggen dat we het gaan kopen. Toen waren wij ook al 4de telefoon die dag en 3de lot zou waarschijnelijk dan ook verkocht zijn. De gronden zijn nog niet volledig verkaveld of ze waren al weg.
Ondertussen is de verkaveling afgerond en is het in orde.
Nice, zo moet ge het inderdaad doen ja. (y)

Artikel vandaag in De Tijd: ‘Ook na topjaar 2020 pieken woningprijzen verder’

Ik zal het meest relevante deel copy/pasten voor degenen die boven hun limiet zitten van 2 consultaties op die site ;)

De prijzen van woningen zullen ook dit en volgend jaar stijgen in België, verwacht het panel van vastgoedexperts van De Tijd. Het rekent op 2 procent groei per jaar tot 2025.

Dat is opvallend, omdat de prijzen in het coronajaar 2020 al verrassend snel stegen. En omdat woningen nu al 13,5 procent te duur zijn volgens de Nationale Bank. Bovendien rekenden de banken eerder op een prijsdaling in 2021. De lage rente blijft een belangrijke motor voor de stijging.

Het panel met 22 vastgoedexperts denkt dat woningen telkens met 1 à 2 procent duurder worden in de komende twee jaar. Dat geldt zowel voor huizen als appartementen, en in elk van de drie regio’s. Vorig jaar stegen de prijzen van huizen met 5,7 procent, die van appartementen zelfs met 6,8 procent, stelt de notarisbarometer.

De redenen achter de prijsstijging in 2020 wegen ook dit jaar door. De lage rente blijft belangrijk. In het derde kwartaal van 2020 zakte de hypothecaire rente naar een historisch dieptepunt (1,59%). Er zijn niet meteen aanwijzingen dat die fors zal toenemen.

Ook speelt tina mee: there is no alternative. Spaarboekjes en obligaties brengen niets meer op. En de schommelingen op de beurs schrikken velen af. ‘Tina, in combinatie met de negatieve reële rentevoeten (het renteniveau ligt lager dan het inflatiecijfer, red.) zet mensen aan te investeren in vastgoed om te verhuren’, zegt Koen Deleus, de hoofdeconoom van BNP Paribas Fortis.

Bovendien voelt een groot deel van de bevolking de gevolgen van de coronacrisis nauwelijks of (nog) niet. Corona zet tot nader order zelfs een opwaartse druk op de prijzen. Meer mensen willen een huis met een tuin of een appartement met een groot terras. Daarvan is vandaag te weinig aanbod. Minder woningen komen in de verkoop. De kandidaat-verkopers zijn vaak ouderen, en die zijn door corona niet gehaast om naar de notaris of de makelaar te stappen om wildvreemde kandidaat-kopers over de vloer te krijgen.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/02/15/te-huur-te-duur/

De groep mensen die het budgetair moeilijk hebben om aan een deftige woning te geraken wordt steeds groter. De prijzen kunnen uiteraard nog stijgen maar de overwaardering zal er alleen maar groter door worden. Ik blijf overtuigd dat het fundament van de Belgische vermogens begint te wankelen.

De maandelijkse afbetaling bedraagt voor veel jonge gezinnen meer als 30% van het inkomen, die vuistregel is achterhaald. Dat in combinatie met een maatschappelijke tendens van meer scheidingen / één-oudergezinnen, lage rentes, zotte vraagprijzen, een door Corona gevoede hysterie om toch maar een grote tuin vast te krijgen, een begroting die ontspoort, ... Veel factoren die maken dat de huizenmarkt momenteel een explosieve cocktail is. Mogelijk gaat die niet ontploffen maar als dat toch gebeurt dan kunnen er wel 's heel wat persoonlijke drama's ontstaan.

Net voor de Amerikaanse huizencrisis leefden heel wat gezinnen boven hun stand. Ze kochten extra vastgoed door hypotheken die vlot werden toegekend. Meer nog, ze gebruikten het geld van een hypotheek voor consumptie of om op de beurs te beleggen. Ik heb gelezen dat er Hummers werden gekocht door een extra hypotheek op de woning (die de bank toestond met het oog op de stijgende huizenprijzen). Zo bont maken we het hier gelukkig niet :) En toen sputterde de economie, inkomens daalden, mensen wouden hun hypotheek dan afbetalen door vastgoed te verkopen en bleek dat dat vastgoed toch niet waard was wat ze dachten... Gevolg: crisis.

Zotte huurprijzen:

https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/huis/te-huur/ninove/9400/9165901?searchId=602e53d873b47

Toffe, instapklare woning met gezellige living (sic) voor 950 euro per maand.

Voor 400 extra krijg je:

https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/huis/te-huur/ninove/9400/9165901?searchId=602e53d873b47

Locatie is alles dus voor een appartement van 80 vkm kan je 1500 euro per maand neertellen:

https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/appartement/te-huur/meise/1860/9170788?searchId=602e55458981e

Het laatste mikt precies op goed verdienende mannen van middelbare leeftijd die in een scheiding zitten...

Punt is: in België ligt het verschil tussen comfortabel wonen en de pure basis op een paar 100 euro...

Zotte huurprijzen:

Voor 400 extra krijg je:

Locatie is alles dus voor een appartement van 80 vkm kan je 1500 euro per maand neertellen:

https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/appartement/te-huur/meise/1860/9170788?searchId=602e55458981e

Het laatste mikt precies op goed verdienende mannen van middelbare leeftijd die in een scheiding zitten...

Punt is: in België ligt het verschil tussen comfortabel wonen en de pure basis op een paar 100 euro...
Als alleenstaande man zou ik nog altijd voor dat eerste gaan hoor. Dat appartement zou ik nooit kiezen. Maar ik heb het dan ook niet zo op appartementen met hun syndici, gezamenlijke kosten en potentiële overlast van meer dan van de horizontale buren. Daarnaast hangt die prijs zoals altijd af van de locatie.

AL moet ik eerlijk zijn dat ik dat van dat van ninove meer dan de pure basis vond. Ik heb goedkoper en minder basis gewoond in het verleden.

Zotte huurprijzen:

Voor 400 extra krijg je:

uw linken zijn dezelfde

Terug
Bovenaan