Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    633
Dus je hebt weliswaar meerdere malen geboden op huizen die wél correct geprijsd waren door eigenaars die wél het onderste uit de kan wilden halen, maar zonder succes.
Uiteraard, zoals al meermaals gezegd ben ik ook ettelijke keren overboden.
Misschien moet ge niet onnozel komen doen (cfr. het andere deel van uw post) in een discussie waar ge geen intentie hebt om iets toe te voegen, en/of eerst iets hieraan doen:
Niet heel deze discussie gevolgd wegens wie heeft daar in godsnaam tijd voor

Ja, natuurlijk werk je dat geluk zelf in de hand, maar ergens veel tijd aan (kunnen) besteden is niet per se noch in se een verdienste.
En dan zijn we exact aan de eindconclusie in de discussie met @LaCucaracha en ikzelf =>
Blijkbaar vind jij dat niet opwegen tegen uw 2e deel, ik noem dat letterlijk (deels) "uw geluk afdwingen", we zullen schillen van mening en/of semantiek, so be it 🤷‍♂️.
Leuk dat jij dezelfde mening als @LaCucaracha. Leuk dat @moonstorm dezelfde mening heeft als mij. Voor de rest schieten we daar niks verder mee op 🤷‍♂️.

Maar goed, dat is overigens ook geen schande hé. De meeste eigenaars hier hebben veel meer geluk gehad dan dat doordat ze toevallig graag op computers tokkelen en dat toevallig een vaardigheid is waarmee je in België grof geld kan verdienen met allerlei fiscaal gunstige voordelen erbovenop.

De echte pechvogels zijn de alleenstaanden met interesses of talenten die een stuk minder gewaardeerd worden.
Ik zou er mijzelf bijrekenen als ik niet op andere vlakken bij 'de sjansaars' had gezeten.
0,0 relevantie in deze discussie.

Ik ben momenteel opnieuw in de fase van twee keer per week immoweb open doen, hooguit één "nieuwe" woning zien die mij aanstaat en die ik misschien kan betalen, om dan te horen dat het eigenlijk al twee weken verkocht is en dat er vijfendertig geïnteresseerden waren.
Ik heb meerdere woningen bezocht die NIET aan mijn wensenlijstje voldeden.
Wél altijd binnen budget, want je verwachtingen bijstellen is makkelijker dan je budget verhogen als alleenstaande.

En dat helpt ècht. Je ziet andere dingen, je vergelijkt en rekent, je vergroot je regio,...
Mijn lijstje oorspronkelijk:
Vrijstaand, min 800m2.
Na 6 maand: 3gevel, min 600m2.
(Beide waren haalbaar met budget maar enkel als ik ging renoveren. Soms direct, soms een 10-jarenplan op financieel vlak. Omwille van co-ouderschap kon ik mijn regio niet echt veel vergroten; vooral het spelletje van opbieden is me hier fataal geworden).
Na 1 jaar gekocht: rijwoning op 300m2 maar met open zicht achteraan.

Maar in ruil moet ik geen renovaties meer doen en heb ik +-50m2 meer ruimte dan wat ik wou. Ik zie dit ook niet als het huis waar ik oud in ga worden, maar als de woning waar mijn dochter groot mag worden en een financieel verstandige investering.

Ik ben er mij ten volle van bewust dat dit een ietwat respectloze vergelijking is voor alle tijd die je erin gestoken hebt, maar je klinkt gewoon een beetje als iemand die elke week speelt op de Lotto en het dan een verdienste noemt als hij eens wint. Wie niet speelt, zal niet winnen, maar dat verandert niets aan het feit dat je geluk nodig hebt om te winnen als je wel speelt.

0,0 relevantie in deze discussie.
Beschouw het als een intermezzo of een welgekomen verandering van onderwerp, aangezien ik zo onbeleefd ben geweest om een discussie die je eigenlijk wilde laten rusten op brutale wijze te heropenen. :wink:

Ik heb meerdere woningen bezocht die NIET aan mijn wensenlijstje voldeden.
Wél altijd binnen budget, want je verwachtingen bijstellen is makkelijker dan je budget verhogen als alleenstaande.
Mijn lijstje is nochtans veel beperkter dan dat van u. Het enige wat mij interesseert is "kan ik het betalen?" en "wil ik er wonen?", voor de rest zijn er geen taboes.

Ik zit momenteel zeer comfortabel waar ik zit, dus het zou in eerste instantie toch eerder als investering zijn dan dat ik er zelf zou gaan wonen (wel pijnlijk van die registratierechten zeg), maar dan nog ben ik niet geneigd om een lening af te sluiten en al mijn spaargeld te steken in een woning waar ik zelf niet wil in wonen. Het moet iets zijn, al doen de algemene inflatie en de exploderende prijzen op de woningmarkt specifiek écht wel pijn.

@Nahrtent dan is je regio waarschijnlijk het probleem?
(Ik ga er nu van uit dat je een realistisch budget hebt en niet met 120k een 3slaapkamerappartement zonder kosten wil. 😜)

@Nahrtent dan is je regio waarschijnlijk het probleem?
(Ik ga er nu van uit dat je een realistisch budget hebt en niet met 120k een 3slaapkamerappartement zonder kosten wil. 😜)
Het probleem is vooral dat ik het alleen wil (/moet) doen.
En als je "niet in Ronse" als een regio beschouwt, sure dan is de regio ook een probleem. Twintig kilometer naar links of naar rechts op de kaart zal hier alleszins het verschil niet maken.

Het probleem is vooral dat ik het alleen wil (/moet) doen.
En als je "niet in Ronse" als een regio beschouwt, sure dan is de regio ook een probleem. Twintig kilometer naar links of naar rechts op de kaart zal hier alleszins het verschil niet maken.
Nu niet belachelijk doen he, zowel in west-vlaanderen als Limburg kan je onder de 200k perfect goede eigendommen vinden. Ook in de andere provincies lukt dat nog maar absoluut mee akkoord dat dat VÉÉL moeilijker is, rondom Brussel waarschijnlijk zelfs onmogelijk.

Een groot stuk van het elkaar niet verstaan van hierboven zit hem in de term: "marktwaarde". Dat is vrij betekenisloos, gezien zelfs experts-schatten, immokantoren, notarissen etc tienduizenden euro's naast elkaar schatten voor dezelfde woning.

Iedereen wil een woning die onder zijn idee van 'de marktwaarde' geprijsd staat.

Nu niet belachelijk doen he, zowel in west-vlaanderen als Limburg kan je onder de 200k perfect goede eigendommen vinden. Ook in de andere provincies lukt dat nog maar absoluut mee akkoord dat dat VÉÉL moeilijker is, rondom Brussel waarschijnlijk zelfs onmogelijk.
Ronse was in deze een metafoor voor al die perifere regio's genre West-Vlaanderen en Limburg en co.

Punt is: mijn heimat is Oost-Vlaanderen en ik werk in Antwerpen. Ik ga niet nóg verder van mijn werk gaan wonen dan ik nu al doe, en ik ga evenmin nóg verder van mijn vrienden gaan wonen dan dat ik nu al van mijn werk woon.

Vlaanderen is gewoon bescheten tot en met. In midden-Frankrijk heb ik onlangs een huis (welja, vier muren en een half dak) te koop zien staan voor 15 000 EUR. Je moet dan wel van job veranderen en wijnboer worden, maar voor dat geld heb je hier hooguit vijf vierkante meter.

Ronse was in deze een metafoor voor al die perifere regio's genre West-Vlaanderen en Limburg en co.

Punt is: mijn heimat is Oost-Vlaanderen en ik werk in Antwerpen. Ik ga niet nóg verder van mijn werk gaan wonen dan ik nu al doe, en ik ga evenmin nóg verder van mijn vrienden gaan wonen dan dat ik nu al van mijn werk woon.

Vlaanderen is gewoon bescheten tot en met. In midden-Frankrijk heb ik onlangs een huis (welja, vier muren en een half dak) te koop zien staan voor 15 000 EUR. Je moet dan wel van job veranderen en wijnboer worden, maar voor dat geld heb je hier vijf vierkante meter.
Ik zie bvb in Eeklo (geen idee of dat in je regio ligt?) Al meerdere propere 2slaapkamerappartementen voor 180-200k, geen nieuwbouw, niet via Biddit.

Als je een huis wil bvb vind je dat ook in Ronse, Menen, een uithoek van Limburg,.. OOK al niet meer onder de 200k dat ook nog eens instapklaar is hoor. :unsure:
Of toch niet dat je een week kan wachten om te gaan bezoeken en dan nog eens een 2de afspraak kan maken om met een vakman lang te komen etc.

Het gaat blijkbaar nog hard in Baasrode (Dendermonde).

Ik zie passeren op instagram: “verkocht op 1e bezoekdag en boven de vraagprijs!”
Nochtans tot voor kort (?) ook iets goedkopere Regio.

Vrgpr: 397K. Dus benieuwd tot hoever men geboden heeft.

Oké, wel knappe woning. In love met het vloertje in de zithoek! Ik zou er wel kunnen wonen.

Laatst bewerkt:

Ik zie passeren op instagram: “verkocht op 1e bezoekdag en boven de vraagprijs!”

Oké, wel knappe woning. In love met het vloertje in de zithoek! Ik zou er wel kunnen wonen.

Ik vraag me af of die schuiven in de keuken volledig open kunnen

1 lavabo in de badkamer is wel jammer, zeker als het al gerenoveerd is. Maar ik ben ook wel fan van de leefruimtes, mooi knus.

Het mag zeker iemands verdienste zijn, maar die verdienste moet in dit geval zeker niet overschat worden.
Jouw verdienste is: de markt kennen, je budget kennen (zodat je geen bod onder opschortende voorwaarden moet doen) snel beslissen om een bezoek in te plannen, snel beslissen om een bod te doen en de "wits" hebben om dat bod onder de vraagprijs te doen.
Dat vind ik toch wat te weinig om te spreken van een echte verdienste of van " geluk afdwingen". Dat noem ik de basiselementen van actief op huizenjacht gaan (in een seller's market).

Al de rest is m.i. gewoon geluk (onderstaande is gebaseerd op je 2e aankoop):

1. Geluk dat de verkoper duidelijk geen idee had van de marktwaarde van zijn woning, anders zou de vraagprijs op zijn minst gelijk zijn aan de marktwaarde
  2. Geluk dat de verkoper -nog los van de marktwaarde- quasi onmiddellijk genoegen nam met een bod dat onder de vraagprijs ligt (geld nodig?)
  3. Geluk dat de mensen die voor jou waren langsgeweest een lager bod deden dan jou
  4. Geluk dat de verkoper niet werd bijgestaan door een goede makelaar die wél de marktwaarde van de woning zou gekend hebben, waardoor de vraagprijs een stuk hoger zou gelegen hebben
  5. Geluk dat de verkoper niet het systeem van biedingen onder gesloten omslag/een vanafprijs hanteerde
  6. Geluk dat de verkoper niet via Biddit verkocht
  7. Geluk dat je een eerlijke (domme?) verkoper had die er niet alles aan deed om onder de aanvaarding van jouw bod uit te komen en in te gaan op die hogere biedingen
  8. Geluk dat je -zoals je zelf aangeeft in PM- in een regio zocht die toch iets minder gegeerd is in vergelijking met andere regio's (Gent, zuidrand van Antwerpen, Leuven etc).
  9. Geluk dat je het budget hebt om in een hogere prijsklasse te shoppen (en toegegeven, daar gaat het ook snel - heb het aan de lijve ondervonden- maar sowieso toch wat minder vissen in de vijver)

Ik zie dus toch veel meer gelukselementen dan "afdwingelementen", maar als jij daarvoor pluimen op jullie hoeden wilt steken, be my guest hoor:p
Zoals reeds gezegd: ik gun het je van harte en op basis van de cijfers die je me meegaf heb je inderdaad twee zeer goede deals gedaan:) Belangrijkste is dat je niet het gevoel hebt te veel te hebben betaald en uiteraard dat je er graag woont;).

Ik had helaas iets minder geluk (pun intended) dan jullie, maar ik vind - niettegenstaande we meer hebben betaald dan de vraagprijs- dat we toch een goede deal hebben gedaan.
Wat voor een pedante post is dit eigenlijk niet?

- Geluk dat je werk hebt
- Geluk dat je in België bent geboren
- Geluk dat je gezond bent

Komaan... Zo zie ik voor al onze leventjes meer gelukselementen als afdwingelementen @LaCucaracha

Was/is er geen website waar je (recent verkochte?) panden en hun prijzen (eur/m2 bewoonbaar) kon zien, inclusief foto's van binnenkant?

Was/is er geen website waar je (recent verkochte?) panden en hun prijzen (eur/m2 bewoonbaar) kon zien, inclusief foto's van binnenkant?
Als dat bestaat, zal dat toch de vraagprijs zijn geweest die als prijs aangegeven stond, en niet de prijs waaraan het werd verkocht, vermoed ik? Ik weet niet of je daar dan veel nuttige info uit zou kunnen pluren.

Daar kun je mogelijke prijzen zien denk ik. Ik kan het me maar moeilijk voorstellen dat de notariaten de verkoopprijzen gaan doorgeven aan een instantie buiten hun om die ook nog eens online komen en inzichtelijk zijn voor iedereen. Dat druist totaal tegen de GDPR in.

Daar kun je mogelijke prijzen zien denk ik. Ik kan het me maar moeilijk voorstellen dat de notariaten de verkoopprijzen gaan doorgeven aan een instantie buiten hun om die ook nog eens online komen en inzichtelijk zijn voor iedereen. Dat druist totaal tegen de GDPR in.
Die gebruiken een deel wss openbare prijzen zoals immoweb en dan belstat voor een goeie gok te krijgen...

Ahja nee tuurlijk, zoals @coldplayke zegt: geafficheerde prijs ja, echte verkoopprijs gaat ge nergens vinden.
Maar ik gok eigenlijk dat @iamgroot dat gewoon bedoelde.

Op Biddit zie je misschien de effectieve verkoopprijs (=winnen bod?), en via daar kan je een marktinschatting maken?

Intussen heb ik om Zimmo een prijswijzer gevonden die rekening houdt met de laatst verkochte panden in die buurt. (https://www.zimmo.be/nl/prijswijzer/) Zal inderdaad gebaseerd zijn op vraagprijzen

e: Een nadeel van het gebruik van online vastgoedzoekertjes is dat we de vraagprijs voorspellen en niet de transactieprijs. Dankzij het werk dat we doen voor banken, hebben we echter gegevens van hypothecaire leningen kunnen gebruiken om te bewijzen dat de vraagprijs sterk gecorreleerd is met de transactieprijs. Gemiddeld gezien ligt de vraagprijs iets hoger dan de werkelijke transactieprijs. Deze vaststelling ligt geheel in lijn van wat men zou verwachten.

hmmm ja, vroeger misschien :)

Terug
Bovenaan