Ja dat is de reden waarom ze dat erop laten staan.
Want je bent eigenlijk verplicht om het af te breken, als ik de huidige toestand nu zie (woning staat niet correct waar de bouwzone is). Is momenteel een groot stuk grond met 2 halfopen woningen op, met daaraan stallen gebouwd en rondom ook nog wat stallen. Dat wordt verkaveld in stukken en dat perceel van 900m² heeft dan blijkbaar de recht om slooppremie te krijgen + 6% BTW.
Maar om die 6% te krijgen, moet je wel aan de voorwaarden voldoen. Als ik dan bij ons rondom kijk zijn alle nieuwe woningen groter dan 200m² bewoonbaar oppervlakte, dus de kans is groot dat de persoon die daar gaat bouwen daar ook boven gaat zitten. Dan heb je daar niets aan. Als ik het zou kopen zou ik ook niet in aanmerking komen om daar tegen 6% te gaan bouwen.
Als je wel aan al die voorwaarde voldoet, is het zeker interessant.
Die 200m² is niet bewoonbare oppervlakte, maar de oppervlakte van het aantal "woonvertrekken". Badkamer, hall, wc, berging,... worden naar niet bijgerekend, en al zeker geen kelders en zolders tenzij deze volledig ingericht zijn.
Dus die 200m² is toch echt al wat, veel (de meeste) nieuwbouwwoningen zijn vandaag toch echt kleiner.
Nu, normaal wordt een verkaveling ook wel pas van kracht wanneer de huidige gebouwen zijn afgebroken, dus ik ben niet zeker dat hier aan 6% BTW zal kunnen gebouwd worden, gezien de opdracht tot slopen en de opdracht tot bouwen door één en dezelfde partij dient gegeven te worden.