Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    633
Euh... In België is ietsje meer dan 70% eigenaar, dat zal voor Vlaanderen alleen waarschijnlijk hoger liggen (@JPV vind jij concrete cijfers voor Vlaanderen?) Én dan zit je nog eens met een leeftijdscategorie die al gesetteld is, dus lijkt me dat BG hierin niet zoveel afwijkt van de doorsnee Vlaamse dertiger, toch?
1654623396931.png

Meer dan 85% die hier gestemd heeft bezit zijn eigen woning.
Dat is echt heel hoog alhoewel het is BG he....
De helft schept hier meer dan 3k netto per maand en als je geen bedrijfswagen hebt hoor je hier al helemaal niet. jk ;)
Mijn eigendom is nog grotendeels van de bank... Ik vermoed dat ik niet de enige ben :)

Ben ook benieuwd. De huizen in Bvb Merelbeke worden nog altijd als zoete broodjes verkocht.

Ik kijk soms nog eens uit interesse op immoweb en hier (rand boven Brussel, dure en krappe markt) nog steeds enorm weinig dat te koop komt. Mijn gevoel zegt wel dat ze 2 maand terug bvb binnen de week onder optie stonden en dat daar nu wel wat meer tijd over loopt. Koopjes zijn er alleszins nog niet te doen.

Mijn eigendom is nog grotendeels van de bank... Ik vermoed dat ik niet de enige ben :)
Hoewel ik wel weet wat je bedoelt, klopt het niet. Het is en blijft je eigendom, enkel kan de bank je dwingen die te verkopen en de lening daarna direct af te lossen als je met schulden zit. Dus het cliché klopt niet ;)

Net deze tegengekomen:

Is dit niet enorm raar, sinds je vanaf 1/1/2023 verplicht bent om binnen de 5j een energetische renovatie te doen bij E & F om EPC D te behalen? Dus minder kunnen lenen en verplicht renoveren, top combinatie...

Net deze tegengekomen:

Is dit niet enorm raar, sinds je vanaf 1/1/2023 verplicht bent om binnen de 5j een energetische renovatie te doen bij E & F om EPC D te behalen? Dus minder kunnen lenen en verplicht renoveren, top combinatie...
Minder lenen voor aankoop pand, niet voor renovatie

Minder lenen voor aankoop pand, niet voor renovatie
Ja, en? Heeft toch hetzelfde effect, je kan minder lenen. En hun redenering gaat toch teniet gedaan worden sinds er een renovatieplicht zal zijn.
Dus de overheid wilt het aantal minder-energiezuinige huizen verminder door de renovatieplicht en de banken werken het tegen door minder mensen kans te geven dit te doen...

Ja, en? Heeft toch hetzelfde effect, je kan minder lenen. En hun redenering gaat toch teniet gedaan worden sinds er een renovatieplicht zal zijn.
Dus de overheid wilt het aantal minder-energiezuinige huizen verminder door de renovatieplicht en de banken werken het tegen door minder mensen kans te geven dit te doen...
Minder mensen die kunnen lenen, kan ook wel potentieel een drukkende werking hebben op de prijzen voor die te renoveren panden.
Als je het dan wel kunt aankopen, dan kun je echter voor de renovatie zelf nog wel correct lenen.

Ik vind dit een goede stap eigenlijk.

Hoewel ik wel weet wat je bedoelt, klopt het niet. Het is en blijft je eigendom, enkel kan de bank je dwingen die te verkopen en de lening daarna direct af te lossen als je met schulden zit. Dus het cliché klopt niet ;)

Tenzij het onder Islamitich bankierenstelsel valt :unsure:

Dat weet ik ook wel :) Een woning als vermogenscomponent is, op het moment dat je een status maakt van een vermogen de waarde min de schuld die erop rust. De post die hier een beetje afgunstig stelde dat 85% van het forum een woning bezit kan je ook relativeren door te stellen dat in die 85% ook een grote hoop schuldenaars zitten.

Dat weet ik ook wel :) Een woning als vermogenscomponent is, op het moment dat je een status maakt van een vermogen de waarde min de schuld die erop rust. De post die hier een beetje afgunstig stelde dat 85% van het forum een woning bezit kan je ook relativeren door te stellen dat in die 85% ook een grote hoop schuldenaars zitten.
Feit is wel dat je eerst een stevig kapitaal moet opgebouwd hebben om schuldenaar te KUNNEN worden. Notariskosten, hypothecaire inschrijving,... Zelfs als je aan 100% leent moet je op je eentje al een volledig jaarloon "op overschot" hebben staan. Als koppel gaat dat doorgaans sneller/makkelijker maar het blijft een grote hoop geld die je eerst bij elkaar moet harken.

Nee 300k lenen voor huis te kopen en dan geen geld meer voor renovatie
Of 200k lenen voor huis te kopen en dan 100k renovatielening voor te renoveren

Feit is wel dat je eerst een stevig kapitaal moet opgebouwd hebben om schuldenaar te KUNNEN worden. Notariskosten, hypothecaire inschrijving,... Zelfs als je aan 100% leent moet je op je eentje al een volledig jaarloon "op overschot" hebben staan. Als koppel gaat dat doorgaans sneller/makkelijker maar het blijft een grote hoop geld die je eerst bij elkaar moet harken.
Dat klopt en maakt het ook moeilijker om een eigen woning te kunnen verwerven. Mijn eerste appartementje - als bleu'ke van 22 met een viertal maanden werkervaring en nog in de proefperiode - kunnen kopen met een lening voor aankoop, BTW en notariskosten. Moest enkel de administratieve kost voor de bank kunnen leggen. Dat is helemaal veranderd. Het is minder toegankelijk als vroeger.

Laatst bewerkt:
Nee 300k lenen voor huis te kopen en dan geen geld meer voor renovatie
Of 200k lenen voor huis te kopen en dan 100k renovatielening voor te renoveren

Maar de huizen gaan er niet goedkoper op worden, maw gaat ge weer veel meer eigen middelen moeten hebben en gaan er dus nog minder mensen een huis kunnen kopen.

Maar de huizen gaan er niet goedkoper op worden, maw gaat ge weer veel meer eigen middelen moeten hebben en gaan er dus nog minder mensen een huis kunnen kopen.
Wat later kopen en eerst sparen
Wij werkten al 8-10j voor we iets kochten en daarvoor nog elk jaar vakantiejob vanaf 16j

Terug
Bovenaan