Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    633
f
We zijn hier ook stilletjes aan aan het kijken om iets te kopen in de buurt tussen Gent en Aalst. Momenteel zijn we nog wat aan het verkennen en een idee aan het vormen van de prijzen in de verschillende gemeenten. Onder andere dit huis kwamen we tegen: https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/huis/te-koop/erpe-mere/9420/9888904

Is dit huis representatief voor wat je kan krijgen in deze regio voor deze prijs? Ik vind de prijs heel goed meevallen voor wat je krijgt (grote tuin, zonnepanelen, vloerverwarming, ..) en er zijn nog enkele "quick wins" zoals het isoleren van de zolder. Zie ik iets over het hoofd waardoor de prijs eerder laag ligt?
Voordelen van die woning:

- Solide zeggen ze zelf maar je ziet wel dat ook de zolderverdieping een betonnen vloer heeft. Iets wat bij recentere woningen niet altijd het geval is.
- Redelijk volume en oppervlakte. Het voelt op foto niet al te benauwd aan.
- Een perceel van 13 are is ook boven de standaard van nieuwbouw in die prijscategorie.
- Garage en kelder, tegenwoordig ook niet meer zo evident voor nieuwbouw tussen de 300 - 500.

Oppassen voor:

- EPC, de zolder is niet geïsoleerd. De ramen zijn waarschijnlijk geen hoogrendementsglas, de spouw geïsoleerd (?)...
- Dak is mogelijk van asbest
- Voelt nogal jaren '70 - '80 aan dus een make-over kan kostelijk worden.

Veel meer als die 320 zou het toch niet mogen gaan vermits er toch nog wat kosten aan zijn. Instapklaar ok, maar niet hedendaags genoeg.

Zijn er hier mensen die via Biddit een woning hebben gekocht? Wat zijn de ervaringen daarmee? Komen er extra kosten bij voor de koper, behalve zaken (zoals registratie kosten, etc) die je ook hebt als je via een immokantoor koopt? Ik heb wel gekeken op de site van Biddit, maar die blinkt niet echt uit in helderheid vind ik. Merci alvast!

Zijn er hier mensen die via Biddit een woning hebben gekocht? Wat zijn de ervaringen daarmee? Komen er extra kosten bij voor de koper, behalve zaken (zoals registratie kosten, etc) die je ook hebt als je via een immokantoor koopt? Ik heb wel gekeken op de site van Biddit, maar die blinkt niet echt uit in helderheid vind ik. Merci alvast!
Akte moet binnen 6 weken na toewijzen rond zijn. Dus als je je tijd wil nemen voor financiering, verkoop andere woning, overbrugging,... niet echt een optie.
Verkoper moet nog accepteren dus ook als je het hoogste bod hebt nog niet zeker.
Als de verkoper geen opschortende voorwaarden voorziet kan jij er geen toevoegen.

Ik zie het als heel handig voor verkopen, not so much voor koper.

- Solide zeggen ze zelf maar je ziet wel dat ook de zolderverdieping een betonnen vloer heeft. Iets wat bij recentere woningen niet altijd het geval is.
Oudere huizen hebben net veel vaker geen betonnen welfsels volgens mij (en mijn ervaringen)
En ik zie dat niet of dat beton is, zou zelfs denken van niet afgaande op die foto (het is niet omdat het grijs is dat het beton is)

Geen extra kosten, die zijn voor de verkoper. Verder wat StevenP zegt; Je tekent enkele dagen na afsluiten biedingen de akte al en hebt dan maar 6 weken om je krediet rond te krijgen. Voordeel is dan weer dat de verkoop ook echt rond is na 6 weken (je krijgt de sleutel van zodra je krediet in orde is), waar dat bij een klassieke verkoop 4 maand kan duren.

Iedereen die zich aan biddit waagt geef ik graag mee: Begin niet te hopen doordat de prijs enkele dagen voor het einde nog belachelijk laag staat, iedereen wacht tot de laatste minuten om serieus op te bieden.

Veel succes! :smile:

We zijn hier ook stilletjes aan aan het kijken om iets te kopen in de buurt tussen Gent en Aalst. Momenteel zijn we nog wat aan het verkennen en een idee aan het vormen van de prijzen in de verschillende gemeenten. Onder andere dit huis kwamen we tegen: https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/huis/te-koop/erpe-mere/9420/9888904

Is dit huis representatief voor wat je kan krijgen in deze regio voor deze prijs? Ik vind de prijs heel goed meevallen voor wat je krijgt (grote tuin, zonnepanelen, vloerverwarming, ..) en er zijn nog enkele "quick wins" zoals het isoleren van de zolder. Zie ik iets over het hoofd waardoor de prijs eerder laag ligt?
Realiseer je ook dat bij oudere woningen, zeker van 1976 de kans zeer aanzienlijk is dat de buitenmuren gewoon niet geïsoleerd zijn... dat is iets wat later nog moeilijk recht te trekken tenzij je een zéér ingrijpende renovatie doet. De enige goeie manier om dat op te lossen is eigenlijk heel de buitenkant strippen, isoleren en dan terug de gevel bekleden wat uiteraard een zeer dure ingreep is. Je hebt ook easy-fix oplossingen zoals de spouw laten volspuiten met isolatievlokken maar als je dat doet moet je alles binnen ventileren want anders heb je veel kans op miserie met vocht.

Realiseer je ook dat bij oudere woningen, zeker van 1976 de kans zeer aanzienlijk is dat de buitenmuren gewoon niet geïsoleerd zijn... dat is iets wat later nog moeilijk recht te trekken tenzij je een zéér ingrijpende renovatie doet. De enige goeie manier om dat op te lossen is eigenlijk heel de buitenkant strippen, isoleren en dan terug de gevel bekleden wat uiteraard een zeer dure ingreep is. Je hebt ook easy-fix oplossingen zoals de spouw laten volspuiten met isolatievlokken maar als je dat doet moet je alles binnen ventileren want anders heb je veel kans op miserie met vocht.
Esoleren bestaat e.. Dat is niet extreem duur. Dat wordt op de bestaande gevel gezet en die gevel moet dus niet eerst gestript worden daarvoor.

Esoleren bestaat e.. Dat is niet extreem duur. Dat wordt op de bestaande gevel gezet en die gevel moet dus niet eerst gestript worden daarvoor.

Dat is inderdaad de tussenoplossing maar als ik op die foto's afga is ook dat een kostelijke grap... rondom overal panelen, rondom overal steenstrips lijmen en dan ook nog eens opvoegen. Alleen al kwa uren zal dat kunnen tellen... ik weet dat er ook wel zulke oplossingen bestaan met sandwichpanelen, not sure hoe mooi dat allemaal is wel. Ik zie voor buitenisolatie prijzen die varieren van €100m² tot tegen de €200/m², afhankelijk van afwerking (steenstrips, crepi...). Dan spreek je voor een halfopen toch ook snel over €15-20k.

En laat is ook eerlijk zijn: aan het eind van de rit is en blijft het een half zen gat oplossing. Leuk als je een huis van begin jaren 90 hebt waar al ne centimeter of 6 in de muren zit maar als je een huis met enkel een spouw (of gewoon 1,5 steen) dan is dat dwijlen met de kraan open. Dan doen je relatief zware kost om achter te blijven met een huis dat nog steeds niet echt goed geïsoleerd is.

Dat is inderdaad de tussenoplossing maar als ik op die foto's afga is ook dat een kostelijke grap... rondom overal panelen, rondom overal steenstrips lijmen en dan ook nog eens opvoegen. Alleen al kwa uren zal dat kunnen tellen... ik weet dat er ook wel zulke oplossingen bestaan met sandwichpanelen, not sure hoe mooi dat allemaal is wel. Ik zie voor buitenisolatie prijzen die varieren van €100m² tot tegen de €200/m², afhankelijk van afwerking (steenstrips, crepi...). Dan spreek je voor een halfopen toch ook snel over €15-20k.

En laat is ook eerlijk zijn: aan het eind van de rit is en blijft het een half zen gat oplossing. Leuk als je een huis van begin jaren 90 hebt waar al ne centimeter of 6 in de muren zit maar als je een huis met enkel een spouw (of gewoon 1,5 steen) dan is dat dwijlen met de kraan open. Dan doen je relatief zware kost om achter te blijven met een huis dat nog steeds niet echt goed geïsoleerd is.

Je kan daarmee tot 30cm dik uitvullen om te isoleren, echt een 'half zijn gat' oplossing zou ik dat niet noemen.
Uiteraard zijn er beperkingen voor woningen die tot aan de rooilijn staan, maar dat was voor dit huis nu niet het geval.

Door bvb 25cm isolatie en crepi tegen een oud huis te smijten heb je de voordelen van het oude gebouw (veel thermische massa die in de zomer traag opwarmt en in de winter omgekeerd) en je isoleert evengoed als een nieuwbouw woning volledig de buitenschil.

Die EPC D met zonnepanelen doet bij mij al enkele rode lampen aan gaan.
Het huis ziet er deftig uit maar ik vermoed dat eens je de verf wegkrabt er wel eea zal boven komen.
Zoals eerder gezegd, dak is waarschijnlijk stilaan aan vervanging toe. Zal bijna zeker asbest in de woning zitten.
Gezien er met geen woord gerept wordt over elektriciteit acht ik de kans zeer groot dat die afgekeurd is. In woningen die zo oud zijn kom je dan al snel op 'alles opnieuw leggen'. Bijgevolg zal je dan ook vloer (en vloerwarming) kapot moeten schieten. Ofwel leg je alles over de muren...

Als je op geopunt.be gaat zien zie je ook dat de woning ongeveer omsingelt is door 'mogelijks overstromingsgevoelig' gebied. Of je vertrouwt dat het water stopt waar de kaart zegt laat ik aan jou over.
Die site is trouwens van goudwaarde in de zoektocht naar een woning heb ik al gemerkt.

Een huis uit 1976 met elektrische verwarming, je moet het niet verder zoeken :P

Het valt mij toch wederom op hoe hard mensen hier focussen op EPC. Terwijl dit (zeker bij oudere huizen) in mijn ogen weinig van belang is, en zeker in die prijsklasse. Dat is iets dat je op termijn of zelfs direct kan aanpakken als je zou willen. Als je zou willen natuurlijk, want als je het pand als voorbeeld aanziet als instapklaar ga je natuurlijk niet willen kappen en breken om centrale verwarming of vloerverwarming te leggen.

En dan nog moet je de afweging maken. Als je het puur financieel bekijkt, ga je er die kosten mogelijks nooit uithalen. Al zal dit afhangen van de energieprijzen maar dat kan niemand voorspellen.

Bedankt voor jullie feedback! Sowieso zullen we grondig renoveren, veel van die zaken zijn dus niet zozeer een probleem voor ons. We komen op dergelijke panden uit omdat we een grote tuin wensen. Voorlopig hebben we nog geen recentere huizen met een grote tuin gezien in deze regio (toch niet voor ons budget, 500k).

Betreffende het asbest, ik heb de indruk dat dit eerder meevalt in dit huis? Ik kan niet meteen iets op de foto's terugvinden waar ik asbest in verwacht, zie ik iets over het hoofd? Het zou mij niet verbazen dat er, gezien de leeftijd van het huis, wel ergens asbest aanwezig is maar dit leek mij eerder mee te vallen in deze woning.

Bedankt voor de website van geopunt, dit zal zeker nog handig zijn.

Ik ben wel wat verbaasd dat men dit ziet als een oude woning die eigenlijk aan vervanging toe is. Ik ga er van uit dat elke woning in ons budget wel enkele rode vlaggen zal hebben. Uiteraard zou ik liever in een mooie nieuwbouw wonen die op elk vlak volledig in orde is maar dat zal nog niet voor nu zijn.

Een huis uit 1976 met elektrische verwarming, je moet het niet verder zoeken :p

Het valt mij toch wederom op hoe hard mensen hier focussen op EPC. Terwijl dit (zeker bij oudere huizen) in mijn ogen weinig van belang is, en zeker in die prijsklasse. Dat is iets dat je op termijn of zelfs direct kan aanpakken als je zou willen. Als je zou willen natuurlijk, want als je het pand als voorbeeld aanziet als instapklaar ga je natuurlijk niet willen kappen en breken om centrale verwarming of vloerverwarming te leggen.

En dan nog moet je de afweging maken. Als je het puur financieel bekijkt, ga je er die kosten mogelijks nooit uithalen. Al zal dit afhangen van de energieprijzen maar dat kan niemand voorspellen.
Het draait gewoon om het principe dat je tegen 2050 een woning van niveau A moet hebben vanuit de objectieven. En dan moet je als je woningen bekijkt er ook gewoon correct mee omgaan hoe je het beste voor die woning het aanpakt om die daarnaar te laten evolueren. En hoe je dat doet en tegen welke kostprijs.

Sowieso is het gewoon eindelijk correct dat mensen belang hechten aan dat EPC. Het is al belachelijk genoeg geweest dat mensen duizenden k's geven voor een woning die esthetisch in orde is, maar waar je 1000'en euro's per jaar spendeert aan verwarming
Staat al "gereserveerd" bij. :S

Puur gebaseerd op de kleur van het dak, denk ik dat dat moet nagekeken worden of dat ook niet aan vervanging toe is. Ook de verwarming klopt niet, ik zie elektrische of geen verwarming boven?
Vraag bij dit soort huizen ook vooraf het EPC op en doe altijd navraag bij de buren wat betreft overlast van bepaalden zaken (bedrijven in de buurt die voor stank zorgen, overburen die graag techno draaien om 3u 's nachts,....)

Ik ben efkes de naam kwijt, maar enkele maanden geleden was hier ook iemand actief op zoek in die regio en dat lag ook rond die prijs.
@Renegadexxripxx weet jij nog wie? 🙈
Was dat niet @Dogo Argentino ?

Het draait gewoon om het principe dat je tegen 2050 een woning van niveau A moet hebben vanuit de objectieven. En dan moet je als je woningen bekijkt er ook gewoon correct mee omgaan hoe je het beste voor die woning het aanpakt om die daarnaar te laten evolueren. En hoe je dat doet en tegen welke kostprijs.

Sowieso is het gewoon eindelijk correct dat mensen belang hechten aan dat EPC. Het is al belachelijk genoeg geweest dat mensen duizenden k's geven voor een woning die esthetisch in orde is, maar waar je 1000'en euro's per jaar spendeert aan verwarming

Was dat niet @Dogo Argentino ?
Ik ben de conversatie niet aan het volgen maar heb idd enkele maanden geleden in Appels (Dendermonde) gekocht. Ik was ook in een ruime regio aan het zoeken o.a Aalst, Wichelen, Erpe-Mere etc

Het wel correct zeggen: momenteel is er nog geen vereiste, vanaf 2023 is het bij EPC E of F verplicht deze naar D te brengen na aankoop. Voor 2050 is er nog niks geweten maar zal hoogstwaarschijnlijk enkel bij aankoop zijn.
Die woning met EPC D voldoet zelfs aan de eisen vanaf volgend jaar.
Maar daarover zegt EPC natuurlijk niks, en dat is het probleem die ik ermee heb. Ja, het is een indicatie maar niet meer van deze tijd. Ik zal een paar voorbeelden geven:
Warmtepomp+zonnepanelen leveren nog steeds een gunstige EPC score op, maar zonder terugdalende teller ga je je ook blauw betalen.
Isolatie, winddichtheid & ventilatie leveren een gunstige EPC score op, maar actieve koeling dan weer niet. En wat de laatste jaren overduidelijk is, is dat te goed geïsoleerd zonder koeling in de zomer problematisch is. Want te goed geïsoleerd betekent ook dat de warrmte niet wegkan eens ze binnenzit en met de zomers van de afgelopen jaren gebeurde dat weldegelijk.

Dit blijft voor mij toch vooral een kwestie van overdrijven zoals the-fox aanhaalt.

Je staart naar objectieven die pas over 28 (!) jaar gehaald zullen moeten worden.
Je hebt dus nog een ganse generatie de tijd om die te halen of desnoods door te verkopen en te verhuizen. Stel dat je energetisch renovatieonkosten geraamd zijn op pakweg 100k. Dan moet je jaarlijks 3.571 euro aan de kant leggen voor die investeringen. Dat is niet onoverkomelijk terwijl isolatietechnieken en technologie blijven verbeteren.

Wij wonen trouwens in een villa met epc label E (484 kwh) en zelfs wij betaalden zonder dakisolatie of dubbel glas jaarlijks nog steeds geen 1000 euro aan verwarming. Wat boeit het dan om dat sito presto labeltje A te moeten halen?
Puur fetish.
En zeker wetende dat we nog steeds met een historisch KI van +- 600 euro zitten, zouden wij na een grondige verbouwing en daarmee gepaarde KI herziening dik ons broek scheuren.
Uiteindelijk blijft het nog steeds de terugverdientijd die telt wanneer mensen prioriteiten stellen. En dan begrijp ik waarom die vaak eerst naar de gewoonlijke tuin&badkamer&keukerenovaties gaan die net zo goed de waarde van het huis opkrikken.

Warmtepomp+zonnepanelen leveren nog steeds een gunstige EPC score op, maar zonder terugdalende teller ga je je ook blauw betalen.
Je betaalt u met een warmtepomp niet blauw.
Maar het zou beter zijn als dat er een iets groter voordeel was. Al hebben de maatregelen met de lagere BTW en de premie al een beetje geholpen met het gat met een gasketel wat dicht te rijden.

Al klaag ik momenteel met het feit dat ik >6kwp zonnepanelen heb en 4100€ wp heb teruggeleverd door die terugleververgoeding niet. Het was dit jaar 200€ voordeliger in gebruik dan met de terugdraaiende teller. Al komt dit ook wel gedeeltelijk door de hoge prijzen van elektriciteit waardoor die terugleververgoeding serieus verhoogd is en dit de kost zodanig positief heeft geïmpacteerd.

Een warmtepomp is enkel problematisch wanneer je uw warmteverlies niet eerst hebt verminderd door isolatie. Maar aan de andere kant, dat noem ik ook niet echt problematisch. Ik noem dat eerder de juiste volgorde.

Isolatie, winddichtheid & ventilatie leveren een gunstige EPC score op, maar actieve koeling dan weer niet. En wat de laatste jaren overduidelijk is, is dat te goed geïsoleerd zonder koeling in de zomer problematisch is. Want te goed geïsoleerd betekent ook dat de warrmte niet wegkan eens ze binnenzit en met de zomers van de afgelopen jaren gebeurde dat weldegelijk.
Ja, maar de intentie van het systeem was dan ook dat mensen passiefwoningen zetten ipv BEN - woningen en dus een nulgebruik aan technieken (en ik begrijp dat dit geprefereerd wordt, de haalbaarheid acht ik voorlopig echter gewoon beperkt tot onbestaande).
Al heb ik verstaan dat het ondertussen veranderd is van het mag niet naar je krijgt strafpunten als je koeling voorziet.

Ik ga er vanuit dat men op termijn met de ervaring die men in de tijd heeft opgebouwd, dat men inziet dat het misschien toch niet zo erg is om passiefwoning met een beperkte koeling (en dus eigenlijk een bijna passiefwoning zet met een l/l warmtepomp om in de winter de zeer beperkte warmtevraag op te vangen en in de zomer de beperkte benodigde koeling op te vangen)

Dit blijft voor mij toch vooral een kwestie van overdrijven zoals the-fox aanhaalt.

Je staart naar objectieven die pas over 28 (!) jaar gehaald zullen moeten worden.
Je hebt dus nog een ganse generatie de tijd om die te halen of desnoods door te verkopen en te verhuizen. Stel dat je energetisch renovatieonkosten geraamd zijn op pakweg 100k. Dan moet je jaarlijks 3.571 euro aan de kant leggen voor die investeringen. Dat is niet onoverkomelijk terwijl isolatietechnieken en technologie blijven verbeteren.

Wij wonen trouwens in een villa met epc label E (484 kwh) en zelfs wij betaalden zonder dakisolatie of dubbel glas jaarlijks nog steeds geen 1000 euro aan verwarming. Wat boeit het dan om dat sito presto labeltje A te moeten halen?
Puur fetish.
En zeker wetende dat we nog steeds met een historisch KI van +- 600 euro zitten, zouden wij na een grondige verbouwing en daarmee gepaarde KI herziening dik ons broek scheuren.
Uiteindelijk blijft het nog steeds de terugverdientijd die telt wanneer mensen prioriteiten stellen. En dan begrijp ik waarom die vaak eerst naar de gewoonlijke tuin&badkamer&keukerenovaties gaan die net zo goed de waarde van het huis opkrikken.
En voor de terugverdientijd spreek je nog altijd over huidige termen.

Al heb je gelijk dat er andere manieren zijn om een lage verwarmingsfactuur te hebben. Mijn vader betaalde in 2013 (dacht ik), 1€/l mazout om zijn tank te vullen. Dat was ook maar uitzonderlijk die verhoging. In de jaren die volgde zijn die prijzen terug gezakt.
De eerste stap die hij echter heeft ondernomen ipv te isoleren, was gewoon niet alles te verwarmen.
In de jaren die volgde heeft hij echter wat isolatie gestoken.

Het punt is gewoon dat het goed is dat er aandacht gaat naar isolatie. Nu heeft dit sowieso een iets of wat drukkende werking op de vraagprijzen. Maar anders betaalde je evengoed de hoofdprijs van de nieuwbouw voor een niet nieuwbouw wegens de esthetiek ervan.

Voor de rest zou voor mij KI onmiddellijk hervormd mogen worden, zodanig dat de isolatiefactor (of het EPC) ook mee in rekening zou gebracht worden. Met liefst in het begin (de eerste 5-10 jaar een nulimpact zodat mensen tijd hebben om de nodige stappen te ondernemen). Minimaal zou de KI voor iedereen wel up-to-date gezet worden.
Want laat ons eerlijk zijn. De aanwezigheid van isolatie verhoogt de KI niet. Het feit dat je esthetische renovaties doet is de driver van de KI verhoging. En het feit dat in al de jaren die er gepasseerd zijn, niemand en zijn kat dat ooit heeft aangegeven (mensen zijn ook niet dom). Het is echter aan de overheid om daar eindelijk stappen in te ondernemen en er gewoon vanuit te gaan dat het niveau gewoon al standaard hoger ligt dan 40+ jaar geleden (of whatever de startdatum ook gewoon was).

Waarna ze dan in de 10 jaar die komen een inverse koppeling kunnen voorzien met de isolatiefactor. IPV aan de nieuwbouwzijde enkel een dwingende maatregel te voorzien (alhoewel men dat nu ook al doet via de premie bij renovatie voor niet nieuwbouw - al mag voor mij dat voor mij ook dwingender zodanig dat de prijs van woningen die energetisch niet in orde zijn in vrije val gaan)

Laatst bewerkt:
Want laat ons eerlijk zijn. De aanwezigheid van isolatie verhoogt de KI niet. Het feit dat je esthetische renovaties doet is de driver van de KI verhoging.
Ik ben geen grote kenner van de berekening van het KI, maar het KI van een woning wordt afaik enkel verhoogd bij functionele verbeteringen, niet bij esthetische.

Als je op geopunt.be gaat zien zie je ook dat de woning ongeveer omsingelt is door 'mogelijks overstromingsgevoelig' gebied. Of je vertrouwt dat het water stopt waar de kaart zegt laat ik aan jou over.
Die site is trouwens van goudwaarde in de zoektocht naar een woning heb ik al gemerkt.

Eigenlijk zouden we eens een "roast mijn woonst"-thread moeten hebben hier. :p

Anyway, wat gebruikt geopunt.be eigenlijk als basis om bebouwing op een perceel aan te duiden? Want wij hebben een niet-vergunde aanbouw en die staat daarop... 😶

Terug
Bovenaan