Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    630
Ik doelde er ook op dat het inderdaad een m'as tu vu kot is dat schreeuwt "hier woont een drugshandelaar met meer geld dan smaak"
Beetje gelijk die 2 broers Azimi uit The Sky Is The Limit: gigantisch huis, draconisch ingericht, enkel kunnen pochen met hoeveel alle kado's aan zijn vrouw gekost hebben (die er bij loopt alsof ze haar eigen door de kop wil schieten van verveling). De golden chrome gewrapte aventador is de kers op de taart van de wansmaak.

Een heel huis in een bepaalde stijl doen, ongeacht of die nu lelijk of mooi is en dan kiezen voor een kamer met jacuzzi en van die goedkope spreuken aan de muur voor een likje te schreeuwende verf.

Ik doelde er ook op dat het inderdaad een m'as tu vu kot is dat schreeuwt "hier woont een drugshandelaar met meer geld dan smaak"
Beetje gelijk die 2 broers Azimi uit The Sky Is The Limit: gigantisch huis, draconisch ingericht, enkel kunnen pochen met hoeveel alle kado's aan zijn vrouw gekost hebben (die er bij loopt alsof ze haar eigen door de kop wil schieten van verveling). De golden chrome gewrapte aventador is de kers op de taart van de wansmaak.
Ah ok, dan moet ge der zo een spouwend peetje ofzo bijzetten hé 🤮

Nu dacht ik echt dat die villa effectief van één van die Aquino's was en gij dat om één of andere obscure reden wist. :)

Ah ok, dan moet ge der zo een spouwend peetje ofzo bijzetten hé 🤮

Nu dacht ik echt dat die villa effectief van één van die Aquino's was en gij dat om één of andere obscure reden wist. :)
Die loods lijkt wel iets om een drugslab of weed plantage the herbergen. Ideaal voor de kleine zelfstandige drugsproducent :)

Politie mag niet zomaar in een loods binnenwandelen. Arbeidsinspectie wel maar die hebben geen bevoegdheid ivm drugs.
Die wandelen ook niet zomaar binnen hé. Die monitoren bepaalde punten en indien er voldoende verdachte handelingen zijn dan vallen die binnen met een huiszoeking.

Het is niet alsof ze toevallig uitkomen op bepaalde grote wietplantages hé

Prijzen waren wss in 2020 gestagneerd (of wat teruggevallen) als er geen coronapremies waren uitgedeeld. Want er is wel een groot deel van de bevolking die grote risico's nemen en geen enkel loon kunnen missen om hun huis af te betalen. Omdat ze weinig verdienen, maar ook zeker omdat het zo groot/fancy/nieuw mogelijk moest zijn.

Maar er is ook veel volk met geld. En de Vlaming houdt van vastgoed. Nadat alle erfenissen van de boomers door hun kinderen zijn uitgegeven, zie ik een crash wel gebeuren (maar dat is nog verre toekomst).

Weldra een crash?
Is mogelijk maar moeilijk te voorspellen.

https://www.tijd.be/connect/beursko...t-ook-huizenprijzen-kunnen-dalen/9749840.html

Er wordt al jaren voorspeld dat er een crash zit aan te komen dus wie zal het zeggen. Het is in elke geval belangrijk, voor iedereen, om te beseffen dat een huis ook in waarde kan dalen.

Ik ben het gedeeltelijk met jou eens, ThomasMore

Zolang de rentes laag blijven en de vraag kleiner is dan het aanbod zie ik het nog niet zo snel veranderen. Mogelijk (!) kan er nog een geringe correctie komen door de uitloop van de Corona crisis, maar enkel als er veel mensen hun job verliezen en er dus meerdere huizen gedwongen op de markt komen. Toch hoop ik voor al die mensen dat het niet zal gebeuren en zelfs dan zal dit maar tijdelijk zijn naar mijn mening, Vlaanderen is klein en er komen enkel maar mensen bij waarvan er minder en minder samen wonen, dan heb je gewoon meer woon gelegenheden nodig.

Ik heb zelf na jaren rond kijken uiteindelijk toch recent een andere woning gekocht. Ons zoekgebied was beperkt tot een straal van 5km voor een open bebouwing dus het aanbod was zeer schaars en dan moet je snel beslissen en heb je weinig onderhandelingsmarge. Moest er een "crash" komen dan zal ik die woning waarschijnlijk teveel hebben betaald maar so be it... je kan ook wachten op een crash die niet komt en verschillende kansen tot beter wonen voorbij laten gaan.

Kzal dan maar eens een afspraak maken op de gemeente, want dat is mij enkel telefonisch bevestigd. Zou hier allesinds onmogelijk impact hebben op de zichtbaarheid bij het oprijden van de straat. Staat overal haag en bomen rond mijn perceel. Alsook nog trottoir en een berm van 4 meter aan de zijstraat..

Een hoekperceel heeft in principe 2 rooilijnen en dus 2 voortuinen.
Het kan natuurlijk anders zijn in uw gemeente/verkaveling, maar hier in de verkaveling moesten de hoekpercelen toch ook 6m aan beide straatzijdes houden. Heeft te maken met zichtbaarheid als je de baan op rijdt.
Net terug van bij de gemeente. Wordt inderdaad aanzien als 2 voortuinen, maar omdat mijn gebouw er al staat en dus geen nieuwbouw is, en de ligging in het centrum in het oude BPA, staan ze uitzondering toe. Zolang ik op 4m van de rooilijn blijf aan de zijkant is er geen probleem. Ik kan dus, goddank, verder :)

Ik ben het gedeeltelijk met jou eens, ThomasMore

Zolang de rentes laag blijven en de vraag kleiner is dan het aanbod zie ik het nog niet zo snel veranderen. Mogelijk (!) kan er nog een geringe correctie komen door de uitloop van de Corona crisis, maar enkel als er veel mensen hun job verliezen en er dus meerdere huizen gedwongen op de markt komen. Toch hoop ik voor al die mensen dat het niet zal gebeuren en zelfs dan zal dit maar tijdelijk zijn naar mijn mening, Vlaanderen is klein en er komen enkel maar mensen bij waarvan er minder en minder samen wonen, dan heb je gewoon meer woon gelegenheden nodig.

Ik heb zelf na jaren rond kijken uiteindelijk toch recent een andere woning gekocht. Ons zoekgebied was beperkt tot een straal van 5km voor een open bebouwing dus het aanbod was zeer schaars en dan moet je snel beslissen en heb je weinig onderhandelingsmarge. Moest er een "crash" komen dan zal ik die woning waarschijnlijk teveel hebben betaald maar so be it... je kan ook wachten op een crash die niet komt en verschillende kansen tot beter wonen voorbij laten gaan.
Je moet ergens wonen dus zolang je er woont is de verkoopwaarde van je huis inderdaad vrij irrelevant.

Maar dat neemt niet weg dat mensen zich ervan bewust moeten zijn dat een belangrijke aankoop zoals een huis niet per definitie een goede investering is. Ik heb zelf ook een huis gekocht in 2020 en ben me ervan bewust dat het binnen paar jaar minder waard kan zijn. Zolang ik er woon maakt dat natuurlijk verder niet uit. Kan ik mijn hypotheek niet aflossen dan hoop ik dat de waarde voldoende is om de schuld aan de bank verder af te lossen. Ontleen je vandaag bvb. 50% van de aankoopprijs dan zit je wel safe... Er moet al een serieuze crash komen daar nadeel van te ondervinden. Ontleen je bvb. 100% (wat banken gelukkig niet meer toelaten) dan zou je bij een gedwongen verkoop wel 's in problemen kunnen geraken. Ontleen je bvb. meer dan de aankoopprijs (zoals in VS gebeurde voor de huizencrisis) dan is een algemene prijsdaling een catastrofe voor de hele economie. Netflix tip hierover: 'The Big Short'.

Wonen in een te duur betaald huis hoeft dus inderdaad geen probleem te zijn. Echter, kleine huizen van bedenkelijke kwaliteit die veel te duur geprijsd staan - de zogenaamde starterswoning - kunnen bij een algemene daling van de markt plots een financiële gevangenis worden en de zogenaamde 'starters' verplichten om langer als voorzien in die kleine woning te verblijven. Uitgaan van een oneindige stijging van de vastgoedprijzen is een gevaarlijke denkpiste en toch denken velen dit.

Jouw redenering is helemaal correct. Wie echter een huis koopt met de hoop dat binnen 10 jaar met veel winst te verkopen om dan een groter huis te kopen moet ook rekening houden met een mogelijke daling. Simple economics :)

Laatst bewerkt:
Jouw redenering is helemaal correct. Wie echter een huis koopt met de hoop dat binnen 10 jaar met veel winst te verkopen om dan een groter huis te kopen moet ook rekening houden met een mogelijke daling. Simple economics :)

Tenzij je er van uitgaat dat jouw huis meer in waarde zou stijgen gedurende die tien jaar dan dat groter huis, houdt dat geen steek.
Voor mensen zonder huis is een waardestijging van vastgoed slecht nieuws. Voor mensen met meer dan één huis is zo'n stijging goed nieuws. Maar voor iemand die een huis heeft is dat een min of meer neutrale zaak (even abstractie maken van opportuniteitskost etc) want terwijl de waarde van zijn huis stijgt, stijgt ook de prijs van de woningen die hij op het oog heeft voor zijn pandwissel. Zelfde principe voor een dalende vastgoedmarkt.

Tenzij je er van uitgaat dat jouw huis meer in waarde zou stijgen gedurende die tien jaar dan dat groter huis, houdt dat geen steek.
Voor mensen zonder huis is een waardestijging van vastgoed slecht nieuws. Voor mensen met meer dan één huis is zo'n stijging goed nieuws. Maar voor iemand die een huis heeft is dat een min of meer neutrale zaak (even abstractie maken van opportuniteitskost etc) want terwijl de waarde van zijn huis stijgt, stijgt ook de prijs van de woningen die hij op het oog heeft voor zijn pandwissel. Zelfde principe voor een dalende vastgoedmarkt.
Niet alle type woningen stijgen of dalen even snel/hard. Bvb. tussen villa's en appartementen kan al een groot verschil optreden.
Ook moet je rekening houden met locatie: als je woont in een centrumstad (waar vastgoedprijzen doorgaans sneller stijgen in België), en je wenst te verhuizen naar meer rurale gebieden (waar de markt minder oververhit is), dan kan je ook "een zaakje" doen.

Niet iets om op te gaan speculeren, maar ik wil maar zeggen dat het geen simpel jojo-effect is dat voor de hele markt gelijk is.

En zo lang de hypotheek kan worden afgelost... Te hoge hypotheken en dalende prijzen zijn de explosieve cocktail die de vastgoedcrisis in VS hebben veroorzaakt.

Daar is in België geen wetgeving rond volgens mij. Maar inderdaad, met een kruipende baby zou je daar al niet willen wonen.
Wanneer is de NBN B03 004 van toepassing ? De norm is van toepassing voor publiek toegankelijke gebouwen zoals flatgebouwen, kantoren, winkelcentra, scholen, sportcentra, enz… De norm is niet van toepassing voor privégebouwen. Niet tegenstaand is en blijft de eigenaar verantwoordelijk voor de veiligheid van eventuele bezoekers. Het volgen van de norm is dus steeds aangeraden.
De norm is enkel van toepassing op definitieve borstweringen en trapleuningen, niet op tijdelijke beschermingselementen.

Terug
Bovenaan