Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    633
Ben gaan bezichtigen en vond de ruimtes inderdaad vrij klein. Vooral de kinderkamers, de rest was nog wel çava. En de tuin lijkt véél groter op foto. :p

Bedoel je die in de keuken of living? Of beide? Vond ik ook maar raar, maar ik denk dat je daar ook wel aan went.
Vooral ook boven. Die schuine wand boven bad en de bedden, ik zou daar moeilijk aan kunnen wennen.
Zelfs die prijs op buurt/gemeenteniveau is relatief...

Tijdens mijn huizenjacht bezocht ik 's een open bebouwing in regio Ninove. Een goedkope regio volgens de gemiddelde prijzen. Dat huis stond toen echter geprijsd aan een bedrag dat eerder associeert bij Hoeilaart, Bierbeek, Meise of Oud-Heverlee. Ninove hoort bij de 10 goedkoopste gemeentes van O-VL en dat rijtje anderen bij de 10 duurste van Vl-Brabant (volgens HLN).

Toen ik dat opmerkte aan de immo-dude was zijn repliek dat er in die gemeenten veel meer aanbod was aan open bebouwing terwijl in Ninove vooral rijwoningen te koop staan. Uiteraard zal een gelijkaardige woning in Oud-Heverlee duurder zijn als in Ninove maar het verschil bleek niet zo groot als ik dacht. Daarbij had ik de gemiddelde prijzen in mijn achterhoofd. De zin en onzin van gemiddelde dus :)

Villa in goedkope regio: https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/villa/te-koop/ninove/9400/9677027?searchId=622b3461504b5

Villa in dure regio: https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/huis/te-koop/meysse/1860/9771524?searchId=622b34faf3932

In de goedkope regio krijg je meer 'huis en grond' voor je geld maar het is nu ook niet zo dat het verschil giga groot is. Daar waar de gemiddelde prijzen in de dure gemeente het dubbel zijn als die van de goedkope (voor het bovenstaande voorbeeld).
Het is de grond die de prijs drijft, materialen zijn overal hetzelfde. Elke schatting die ik al gezien heb begint altijd eerst met de grondwaarde. Die huizen zijn misschien wel gelijkaardig maar grondoppervlakte in Ninove is meer dan dubbel zo groot 😅.

Plus kans is groot dat de uiteindelijke verkoopprijs in Meise na resem biedingen hoger zal uitvallen daar waar ze in Ninove waarschijnlijk onder de vraagprijs zullen eindigen.

Vooral ook boven. Die schuine wand boven bad en de bedden, ik zou daar moeilijk aan kunnen wennen.

Het is de grond die de prijs drijft, materialen zijn overal hetzelfde. Elke schatting die ik al gezien heb begint altijd eerst met de grondwaarde. Die huizen zijn misschien wel gelijkaardig maar grondoppervlakte in Ninove is meer dan dubbel zo groot 😅.

Plus kans is groot dat de uiteindelijke verkoopprijs in Meise na resem biedingen hoger zal uitvallen daar waar ze in Ninove waarschijnlijk onder de vraagprijs zullen eindigen.
Klopt, de grondwaarde is een cruciale factor. Ik wou gewoon even meegeven dat afgaan op gemiddelde prijzen (zoals bvb. Realo doet) niet altijd een goede schatting geeft.

In Meise kostte een woning in 2020 gemiddeld 465 en in Ninove 275 een verschil van 60% op de gemiddelde prijzen (https://www.hln.be/geld/nergens-kos...koopste-gemeenten-in-jouw-provincie~a44d48fc/)

Echter voor beide huizen die ik heb getoond zal het verschil niet dezelfde verhouding hebben. In Ninove zijn er gewoon minder villa's beschikbaar als in Meise. Die villa's gaan in Meise niet gemiddeld 60% duurder verkocht worden zoals je verkeerdelijk zou kunnen veronderstellen als je enkel naar de gemiddelde prijzen kijkt.

De gemiddelde prijzen worden bepaald door het type aanbod dus in regio's met voornamelijk kleine verouderde rijwoningen zal die per definitie lager liggen als in regio's met veel villawijken. Je eigen woning dan waarderen aan de gemiddelde prijs per vkm in je regio kan er dan ook fameus langszitten. Je eigen woning is immers misschien niet te vergelijken met de andere woningen uit je buurt. Als ik in Meise een rijhuisje op de Vilvoordsesteenweg ga waarderen adhv de gemiddelde vraagprijs per vkm in die gemeente dan zal ik dat waarschijnlijk overschatten. In Ninove is het andersom.

Laatst bewerkt:
Wij hebben dit weekend bezoekweekend (Volledig afgewerkte en instapklare woning te Loppem).
Op 3 dagen (vrijdag - zondag) hebben we 30 bezoeken gepland en we werken zonder immo dus alle bezoeken begeleiden we zelf.

Wel leuk om te zien hoe verschillende personen op andere dingen letten, of helemaal op niets letten en welke vragen ze stellen. Je hoort ook veel mensen die al maanden of jaren op zoek zijn en net overboden worden.

Wij hebben dit weekend bezoekweekend (Volledig afgewerkte en instapklare woning te Loppem).
Op 3 dagen (vrijdag - zondag) hebben we 30 bezoeken gepland en we werken zonder immo dus alle bezoeken begeleiden we zelf.

Wel leuk om te zien hoe verschillende personen op andere dingen letten, of helemaal op niets letten en welke vragen ze stellen. Je hoort ook veel mensen die al maanden of jaren op zoek zijn en net overboden worden.
Zitten daar ook mensen bij waar je eigenlijk liever niet aan verkoopt? Ik heb weet van mensen die het lagere bod van 2 kandidaten aanvaardden omdat ze dachten dat die de authentieke elementen van het huis meer in ere wouden laten bijvoorbeeld.

Zitten daar ook mensen bij waar je eigenlijk liever niet aan verkoopt? Ik heb weet van mensen die het lagere bod van 2 kandidaten aanvaardden omdat ze dachten dat die de authentieke elementen van het huis meer in ere wouden laten bijvoorbeeld.

We doen onze rondleidingen zo goed als we kunnen en als er dan personen 0 interesse laten blijken of niets van emotie dan zouden we bij gelijkaardige boden zeker iemand verkiezen waarmee het wel ‘klikte’.
Maar dat geldt ook maar tot op een bepaald verschil in bod natuurlijk. Wij hebben het geld ook nodig voor de bouw 😅

Leven in Latem! Vroegere sociale woningen (halfopen) nu op de markt voor net geen 900k plus kosten!

De achterkant heeft iets weg van een tinyhouse.
Ik denk dat binnenfotos de ruimtes wat groter laten lijken dan ze zijn (afgaande op laatste foto van achterzijde). Waar plaats je de livingtafel en waar het salon?

Edit :

Blijkbaar vroeger sociale woningen geweest afgaande op document voorkooprecht. Cashen noemen ze dat dan.

(Locatie is wel top natuurlijk en de gemeente heel duur)
En ik geef toe, interieur bevalt me zeker.

Laatst bewerkt:
Leven in Latem! Vroegere sociale woningen (halfopen) nu op de markt voor net geen 900k plus kosten!

De achterkant heeft iets weg van een tinyhouse.
Ik denk dat binnenfotos de ruimtes wat groter laten lijken dan ze zijn (afgaande op laatste foto van achterzijde). Waar plaats je de livingtafel en waar het salon?

Edit :

Blijkbaar vroeger sociale woningen geweest afgaande op document voorkooprecht. Cashen noemen ze dat dan.

(Locatie is wel top natuurlijk en de gemeente heel duur)
En ik geef toe, interieur bevalt me zeker.
900k voor 128m2 en 5a :oink::oink::oink::oink:
Wel verdomd schoon vanbinnen.

Als dat huis indertijd bij ons gestaan had, was ik daar zeker voor gegaan.
UIteraard als eerste werkje die "No Sweat/No Glory" eraf smijten :ROFLMAO:

Ben gaan bezichtigen en vond de ruimtes inderdaad vrij klein. Vooral de kinderkamers, de rest was nog wel çava. En de tuin lijkt véél groter op foto. :p

Bedoel je die in de keuken of living? Of beide? Vond ik ook maar raar, maar ik denk dat je daar ook wel aan went.
Wij hebben een badkamer die zo is, veel ambetanter dan daar staat. Dat valt echt goed mee hoor, ga je geen last van hebben in de praktijk. Schuine muren in kamers vind ik lastiger omdat je daar vaak geen kasten/bureau's kan zetten.

Terug
Bovenaan