Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    633
Ze hadden beter die achterbouw (op zn minst tot de keuken) gelijk getrokken met de breedte van gans het huis. Dan kon het dak daar ook wat hoger en kon je vanachter een groot venster naar de tuin steken.
Dat is om ramen aan de perceelgrens te vermijden 🤓

Heeft er iemand al eens gehoord dat een bank voor een particuliere hypothecaire lening (Argenta) een kost van 6000 euro zou aanrekenen onder het mom van "kosten krediet zekerheid" ? Mijn schoonzus heeft dit telefonisch te horen gekregen. Ik vind er alvast niets van terug in hun officiële PDF over hypotheekleningen. In die PDF wordt er wel met de term : "TARIEVEN HYPOTHECAIR KREDIET MET ONROERENDE BESTEMMING EN ZEKERHEDEN" gegoocheld. (https://www.argenta.be/content/dam/...ning/Tarievenkaart Hypothecaire kredieten.pdf)

Heeft er iemand al eens gehoord dat een bank voor een particuliere hypothecaire lening (Argenta) een kost van 6000 euro zou aanrekenen onder het mom van "kosten krediet zekerheid" ? Mijn schoonzus heeft dit telefonisch te horen gekregen. Ik vind er alvast niets van terug in hun officiële PDF over hypotheekleningen. In die PDF wordt er wel met de term : "TARIEVEN HYPOTHECAIR KREDIET MET ONROERENDE BESTEMMING EN ZEKERHEDEN" gegoocheld. (https://www.argenta.be/content/dam/argenta/documenten/leningen/hypothecaire-lening/Tarievenkaart Hypothecaire kredieten.pdf)
Vorige zomer heeft Argenta (thuisbank) er in elk geval niets van gezegd.

Heeft er iemand al eens gehoord dat een bank voor een particuliere hypothecaire lening (Argenta) een kost van 6000 euro zou aanrekenen onder het mom van "kosten krediet zekerheid" ? Mijn schoonzus heeft dit telefonisch te horen gekregen. Ik vind er alvast niets van terug in hun officiële PDF over hypotheekleningen. In die PDF wordt er wel met de term : "TARIEVEN HYPOTHECAIR KREDIET MET ONROERENDE BESTEMMING EN ZEKERHEDEN" gegoocheld. (https://www.argenta.be/content/dam/argenta/documenten/leningen/hypothecaire-lening/Tarievenkaart Hypothecaire kredieten.pdf)

Mijn euro valt net, hebben ze haar niet gewoon proberen uitleggen wat een hypothecaire inschrijving is? Dan klopt wie 6000 euro wél en ook de "zekerheid". 😁

Mijn euro valt net, hebben ze haar niet gewoon proberen uitleggen wat een hypothecaire inschrijving is? Dan klopt wie 6000 euro wél en ook de "zekerheid". 😁

Nu, de situatie is eigenlijk zo, dat wij de verkopers zouden zijn van het pand :) . Wij hebben 13 jaar afbetaald (er staat dus nog een bedrag open op de hypotheek). Volgens wat ik van de link van hypotheekwinkel begrijp, zou het eerder wij zijn (dus de verkopers) die dit zouden moeten betalen?

Om het helemaal ingewikkeld te maken staat er dit op https://blog.immoweb.be/nl/verkopen/kosten-om-woning-te-verkopen.
De kosten voor deze akte bedragen ongeveer 0,7% van het ontleende bedrag. Verkoop je omdat je een nieuwe woning gekocht hebt en blijf je lenen bij dezelfde bank? Dan kan je vragen om het krediet van het ene pand naar het andere over te dragen.
Natuurlijk niet in de grootorde van die 6000 euro. We zijn echter wel in het geval van die "nieuwe woning gekocht en blijven lenen bij dezelfde bank". We hebben een nieuwe hypotheek op het tweede pand, maar moeten nog een deel financieren (dat nu onder overbruggingskrediet zit op het eerste pand).

Nu, de situatie is eigenlijk zo, dat wij de verkopers zouden zijn van het pand :) . Wij hebben 13 jaar afbetaald (er staat dus nog een bedrag open op de hypotheek). Volgens wat ik van de link van hypotheekwinkel begrijp, zou het eerder wij zijn (dus de verkopers) die dit zouden moeten betalen?

Om het helemaal ingewikkeld te maken staat er dit op https://blog.immoweb.be/nl/verkopen/kosten-om-woning-te-verkopen.

Natuurlijk niet in de grootorde van die 6000 euro. We zijn echter wel in het geval van die "nieuwe woning gekocht en blijven lenen bij dezelfde bank". We hebben een nieuwe hypotheek op het tweede pand, maar moeten nog een deel financieren (dat nu onder overbruggingskrediet zit op het eerste pand).
Ik snap niet veel van je uitleg, maar hier was dat 1000 euro ongeveer om dat stop te zetten bij de verkoop van mijn woning en 5000 ongeveer voor de nieuwe hypotheek van mijn nieuwe woning.
Maar het exacte bedrag hangt dus af van de waarde van de hypotheek én er komen nog eens kosten van de notaris bij ook natuurlijk.

Als je een hypthecaire lening aangaat, is er altijd een deel hypothecaire inschrijving via de notaris. Dat kost dan een aardige duit (waarschijnlijk die 6000 euro zoals @Mulan vermoedt). Als je die lening dan wil herfinancieren bij een andere bank en/of voor een ander pand, moet je die hypothecaire inschrijving eerst "handlichten" (opheffen dus) voor een duizendtal euro en een nieuwe inschrijving doen (bedrag is afhankelijk van het geleende/ingeschreven bedrag).

Banken kunnen je een geste doen door een deel op hypothecair mandaat te zetten, wat wil zeggen dat op de moment dat ze die zouden opeisen, jij nog eerst kosten moet betalen om die om te zetten in een hypothecaire inschrijving, voordat ze dat eigenlijk kunnen. Je geeft ze hiervoor eigenlijk de toestemming om er een hypothecaire inschrijving van de maken indien nodig in plaats van de feitelijke hypothecaire inschrijving te doen op de moment dat je de lening afsluit. De meeste banken/dossiers zullen normaal een voorstel 50/50 krijgen, waardoor je de helft van je inschrijvingskosten niet hoeft te betalen.

Als je gewoon een nieuw huis koopt met dezelfde lening, kan je volgens mij met een pandwissel die handlichting+nieuwe inschrijving vermijden, maar dat vraag je best aan je notaris want daar ben ik helemaal niet zeker van. Indien je een extra lening aangaat en die moet ook ingeschreven worden, heb je natuurlijk weer die hypotheekregistratiekosten aan je been.

Let gewoon op dat banken en zeker niet alle medewerkers/kantoorhouders het even goed kunnen uitleggen of zelfs uitvoeren. Bij twijfel best eens bij je notaris dubbelchecken, want uiteindelijk passeert alles toch uiteindelijk bij hen.

cpDFGbt.png

Zelfs in een huis van 1,1 miljoen vind je van tijd toch echt kemels van design fouten...

Zelfs in een huis van 1,1 miljoen vind je van tijd toch echt kemels van design fouten...
Wat een lelijk duur huis is me dat zeg. Akkoord je koopt groen en ruimte, maar eigenlijk is enkel de zolder het bekijken waard vind ik.

cpDFGbt.png

Toch ideaal, als je op de pot zit kan je de deur blokkeren :p
KI 1.859,00

Dat van ons is 2/3 maar qua oppervlakte nog niet de helft (en als je de kelders meepakt nog niet 1/3e) en dat huis is hier vlakbij

Mag je eigenlijk een oud, vervallen huis kopen. Dit slopen en iets helemaal anders (bvb een hoop garageboxen) in de plek zetten?

KI 1.859,00

Dat van ons is 2/3 maar qua oppervlakte nog niet de helft (en als je de kelders meepakt nog niet 1/3e) en dat huis is hier vlakbij
Ik ben steevast van plan om bezwaar in te dienen tegen het KI dat ze ons toebedelen. Moet nog eens gaan horen bij wat geburen om wat staving te kunnen krijgen hiervoor :).

Gisteren begon het te regenen en mijn buurvrouw begint haar handdoeken buiten te hangen.

Deze morgen haalt ze die kletsnat terug binnen, volgens mij wast die haar was dus op die manier :lol:

Mag je eigenlijk een oud, vervallen huis kopen. Dit slopen en iets helemaal anders (bvb een hoop garageboxen) in de plek zetten?
gebeurt toch regelmatig? ik wil nu niet gezegd hebben dat ge zomaar alles moogt zetten, maar bvb waar ik vroeger woonde stond zo'noud huis, projectontwikkelaar heeft dat gekocht, platgegooid en er appartementen op gezet

gebeurt toch regelmatig? ik wil nu niet gezegd hebben dat ge zomaar alles moogt zetten, maar bvb waar ik vroeger woonde stond zo'noud huis, projectontwikkelaar heeft dat gekocht, platgegooid en er appartementen op gezet
Dat is woongelegenheden, garageboxen niet echt.

Zal van bestemming van terrein afhangen

cpDFGbt.png

Een miljoen is ook niet meer wat het geweest is...

Bestemming: agrarisch gebied.
Dus het is nog niet eens goedgekeurd als bouwgebied?!? 🙈
Op de foto's zie je dat er aan de rechterkant van het perceel er bijna het spiegelbeeld is van het perceel en dat is wel al bebouwd.
Het lijkt me sterk dat je er dus niet zou op mogen bouwen.

Terug
Bovenaan