Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    633

Eigenaar is dus niet verplicht de vraagprijs te aanvaarden. Gezien jullie het enige bod gedaan hebben durf ik nog te betwijfelen of er onder gesloten omslag plots zoveel meer interesse zou zijn...
Ik zou gewoon je zelfde bod nog is onder gesloten omslag uitbrengen. Als ie het dan nog is weigert heb je nog altijd even veel als nu... Aanvaard ie het dan wel heb je uiteindelijk alsnog u huis.

De rentes zijn rare sprongen aan het doen en kopers zien dat ook. Tussen onze vraag om offerte (om leningcapaciteit te dubbelchecken voor bod) en de tijd dat we onze definitieve offerte na aanvaarding bod kregen zaten 3 weken. Op die drie weken is de rente met 0.4% (!!!) omhoog gegaan. Wij hebben nu 2.44 op 25j gekregen op dinsdag. Die zelfde donderdag zijn ze naar 2.90 gegaan...
Als koper kan je gemiddeld nu 100k minder bieden dan een maand geleden... Maar nog niet alle verkopers hebben dat door. Een slechte immo makelaar zal de verkoper dan ook nog is de kop zot maken.

Ik ben wel getriggerd met nieuwsgierigheid. Zie je het zitten mij anders via PM is een link naar het huis te sturen :) ? Ik teken binnen vier uur men comprimis, dus tis louter interesse om te zien :cool: .
PM sent

Dat van die rentes is ook goed om te weten, voor hetzelfde geld lukt het ons dus niet eens om een lening vast te krijgen (twee maand geleden naar Hypotheekwinkel geweest om te zien wat onze mogelijkheden waren). Interessante tijden, dat wel

Daar hadden we ook aan gedacht, maar de termijn voor de biedingen onder gesloten omslag loopt op hun bodformulier (vooraf ingevuld) tot morgenavond.

Ik had veel zin om lager te bieden dan bij ons eerste bod, in de hoop dat er ook deze keer geen andere biedingen zouden zijn. Ik zou ervoor betalen om de eigenaar zijn gezicht te zien zodra hij dan het enige bod bekijkt. Als je de vraagprijs te laag vindt, zet hem dan hoger eh..
Ah zonde!

Persoonlijk had ik principieel dag erna gebeld met de mededeling "wij hebben nog interesse in een andere woning, ons bod op uw woning is geldig tot morgenavond". Voldoende druk opzetten en de gamble/onzekerheid volledig in hun kamp leggen.

En als ze dan binnen anderhalve week bellen met de vraag of je mss toch nog geïnteresseerd bent idd een paar k minder bieden ;) Maar denk dat je al sneller een telefoontje gehad zou hebben ;)

Ah zonde!

Persoonlijk had ik principieel dag erna gebeld met de mededeling "wij hebben nog interesse in een andere woning, ons bod op uw woning is geldig tot morgenavond". Voldoende druk opzetten en de gamble/onzekerheid volledig in hun kamp leggen.

En als ze dan binnen anderhalve week bellen met de vraag of je mss toch nog geïnteresseerd bent idd een paar k minder bieden ;) Maar denk dat je al sneller een telefoontje gehad zou hebben ;)
Als ik puur uit principe zou handelen, had ik dit met veel plezier gedaan. Echter zijn we het zoeken naar een deftige woning die niet compleet overpriced is onderhand wat beu aan het worden, en is dit by far de 'beste' woning die we al bezocht hebben. Het risico is dus helaas te groot.

Hier ook al 2x een huis gekocht met een deadline op ons bod.
2x een paar uur voor het verstrijken van de deadline een akkoord binnen gekregen.

Dit heeft vaak wel het gewenste effect...

Als ik puur uit principe zou handelen, had ik dit met veel plezier gedaan. Echter zijn we het zoeken naar een deftige woning die niet compleet overpriced is onderhand wat beu aan het worden, en is dit by far de 'beste' woning die we al bezocht hebben. Het risico is dus helaas te groot.
Niets houdt u tegen om na het verstrijken van de deadline toch nog uw bod opnieuw uit te brengen (of hoger) :)
En dat leg je dan uit als dat de andere woning toch niets geworden is (voor zover je al verantwoording verschuldigd zou zijn, maar je weet wel, om de sfeer wat gezellig te houden ;) )

Ons bod op dinsdag gedaan met deadline t/m zaterdag. Wij hadden zondag nog een ander bezoek ingepland en wilden uiteraard ook daar een bod kunnen doen moest het ons echt liggen...

Op die drie weken is de rente met 0.4% (!!!) omhoog gegaan. Wij hebben nu 2.44 op 25j gekregen op dinsdag. Die zelfde donderdag zijn ze naar 2.90 gegaan...
Als koper kan je gemiddeld nu 100k minder bieden dan een maand geleden...
Hoe komt gij op 100k minder uit door een stijging van 0,4% rente? Dan moet ge al 1,2 miljoen lenen ofzo...

Alé, na jaren (op't gemak) zoeken bod gedaan op een nieuwe woning en aanvaard. Het is nog altijd niet mijn droomwoning, maar let's face it, daarvoor moet ik vanavond ook gewoon de Euromillions voor winnen. Het vinkt wel heel veel van onze wensen af: we verslechten ons niet qua locatie (dichter bij een drukke baan, maar ook aan de juiste kant dit keer - normaal moesten we die oversteken om de kinderen naar school te brengen bvb), (zeer klein) voortuintje, garage, 4 slaapkamers, ruimere tuin en langs achter geen inkijk wegens een schooldomein achter ons. Nog steeds een rijwoning wel, maar daar heb ik op zich niet zo veel problemen mee.

Het zal wel een zéér zware renovatie worden, met een EPC van meer dan 700. Beneden plannen we een uitbouw, waardoor we een zeer ruime gelijkvloers kunnen creëren. Grootste zorg ligt in het dak, ik heb mijn twijfels of er van de twee kamers op het bovenste verdieping (er is geen zolder) nog zoveel zal overschieten na isolatie. Komende weken met de architect uitzoeken en plannen zeker? Ik ben blij, maar heb eigenlijk vooral héél erg veel stress. Zelf absoluut geen handige Harry, en met twee kleuters die nog altijd slecht slapen worden het (nog maar eens) een paar helse jaren. Maar yolo zeker :unsure:.

Ook spannend: doel is om onze huidige woning te behouden en te verhuren. Stuk zwaardere lening, maar een serieuze investering voor de toekomst.

Hoe komt gij op 100k minder uit door een stijging van 0,4% rente? Dan moet ge al 1,2 miljoen lenen ofzo...
Het was eerder een schatting dan echt een uitgetelde wetenschap.
Als ik het even nakijk is het minder dramatisch dan eerst gedacht...

Op een lening van 400k is het verschil tussen 2.03 en 2.44 ~20k als je het zelfde wil blijven afbetalen. Bij deze hopelijk rechtgezet!

Het was eerder een schatting dan echt een uitgetelde wetenschap.
Als ik het even nakijk is het minder dramatisch dan eerst gedacht...

Op een lening van 400k is het verschil tussen 2.03 en 2.44 ~20k als je het zelfde wil blijven afbetalen. Bij deze hopelijk rechtgezet!
Als ik de lening die ik in maart heb afgesloten vandaag zou nemen dan zou me dat qua aflossingsbedrag al 200 euro p/m schelen. Om terug op gelijke hoogte te komen moet ik een 70-80k minder lenen.

Das natuurlijk die 0,4 niet. Maar op een half jaar tijd is er veel veranderd

Als ik de lening die ik in maart heb afgesloten vandaag zou nemen dan zou me dat qua aflossingsbedrag al 200 euro p/m schelen. Om terug op gelijke hoogte te komen moet ik een 70-80k minder lenen.

Das natuurlijk die 0,4 niet. Maar op een half jaar tijd is er veel veranderd
Vorige zomer een lening afgesloten voor 150k, net even de Keytrade simulator erop los gelaten die vorig jaar bij de allergoedkoopste stond: zou me 80 euro per maand schelen al!
Wat voor een alleenstaande ouder toch wel al voelbaar is .. :(

Zo te zien is het mogelijk om de wet Breyne alsnog te omzeilen in de akte, want ik heb recent een factuur van 3% van totale kost appartementsgebouw ontvangen als "voorschot voorlopige oplevering". Met als gevolg een totale kostprijs van 103% ipv. 100% en nog een extra factuur van €7560. Hoe is dit legaal?

Een eventueel overschot (gegarandeerd) zal overgemaakt worden aan de VME, hun beste vriendjes die ze aangeraden hebben, als werkkapitaal maar ondertussen krijg ik dus wel al een factuur van diezelfde VME voor het werkkapitaal.

Ongelofelijk wat voor een afzetters die bouwpromotoren zijn. Eerste en laatste keer dat ik met zo een uitschot werk.

Om nog maar te zwijgen over de overbruggingskredieten. Die staan momenteel tegen de 5% :eek:.
Wij hebben echt net op tijd onze kredieten afgesloten begin december 2021, net voordat alles is beginnen stijgen.

allez woonkrediet is nu in orde hier na 2 weken. pas nu besef ik dat ik mijn domicilie van mijn huidig huurappartement nooit heb laten syncen op mijn identiteitskaartchip. Wel op de database staat ie correct; maar niet op de chip van de identiteitskaart. Dus nu kwamen er brieven toe op het adres van mijn ouderlijk huis, 5 jaren na uithuizen. Volgende stap is verhuizen zekers.

Zo te zien is het mogelijk om de wet Breyne alsnog te omzeilen in de akte, want ik heb recent een factuur van 3% van totale kost appartementsgebouw ontvangen als "voorschot voorlopige oplevering". Met als gevolg een totale kostprijs van 103% ipv. 100% en nog een extra factuur van €7560. Hoe is dit legaal?

Een eventueel overschot (gegarandeerd) zal overgemaakt worden aan de VME, hun beste vriendjes die ze aangeraden hebben, als werkkapitaal maar ondertussen krijg ik dus wel al een factuur van diezelfde VME voor het werkkapitaal.

Ongelofelijk wat voor een afzetters die bouwpromotoren zijn. Eerste en laatste keer dat ik met zo een uitschot werk.
Begrijp niet goed wat je bedoelt met die 3%, ben je zeker dat dit niet gewoon de laatste schijf bij oplevering is?

En wat bedoel je met de VME die werd aangeraden door hen? De VME is gewoon de vereniging van mede-eigenaars, dat is een rechtspersoon die de eigenaars verenigt.

Denk toch dat je wat zaken dooreen haalt.

Begrijp niet goed wat je bedoelt met die 3%, ben je zeker dat dit niet gewoon de laatste schijf bij oplevering is?

En wat bedoel je met de VME die werd aangeraden door hen? De VME is gewoon de vereniging van mede-eigenaars, dat is een rechtspersoon die de eigenaars verenigt.

Denk toch dat je wat zaken dooreen haalt.
Hij bedoelt de syndicus.

Ze vergeten gewoon dat in die kosten ook een significant deel van uw brandverzekering zit. Dan reduceer je het af te geven bedrag al redelijk wat.

Hij bedoelt de syndicus.

Ze vergeten gewoon dat in die kosten ook een significant deel van uw brandverzekering zit. Dan reduceer je het af te geven bedrag al redelijk wat.
Dat dacht ik ook al wel, maar als je het over bouwpromotoren als uitschot hebt dan zou je toch op zijn minst de feiten juist moeten benoemen en weergeven.

Ik bedoel weldegelijk 3% van de waarde van het appartement. Het is een bedrag dat bij de voorlopige oplevering gevraagd wordt als voorschot voor de resterende kosten. Als ze aan iedereen de voorlopige oplevering hebben gedaan volgt de eindfactuur van die "gedeelde kosten". Het verschil wordt aan de syndicus gegeven.
Maar idd het is de syndicus niet de VME. Van de syndicus heb ik nu een factuur ontvangen voor de gemeenschappelijk kosten.

Laatst bewerkt:
Het is vaak wel gebruikelijk dat de aansluitingskosten van de nutsleidingen niet in de aankoopprijs van het appartement zitten, maar op het einde van het project los gefactureerd worden. Dat zou die factuur van € 7560 dus kunnen zijn. Dus: lees uw contract na om te checken wat er wel of niet in de prijs zit.

De rest van uw uitleg doet mij de wenkbrauwen fronsen, ook al is het verhaal me niet helemaal duidelijk. Bij Wet Breyne heb je 2 voorlopige opleveringen:
  1. De voorlopige oplevering van de privatieve kavels (uw appartement, uw parking). Dit is het moment waarop ze met u een rondgang doen ter plaatse om alle gebreken op te schrijven die de bouwpromotor nog moet oplossen. Daarna teken je dat proces verbaal en ontvang je de sleutels.
  2. De voorlopige oplevering van de gemeenschappelijke delen (bijvoorbeeld: de gang, de lift, de garagepoort, de technische installaties voor brandveiligheid, enz.). Ook deze oplevering is absoluut cruciaal om eventuele miserie in de toekomst te voorkomen. Als de syndicus neutraal is ten opzichte van de bouwpromotor, dan zouden zij normaal gezien voorstellen op de Algemene Vergadering om voor deze oplevering een studiebureau onder de arm te nemen. Dit studiebureau zal dan de belangen van de VME verdedigen ten opzichte van de bouwheer door de gemeenschappelijke delen onder de loep te nemen, de technische installaties te testen, enz. Daarna kan men met de bouwpromotor de gebreken oplijsten in een proces verbaal, waartoe zich zij dan verbinden om die op te lossen. Doen jullie (als VME) dit zonder studiebureau en op een totaal amateuristische manier, dan is de kans groot dat er enkele lijken in de kast blijven zitten (welke normale mens test er nu immers rookmelders, een brandcentrale, of rookluiken?), waardoor de bouwpromotor er goedkoop vanaf komt. Van zodra het PV van die voorlopige oplevering is getekend, moeten alle (kleine) gebreken die nadien nog aan het licht komen, immers bekostigd worden door de VME.

Nu, als ik het goed begrijp heeft de bouwpromotor op de installatievergadering (= allereerste Algemene Vergadering van de VME ooit), dus een syndicus voorgesteld aan de VME die toevallig goed bevriend is? Wel, dan moeten alle rode lampen nu gaan branden. Die syndicus zal immers op de rem gaan staan om die voorlopige oplevering van de gemeenschappelijke delen volgens het boekje te doen, en vermoedelijk zal er dan geen studiebureau betrokken worden. Vele VME's hebben zich op deze manier al om de tuin laten leiden waardoor een oplevering verknoeid werd en de kosten dan later door de eigenaars gedekt moesten worden.

Als dit allemaal nieuwe materie is voor u, raad ik u ten stelligste aan om als de bliksem de wet op mede-eigendom door te nemen zodat je je rechten kent. Je kan het tij misschien nog keren, maar om de nodige voorstellen op de Algemene Vergadering door te duwen, ga je dus wel de nodige meerderheden moeten verzamelen, en dat kan alleen door te gaan lobbyen bij de andere mede-eigenaars, die je heel waarschijnlijk totaal (nog) niet kent. Een totale patstelling dus, en het feit dat uw appartement in Brussel ligt maakt het er ook niet makkelijker op. Men zal zeer waarschijnlijk Frans als voertaal gebruiken op die vergaderingen...

Gisteren nog geleerd dat je beter in de akte/compromis laat opnemen dat het een waarborg is en geen voorschot.
Een voorschot is immers vanaf het moment van de betaling eigendom van de ontvanger. Een waarborg blijft jou eigendom. In geval van faillissement ben je u voorschot kwijt. Een waarborg zal terug naar jou komen.

Lees u compromis na mensen :) !

Terug
Bovenaan