Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    633
het bindt (eenvoudig gezegd) niet tegenover de overheid, want een compromis zorgt echt voor de verplichting om binnen de X maand registratierechten te betalen, zo'n koop/verkoopbelofte niet.
Nog een extra verschil is volgens mij is dat je een "koopbelofte" of met andere woorden "call-optie" zou kunnen doorgeven/-verkopen.
Stel dat dat huis voor iemand anders meer waard zou zijn, of je ondertussen niet meer samen wilt kopen, met een andere verhouding wilt kopen, ...

We hebben het niet. 17 mensen hebben geboden, 6 biedingen waren boven de 460k. Ik denk dat we niet ver af zaten. We zoeken verder en hopen op nog een witte raaf zoals deze....
Das kl#te, zeker gezien jullie al bijna 20% boven de vraagprijs geboden hadden.

welk pand was het demon? Is er een link naar?
Wat is de reden om voor Sint Amandsberg te gaan?

Ons staat huis te koop maar ons nieuwe huis is maar toegankelijk vanaf januari en dus ons oude huis ook.
Is dit een drempel voor kopers?
Een kameraad van mij heeft met zo'n constructie vorig jaar een huis gekocht. De huidige eigenaars zijn bezig met een nieuwbouw en verwachten het oude huis te verlaten rond maart volgend jaar. De caveat voor mijn kameraad is het feit dat hij nu nog niet naar de bank kan lopen voor een lening, maar ondertussen wel de rentes ziet stijgen... langs de andere kant mogen de verkopers afrekenen met de stijgende kosten van hun nieuwbouw, en dit terwijl er wel al een contract werd getekend met een afgesproken prijs.

Dus ja, het is voor beide partijen wikken en wegen denk ik.

Wij hebben ons huis gekocht in 09/2019 en konden erin trekken 05/2020. Als je zoiets op voorhand weet is dit voor de meeste kopers niet echt een probleem vermoed ik.

Ons staat huis te koop maar ons nieuwe huis is maar toegankelijk vanaf januari en dus ons oude huis ook.
Is dit een drempel voor kopers?
Ik zit ongeveer met het zelfde probleem.
Wij hebben een nieuwbouwproject gekocht, welke ten vroegste in oktober 2023 klaar zal zijn.
Ik vraag me af hoelang ik zal wachten om mijn huidige woonst te koop te zetten. Ik wil het niet te vroeg doen, gezien mensen echt geen dik jaar gaan willen wachten, maar ik wil het ook niet te laat doen met het gevaar dat ik onder de echte waarde zal moeten verkopen.....

Een kameraad van mij heeft met zo'n constructie vorig jaar een huis gekocht. De huidige eigenaars zijn bezig met een nieuwbouw en verwachten het oude huis te verlaten rond maart volgend jaar. De caveat voor mijn kameraad is het feit dat hij nu nog niet naar de bank kan lopen voor een lening, maar ondertussen wel de rentes ziet stijgen... langs de andere kant mogen de verkopers afrekenen met de stijgende kosten van hun nieuwbouw, en dit terwijl er wel al een contract werd getekend met een afgesproken prijs.

Dus ja, het is voor beide partijen wikken en wegen denk ik.
Die rentes die stijgen gaan heus niet ineens x10 doen dus dat zal nog wel meevallen. (zolang we niet in oorlog gaan natuurlijk, maar dan hebben we andere problemen)

Das kl#te, zeker gezien jullie al bijna 20% boven de vraagprijs geboden hadden.

welk pand was het demon? Is er een link naar?
Wat is de reden om voor Sint Amandsberg te gaan?
Een heel grondig gerenoveerd "burgerhuis" van 1932. Geen link meer, heeft slechts 1 dag online gestaan.

We zoeken (zoals zovelen) in 9000, 9040 en 9050. We hebben geen auto en zijn ook niet van plan 1 aan te schaffen. De vriendin moet vlot aan een station geraken (ze werkt in Antwerpen, dus ideaal met Gent Dampoort) en ik moet aan de KBC toren geraken met de fiets. In dit geval was dat 9,9 km.

ah ja, jij was dat van die daar werkte, die ik opgepikt had om naar de BBQ te gaan.
Voor een propere woning us 9050 eigenlijk de laatste jaren echt onbetaalbaar geworden. De betere wijken van 9040 is al heel lang onbetaalbaar. (de meer paupere buurten worden tegenwoordig zelfs al onnozele prijzen gevraagd). Tot voor kort moest je al naar Wondelgem (en dan een heel stuk voorbij de bloemmetjeswijk ;) ) om betaalbaar iets leuks te kunnen kopen in de buurt van gent, maar ook wondelgem gaat precies steeds meer die kant op.

Laatst bewerkt:
ah ja, jij was dat van die daar werkte, die ik opgepikt had om naar de BBQ te gaan.
Voor een propere woning us 9050 eigenlijk de laatste jaren echt onbetaalbaar geworden. De betere wijken van 9040 is al heel lang onbetaalbaar. (de meer paupere buurten worden tegenwoordig zelfs al onnozele prijzen gevraagd). Tot voor kort moest je al naar Wondelgem (en dan een heel stuk voorbij de bloemmetjeswijk ;) ) om betaalbaar iets leuks te kunnen kopen in de buurt van gent, maar ook wondelgem gaat precies steeds meer die kant op.
Klopt, carpool buddy ;).
Mag ik vragen waar jullie nieuwbouw zal zijn? :)

Hier al een paar jaar aan het zoeken en iedere potentiële woning wordt door de wederhelft afgeketst.
Budget is ok, mijn eisen zijn beperkt, maar partner heeft heel wat eisen. Hierdoor is het zoekgebied ook heel klein.
Een potentiële woning is eens afgeketst wegens: "het perceel is té rechthoekig".

Ik word/ben stilaan depressief en overstressed van de huidige woning. Ik begin zelfs af te wegen of dat een (voor mezelf) aanvaardbare reden voor een scheiding is. Ik hoop snel ook te kunnen zeggen dat ik iets gevonden heb.

Hier loopt er ook zo-een rond.

Enkel laten afknallen als ze met een alternatief komen. Voor je het weet is het te rechthoekig en nadien te rond en nadien te driehoekig. Elk excuus om niet te beslissen is OK.

In the end moet je gewoon springen en zie je wel.

Ik ben 7x verhuisd in 10y. Het is overal iets en overal niets. Maar in the end valt vanalles iets te maken. En wat er van ver super uitziet, sux monkeyballs. En wat er slecht uit ziet van ver, kan de max zijn...

Tot voor kort moest je al naar Wondelgem (en dan een heel stuk voorbij de bloemmetjeswijk ;) ) om betaalbaar iets leuks te kunnen kopen in de buurt van gent, maar ook wondelgem gaat precies steeds meer die kant op.

Zelfs het minder hoog aangeschreven Evergem (havengemeente) is mee aan het gaan in de opwaartse spiraal.

Hier al een paar jaar aan het zoeken en iedere potentiële woning wordt door de wederhelft afgeketst.
Budget is ok, mijn eisen zijn beperkt, maar partner heeft heel wat eisen. Hierdoor is het zoekgebied ook heel klein.
Een potentiële woning is eens afgeketst wegens: "het perceel is té rechthoekig".

Ik word/ben stilaan depressief en overstressed van de huidige woning. Ik begin zelfs af te wegen of dat een (voor mezelf) aanvaardbare reden voor een scheiding is. Ik hoop snel ook te kunnen zeggen dat ik iets gevonden heb.

Je zou van minder depressief worden. Vooral omdat je minder snel spaart dan de markt, en dus letterlijk "voor niets" gaat gaan werken.

Meer dan een aanvaardbare reden voor een scheiding imo. Is het voor de aankoop van een 1e woning? Indien ja: misschien ook even de vraag stellen of het afketsen van elk voorstel niet onderbouwd wordt door definitieve-bindingsangst & relationele onzekerheid/instability (ook al ben je reeds getrouwd).

Voor de rest volledig akkoord met @cege. Je kan er over blijven leuteren en piekeren, of het uiteindelijk een goede koop was weet je uiteindelijk toch maar na X jaar. Of het de beste optie was, weet je nooit. Dat is iets wat je moet aanvaarden (en heeft ook bij mezelf bijzonder veel tijd en energie gekost).

Succes.

PS. Eventueel eens voorstellen dat jij solo iets koopt, dat zij huur betaald, en dat je in alle rust nog 5-10j kunt zoeken naar haar droomwoning. Als het zover is kan je jouw woning opnieuw verkopen, of indien mogelijk verhuren. Op basis van jouw post verwacht ik hier wel geen al te aangenaam gesprek...

Neem het aan van iemand die op een helemaal niet rechthoekig perceel woont: je bent beter af met een rechthoek!

En zoals een paar andere mensen ook al aangaven: er is best wel wat aan een woning dat je (desnoods op termijn) kan veranderen, door sommige nadelen moet je dus kunnen kijken.

En wachten kost helaas ook geld, zou dat niet helpen om je partner iets opener te laten denken? Ieder jaar wordt hetzelfde huis en dezelfde grond duurder, wordt het lastiger om nog het winnende bod uit te brengen,... Dus beter iets deftig kopen zodat je verlost bent van het deprimerende en de stress van je huidige woning, dan eeuwig zoeken naar het perfecte, de "Eierlegende Wollmilchsau".

En wachten kost helaas ook geld, zou dat niet helpen om je partner iets opener te laten denken? Ieder jaar wordt hetzelfde huis en dezelfde grond duurder, wordt het lastiger om nog het winnende bod uit te brengen,...
Hij heeft toch al een woonst? Wss kleiner, maar dat zal ieder jaar ook wel aan een hogere prijs verkocht kunnen worden.

Wij hebben 2 huizen bezichtigd en het laatste hebben we meteen gekocht. Maar moesten we het opnieuw doen zou ik er niet mee inzitten om 10 - 20 huizen te bekijken, proberen niet te verliefd te worden op 1 woonst en zo objectief mogelijk naar prijs/aanbod te kijken.

Hij heeft toch al een woonst? Wss kleiner, maar dat zal ieder jaar ook wel aan een hogere prijs verkocht kunnen worden.

Wij hebben 2 huizen bezichtigd en het laatste hebben we meteen gekocht. Maar moesten we het opnieuw doen zou ik er niet mee inzitten om 10 - 20 huizen te bekijken, proberen niet te verliefd te worden op 1 woonst en zo objectief mogelijk naar prijs/aanbod te kijken.
Ja dat is wel een geluk. We hebben al een woning. Maar toen we het kochten was de afspraak al dat dit een 'starterswoning' was en we na verloop van tijd op zoek zouden gaan naar een ander huis. Intussen is ons inkomen goed gestegen, is de waarde van het huis min openstaande hypotheek een 350-400k, hebben we spaargeld dus een degelijk budget om iets te kopen wat ons beiden aanstaat.

Ja dat is wel een geluk. We hebben al een woning. Maar toen we het kochten was de afspraak al dat dit een 'starterswoning' was en we na verloop van tijd op zoek zouden gaan naar een ander huis. Intussen is ons inkomen goed gestegen, is de waarde van het huis min openstaande hypotheek een 350-400k, hebben we spaargeld dus een degelijk budget om iets te kopen wat ons beiden aanstaat.
Dan liggen de kaarten al gunstiger. Je huidige woning zal gezien het lagere segment vermoedelijk sneller in waarde stijgen dan jullie volgende woning. Helaas is ook de rente fors aan het stijgen....

Stel dat je 100K meer budget had, zou ze dan wel "direct" vinden wat ze zoekt?

Die rentes die stijgen gaan heus niet ineens x10 doen dus dat zal nog wel meevallen. (zolang we niet in oorlog gaan natuurlijk, maar dan hebben we andere problemen)
Mijn verontschuldigingen, mijn volgende post is niet als 'haha, ziet ge wel' bedoeld. Ik heb louter interesse om eventueel zelf iets bij te leren.

Per toeval verscheen er vandaag een artikel in HLN over de rentes (zonder paywall): link

Relevant deel:
In nauwelijks enkele maanden is lenen dus een pak duurder geworden. Een lening van 200.000 euro op twintig jaar leidt bij een rente van 1,60% naar een maandelijkse afbetaling van 973,24 euro. Bij een tarief van 2,59% is dat al 1.065,64 euro. Na afloop van de looptijd zal de kredietnemer in totaal nu 55.752,93 euro aan intresten hebben betaald. Wie enkele maanden geleden dezelfde lening nam, kwam er nog vanaf met 33.578,09 euro aan intresten. Dat is liefst 22.174,84 euro meer.

Nu weet ik best dat dit voorbeeld niet het volledige plaatje dekt (+HLN clickbait saus), er is ook nog de factor spaargeld, quotiteit, looptijd,...

Om dat terug te koppelen naar het voorbeeld van mijne maat die vorig jaar kocht, maar er pas in 't voorjaar van 2023
vermoedelijk kan intrekken (wegens lopende bouw van huidige eigenaar):
- los van de eigenlijke getallen lijkt het me toch een significante stijging als je van pakweg 1,5% naar 2% of... zelfs 3% (glazen bol/gok) gaat?
- het bedrag dat hij moet lenen blijft hetzelfde (want de prijs ligt vast en werd getekend), maar de periode waarin hij de lening krijgt is nog onbekend.
- moest hij vorig jaar (ik geloof oktober) meteen het huis + lening gekregen hebben zou dat toch aanzienlijk gescheeld hebben tov een potentiële lening van 2 tot 3% (of meer?)

Terug
Bovenaan