Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    633
Hadden jullie al een 'ongeveer' datum?
Die geeft de aannemer ja maar geloven hem niet meer. Plus je weet niet wat de crisis gaat doen.

Makelaar zei dat ze toch voelen dat het kalmer wordt op de markt. Zowel aan aanbod als vraagzijde. Mensen hebben minder zekerheid door de stijgende cost of living na Oekraïne en dan is er nog de stijgende rente :/.

Die geeft de aannemer ja maar geloven hem niet meer. Plus je weet niet wat de crisis gaat doen.

Makelaar zei dat ze toch voelen dat het kalmer wordt op de markt. Zowel aan aanbod als vraagzijde. Mensen hebben minder zekerheid door de stijgende cost of living na Oekraïne en dan is er nog de stijgende rente :/.
Hebben jullie een boeteclausule in de aannemingsovereenkomst? Ik heb helaas geleerd dat dat echt wel nodig is om aannemers 'gemotiveerd' te houden.

Dat de markt kalmer wordt geloof ik inderdaad wel. Ik vermoed dat de periode dat je als verkoper makkelijk de hoofdprijs binnen rijft wel voorbij is. Maar de woning markt blijft krap.

Hebben jullie een boeteclausule in de aannemingsovereenkomst? Ik heb helaas geleerd dat dat echt wel nodig is om aannemers 'gemotiveerd' te houden.

Dat de markt kalmer wordt geloof ik inderdaad wel. Ik vermoed dat de periode dat je als verkoper makkelijk de hoofdprijs binnen rijft wel voorbij is. Maar de woning markt blijft krap.
Inderdaad boeteclausule, maar daar zal wel wat overmacht misbruikt worden. Had ergens deze week gelezen dat de bouwfederatie een aanvraag heeft ingediend om de huidige grondstoffenproblematiek te erkennen als overmacht.

Wat helaas ook echt wel een ding is.
Levertijd bij sommige leveranciers op mijn werk is verdubbeld. (Buitenschrijnwerk en sommige soorten gevelsteen, de rest heb ik zelf geen zicht op, gezien ik alleen de calculaties doe)

Uiteraard. Maar wilt daarom niet zeggen dat andere die niks zelf doen 850k moeten betalen voor een nieuwbouw. Hier worden evengoed nieuwbouwen gezet die een stuk goedkoper zijn.

Ik ga ook geen huis vergelijken waarbij je veel zelf doet, met die van een SOD woning. Natuurlijk kan je dan goedkoper bouwen, maar daar ging mijn post niet over.
(Ik quote je hier omdat het relevanter in dit topic is)

Vorig jaar hebben wij in september/oktober een SOD laten uitrekenen. Het ging hier over een gesloten bebouwing, 214m2 bewoonbaar, 210 perceel.
Quasi standaard afwerking, boven geen verwarming. Voorzieningen voor airco maar geen units, vloer boven niet gelegd en zolder niet afgewerkt (wel een vaste trap). Enkel een oprit en een ‘bergkot’ vooraan ipv een echte garage. We kwamen toen btw en registratierechten inclusief uit op 520k. Uiteraard tuin, afsluiting, oprit enzovoort niet inbegrepen. Dat huis met die checklist afwerken, zoals ook de zolder, dan kwamen we al snel aan 570-590 volgens onze berekeningen.

Met de stijgende materiaalprijzen denk ik niet dat ik hetzelfde project nu zou kunnen zetten voor 600k. Opnieuw: een niet afgewerkte SOD met een oprit op een perceel van 210m2.

Het kan dus iets goedkoper afhankelijk van de regio etc, maar het is een exclusiviteit geworden om te bouwen.

Hier ook stilaan aan het rondkijken voor een bouwgrond, ik verschiet enerzijds wel van de prijzen en anderzijds van de grootte van de aangeboden percelen. We willen toch zeker 10 are maar dat is amper te vinden. Onze zoek regio is wel heel klein omdat we onze kinderen niet van school willen laten veranderen (eentje heeft autisme en we vermoeden dat die in een negatieve spiraal terecht zou komen bij zo een verandering). Dat zal een kwestie van snel beslissen worden van zodra er zoiets te koop komt staan :)
Je beseft toch zelf dat uw eisen ook nogal overdreven zijn hoop ik? minimum 10 are in een kleine specifieke regio, en dan nog liefst niet te duur. Ik rij ook graag met een Ferrari, met 7 zitplaatsen, voor 5000€...

Het kan dus iets goedkoper afhankelijk van de regio etc, maar het is een exclusiviteit geworden om te bouwen.
Zoals ik in mijn voorgaande post had gezegd heb je wel een bepaald budget nodig om te kunnen bouwen.
Heb het hier in deze topic ook al eens gezegd dat volgens mij de nieuwbouw sector het toch gaat voelen op termijn. Er gaan verschillende mensen toch uit dat budget vallen denk ik. Langs de andere kant, ik heb nu zo’n budget omdat ik al reeds een eigendom had. Woningen zijn serieus gestegen in prijs ook.

Zowel mijn broer als mijn ouders hebben met een SOD firma gebouwen. Mijn broer in zo’n wijk waar nu de volgende fase is gestart. Staat nog 1 te koop voor 340 excl btw. Grond van 386m2 en de woning 180m2 HOB (uiteraard moet je daar nog extra tellen). Mijn broer had toen dacht ik zo’n 70.000 euro opgelegd aan extra opties (afwerking zolder, keuken upgrade, badkamer upgrade,...).
Maar je ziet al heel goed het verschil met de fase van mijn broer. Al de esthetisch frullen zijn weg en de woning is verkleind.
Die had toen in totaal incl alle kosten een 440k betaald, dan was wel alles afgewerkt inclusief zolder. Terwijl je nu dus rond de 500k zult betalen voor een kleinere woning en hier en daar opofferingen.

Mijn ouders zijn in december in hun nieuwe woonst getrokken.

Laatst bewerkt:
En dan zeg jij als dat uw bod is 'dan moet je het aan mij verkopen of ik ga naar de rechtbank'
Gezien de verkoper iemand was met 'inkoper' als beroep vermoed ik dat het eerder een strategie was om ons uit ons kot te lokken.
Ik ben benieuwd of het huis terug online komt en ons vermoeden klopt :) .

PS: Privé verkopers eens Googlen doet wonderen. Je kan uit iemand zijn beroep, pinterest, ... veel afleiden en inspelen op zijn gemoed als je wat van de prijs wil afdingen.

Nee, een vraagprijs is niet bindend voor de verkoper.
dat mag idd niet.ofwel heb je een te hoog idee over wat je kan krijgen voor je geld?
Ik denk dat ons idee redelijk hoog gegrepen is maar niet onrealistisch.
Nu, zoals eerder gezegd gaan we eind dit jaar is de balans opmaken van onze eisen als we tegen dan nog niets gevonden hebben. Dan zijn we +-3j aan het kijken (-Covid lockdowns).
Anderzijds hebben we ook absoluut geen haast. Het huis waar we nu wonen moeten we niet percee uit. En enkele maanden langer huur en toch 'je droomwoning' vinden, dat nemen we er dan wel bij.

Je beseft toch zelf dat uw eisen ook nogal overdreven zijn hoop ik? minimum 10 are in een kleine specifieke regio, en dan nog liefst niet te duur. Ik rij ook graag met een Ferrari, met 7 zitplaatsen, voor 5000€...
Ik zei dat ik verschoot van de prijzen, niet dat ik er maar 200k voor kan geven :)
We hebben een huis nu, dat moet dus niet binnen de drie maanden zijn, we hebben tijd.

We hebben lang gewacht, we hadden ons "droompand" op internet gezien, en dan uiteindelijk toch de knoop doorgehakt en afspraak gemaakt om te gaan bekijken. We hebben een woning sinds 3 jaar, maar wisten altijd al dat dat maar een tijdelijke stop zou zijn. Dus deze zou moeten verkocht worden, eerst eens naar immo bellen deze week dat ze eens komen kijken om al een eerste inschatting te maken. Bij de bank ben ik al geweest, ik weet hoeveel ik mag/kan lenen. Ik heb er lang over nagedacht, want de woning ligt in Wallonië, en dat maakt het er in België natuurlijk niet makkelijker op. Veel voordelen die we hier in Vlaanderen hebben, zijn er daar niet. bv. al, de registratierechten in Vlaanderen 3% nu, maar in Wallonië nog altijd 12.5%! Hopen dat we abattement kunnen krijgen. Dat scheelt toch weer een beetje. Feit is wel, vanaf je daar bent, is er direct een soort innerlijke rust.. Altijd al geweten dat ik niet in Vlaanderen zou blijven. Woonbonus valt dan ook wel weg, dan moeten we nog hopen dat we kans kunnen maken op de wooncheque.. Veel dingen te checken, te doen, te regelen dus.
Plus: zullen we bij de notaris ook moeten langsgaan om de akte voor vennootschap opnieuw neer te leggen, want verhuis van maatschappelijke zetel naar ander gewest.. dus weer 1200 euro betalen!
Momenteel werk ik nog in Brussel, dat zou dan enkele reis 1u30 zijn, maar zit al goed in mijn onderbewustzijn.. Ben ook 45j al, dus moet toch beginnen kijken om mij definitief te settelen..
Bon, dat droompand is dan niet doorgegaan, ze haddens ons bod niet aanvaard, maar we hebben ook geen recht van hoger bod gekregen. We wilden daar ook niet te veel woorden aan vuil maken, en zijn op zoek gegaan naar iets anders. En dat hebben we gevonden. Nog even wachten op de notarissen voor de compromis (die hadden meer tijd gevraagd), lening is in orde, ons eigen huis is verkocht (op een week tijd!), en we hopen om eind juni, begin juli (of ten laatste begin augustus) te kunnen verhuizen.
En ja, richting Wallonië ! Daar komt ook heel wat bij kijken.

Zie, beste kindjes, en DAAROM moet je dus met de buren babbelen voor je een bod doen, want als je op dinsdag om 10u een rondleiding krijgt, ga je geen kinderen horen en geen druk verkeer hebben, maar achteraf heel zwaar vloeken!.🙈
Ik woon tegenover een school en buiten wat kindergeluiden tijdens de speeltijd kan je dat toch amper 'last' noemen. Komende van iemand die heel gevoelig is aan lawaai..

Ivm de piek in verkeer heb je wel een punt, maar storen doet het niet.

De keren dat ik om 15u thuis ben zijn ook wel op 1 hand te tellen...

Ik woon tegenover een school en buiten wat kindergeluiden tijdens de speeltijd kan je dat toch amper 'last' noemen. Komende van iemand die heel gevoelig is aan lawaai..

Ivm de piek in verkeer heb je wel een punt, maar storen doet het niet.

De keren dat ik om 15u thuis ben zijn ook wel op 1 hand te tellen...
Hier is het én lager én secundair. Dus van 15u20 tot na 17u eerder. Veel tieners blijven daar wat hangen en kletsen, wachten op elkaar,...

Ik heb ook jarenlang tegenover een kleuterschool gewoond en absoluut nergens last van! Maar hier zit je op een doorgangsas (groot kinderdagverblijf en ziekenhuis 200m verder ook nog eens) in het centrum van een stad met de 2 grootste scholen er knal naast, geloof me, dat zorgt voor overlast en dan heb ik het niet over "last van de speeltijden" 😉

Keer kort vraagje.

Kan hier in de buurt een garage kopen, mss een tweede erbij.
Is wel een buurt waar de verhuring snel loopt want er zijn wel veel parkeerplaatsen tekort hier.

Prijs is wel wat aan de hoge kant vind ik zelf (32K en de garages hebben geen elektriciteit), maar bon alles is tegenwoordig duur geworden zeker...

De eerste zou ik zelf gebruiken en de tweede dan verhuren. Maar ik twijfel nog voor de tweede te kopen. Groot stuk spaargeld weg en weinig inkomsten, of toch doen?

Keer kort vraagje.

Is wel een buurt waar de verhuring snel loopt want er zijn wel veel parkeerplaatsen tekort hier.

Prijs is wel wat aan de hoge kant vind ik zelf (32K en de garages hebben geen elektriciteit), maar bon alles is tegenwoordig duur geworden zeker...

De eerste zou ik zelf gebruiken en de tweede dan verhuren. Maar ik twijfel nog voor de tweede te kopen. Groot stuk spaargeld weg en weinig inkomsten, of toch doen?
Daarvoor moet je vooral kijken naar het aanbod en de prijzen ervan.
Zoeken op Immoweb en 2dehands naar garages te huur, kijken hoeveel er beschikbaar staan en aan welke prijs.

Keer kort vraagje.

Hou rekening met de registratierechten. Je zou al makkelijk kunnen denken dat je nergens 75 euro (huur) intrest kan krijgen op een spaarboekje van 33k. Maar in de realiteit moet je nog de aankoopkosten in acht nemen.. Dat gaat niet over gigantische bedragen natuurlijk, maar die haal je er niet snel uit als je beslist om de centen te gebruiken binnen 5-10 jaar.

Is er ook geen wet gestemd dat een huur garage tegen x jaar voorzien moet zijn van een laadpaal?

Keer kort vraagje.

Plus verhuur van garages is een activiteit onderworpen aan btw! Je zal waarschijnlijk wel de vrijstelling kleine onderneming kunnen inroepen maar dan blijven er nog enkele verplichtingen: https://www.verhelstvastgoed.be/nieuws/garagebox-verhuren/30267

Lijkt me toch een vrij stevig gebrek hoor. De voeg loopt boven ook verder open, wat me doet vermoeden dat 1 van de 2 kanten aan het wegzakken is tov de andere kant.
In de muur aan de andere kant is ook zo'n barst, dat wil dus in praktijk zeggen dat de voorgevel en de achtergevel eigenlijk niet meer met elkaar verbonden zijn.
Ondertussen ook eerste kijkdag gehad. Het is vanbinnen nog erger dan gedacht.
De "badkamer/keuken" is in dat kot dat er is bijgebouwd. En dat is dus een maand geleden nog ingestort. Slaapkamer op zolder, met een trap met luik. Totale lengte (incl het kot) is 12m, breedte is 3.5m.
Ik ben echt heel benieuwd of er iemand zo dom is geweest om niet bij de gemeente te horen achter een vergunning...

Terug
Bovenaan