Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    633
Maar bij een pandwissel met behoud van de lening, stel ik heb nu 25j vast aan 1,45%

De rentes zijn gestegen en ik doe een pandwissel, kan ik dan opeens op 2% komen ook al leen ik niks bij?
De lening waarmee je pandwissel doet blijft hetzelfde. Uiteindelijk verzet je enkel maar de hyptoheek in de akte.

Als je terug een deel heropneemt, zal voor dat stuk een nieuwe rente komen. Maar dat heeft niks met de pandwissel te maken. Dat zou ook het geval zijn, moest je geen pandwissel doen.

Laatst bewerkt:
Wat is courant om als eerst bieding te doen? We hebben een pand gezien van om en bij 450k. Staat te loop van januari 2022 ong. Vraagprijs lijkt me net iets te hoog maar we willen ook niet te laag bieden om ze te schofferen.

Wat is courant om als eerst bieding te doen? We hebben een pand gezien van om en bij 450k. Staat te loop van januari 2022 ong. Vraagprijs lijkt me net iets te hoog maar we willen ook niet te laag bieden om ze te schofferen.
425 zou ik doen als het al 3 maand te koop staat.

Naar wat ik begrepen had van mijn mannetje bij de bank blijf je de initiële rentevoet behouden op dat deel vd lening.
De lening waarmee je pandwissel doet blijft hetzelfde. Uiteindelijk verzet je enkel maar de hyptoheek in de akte.

Als je terug een deel heropneemt, zal voor dat stuk een nieuwe rente komen. Maar dat heeft niks met de pandwissel te maken. Dat zou ook het geval zijn, moest je geen pandwissel doen.
Ik ken niet genoeg van deze materie, dus mijn verontschuldiging voor een evt. fout van mijn kant (of begrijp ik de discussie verkeerd?):
- ik heb vorig jaar een huisje gekocht, en had nog een oude lening (uit 2010) op mijn appartement (met fiscaal voordeel van 2 generaties geleden)
- oude lening had nog 15 jaar looptijd aan 2% (6 of 7 jaar geleden herzien van 4,016% naar 2% en looptijd verminderd)
- geopteerd (of 'gekregen') voor een pandwissel bij dezelfde bank waar ik al klant was
- de oude lening werd grotendeels geliquideerd (met spaargeld), en er werd een minimum behouden om dat fiscaal voordeel 'te optimaliseren'
- uiteraard ook een nieuwe lening om het huis te bekostigen (minus verkoop appartement)

Huidige situatie:
- fiscaal stuk/pandwissel: 0,96% jaarlijks (looptijd 15 jaar)
- eigenlijke lening: 1,02% jaarlijks (looptijd 18 jaar)

Dus ja, nogmaals ik ken er niet genoeg van, maar het lijkt mij onjuist te zeggen dat de initiële rentevoet gelijk zou blijven bij een pandwissel.

Laatst bewerkt:
Ik ken niet genoeg van deze materie, dus mijn verontschuldiging voor een evt. fout van mijn kant (of begrijp ik de discussie verkeerd?):
- ik heb vorig jaar een huisje gekocht, en had nog een oude lening (uit 2010) op mijn appartement (met fiscaal voordeel van 2 generaties geleden)
- oude lening had nog 15 jaar looptijd aan 2% (6 of 7 jaar geleden herzien van 4,016% naar 2% en looptijd verminderd)
- geopteerd (of 'gekregen') voor een pandwissel bij dezelfde bank waar ik al klant was
- de oude lening werd grotendeels geliquideerd (met spaargeld), en er werd een minimum behouden om dat fiscaal voordeel 'te optimaliseren'
- uiteraard ook een nieuwe lening om het huis te bekostigen (minus verkoop appartement)

Huidige situatie:

Dus ja, nogmaals ik ken er niet genoeg van, maar het lijkt mij onjuist te zeggen dat de initiële rentevoet gelijk zou blijven bij een pandwissel.
Het klopt wat je zegt, maar ik bedoelde dat ik het niet zou willen dat mijn rentevoet gaat stijgen. Ik zit al op 1,45% dus lijkt het me verstandig om die lening niet ineens af te lossen maar gewoon rustig verder te laten lopen.

De vraag was vooral gaat de lening zelf automatisch herzien worden wegens pandwissel, en dan is dus gelukkig niet het geval.

Huidige situatie:

Ik heb een paar maanden terug nog een pandwissel gedaan

Het enigste dat er gebeurt is dat je u hypotheekakte moet laten aanpassen, omdat de oude niet meer klopt. Dus je moet wel langs de notaris gaan.
Aan de lening zelf veranderd er niks. Ik heb een lening met een variabele rentevoet overgezet en hier blijft u basisrente en aanvangsindex hetzelfde. Moest het een vaste zijn, dan zou de vaste rentevoet hetzelfde blijven.

Je kunt uiteraard ineens de gelegenheid gebruiken om u lening te laten herzien en stuk kapitaal afbetalen, waardoor u rentevoet aanpast. Maar dat heeft niks met de pandwissel te maken, want dat zou ook het geval zijn geweest moest je geen pandwissel doen.

We hebben een bod gedaan op het huis in Sint Amandsberg. 466.185 EUR tov de richtprijs van 389.000, of 19,84% erboven. Voor ons is het dat waard. Fingers crossed:)

Ons staat huis te koop maar ons nieuwe huis is maar toegankelijk vanaf januari en dus ons oude huis ook.
Is dit een drempel voor kopers?

Ons staat huis te koop maar ons nieuwe huis is maar toegankelijk vanaf januari en dus ons oude huis ook.
Is dit een drempel voor kopers?
Hangt van de regio en soort huis af, als er veel vraag naar is zullen ze weinig te eisen hebben wanneer ze er in trekken… doorgaans is die zoektocht toch een lange termijn onderneming en maakt de timing niet veel uit, lijkt me. 8 maanden vind ik nu niet te lang, zeker als ze nog aanpassingen willen aanbrengen en nog zaken moeten regelen in hun oude woning.

Terug
Bovenaan