Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    630
Vandaag toen ik op de oprit stond en de buurman (linkerkant) vanop zijn oprit een praatje wou maken, zei hij van ja buurman heb wat nieuws.
We hebben deze week nieuwe grond gekocht en gaan dus opnieuw bouwen. Ik schoot in de lach en antwoorden dan terug van, tja ik heb ook wat nieuws voor u, want wij hebben deze week ook een nieuwe grond gekocht en gaan ook terug bouwen. :D

De kans zit er groot in dat onze woningen gelijktijdig te koop komen te staan dan, ben benieuwd wat dat gaat geven.

Grappig is ook dat de rechterbuur een 2 tal maanden geleden zijn nieuwbouw ook verkocht heeft om opnieuw te gaan bouwen (aangenaam verschoten hoe snel die woning verkocht is geraakt en zeker omdat niemand wilde bieden en gelijk de vraagprijs bood). Zijn dan 3 woningen naast mekaar die vrij snel de verkoop in gaan, we hebben met zijn 3en ook gelijktijdig gebouwd en gaan nu ook terug gelijktijdig bouwen, maar elders.. :D

Laatst bewerkt:
Vandaag toen ik op de oprit stond en de buurman (linkerkant) vanop zijn oprit een praatje wou maken, zei hij van ja buurman heb wat nieuws.
We hebben deze week nieuwe grond gekocht en gaan dus opnieuw bouwen. Ik schoot in de lach en antwoorden dan terug van, tja ik heb ook wat nieuws voor u, want wij hebben deze week ook een nieuwe grond gekocht en gaan ook terug bouwen. :D

De kans zit er groot in dat onze woningen gelijktijdig te koop komen te staan dan, ben benieuwd wat dat gaat geven.

Grappig is ook dat de rechterbuur een 2 tal maanden geleden zijn nieuwbouw ook verkocht heeft om opnieuw te gaan bouwen (aangenaam verschoten hoe snel die woning verkocht is geraakt en zeker omdat niemand wilde bieden en gelijk de vraagprijs bood). Zijn dan 3 woningen naast mekaar die vrij snel de verkoop in gaan, we hebben met zijn 3en ook gelijktijdig gebouwd en gaan nu ook terug gelijktijdig bouwen, maar elders.. :D
Waar woont gij juist? Post eerst eens hier dan kunnen potentieel geïnteresseerde BGers (ahum) eerst bieden 🤓.

Zijn dan 3 woningen naast mekaar die vrij snel de verkoop in gaan, we hebben met zijn 3en ook gelijktijdig gebouwd en gaan nu ook terug gelijktijdig bouwen, maar elders.. :D
Is het daar zo slecht wonen dan? 😛
Ik zeg het nu al lachend, maar mensen die die markt in het oog houden zouden wel al eens die indruk kunnen krijgen..

Hoe lang hebben jullie daar dan gewoond? Is het dan zo interessant om snel opnieuw te bouwen?
Ik heb er ook al eens aan gedacht maar terug heel da proces doorlopen heb ik nu echt niet zoveel zin in. Kan je dan zoveel beter zetten nu door de meerwaarde gegenereerd door je huidige huis of gewoon meer bij elkaar gespaard?

Hoe lang hebben jullie daar dan gewoond? Is het dan zo interessant om snel opnieuw te bouwen?
Ik heb er ook al eens aan gedacht maar terug heel da proces doorlopen heb ik nu echt niet zoveel zin in. Kan je dan zoveel beter zetten nu door de meerwaarde gegenereerd door je huidige huis of gewoon meer bij elkaar gespaard?
Met Bimmer zijn loon kan je 500K lenen :)

Hij heeft dat huis ook alleen gezet als single (en ook heel veel zelf gedaan dus die kan daar nog een schoon centje aan overhouden)

Volgend jaar eens een nieuw tapijt kopen dat voor VV geschikt is, heb het deze week maar even aan de kant gelegd met die kou buiten :p

Na een klein jaar rondkijken voor een huis/appartement waarbij de prijzen steeds zotter leken te worden (regio Aalter) vandaag een appartement bezocht in een kleinschalig complex (3 appartementen) dat gebouwd werd in 2016. Geen wow-factor maar alles proper in orde, ruim terras, 3 slaapkamers, ruime berging, geen syndicale kosten.

Ideaal om wat verder te sparen voor een huis ipv nu bijna €10k/jaar af te geven aan huur.

Bod gedaan, tegenbod gekregen en aanvaard! Binnenkort ga ik dus arm zijn :D

Is het daar zo slecht wonen dan? 😛
Ik zeg het nu al lachend, maar mensen die die markt in het oog houden zouden wel al eens die indruk kunnen krijgen..

Hebben we zelf ook mee gelachen. Maar heb me die vraag van u mij ook al gesteld, daarmee dat ik dan ook nog eens benieuwd ben, omdat de woningen waarschijnlijk gelijktijdig de markt op komen.
Nu hebben we beide wel een deftig verhaal, waarom we de woningen verkopen. De derde woning die al verkocht (onze staan nog niet te koop) is van de rechterbuur, hun gaan maar een 400 meter verder opnieuw bouwen.

De woning waar we nu inzitten, is mijn woning. Ik heb die gebouwen toen ik vrijgezel was (heb hier ook veel in meegeholpen). Heb mijn vriendin tegen het einde leren kennen en wonen nu meer dan 2 tal jaren samen in mijn huis (ik heb daarvoor nog even bij haar ingetrokken). Ik heb hier nooit alleen gewoond.
Mijn vriendin had ook een woning die momenteel verhuurd wordt. Maar we hebben ondertussen die haar woning verkocht, compromis is getekend bij de notaris en in April is het de akte.

Dus we wonen er nu net iets meer dan 2 jaar in. Ik kan de woning verkopen aan een hogere prijs dan wat ik all-in voor betaald heb en hou er dan nog een mooie cent aan over. Zelfde geld voor de woning van mijn vriendin. Zij heeft de woning in 2015 aangekocht voor €230k, dan €40k er nog ingestoken en hebben de woning verkocht voor €365k. Dus zij heeft ook nog ne mooie cent extra gekregen. Als je dan ook nog kijkt hoeveel kapitaal dat we ook al hebben afbetaald. Dan kom je wel uit op een mooie eigen inbreng.

Voor ons nieuw huis zou de lening drastisch dalen tov nu, omdat we nu 2 huizen bij elkaar gooien. Van ons spaargeld wil ik af blijven, dus we lenen het bedrag bovenop de eigen inbreng dat enkel afkomstig is van onze woningen en dan nog 60k extra lenen. Zo komen we nog steeds lager uit dan wat ik nu afbetaal.

Ik vind het niet erg om opnieuw te bouwen, omdat ik dat nog wel leuk vond. Ik beschouwde dat als een hobby. En zeker nu, omdat ik een ruimer budget uitreken, om meer zaken te laten uitbesteden en enkel nog dingen doe, die ik plezant vind (mijn definitie van veel zelf gedaan of meegeholpen is dan ook wel anders, als een gemiddelde belg denk. Dus ik denk dat ik voor de meeste nog veel zelf zou doen :D).
Zolang dat ik de bouw zelf kan opvolgen en zelf in beheer heb, ben ik content. Heb ook goeie ervaringen met aannemers waar ik nu mee heb samengewerkt, dus die samenwerking wil ik dan ook verder zetten met de nieuwe woning. Heb zelf nu ook al meer ervaring, dus kan ook veel beter plannen nu.

We zouden het ook enkel doen als we echt een bouwgrond hadden gevonden, dat veel vinkjes afvinkte. En onze eisen waren best streng, omdat we nu ook zeer goed zitten. Maar we hebben dan ook intensief gezocht, want zo een bouwgronden geraken niet tot aan een makelaar. Dat is een rush om er als eerste bij te zijn.

Laatst bewerkt:
Prachtig huis, maar aan een zeer drukke steenweg en een tankstation als buren... Doodzone voor die eigenaars, maar ze gaan dit nooit kwijtgeraken aan vraagprijs:

Prachtig huis, maar aan een zeer drukke steenweg en een tankstation als buren... Doodzone voor die eigenaars, maar ze gaan dit nooit kwijtgeraken aan vraagprijs:
Ik geloof ook niets van die 356 m² bewoonbare oppervlakte, zelfs als ze de zolder meerekenen...

Als je enkel de vermeldde ruimtes telt kom je op 256m², daar zitten de badkamers niet bij, de ruime inkomhal, de wasruimte, gang, 3 wc's, ...
Als die afmetingen kloppen, lijken me toch weinig redenen om te denken dat dit (incl. zolder) niet klopt? Pas op, het zou kunnen he, dat het niet klopt. Maar er zijn sowieso al geen foto's van alles, ik denk dat men de inpandige garage wellicht ook meetelt, wat, afhankelijk van de afwerking, niet vreemd zou zijn.

Een garage en zolder is toch even bewoonbaar als de hal of wc of bureauruimte? Ik snap dat onderscheid niet.

To be fair een steenweg is zo erg nog niet als je kamers en Living naar de tuin georiënteerd zijn en de oprit voldoende groot is. Mijn hele jeugd aan een drukke steenweg gewoond en nooit last van gehad. Dat tankstation daarentegen.

Een kelder en tuinhuis ook...
Als je in een kelder kan rondwandelen en het droog is en voorzien van electriciteit enzo, zie ik idd geen verschil. Zo'n kelder kan je heel nuttig gebruiken als volledig deel van de woning.

Tuinhuis is zoals de naam het zegt een apart huis. Maar ook dan is die oppervlakte vaak nuttig. Het staat wel apart van de woning, dus logisch dat het apart geteld wordt.

Als je in een kelder kan rondwandelen en het droog is en voorzien van electriciteit enzo, zie ik idd geen verschil. Zo'n kelder kan je heel nuttig gebruiken als volledig deel van de woning.

Tuinhuis is zoals de naam het zegt een apart huis. Maar ook dan is die oppervlakte vaak nuttig. Het staat wel apart van de woning, dus logisch dat het apart geteld wordt.
Nu, ik geef je enigzins gelijk hoor. Maar de immosector moet vooral eens beginnen met standaard-definities te gebruiken. Bewoonbare oppervlakte is er zo eentje, maar "aantal slaapkamers" evengoed. In woningen waar slaapkamers "te weinig" zijn, wordt elke kamer die je eventueel kan ombouwen naar slaapkamer meegeteld. Afhankelijk van de definitie hebben wij 3 (enkel de echte slaapkamers), 4 (strijkkamer meegeteld), 5 (bureau meegeteld), 6 (garage meegeteld) of 10 (kelder meegeteld) slaapkamers...

Terug
Bovenaan